تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب : ۴۱۰۵۰۸
عذر بدتر از گناه؛

پاسخی به مطلب «ریشه‌های تاریخی؛ طایفه جلیل»

۶۸
۱۴
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
پاسخی به مطلب «ریشه‌های تاریخی؛ طایفه جلیل»
کبنا ؛متن ارسالی: بعد از انتشار «طایفه جلیل  » در سایت کبنا یکی از مخاطبان به آن پاسخ داد که از نظر خوانندگان می‌گذرد؛

اخیراً کتابی تحت عنوان «نسب نامه طوایف و قبایل کهگیلویه و بویراحمد» تألیف شخصی به نام احمد بحرالعلوم، توسط انتشارات «فرهنگ مانا» به چاپ رسیده است. از آنجا که نویسنده‌ی کتاب یا با روش تحقیق و پژوهش آشنایی نداشته یا در انجام این عمل اهمال ورزیده؛ مطالب کتابش بسیار خام و مشحون از نواقص و معایب می‌باشد و در واقع پُر از نادرستی، اشتباه و بعضاً توهین، تهمت و ناسزا گویی است. به همین دلیل مورد اعتراض و انتقاد شدید افراد زیادی از- طوایف و فامیل‌های مختلف در استان واقع گردیده است. بر همین مبنا، تعدادی از مطلّعین و فرهنگیان طایفه جلیل از جمله اینجانب، در نشستی با مؤلف کتاب، نواقص و معایب و اشتباهات فراوان کتاب ایشان را در مورد افراد، فامیل‌های طایفه‌ی جلیل و موارد ناروا و سخیفی را که درباره‌ی برخی از بزرگان طایفه تقریر کرده بود، گوشزد کردیم. وی ضمن عذرخواهی و پذیرش اشتباهات و ناسزاها، قول داد در رفع معایب و اصلاح نارواها و نواقص اقدام نماید. متأسفانه، مدتی بعد، نوشته‌ای با عنوان «ریشه‌های تاریخی طایفه جلیل» به نام ایشان در سایت کبنا نیوز منتشر گردید، که به ادعای وی در بردارنده‌ی اصلاح برخی از نادرستی‌ها و اشتباهات مطرح در کتابشان بود. ولی با کمال تأسف - و بر اساس مثل معروف: «می‌خواست ابرویش را اصلاح کند، چشمش را هم کور کرد» - آقای بحرالعلوم در این نوشته‌ی به اصطلاح اصلاحی، مرتکّب اشتباهات بیشتر و بزرگتری در خصوص طایفه جلیل گردیده است. از جمله:
  1. وی، در نوشته‌ی اخیر خود می‌نویسد: «چون راویان این طایفه ... از طبقه عوّام و برخی از آنان اطلاعات کاملی در اختیار اینجانب قرار نداده‌اند»، لذا دچار اشتباه گردیده است. در پاسخ باید گفت: راویان و ناقلان تاریخ طایفه جلیل، از «طبقه عوام» نبوده و نیستند. شما چرا سراغ «طبقه عوام» آن‌ها رفته‌اید؟ آیا، منظور و مقصود خاصی داشتید؟ چرا از این همه تحصیل کرده میان سال و ملاهای مسن استفاده و استناد نکردید؟ بهانه‌ی سُست و غیرموّجه شما نمی‌تواند، گناه اشتباهات و ناسزاهای نوشته شده در کتابت را به گردن دیگران بیندازد.
    آقای بحرالعلوم در این نوشته وعده کرده، همه‌ی نادرستی‌ها و نابجائی‌ها و ناروایی‌ها و اشتباهات را در چاپ دوم کتاب اصلاح خواهد کرد. امّا باید دانست که این وعده، از نوع وعده‌های سَرِ خرمن است. زیرا به احتمال قریب به یقین این کتاب هرگز چاپ دومّ را تجربه نخواهد کرد. مضاف بر این که، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دستور جمع آوری همین چاپ کتاب را به خاطر اعتراضات متعدد، داده است.
