تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۳۹
کد مطلب : ۴۱۶۳۶۰
یادداشت ارسالی:

ظهور یک پدیده منسوخ «گماشته»

سید علیرضا رضایی 
۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
ظهور یک پدیده منسوخ «گماشته»
کبنا ؛عرض شود حضور انورتان که در گذشته، یعنی زمان ارباب و رعیتی با یک اشاره مستقیم یا غیر مستقیم خان ممکن بود یک زندگی مثل آب خوردن نابود شود اینطور عرض کنم که همیشه یک عده‌ای اطراف قلعه خان بودند که منتظر فرصتی بودند تانشان دهند که چقدر به خان وفادارند  (گماشته) کافی بود که از دهان یکی از ملازمان یا کدخدایان یا شخص خان برعلیه شخصی سخنی به میان آید آن وقت بود که شخص مورد نظر به بهانه‌های مختلف از طرف این افراد مورد هجوم قرار می‌گرفت و در عرض چند روز زندگی‌اش به فنا می‌رفت و اگر بی کس و بی زبان بود مایه عبرت منتقدان می‌شد. نمی‌دانم برای نسل جوان که به برکت انقلاب این حق خوری ها را ندیده‌اند توانسته‌ام در این چند خط آن حال و هوا را مجسم کنم یا نه ولی اگراز بزرگان خود بپرسند نمونه‌های فراوانی را برایشان مثال خواهند زد.خلاصه اینکه این افراد هیچ اراده‌ای از خود نداشتند درست است که زمین داشتند، اسب داشتند، پول داشتند و...ولی چون از خود اراده‌ای نداشتند، محترم نبودند!!!! چرا که برای اجرای فرمان خان به قولا پدر و پسر نمی‌کردند یعنی در اجرای فرمان، به خانواده و نزدیکان خود هم  رحم نمی‌کردند. والبته پاداش آن همان امکاناتی بود که در بالا عرض شد. آن زمان به این طبقه اجتماعی گماشته می‌گفتند. گماشته‌ها، همیشه مورد تحسین خان و اطرافیان او بودند و آنها هم متقابلاً همیشه در رکاب آماده بودند. اکنون چند تا از خصوصیات و کارهای گماشته‌ها را بیان می‌کنم تا منظور کلام منعقد شود: اگرخان می‌خواست برای سرکشی به یک آبادی برود آنها هم حضور داشتند بلا استثنا!!!. دراجرای فرامین خان ازخودخان  سخت گیرتر بودند و مثل خان می بخشه ولی خان علی خان نمی بخشه معروف است!!!!!!. گماشته‌ها از نظر مردم آنچنان منفور بودند که در محاورات خود به عنوان یک توهین بزرگ نام می‌بردند!!!!. البته جلوی خود آنها کسی جرات بیان آن را نداشت!!!. گماشته‌ها کاری به حق ناحق نداشتند ملاک فقط نظر ارباب بود!!!!، چرا که کسب مال و منال فقط و فقط منوط به رضایت قلعه نشینان بود!!!. رفتاراین روزهای بعضی افراد آدم را یاد این افراد می‌اندازد به سادگی آبرو می‌برند، هر کسی انتقادی کند از چندین سوراخ گزیده می‌شود، در فضای مجازی و گروههای واتساپی هماورد میطللبند، تهمت می‌زنند، برای افراد محترم خط و نشان می‌کشند، حلال بعضی از مشکلات در ادارات هستند، خلاصه بازارشان گرم است ودر این بازار مکاره مشغول تدلیس و تلبیث و وارونه جلوه دادن حق از باطل هستند. زهی خیال باطل که در عصر روشنگری و انفجار اطلاعات این نوع رفتارها کهنه و نخ نما شده جواب نخواهد داد و هر کس که بخواهد با مردم رو راست نباشد چه با تدبیر و چه با تقدیر سر جای خود می نشیند.

ان شاء الله
----------------------------------
سید علیرضا رضایی 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
واقعا درس میگی دوران چماق و زور گذشته
اینکه میگن سید رو میبریم مجلس حرف بی ربطی هست
مهم نظر مردم هست که آون هم راهش از قلبها میگذرد و نه ...
علی
Iran, Islamic Republic of
آقای محترم گماشته برای افرادی که درخانهای کارکنندکه درارتش آن زمان سرباز رابه خانه های افسران میبردند اما اینهایی که دور بر خان بودن هرکدامشان نامی داشت فرق داردباگماشته
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1