کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت؛

فرصت سوزی در بخش آب را تمام کنید

28 ارديبهشت 1399 ساعت 18:19

زمانی که ساخت سد کوثر در حدود 18 سال پیش به اتمام رسید، بسیاری از دلسوزان نویدِ گشایشی جدید در توسعه همه جانبه، موزون و پایدار استان را می‌دادند. اما حال بررسی می‌کنیم چقدر استان کهگیلویه و بویراحمد از این سد که موقعیتی بی‌نظیر داراست، بهره‌مند شده است.


در بخش شرب سالهاست که بخشهایی از استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان از آب این سد برای شهرها و روستاهایشان مستفیض می‌شوند در صورتی که در استان کهگیلویه و بویراحمد تنها بخشی از شهر گچساران بهره می‌برند و اهالی شهرهای دهدشت و لیکک سالهاست که منتظر اتمام خط انتقال آب شرب از سد کوثر می‌باشند و تا کی تکمیل گردد.
در بخش کشاورزی سالهاست که کشاورزان شهرهای بهبهان بالغ بر 8 هزار هکتار از اراضی خود را به مدرن‌ترین و به روز ترین سیستمهای آبیاری مجهز نموده و سد کوثر آب کشت و زرع را برای آنان تأمین می‌سازد، اما استان کهگیلویه و بویراحمد از حدود 5 هزار هکتار اراضی کشاورزی که برای استفاده از منابع آب سد کوثر با سیستمهای مدرن آبیاری در نظر گرفته بودند، تنها چند صد هکتار امکان کشت دارند و بسیاری از کشاورزان با مشقّت و سختی بسیار برای تأمین آب از سامانه‌های نیمه‌کاره و فرسوده دست و پنجه نرم می‌کنند. آنچه که باید در مورد دشت لیشتر که نگین و قطب کشاورزی استان است، ذکر نمود، پروژه‌های متعددی که کلید زده می‌شود و کسی خروجی و نتایج ان را پایش نمی‌نماید. آنچه که در عرصه منابع آب از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است تنها ساخت چند رشته کانال و ساختمان پمپاژ و اجرای معدودی خطوط لوله نیست، بلکه تدبیر و مهارت در بهره‌برداری از آنها است. تحقق مرحله بهره‌برداری کامل و جامع از تأسیسات و سازه‌های آبی توسط دستگاه‌های مجری آنچنان کار پیچیده‌ای نیست که کشاورزان منطقه لیشتر بیش از 15 سال منتظر تحقق وعده‌ی روزهای کلنگ زنی (با پایان یافتن شبکه ابیاری لیشتر آب کافی و بموقع بر روی قطعات اراضی خود خواهید داشت) بمانند. کافیست سری به شهرستان همسایه (بهبهان) و از تجربه گرانبهای انها بهره‌مند شوند. تجربه‌ای که بوسیله آن سالانه دهها میلیون متر مکعب از آب سد کوثر را برای کشاورزی بیش از هشت هزار هکتار آبیاری مصروف می‌شود و مسئولان ما در بندِ چند صد هکتار در لیشتر گچساران مانده‌اند.
اگر می‌گوییم استان کهگیلویه و بویراحمد کمتر برخوردار است، در گام اول این مسئولین هستند که باید اقدامات معنادار خود در راستای توسعه استان را بردارند و ظرفیت‌های بی‌بدیل مردمی را برای دستیابی به رفاه، اشتغال و رشد اقتصادی به تحرّک وادارند. این مردم در کلیه صحنه‌های انقلاب خوش درخشیده‌اند و سزاوار بهتر از این هستند و شایسته نیست که حدود هیجده سال از عمر سد کوثر بگذرد و هنوز مردم دهدشت، لیکک و دشت زرخیر لیشتر از این آب بهره‌مند نشوند. انشالله روزی آب این سد نصیب همه مردم شریف و وعده داده شده شود و نه سراب.
 


کد مطلب: 421006

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/421006/فرصت-سوزی-بخش-آب-تمام-کنید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1