    ایشان در این نوشته که قرار بوده جهت تصحیح نوشته‌های نابجای قبلی خود در مورد طایفه جلیل و فامیل‌های مربوطه منتشر نماید؛ تنها به موضوع اولاد کا جمشید که در کتاب آنها را جزء طوایف شولی شمرده است، پرداخته و می‌نویسد: «. این مجموعه ... جزء یکی از سه تیره طایفه جلیل قدیم و اصیل به نام گشاسی هستند [و] از نوادگان مرحوم کی محمدرضا جلیل کلانتر بزرگ و نامی طایفه جلیل دشتموری بوده و جّد اعلایشان به مرحوم محمدزکی خان گشاسی ختم می‌شود». جهت اطلاع آقای بحرالعلوم و دیگران، متذکر می‌شود که طایفه جلیل هیچ گاه تیره‌ی سومی به نام «گشاسی» نداشته است. طبق روایت تاریخی و بسیار قدیمی که پیران طایفه در یاد و خاطره داشتند، طایفه جلیل از دو تیره مشهور جاکی و جونکی (= جانکی) تشکیل شده بوده و جد اعلاشان «جلیل» نام داشته، نه فردی به اسم محمدزکی خان گشاسی. جلیل، هم چهار فرزند مشهور به نام های حسن، حسین، علیداد و خلیل داشته است، که خاندان‌های کنونی طایفه جلیل در بویراحمد و بختیاری – و مناطق دیگر – منشعب از این چهار فرزند می‌باشند. بنابراین، تا کنون فردی به اسم محمدزکی خان، در طایفه جلیل وجود نداشته و نامش شنیده نشده است.
4= نوشته‌اید: «جلیل‌های قدیم، اصیل و دشتموری شعبه‌ای از ایل دشمن زیاری کهگیلویه بوده‌اند و دکتر جواد صفی نژاد در کتاب عشایر مرکزی صفحه 73 بر این مهّم صحّه گذاشته است...». این مطلب نیز از همان قماش مطالب عجیب و غریب و نادرست شماست که معلوم نیست به چه دلیل مکتوب نموده‌اید؟ متاسفانه، شما اهل مطالعه و تحقیق نیستید، ولی جهت اطلاع خوانندگان آگاه و اهل سند و مدرک، بیان می‌کنم که: نام قوم مشهور و تاریخی «جلیل» - که از بازماندگان اقوام باستانی ایران می‌باشد – در منابع مهمی چون مسالک و ممالک اصطخری، صوره الارض ابن حوقل و احسن التقاسیم مقدسی که همه در سده چهارم قمری تألیف یافته، مضبوط می‌باشد و یکی از طوایف معروف فارس بزرگ بوده. فارس بزرگ، شامل استان‌های کنونی فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و بخش‌هایی از یزد، خوزستان، هرمزگان، کرمان و چهار محال و بختیاری بوده است. بنابراین، در هیچ منبع اصلی و قدیمی به نسبت طایفه جلیل و دشمن زیاری اشاره نشده است. ایل دشمن زیاری عموماٌ خود را از نسل شخصی به نام دشمن زیار که مهاجری از دیلمیان بوده، می‌دانند و طایفه‌ی جلیل از طوایف بسیار قدیمی و بومی فارس بزرگ می‌باشد. هر چند، به نظرمی رسد شما تاکنون کتاب دکتر صفی نژاد را ندیده‌اید؛ اما محض اطلاع متذکر می‌گردد که: آقای دکتر صفی نژاد ذیل صفحه 173 کتاب خود – و در پاورقی – آورده: «محلیان طایفه جلیل منطقه را از نسل کی ملک احمد می‌دانند». حال ازکجای این نقل قول می‌توان استنباط کرد که: طایفه جلیل شعبه‌ای از ایل دشمن زیاری است؟!
  1. در بخشی دیگر از نوشته به اصطلاح اصلاحی خود آورده‌اید که: «کی محمدرضا جلیل» شش فرزند پسر به اسامی «کی بارونی، کی ضامن، کی شکر، کی تیراحمد، کی ملک محمد و کی ملک احمد» داشته است. ضمناً، بعضی از فامیل‌های کنونی طایفه جلیل را به عنوان بازماندگان آنان محسوب کردیده اید، در حالی که هیچ سند و مدرک و قرینه‌ای مبنی بر اثبات ادعای خود نیاورده‌اید. واقعاً، انسان فهیم و آگاه متحیر و مبهوت می‌گردد که چرا فردی این گونه آشکار و واضح، تاریخ اقوام و تبار طوایف و فامیل‌ها را – پیش چشمشان – تحریف می‌کند و وارونه جلوه می‌دهد.
    شجره نامه‌ای که از اولاد کا جمشید آورده‌اید، به نظر نمی‌رسد همه اسامی درست باشد. زیرا، هیچ یک از پیران طایفه جلیل، تا کنون چنین شجره نامه‌ای را به طور کامل روایت و تأیید نکرده‌اند. من نیز تا کنون نشنیده‌ام که پیران این خانواده و فامیل‌های نزدیک آن‌ها، چنین موردی را به طور کامل روایت کرده باشند. مردم طایفه جلیل تا امروز، اولاد کا جمشید را جزو «شولی» ها می‌دانند. اگر شما این شجره نامه را از بزرگان اولاد کاجمشید گرفته باشید و بپذیریم که این شجره نامه صحت دارد، پس اجداد کاجمشید از ایل دشمن زیاری بوده، نه از طایفه مشهور جلیل و یا قوم نامدار شول.
