تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب : ۴۱۴۲۹۶
یادداشت:

آیا محمد موحد محصول دموکراسی است؟

سید سجاد خشنوامنفرد
۱۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
آیا محمد موحد محصول دموکراسی است؟
کبنا ؛ متن ارسالی: زندگی کمدی است برای کسی که فکر می‌کند و تراژدی است برای کسی که احساس می‌کند. «ویلیام شکسپیر»
بسیاری ادعا می‌کنند که محمدموحد محصول دموکراسی بوده است. در حالیکه باید گفت علاوه بر اینکه مؤلفه‌های دموکراسی مدرن به معنای عام تاکنون در سطح ملی در کشور ما اجرا نشده، در سطح محلی و بومی، جوامع سنتی نیز فاقد شناخت درستی از این اصول هستند. انتخاب شخصیتهائی مثل محمد موحد تا چه اندازه محصول خردورزی در عرصه دموکراسی‌اند؟ این نوشتار، در پی نقد عملکرد سید محمد موحد نیست. به اما و اگرها و ابهاماتی که پیرامون چگونگی انتخاب ایشان بر سر زبانهاست هم نمی‌پردازد. بلکه پاسخی است به سؤال فوق با رویکردی جامعه شناسانه و به زبانی ساده.
 1: فردیناند تونیس جامعه شناس آلمانی،
دو نوع اراده را مطرح می‌کند:
اراده ارگانیک یا آلی و اراده اندیشمندانه یا انتخاب.
ایشان، دسته‌های بزرگ انسانی را هم به دو دسته تقسیم بندی کرده است:
الف: اجتماع ب: جامعه
تونیس معتقد است که در گروه انسانی اجتماع، پیوندهای افراد بصورت خویشاوندی و نسبی است. اراده در اینجا ارگانیک و آلی است. تصمیمات هم بر اساس احساسات و عواطف و پیوندهای خونی و خویشاوندی است. در اینجا، شور و احساس است که روی انتخاب افراد تأثیر می‌گذارد.
اما در دسته دوم گروههای انسانی، که ایشان آن را جامعه می‌نامد، اراده افراد، سنجیده و حساب شده است. در اینجا، فردیت و منافع فردی کاملاً بارز است و هر شخص بر اساس منافع خود، دست به انتخابی عقلانی میزند.
2: با توضیح ساده بالا به نظر می‌رسد در تمامی ادوار انتخابات پیشین مجلس در حوزه‌های مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد و نقاط مشابه، در قالب الگوی اول رفتار کرده‌اند.
انتخاب‌ها بر اساس اراده آلی و غریزی و بر اساس قومیت و هم خونی بوده است.
شور و احساس بوده است که تأثیر گذاشته است.
انتخاب‌ها، آگاهانه و مبتنی بر سنجش نبوده است.
 3: سید حاجی محمد موحد،
کسی که توانست در یک گروه انسانی با مشخصات بارز اجتماع (از دیدگاه فردیناند تونیس) به مدت چهار دوره از یک حوزه انتخابیه به مجلس راه یابد.
هسته‌های قومیتی متعددی که دارای ارتباطات عاطفی و نسبی بودند، پایگاه اصلی رأی ایشان را تشکیل می‌دادند. به نظر می‌رسد در همه این چهار دوره، آنچه تعیین کننده بوده است، اراده‌های آلی‌اند.
عواطف و احساسات‌اند.
در اینجا نقش شور به مراتب از نقش شعور پر رنگ‌تر بوده است.
بررسی آماری صندوقهای نقاط مختلف این حوزه انتخابیه ما را به شگفتی وا می‌دارد. گوئی دد برخی نقاط قومیتی مشخص، افراد بصورت کاملاً خودانگیخته و غریزی به وظایف خود عمل می‌کرده‌اند. اراده‌ها در این نقاط، عمدتاً ارگانیک و آلی بوده است.
یک رفتار کاملاً احساسی در فقدان عنصری بنام سنجش.
تونیس معتقد است که با گسترش شهرنشینی، روند تبدیل اجتماع به جامعه شدت می‌گیرد.
ایشان نقطه آغاز این تغییر را اواخر قرون وسطی می‌داند.
جائی که آرام آرام، عقلانیت جای احساس را گرفت و اراده‌های اندیشمندانه بر اراده‌های آلی یا ارگانیک غلبه کردند. شعور بر جای شور نشست و دموکراسی شکل گرفت.
