تاریخ انتشار
جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۴۲۰۴۳۵
یادداشتی از زینب قربانی خلف آباد:

جهادگران و سفیران عرصه تعلیم و تربیت

۱
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
جهادگران و سفیران عرصه تعلیم و تربیت
کبنا ؛نخستین معلم، خدا است: «وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء کُلَّهَا» (بقره/31)
معلمی در قرآن به عنوان جلوه‌ای از قدرت لایزال الهی، نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است.
 در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است:
اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم. (علق: ۱ ـ ۵)
اگر نیک به واقعیات درون علم بنگریم به حقیقتی بزرگ دست خواهیم یافت که جلوه‌ی واقعی و مهم آن در تمام عالم، گویای مدیون شدن به معلم در تمام ترقیات و کمالات انسانها است.
 تعلیم و تعلم از نعمتهای والا و ارزشمند خداوند علیمی است که برای انبیاء و اولیا و سپس به جویندگانش هدیه نموده است تا آنجا که، خداوند الرحمن در قرآن کریم با اشاره به ویژگیهای انبیا می‌فرماید:
هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الاْءُمِّیِّینَ رَسُولاً مِّنْهُمْ یَتْلُواْ عَلَیْهِمْ ءَایَـتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَـبَ وَ الْحِکْمَةَ إِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَـلٍ مُّبِینٍ.
«او کسی است که در میان جمعیّت درس نخوانده، رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آن‌ها می‌خواند و آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد و مسلماً پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند.
 و اما روز 12 اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز معلم نامگذاری شده است.
نگاهی به تاریخچه نامگذاری این روز مهم نشان می‌دهد که، پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز 12 اردیبهشت ماه سال 1358 توسط گروه فرقان، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد.
 همان دانشمند بزرگی که در روشنگری اقشار باسواد به ویژه قشر فهیم فرهنگی جامعه قدم‌های اساسی و بزرگی را برداشته بود و آثار عمیق این شهید والا مقام در زنده نمودن افکار دینی اصیل و منطبق با نیاز روز جامعه در حال گذار ما تأثیر زیادی داشته است.
 همان معلمی که پرورش دهنده و انسان ساز نسل‌های آینده هستند و تاکنون به خوبی توانسته‌اند در نقش مجریان آموزش عمومی و اولین الگوی کلیدی همچون نوری آشکار بدرخشند، تا جایی که تأثیر این نقش والادر کلام معمار کبیر انقلاب همچون نقش انبیا است برای مردم، که به خوبی توانسته است ذوق و هنر توانمندی خود را به نمایش بگذارد.
و این روزها عملکرد جهادگران آموزش سرزمینم نشان داد که با عشق و اخلاص برای متعلمین کشورمان در مدارس از هیچ تلاشی کوتاهی نکردند و در این روزهای سخت و پر از استرس خانه و خانواده، نه تنها سنگر آموزش را خالی نکردند، بلکه به فرزندان ایران اسلامی درس معرفت و استقامت و رعایت حقوق شهروندی دادند.
همان جانشینان اولیایی که با فداکاری آموزش را بر بستری متفاوت و در گستره‌ای وسیع با صبر و تحمل وافر مطابق با دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا دنبال نمودند، تا والدینی که فشار و ترس از دچار شدن خود و فرزندان به ویروس منحوس روح و روانشان را مشوش نموده بودند، دیگر نگرانی برای آموزش عزیزانشان نداشته باشند.
معلمانی که با عملکرد والای خود اثبات نمودند که می‌توان ماشین‌های تولید را برای مصرف کنندگانش متوقف نمود و مردم هم از این گذر راضی باشند اما نمی‌توان آموزش را تعطیل نمود و با وجود فشارهاو نگرانی‌های وافر در هرخانه یک مدرسه تشکیل شد برای ادامه فرایند آموزشی.
همان جهادگران آموزشی که در سنگر آموزش بعد از مدافعان عرصه سلامت و بهداشت ودرمان، به حمیت، غیرت و استقامت اعتباری ویژه بخشیدند و آرامش روانی جامعه در زمینه آموزش را فراهم نمودند تا والدین دغدغه درس و تحصیل نداشته باشد.
 سفیران علم و عملی که با تغییر در روش گذشته و با رویکردی نو با وجود دغدغه‌های مالی و درآمد ناچیز؛ هزینه روزانه اینترنت را جز هزینه‌های خانوده شان قرار دادند تا با صرف وقت، بیش از گذشته، چشم در گوشی‌های همراهی بنمایند و به دانش آموزان در فضای مجازی حقیقتی نابی را آموزش دهند که چراغ علم و دانش هیچ گاه و در هیچ شرایطی نباید رو به افول برود، و اگر تا کنون مدرسه میزبان دانش اموزان بوده است، هم اکنون خانواده‌ها میزبان معلمانی شوند که با روی باز و اخلاص در عمل یاد دهند؛ آنچه باید می‌دادند، به ویژه معلمان حوزه ابتدایی که کاری بس سخت‌تر و ظریف‌تر دارند.
و صد البته نباید از نقش نیروهای اداری در آموزش و پرورش در رأس از وزیر محترم آموزش و پرورش و کارکنان زیر مجموعه در وزارت خانه و در امتداد آن مدیران کل و مجموعه همراه و ادارات شهرستانها غافل بمانیم چرا که این خادمان علم و دانش با برنامه ریزی منظم و دقیق در دوران سخت آموزش و یاد دهی به عنوان حامیان اصلی معلمان نقش موثری را ایفا نمودند.
معلم عزیزم، تحسین و درود شایسته ذات علیم توست که اگر تا دیروز با گچ یا ماژیک به ریه‌هایت گرد و غبار فضای شلوغ دانش آموزانت را مهمان می‌کردی امروز چشمان پر از نور معرفتت را در دنیای سخت فضای مجازی رو به کم سویی می‌بری و می‌نویسی در دفترت، گاه روی سرامیک‌های خانه‌ات وگاه بر دیواره‌ی یخچال، تا موجب روشنی چشم و عمل دانش اموزانت شوی.
به جاست که در برابر تو به پا ایستاد تا یادمان بماند که لازمه پیشرفت در جایگاهی حضور پر شور توست و نور پر فروغت در هیچ زمان و مکانی، بی فروغ نخواهد شد.
عشق و محبت نثار معلمی است که با عشق خسته ترازهرسال، با وجود اینکه لبخند شیرین پس از آموزش و هیاهوی شاد دانش آموز، و چهره خسته همکارش را نمی‌بیند، با درد گردن، انگشت و سردرد و کم سویی چشمانش، آموزش می‌دهد و وهیچ زبان وبیانی قادربه سپاسگزاری وتقدیروتشکر ازاونیست.
درود و سپاس محضر معلمان فداکاری که از آرامش سلامتی زندگی راحت گذشتند تا اندیشه و اندیشیدن در این خاک ریشه دوانده و تنومند شود.
اساتید عزیز روزهای سخت کرونایی و فضای مجازی: نه تنها این هفته و این روز بلکه تک تک روزهایتان گرامی باد، زیرا که در این چند ماه بیش از همیشه ثابت کردید نه تنها یک روز بلکه هر روز، روز معلم است.
 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
زینب قربانی خلف آباد
فعال اجتماعی و فرهنگی
دوازدهم اردیبهشت بکهزار و سیصد و نود و نه
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
دستو درد نکنه. ولی فکر کنم خانم قربانی بیشتر غیرفعال اجتماعی و فرهنگیه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1