    آقای بحرالعلوم، بقیه مطالبتان مثل موارد پیشین نادرست و غیرمحققانه و بی سند و مدرک و منبع است و نیاز به توضیح بیشتر ندارد. حال این پرسش‌ها مطرح می‌باشد که: مقصود شما از نوشتن و انتشار این مطالب نادرست، بی پایه و گمراه کننده، چیست؟ چرا این گونه ساز انشقاق را کوک کرده و بر طبل تفرقه می‌کوبید؟! چرا شما می‌خواهید با این مطالب واهی و بی مایه و در واقع با این لاطائلات بی سند و مدرک و بی منبع و مرجع؛ اذهان مردم پاکدل، صادق و شجاع طایفه‌ی جلیل را مشوش و افکارشان را پریشان نمائید؟ در پشت پرده این مطالب نادرست چه قصد شومی نهفته است؟
    1. ---------------------------------------------------
    نویسنده: فرج الله همت پور

--------------------------------------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

مجتبی پناهی
Iran, Islamic Republic of
طایفه جلیل یک از طوایف تیره دشتموری از ایل بویراحمداست.دشتموری بنابر نوشته جوادصفینژاددراطلس ایلات کهگیلویه ومحمودباوردرکهگیلویه وایلات آن ونیزپروفسورمحمدعلی شوشتر بنیانگزاران تشکیل دهنده ایل بویراحمدی هستند.درزمان اوایل قاجار وبه دلیل اختلاف ودودستگی ایجادکردن حکومت دربویراحمدبه دوقسمت گرمسیری وسردسیری قسمت شدوتقریباتمام دشتموری به جز جلیل به دلیل خویشاوندی باخان بویراحمدگرمسیر زیرمجموعه بویراحمدگرمسیر شدند اما طایفه جلیل به دوقسمت که گرمسیرخیرآباد و بیشتراین طایف دربویراحمدسردسیر مستقرشدند.این طایفه بویراحمدی اصیل میباشد.طوایف جلیلی برآفتابی باتولی تاس احمدی شیخ تامرادی ملاکلبی شرانی ساداتی کی های چهارده تا دشتموری هستند و همانطورکه بیان شد دشتموری بویراحمدی اصل هستند.دیگر تیره های بویراحمد تیره آقایی وتیره اردشیری وتیره تیرتاجی هستند.سایرطوایف زیرمجموعه این تیره هامی باشند.تعدادی ازطوایف هم اصالتا مهاجرهستندو بعضا ریشه دشمن زیاری و نویی و چرامی و بختیاری وممسنی دارند.به مجموعه این طوایف ایل بویراحمد میگویندو طایفه جلیل ازتیره دشتموری بویراحمدی اصیل است.
امیر
Iran, Islamic Republic of
خوب در اینجا هیچ نامی از قوم شولی برده نشده است
قول شول از کهن ترین اقوام درایران زمین است ووابسته به هیچ تیره وطایفه ای نیست وخود هویتی مستقل دارد
و اصل وریشه این قوم را نمی توان در کهگیلویه مشاهده کرد
فقط تعداداندکی ازانان درکهگیلویه وبویراحمد میباشد
که ازشیراز کوچ کردند
Iran, Islamic Republic of
کاملآ اشتباه هست
Iran, Islamic Republic of
اقای همت پور
تو که صحبت از سند و مدرک میکنی، باستناد کدام سند جلیل چهار پسر بنامهای خلیل و علیداد و.... داشته است.تو که از دیگران سند میخواهی ،چرا خودت بدون سند اظهار نظر میکنی!
چطور در قرن چهارم یعنی قریب هزار سال پیش در ی کتابی یک اسمی بنام جلیلیان امده و تو انرا به طایفه جلیل ربط میدهی!
ایا خود شما در خانه محمد انصاری نگفتی که ..تاریخ مصاحبه با تو موجود است.
ایا در همین مکان و در همین مصاحبه به نقل از مرحوم کا حسین بوستانی اظهار نداشتی .
اقای همت پور
.
و ما خبر نداشتیم!!
شنیدیم که چهل سال پیش تا کنون میگویند که تو داری کتاب مینویسی اما کتابی از تو ندیدیم.