به راستی امروزه در کجای تاریخ ایستاده‌ایم؟ در اواخر قرون وسطی هستیم؟
عملکردمان مبتنی بر اراد های معطوف به احساسات قومیتی است یا انتخابهای آگاهانه؟
باید صبر کنیم. خروجی انتخابات اسفند 98(فارغ از حضور یا عدم حضور آقای موحد) می‌تواند بیانگر جایگاه ما در دنیای امروز یا دیروز باشد.
انتخابات 98 می‌تواند محک خوبی باشد مبنی بر اینکه ما گروهی انسانی هستیم بنام اجتماع و دارای پیوندهای نسبی و متأثر از اراده‌های آلی، یا نه گام در راه جامعه شدن گذاشته‌ایم و اراده‌هایی عقلانی، ما را به یک انتخاب عقلانی رهنمون می‌کند؟
اما هر چه باشد، آقای موحد و شخصیتهای مشابه را نمی‌توان محصول دموکراسی دانست.
ایشان محصول اراده‌های ارگانیک و آلی بوده است در حالیکه دموکراسی متأثر از انتخاب‌های عقلانی و آگاهانه است. دموکراسی، محصول برجسته شدن نقش عقل در مناسبات اجتماعی است.
دموکراسی متأثر از فربه شدن نقش عقلانیت در مناسبات اجتماعی است.
کاش، در مناسبات سیاسی ما، شعور بر جای شور نشیند و عقل بر جای احساس نشیند.
نام شما

آدرس ايميل شما

محسن
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی یکی دوبار تو خلوت خودت این مغلطه ای که نوشتی را مطالعه کن ببین چند چندی با خودت کلا بی معنا و بی هدف و با انگیزه تخریب و فرافکنی نگاشته ای ترس از حضور سناتور لرزه بر اندام رقبای نا مطرح انداخت
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
اراده حاکم بر کل کشور ما اراده ای ارگانیگ است کشور ما ظرفیت پذیرش دموگراسی واقعی را ندارد دلیل عدم شکلگیری احزاب در جامعه ما همان نبود ظرفیت ها است تاجگردونها هم زاییده چنین اراده ای هستند
سوقی پور
Iran, Islamic Republic of
جناب نویسنده محترم ، مشکل اولیه شما این است که از کهگیلویه پریدی و اندیشه های غرب را واکاوی کردی و سعی می کنی رفتار مردم کهگیلویه را در قالب آن اندیشه ها قرار دهی لب کلامت هم این است که موحد محصول دمکراسی نیست ! محصول احساسات است . خوب یا بد جای بحث دراز است . اما نگاهی به شیراز و تهران و یزد و تبریز و خرم آباد ... هم بینداز بعد با همین قالبت برای آنها هم نسخه بپیچ . آنها محصول چه اند ؟ احساسات یا شعور ؟
برگردیم به حوزه انتخابیه خودمان : نمی دانم سن و سالت چقدر است و از کدام انتخابات تا حال را به یاد داری .
لطفا بفرمایید انتخاب بهرام تاجگردون در دور اول ، نجفی رهنانی اصفهانی طلبه ۲۲ ساله ناشناخته حزبی دور دوم ، بزرگواری بدون رقیب دور هشتم و نهم و عدل هاشمی دور دهم .
و انتخاب مرحوم نبی زاده ، جعفری ، حسینی ، غلامرضا تاجگردون در گچساران و انتخاب باقر موسوی ، مسعود حسینی ، هدایتخواه و زارع
محصول دمکراسی بوده اند یا غیر دمکراسی ؟
محصول احساسات طوایف و وابستگی های قومی و قبیله ای و ساختار قدرت در دوره قبولی آن کاندیداها بوده اند یا بقول شما شعور؟
لطفا اگر چند کلامی از دبدگاه اندیشمندان غربی خوانده ای به چند نکته هم توجه فرمایید
اولا نسخه های فلاسفه و جامعه شناسی غرب داروی زکام نیست که در همه جا جواب دهد . جامعه شناسی غرب محصول غرب است و جامعه شناسی یزد مخصوص یزد و جامعه شناسی کهگیلویه مخصوص کهگیلویه . حتی جامعه شناسی لنده هم با چرام متفاوت است چه برسد به ...
ثانیا وقتی می خواهی کسی را نقد کنید به هم کسوتان او هم توجهی کنید ببینید سایرین از آن امر مبرا هستند یا فقط همان فرد مورد انتقادمان واجد این نقد است .
ثالتا بیشتر مطالعه کن که با کانت و هگل و شکسپیر هیچکس در کهگیلویه و هیچ جای دیگر ایران ۲ رای هم جمع نکرد و نخواهد کرد ..
