تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۲۳
کد مطلب : ۴۱۸۲۳۷
تحلیلی بر چرایی پیروزی روشنفکر:

روشنفکر نماد سینه سوختگان بی سهم از مناسبات سیاسی

صیاد خردمند
۶
۳
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
روشنفکر نماد سینه سوختگان بی سهم از مناسبات سیاسی
کبنا ؛«مهدی روشنفکر» پیروز انتخابات شد، خبری کوتاه که به باور بسیاری بدیهی تلقی می‌شد و از پیش مسجل شده بود.
نام روشنفکر در ماههای اخیر بیش از هر فرد دیگری در جغرافیای بویراحمد شنیده شد.
پدیده روشنفکر را منفی یا مثبت تلقی کنیم تفاوتی نمی‌کند او امروز دیگر از یک کاندیدای انتخاباتی به نماینده بویراحمد و دنا در مجلس تبدیل شده است.
روشنفکر ابتدا مسیر خود را از  اصول گرایی هدایت خواه جدا کرد، برای کاندیداتوری مجلس دهم اسم نویسی کرد اما در آغاز چندان جدی گرفته نشد، اما هر چه زمان گذشت بر شمار حامیانش افزوده شد. در انتخابات مجلس تا روز پایان در صحنه انتخابات حاضر بود و بعد از زارعی و هدایت خواه با رأی قابل توجهی و پدیده نوظهور انتخابات و سوم شد، بعد از انتخابات روشنفکر به رقیبی سرسخت برای مدعیان حضور در مجلس در دوره یازدهم تبدیل شده بود، در سالهای اخیر اصولگرایان طیف هدایت خواه به شدت علیه وی موضع گرفته‌اند، او را خودرأی، بدون رزومه، قومیت گرا و ضد گفتمان اصولگرایی معرفی کردند اما وی تصمیم اش را گرفته بود و عزم خود را جزم کرده و سودای مجلس داشت، روشنفکر علی رغم اینکه کاندیدای معرفی شده از طرف جبعه پایداری بود اما توانست بخشی از اصلاح طلبان را نیز به سمت خود جذب کند و همچنین سعی کرد در قالبی غیرگفتمانی، فراحزبی مسیر را ادامه دهد و همگان را دور یک میز، گردهم آورد.
برخی از منتقدان سرسخت، روشنفکر را قومیت گرا و تحرکات وی را دامن زدن به چالش‌های طایفه‌ای و منطقه‌ای می‌دانستند اما بر خلاف آنها برخی دیگر روشنفکر را ندای وحدت خطاب کردند و  آغازگر (راه سوم) یعنی نه اصولگرا و نه اصلاح طلب نامیدند.
بسیاری براین باورند موفقیت روشنفکر را باید محصول جایگیری دقیق در زمان و مکان مناسب دانست، وی در دوره‌ای خود را عرضه کرد که ماهیت گفتمان اصلاح طلبی و اصولگرایی به فرسایش رسیده است و ماهیت هویتی آنها به دلیل ناکارآمدی تحت شعاع قرار گرفته بود، در چنین زمینه‌ای امکان رشد و ظهور یک جریان فراجناحی را امکان پذیر ساخته، روشنفکر اگر چه از نظر مرزبندی‌های سیاسی در جرگه اصولگرایی به حساب می‌آید اما سابقه حمایت  وی از زارعی تا حدودی او را در میانه جریان‌های سیاسی قرار داد و تقابل اش با هدایت خواه وی را بیش از پیش از اصول گرایان جدا کرد. به زبانی ساده‌تر روشنفکر نه اصول گرا بود نه اصلاح طلب و یا هم اصول گرا بود و هم اصلاح طلب و شاید هیچکدام!!
اما ساده اندیشانه ست عوامل پیروزی روشنفکر را در این مقدمه خلاصه کرد پروژه انتخاباتی وی چیزی بیش از این بود،  برخی دیگر   پدیده روشنفکر را اعتراض انتخاباتی "حاشیه علیه متن می‌دانند"، در بویراحمد سفلی به دلیل سطوح پایین‌تر خدمات رفاهی و نبود زیرساخت های لازم و کافی در حاشیه محرومیت قرار گرفته‌اند.
نقش پیرامونی و در حاشیه بودن بویراحمد سفلی هر چه بیشتر به مهدی روشنفکر برای پیشبرد اهداف انتخاباتی‌اش کمک کرد، روشنفکر داعیه دار جنبش هویتی و قومیتی بود که بنظر می‌رسد سالهاست به فراموشی سپرده شده است و به رسمیت شناخته نمی‌شود، در ماههای اخیر روشنفکر به قهرمانی بدل شده بود که می‌خواست علیه تبعیض عصیان کند.
پروژه انتخاباتی روشنفکر را باید با مؤلفه‌های نوظهور و نوینی مانند سیاست هویت، سیاست تفاوت و جنبش‌های اجتماعی نوپدید تحلیل کنیم، در چنین فضایی هویت‌های گروهی، قومی و جریانی خواهان به رسمیت شناخته شدن‌اند.
روشنفکر نه مانند تاجگردون رزومه ای پربار داشت و نه چنان موحد باتجربه، او نماد ساده محجوریت تاریخی مردمانی بود که سالها سینه سوخته بویراحمد بودند اما سهمی از مناسبات نداشتند، مردمانی که نجابت و محجوب بودن خود را از دل تاریخ به جهان امروز آورده‌اند اما همچنان با انزوا دست به گریبان‌اند.
در میانه راه انتخاباتی روشنفکر موجی از سفلی هراسی با چاشنی شیطنت ایجاد شد اما شخصیت و خوی نرم و آرام  روشنفکر بیش از هر چیزی آن را خنثی می‌کرد و چنان که مشخص بود دست بر قضا آرای روشنفکر در بویراحمد اولیا نیز غیرقابل پیش بینی و غیرمنتظره بود.
اما قصه حماسه و پیروزی فردای انتخابات پایان یافت، مهدی روشنفکر و حامیان اش از اکنون باید طرحی نو دراندازند و بر محور شعار خود ندای وحدت حرکت خود را ادامه دهند، امروز روشنفکر و جریان اش به رسمیت شناخته شده است، وی در طی این مسیر باید در کنار دو نماینده با تجربه دیگر (تاجگردون و موحد) حرکت خود را آغاز کند و از حقوق فردی و اجتماعی مردم بویراحمد دفاع نمایید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