و اولین مقاله ات را نوشتی
مبارک
پناهی خیرآباد
Iran, Islamic Republic of
درباره جلیل خیرآباد نظر دادی وقتی نیشناسی
مطلع
Iran, Islamic Republic of
باسلام خدمت مخاطبین عزیز وتشکر از کبنانیوز ودرود بر طایفه مقتدر وبا اصالت جلیل .کتاب نسب نامه طوایف بویراحمد به نویسندگی احمد بحرالعلوم .کتاب ایشان بیشتر شبیه به غرضنامه وتعصب نامه و.....است متاسفانه نویسنده سواد در حد نویسندگی نداشته وندارد مطالب در خصوص بعضی از طوایف وفامیل ها در این کتاب نوشته شده که توهین. است وعده زیادی شاکی نویسنده شده اند که پروند در دادسرای مرکز استان در حال رسیدگی است .کارشناسان ارشاد استان این کتاب را که بدون مستندات ومنابع و...بوده در سال ۹۵ غیر قابل چاپ دانسته وبطور کامل این کتاب را رد کرده متاسفانه بدون اطلاع ارشاد استان وبا رایزنی ووودر وزارت خانه وبا همکاری انتشارات فرهنگ مانا اقدام به چاپ تعداد محدودی از این کتاب میکند که در ۲۵ اسفند ۹۷ در منزل شروع به فروش میکند ودر تاریخ ۲۶ اسفند ۹۷ شکایت علیه ایشان در دادسرای عمومی وانقلاب یاسوج ثبت میگردد وبا فروش تعداد کمی از کتاب شکات بیشتر میشود ووزارت خانه ارشاد با توجه به مستندات شکات مجوز کتاب را باطل میکند واز ارشاد استان میخواهد که نسبت به جمع آوری اقدام نماید وبعد از مهلت مقرر وزارت خانه مجددآ از ارشاد استان خواستار جمع آوری تمام نسخ کتاب ذکر شده به هر نحو ممکن میشود وارشاد طی مکاتباتی از دادستان مرکز استان خواستار همکاری جهت جمع آوری کتاب مذکور میشود حال پرونده در دادسرا مفتوح و ضمن جمع آوری خواهد شد
شاهین
Iran, Islamic Republic of
منتظر جواب محکم و کوبنده استاد جمشیدی باش، باید از نوشته خود پشیمان شوی
ساسان خلیلی
United States
ایل جلیل لردگان خود ایلی جداست هویت مستقل دارد در شوشتر مستقر بودند اصل نسب ایل جلیل بختیاری است وبه لردگان مهاجرت کردند در لردگان بزرگ ترین ایل سه دهستان جانکی هستند ⭐
جمشیدی
Iran, Islamic Republic of
این متن اکنده از تناقض و ادرس های غلط است و بسیار ضعیف و غیر قابل دفاع بنظر میرسد .
ما پاسخ انرا داریم اما سیاستمان بر این است که پاسخ اقای همت پور را فعلا ندهیم زیرا معتقدیم که عده ای. را گیر اورده اند و بعد از ما .
حقیقت
Iran, Islamic Republic of
شاید صحبت شما صحیح باشد
شولی
Romania
برادر عزیز نویسنده کتاب آقای بحرالعلوم. نمیدونم چطور کتاب نوشته
گشاسی
Iran, Islamic Republic of
درود بر مدیر سایت وزین کبنا نیور که شرایطی را بوجود اوردند که بتوان بخشی از تاریخ ایلات را شفافیت بخشید
افرین بر این مدیریت و این فضای باز توام با مساوات
عدالت و منطق و عقل حکم میکند که مدیر محترم این سایت ،امادگی جوابیه این مقاله را که با کمال تدبیر و متانت و با در نظر گرفتن معیار های علمی و پژوهشی توسط خانواده جمشیدی در حال تهیه است را داشته باشد و
انرا انتشار دهد تا درست از نادرست و صحیح از غلط تشخیص داده شود و افکار عموم در یک فضای باز به مطالعه و سپس اظهار نظر بپردازند.
از طرف جلیل های گشاسی
جلیل
Iran, Islamic Republic of
اگر جای این اقای همت پور بودم هر چه سریعتر مقاله ام را از سایت جمع میکردم،زیرا با شناختی که از قلم و میزان سواد و روحیه اقای جمشیدی دارم میدانم که در مقاله جوابیه بلایی سر ایشون می اورد که تا عمر دارد دیگه مطلب ننویسد.واقعا سخت است ، بنظرم همت پور از .جمشیدی خواب راحت ندارد
علی
Iran, Islamic Republic of
بنظرم، اظهار نظر کردن در مورد حوادث تاریخی،و تحلیل آن سخت هست، و البته اظهار نظر کردن در مورد تاریخ محلی،به علت کمبود منابع مستند، بسی سخت تر هست ، و باید در این حیطه غوری داشته باشیم، حتما صحبت های آقای همت پور بر اساس منابع مستند هست، دوستان به جای خزعبلات و چرت و پرت گفتن، باید اول تحقیق کنند، بعد به انتقاد دیگران بپردازند.