و چوپانا چوب بدست هم الان گوشی آیفن دارند و به اینترنت هم متصلند و برای افکار روشنفکری .انرزش قایل نیستند .
دشتدرومی گنجه ای
Iran, Islamic Republic of
بین این افراد فقط و فقط قبولی سید باقر موسوی جهان آباد محصول دموکراسی و آزادی اندیشه و پذیرفتن باورهای فکری و سیاسی ایشان توسط مخاطبان و رای دهندگان بود.
چون سید باقر موسوی جهان آباد نه تکیه ای بر ایل و طایفه داشت و نه جغرافیایی و منطقه ای فکر می کرد
Iran, Islamic Republic of
شما کاندید مورد نظرت را بفرما تا ما شعور را به جای شور بنشانیم ؟!
آریانوش گنجه ای
Iran, Islamic Republic of
این چه نحوه مقاله نویسی است که برخی از هم استاتی های محترم در پیش گرفته اند؟
میخان یه مطلب عادی و روزمره بنویسند از ارسطو و افلاطون و شیراز و شکسپیر و شولوخوف و دهها شخصیت دیگر جمله قرض می گیرند و مثال می آورند!!!!!
اخه جرا؟ مگه سختتون هست که به زبان شیوا و رسای پارسی مطلب بنویسید؟
با عرض پوزش احتمالا این دوستان قصد دارند یه جورایی روی آموخته های خود جولان بدن!!!!
در اینکه ایشون آدم با شخصیتی هستن شکی نیست
اما امتحانشون 16سال دادن مگه عمر آدمی چن ساله
که یکی 16سال بخواد نماینده باشه و کارایی نداشته باشه
دانش
بسیار زیبا ورسا فرمودن در همین کامنتها هم احساسات و شور نمایان و معلوم است بپذیرید ..
من هم به موحد رای دادم .
امیر۶۵
Iran, Islamic Republic of
جناب خشنوا
جنابعالی اول حرمت قلم را نگهدار . و اگر به هر منوال با موحد مشکل داری چه سیاسی.چه خطی.چه هر چیزه دیگه ایی. به شعور و فهم مردم توهین نکننن
وارث شکری
Iran, Islamic Republic of
متن مورد بالا را اگه نگاه کنیم در این مقطع که تنور انتخابات دارد گرم می شود نه تنها بی مورد بلکه از سر احساس بوده نه از سر شعور و عقلانیت .چرا؟ اگه نگارنده متن واقعا از روی منطق این مطالب را می نوشت ۱- بعد از چهار دوره آقای موحد دو دور آقای بزرگواری نماینده شهرستان کهگیلویه بوده و یک دوره هم آقای عدل هاشمی پور ۳- اگه نگارنده از روی عقل و منطق می خواست با بررسی علمی انجام دهد می بایست سه نماینده را مورد بررسی قرار می داد و از طریق علمی به کاوش می پرداخت ۳- چون آقای موحد در این دوره به نظر می رسد که در کارزار انتخابات شرکت کند نگارنده خیلی با احساسی و عصبانیت به این موضوع پرداخته است ۴- اگه نگارنده نظر داشت به دموکراسی بپردازد و به تمثیل روی آورد چرا به انتخاب آقای مدیرمسول روزنامه ابتکار آقای نپرداخت که به هر طریقی بود خودش را در لیست گروههای سیاسی تهران چپوند بدون اینکه کسی ایشان را بشناسد به ایشان رای دادند . ابن را هم می شود محصول دموکراسی نامید . مضافا اینکه نگارنده می توانست در یک دوره ده ساله بعد از نمایندگی آقای موحد به بررسی مولفه دموکراسی اقدام نماید و خیلی مصادیق دموکراسی در انتخابات مختلف را بررسی و یک نظر علمی بدون احساسی و شتابزده به دور از تعصبات ارائه نماید .
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
فعلا که آقای سوقی پور که همه چیز از فامیلشون مشخصه اهل اجتماع تشریف دارن...البته اجتماع ایشون با تقابل مرحوم آ میراحمد و موحد ازهم پاشید...با فوت میر احمد بدتر هم میشه...طیبی ها و بهمیی ها و دشمن زیاری ها هم که چندین دوره از جمعشون منفک شدن..تا خدا چه بخواد
سلام
Iran, Islamic Republic of
بااین اصاف نویسنده گزینه مناسبی است خودت تشریف بیارکاندیداتوری بشو
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1