علی هان برداشت
Iran, Islamic Republic of
افرین بر نگارنده افرین
Mandana
Iran, Islamic Republic of
زیبا گفتید آقای خردمند
Iran, Islamic Republic of
شما که خوب توی انتخابات
رحمان
Iran, Islamic Republic of
جالب بود. احسنت
رضا
Iran, Islamic Republic of
این طور که شما نوشتی انگار بویراحمد. خودتان دارید با این نوشته هایتان سفلی را جور دیگر نشان میدهید خدا کند این کاندید قومی با رزومه ضعیف تو مجلس جانزند و به نوعی پدر بیامرزی برا بعضی درنیاورد وچهار سال دیگر هم با همین شور وشعف چنین متون حماسی بنویسید
ع د
Iran, Islamic Republic of
با سلام
اول که نیمی از آرا آقای روشنفکر مربوط به بویراحمد علیا بوده ،پس نمیشه گفت که روشنفکر مربوط به یه قشر خاص و بقول نگارنده سینه سوختگان بوده است
بعدش هم در ادوار گذشته همیشه سهم قابل توجهی از بودجه و مدیریت مربوط به بویراحمد سفلی بوده و هیچ بی تفاوتی و بی توجهی به منطقه ای که آقای روشنفکر را مربوط به خود میدانند نشده است
شهرستان شدن مارگون و لوداب ، جاده یاسوج لوداب ، کارخانه سیمان ، مراکز آموزشی و بهداشتی متعدد ، طرح هادی ، ایجاد منابع آب شرب و تأسیس تاسیسات انتقام آب شرب و کشاورزی ، ایجاد سالنهای ورزشی متعدد ، راهها و جاده های روستایی ووووو خیلی خدمات چشم گیر دیگه ، گویای این حقیقت است .
پس از نظر خدمت رسانی و بودجه ای نظام ، دولت و نمایندگان در هیچ دوره ای کوتاهی نکرده اند.
در حوزه مدیریت به جرات می توان گفت که در حق بچه های سفلی هیچ کوتاهی نشده و همیشه سهم قابل توجهی ازمدیران کل تا معاونت ها و مدیران میانی مربوط به بویراحمد سفلی و منطقه ای بوده که آقای روشنفکر ظهور کردن
ضمن اینکه همه این خدمات حق آنها بوده و حتی بیش از آنی که صورت گرفته ، باز هم نیاز است اما ظهور آقای روشنفکر فقط و فقط دستخوش یک انقلاب بوده است .
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1