Iran, Islamic Republic of
سنجه ای بالاتر از حقیقت نیست و مردم بر اساس آن قضاوت خواهند کرد پس امیدوارم استدلال جناب جمشیدی بر اساس واقعیت ها و فکت های علمی باشد. شاید بر خلاف نظر گذشتان و روایت های سینه به سینه ! با روش های جدیدی بتوان
Iran, Islamic Republic of
دهه هفتاد شما و اون چند رفیق فرهنگیت طایفه جلیل را. و صدها خانوار را بی خانمان کردید و افرادی بی گناه . دادید.باز چه نقشه در سر دارید.
Iran, Islamic Republic of
ضمن عرض سلام خدمت اقای همت پور. شما که از سند و مدرک صحبت کردی لطف بفرما. از کدوم جلیل هستید قبل از اینکه به منطقه جلیل کجا زندگی. نام ده و منطقه محل زندگی یا روستا را نام ببرید چون منطقه فعلی جلیل و خیراباد محل سکونت اجدادی اولاد کی محمدرضاجلیل وکی طلا جلیل بوده و کلیه قبالهای موجود در منطقه فعلی جلیل که وارثین این دو بزرگوار فروخته موجود است .رودخانه سیوکی معروف به جو بم فرزندان کا خورشید جلیل فروخته و خهکلون را کربلایی علیداد جلیل و مشهدی محمدجان فروختند و باغچه جلیل را نوادگان کی نظر جلیل و فرزندان کی طلا فروخته اند سند دیگر سنگ قبر کی ملک احمد فرزند کی محمدرضاجلیل است سند بعدی سنگ قبر ملا نبی فرزند ملا هاشم جلیل است سند دیگر سنگ نوشته کی محمدرضا اول شمال روستای سیوکی .... اقای همت پور طایفه جلیل تو دنیا زیاد هست .مثلا جلیل سالاروند .جلیل زنگنه .جلیل اسرائیل .طایفه جلیلوند بختیاری .طایفه جلیلیان توه سرخک .جلیل بابادی چهارلنگ بختیاری .جلیل عرب .جلیل جامه بزرگی کازرون . از طرف روح الاجمشیدی.جلیل
مجید
United Arab Emirates
ملا،تو ديگر شوخی نکن!!!…
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
اقای همت پور ایل دشمن زیاری از نژاد قوم ال بویه و نسب خود را از کیا خسرو یا پیاخسرو از امرای ال بویه میدانند.و به روایت تاریخ قوم ال بویه از نژاد شاه ایران زمین بهرام گور میباشد . و از ایرانیان اصیل میباشند و این قوم چون با قوم ال زیار درجنگ بودند به دشمن زیاری معروف شدند و در زمان افشاریه یا زندیه در شهر تاریخی دهدشت اقدام به ضرب سکه کردند وکلانتری کل چهار بنیچه کهگیلویه بزرگ وبلاد شاپور به کلانتر دشمن زیاری سپرده شده بود .لطفا با اگاهی کامل در مورد اسرار تاریخی ایلات اظهار نظرکنید .
جلیل
Iran, Islamic Republic of
اقایان فرج الا همت پور .محمد جعفر جعفری کشواد سیاهپور .نوراله جمشیدی . اون جمله معروف ملا جهانبخش را فراموش نکنید . تا الان هیچ جلیلی کتاب یا مقاله ای ننوشته شماها با هم کنار بیایید .همه جلیلیم و برادر واز نژاد کیان
غربت
Iran, Islamic Republic of
ای مردم جلیل .هر چه ما مصیبت داریم از دست اون چند. بوده اول انقلاب طایفه جلیلو دچار آشوب کردند و بعدا درگیری در منطقه بوجود اوردند .و اون مشکلات که تا قرنها ادامه دارد اینها را دور بریزید وبه حرفشان توجه نکنید که منطقه را به آشوب بکشند
علی
Iran, Islamic Republic of
کسانی به عنوان حسن و حسین جد جلیل های کنونی وجود ندارد فقط تقسیم بندی بوده بین کدخدایان جلیل در زمان خداکرم خان بویراحمدی توسط خان صورت گرفت . اسم اون تیره را نهادند حسن و دیگری را حسین یا علیاو سفلی . شجره نامه تیرها هم خوانی ندارد .
ژنرال
Iran, Islamic Republic of
درود بر جلیل گشاسی
درود بر کی نظر ، کلانتر بزرگ جلیل
شهریار
Iran, Islamic Republic of
کی نظر بزرگ .کلانتر.. یادشون رفته مهتر اسبانت اسیابانت .... کجا رفت طهمورث دیوبند... از طرف شاهین دشت مور جلیل بااصالت
Iran, Islamic Republic of
دکتر صفی نژاد در روایت ایل دشمن زیاری گفته به نقل از بزرگان دشمن زیاری طایفه جلیل از نسل کی ملک احمد میباشند و جلیل شعبه ای از ایل دشمن زیاری بوده هر کسی شک داره به کتاب دکتر صفی نژاد مراجعه کنه ....جلیل خیراباد
Iran, Islamic Republic of
جلیل هیچ نسبت نسلی با دشمن زیاری نداره. جلیل ریشه اصلی آن به یونانیان بر می گرده. طبق تاریخ بختیاری.( سرداراسد)
United States
بسم الله
محقق
Romania
دکتر جواد صفی نژاد در کتاب عشایر مرکزی ابران ص۱۷۳ راجع به ایل دشمن زیاری صحبت میکند و در پاراگراف پنجم میگوید
الیاس فرزند دشمن زار، وکی ملک احمد فرزند الیاس و...
سپس ذیل همین صفحه مینویسد : محلیان طایفه جلیل منطقه را از نسل کی ملک احمد میدانند.
از این جمله چنین استنباط میشود که طایفه جلیل شعبه ای از ایل دشمن زیاری است.
با این تفاسیر گفته های اقای همت پور اشتباه است
و انچه در مقاله اصلاحی اقای بحرالعوم امده صحیح می باشد.
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست عزیز اون کی ملک احمد فرزند کی محمد رضا است

زگلزار باغ محمد رضا.......
امید
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت دوستان عزیزم.....
در مورد اولاد کا جمشید .....
۱_مردمی مومن ،دیندار ،وفادار ... هستند(شهید ملا جعفر جمشیدی _شهید ملا نظر جمشدی _شهید سرهنگ منصور جمشیدی).
۲_مردمی اهل کار ،سرمایه حلال بودند(از بزرگتر ها بپرسید اولاد کا جمشید بخش عظیمی از اموال و دارایی هایشان را به مردم کنارشان که نیاز داشتن بخشیدند).
۳_ اهل جنگ و خونریزی و چپاول اموال دیگران نبودند.
۴_بن دار و ریشه دار بودند(محمدزکی خان_خان علی خان _کی نظر _ کی ملک احمد)
۵_همه مردم ایران برایشان عزیز و گرامی می باشد.
در پایان درورد بر جلیل گشاسی
United States
سلام اولاد کا جمشید شولی هستن ؟
جلیل وراسی
Iran, Islamic Republic of
آقای همت پور.باسلام.تا قبل از این متن،جلیل به دوقسمت ایلی جغرافیایی بنام حسن و حسین تقسیم میشد هرچند به قلم شماو به تازگی تبدیل شده به چهار تیره وعلیداد وخلیل هم اضافه شده.لذا باعلم به اینکه همه تیره های موجود در حسن یاحسین از یک نسب نیستند پس دلیل قطعی بر واقعی بودن حسن وحسین با توجه به رد نمودن حسن یاحسین بعنوان جد در بعضی از تیره ها ،وجود ندارد. پس وقتی ک دربخشی از جلیل سردسیرو جلیل گرمسیر و جلیل لردگان و حتی جلیل بابادی مسجدسلیمان وحتی جلیل زنگنه شمال خوزستان وحتی ایل جلیلوند لک زبان درغرب، کسانی بعنوان حسن وحسین بعنوان جد اعلا وجود ندارد ،چطورمیتوان بدون هیچ دلیل وسندی ادعا نمود حسن وحسین در جلیل به عنوان جد اعلا حضور داشته اند حتی اگر فرض کنیم متن شما بدون ایراد است که البته پراز تناقض وتعارض واشتباه وخلا تاریخی است.اگردرکنارحسن وحسین کسانی تحت عنوان علیدادوخلیل بعنوان برادربوده اند پس چرا ازسابق تاالان خود شما جز تیره حسین برشمرده شده ومیشوید؟؟؟فکرنمیکنی داری تیشه به وجهه تیره محترم کا علی همت و جد ان یعنی علیدادمیزنی ؟؟علیداد جلیل است چرا علیداد را برادرحسن مجازی نموده و.داده اند؟؟
توصیه میکنم شما ک تاکنون چیزی ننوشته بودی ،تحت تاثیر نااهل نباید قرار گرفته ودست بقلم نبرده وبه همان مطالعه بدون قلم میپرداختی.و همچنین به تحصیل تهذیب و تزکیه وورزش میپرداختی.یاعلی
جلیل خیر اباد
Iran, Islamic Republic of
با درود خدمت مدیر محترم سایت کبنا نیوز و خوانندگان عزیز
مطلب ارائه شده توسط اقای همت پور بیشتر به یک بیانیه طایفه ای و سیاسی میماند تا یک متن تاریخی
در تحلیل این متن نیاز به روانشناسی نقد نویسنده بنظر میرسد
این مقاله بسیار ضعیف ،غیر منسجم،فاقد اصول و ضوابط نقد و غیر علمی بنظر میرسد
ایشان به نقل از منابع قرن ۴، طایفه جلیل را از کردان فارس بومی منطقه میداند که در اواخر دوره ساسانی ،بومی همین منطقه بودهاند،یعنی بدون از هر گونه تحلیل و مدرک واستنباط و دلیل،واژه جلیله یا جلیلیان هزار سال پیش را به طایفه جلیل تعمیم میدهد بدون توجه به ای خلا و گسست هزار ساله فقدان هر گونه سند و دلیل
در حالیکه چنبن بنظر میرسد که طایفه جلیلیان کرد در کرمانشاه بازماندگان هان جلیلیه یا جلیلیان در منالع مزبور قرن ۴ است.، اما یکی از طنز هاو جک ها ی این مقاله این است که اقای همت پور بعد از بیان مطالب فوق، طایفه جلیل را به دو تیره جاکی و جانکی تقسیم میکند بدون توجه به اینکه مطابق با کتاب تاریخ گزیده ،تالیف حمداله مستوفی،جاکی و جوانکی از جمله اکرادی بوده اند که در فواصل سالهای ۵۰۰ تا ۵۵۰ ه ق از جبل السماق واقع در شمال شام یا سوریه فعلی به ایران مهاجرت و در دهکرد( شهرکرد فعلی) سکنی گزیدند.یعنی وجود این دو روایت خود ناقض همدیگرند،که این خود نشان از غیر منطقی و غیر علمی بودن مقاله اقای همت پور دارد.
و ده ها تناقض این چنینی دیگر در همین مقاله وجود دارد که در ایجا شرایط بیان و نقدشان ممکن نیست.
در پایان توصیه میشود که تعدادی کتاب مدیریت هم مطالعه کند ، و در صورت امکان از تنهایی و انزوا دست بکشد و بیشتر به ورزش و تفریح بپردازد و موسیقی شاد گوش دهد
خدا یار و نگهدارتان باشد.
Iran, Islamic Republic of
در کتاب ایلات و عشایر کهگیلویه وبویراحمد تالیف یعقوب غفاری نوشته که طایفه جلیل که بخشی در خیراباد وبخشی دیگر یکی از طوایف مهم بویراحمد به شمار میرود از گشتاسبی های ایل دشمن زیاری میباشند . صفحه 27و28چندین کتاب ومنبع قدیمی جلیلهای اصیل را بخشی از ایل دشمن زیاری میداند واز نوادگان کی ملک احمد بزرگ
جلیل خیراباد
Iran, Islamic Republic of
کی علیداد برادر کی محمدرضا جلیل و فرزندان کی نظر بزرگ میباشند.
Iran, Islamic Republic of
اولاد کا جمشید شولی نیستند بلکه جلیل اصیل هستند واز جلیل های گشاسی هستند
United States
سلام اولاد کا جمشید
Sa
United States
درود بر آقای بحرالعلوم درود بر شولستان پارسی
تناقض
Iran, Islamic Republic of
این مقاله ارزش تاریخی ندارد،زیرا از تناقضات و اشتباهات فراوانی رنج میبرد
و بنظرم ارزش پاسخ دادن ندارد.زیرا طرف میگوید طایفه جلیل در اواخر دوره ساسانی از اکراد بومی فارس بوده سپس میگوید جاکی و جانکی فرزند جلیل هستند در حالیکه جاکی و جانکی از جمله گروه هابی هستند که در قرن ششم از شمال شام به دهکرد مهاجرت کرده اند.سپس میگوید حسن و حسین فرزند جلیل هستند که مربوط به دوران قاجار است.شما نگاه این تناقضات کنید.ایا نویسنده این مقاله سر از تاریخ در میاورد
AskaR jamshide
Iran, Islamic Republic of
باسلام و درود بر ایل بزرگ جلیل حماسه آفرین همیشه درصحنه و دلیرمردان متفکر ....فقط برای من تحمل برانگیز است که عده ای براساس شواهد وعدله ای غلط و دیدگاهای ضعیف که دارند ایل بزرگ جلیل را در بویر احمد ضعیف جلوه می دهند .....یه مقداری به خودشان بیایند که واقعا هیچ ان صحیح نبود و باتوجه به مطالب گذشته ....ً.....وشواهد موجود ومطالب نادرست الان....قابل درک نیست.
ملک حسن
Iran, Islamic Republic of
در این مقاله هیچ گونه نامی و صحبتی از فامیل همت پور نمیشود، در تعجبیم که چرا او هیچگاه ننوشت،اینبار که نوشت هم خیلی بد و پر تناقض و غیر اصولی نوشت.خدا همه را به راه خیر هدایت کند.ما باید به فکر همنوعان خود باشیم.زیرا بخشی از اولاد کا علی همت هنوز در منطقه سکونت ندارند و در شرایط سخت بسر می برند..
هر کسی صحبت کند یا چیزی بنویسد،همت پور نباید مینوشت زیرا او باید به روستای تل باغ که خالی از سکنه است نگاه میکرد.
ای داد بیداد
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی داشت
اتفاقاً به جز بخشی که گفتن . همه حرفاشون درسته
Iran, Islamic Republic of
انشالا دوباره ساخته میشود و محکم
Iran, Islamic Republic of
هیچ شرایط سختی ندارن و همه در جای خوب وبا قدرت بالا زندگی میکنن
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا با رفاه کامل زندگی می کنند
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
شادروان ملا محمود محمدزاده که هوش و ذکاوت بالایی برخوردار بود و بر تاریخ طایفه جلیل اشراف داشت به نقل از مرحومین ملا غضنفر حیدریان، کا حسن بوستانی،ملا احمد کریمی و ملا سهراب محمدزاده اظهار داشت که اولاد مرحوم کاجمشید از سایر خودمان که در منطقه جلیل بویر احمد سردسیر حضور داریم، سابقه بیشتری در جلیل بودن دارند و از جلیل های اصیل و قدیمی به نام گشاسی هستند.مرحوم ملا جانمحمد جلیل نیز اظهار داشته بود که اولاد کا جمشید تنها خانواده ای در جلیل هستند که در جلیل اصیل بودن انها نمی توان شک و بحث کرد.
احمد خیرآبادی
Iran, Islamic Republic of
درود بر برادران گشاسی در یاسوج
گشاسی ها اصل جلیل هستن و ریشه دشمن زیاری دارن
فقط گشاسی
جلیل وراسی
Romania
روستای خیر اباد خواستگاه و مسکن اولیه طایفه جلیل است و جلیل گشاسی قدیمی ترین و اصیل ترین فامیل طایفه جلیل می باشند
Iran, Islamic Republic of
درود بر آقای همت پور

بعضی افراد که دست به تحریف میبرند مریض اند
وباهماهنگی اشخاص مغرض تفرقه ایجاد می کنند
جلیلی
Iran, Islamic Republic of
با سلام وعرض ادب این نظرات فقط نشانده این است ک ایل جلیل وجلیلی و جلیلوندیکی هستند وفقط قدرت وسرشناس بودن این قوم بزرگ وبا اصالت نشان میدهداین قوم از کرمانشاه تا لرستان تا کههگیلویه وبویر احمد تا چهارمحال بختیاری تا فارس وشیراز تا خوزستان ودزفول پراکنده زندگی میکنند من خودم با افتخار جلیلی هستم
جلیلی
Iran, Islamic Republic of
با سلام وعرض ادب ایل بزرگ جلیل وجلیلی وجلیلوند یکی هستند واین نظرات فقط نشادهنده قدرت وسرشناس بودن این ایل بزرگ وبا اصالت نشان میدهدپراکندگی این ایل از کرمانشاه و لرستان تاکهگیلویه وبویر احمدو چهارمحال بختیاری وشیراز وفارس وخوزستان ودزفول پراکنده زندگی میکنن ایل جلیل بزرگ ترین وقدرتمند ترین ایل لر در ایران .
مصطفی جلیل طهماسبی
Iran, Islamic Republic of
باسلام باتوجه به مدارکی که وجودداردایل جلیل خودش ازقوم لردرخوزستان بوده اندوپراکندگی انهادرلردگان یاسوج وخوزستان باعث جداییشان شدگرچه اصالت بختیاری خون سرخی دارند
فرخ‌زاد
Iran, Islamic Republic of
پشت‌کوه‌جلیل‌
majid
Iran, Islamic Republic of
درحکایتی آمده است، شاه اسماعیل صفوی به هر جا می رسید،مزارع و مقبره های مشاهیررا که به مذهبی خاص معروف بودندازسرجوانی وتعصب ویران وباخاک یکسان میکرد.وقتی به‌ مقبره حضرت‌ حافظ برسید،ازآنجاکه هم خودش اهل شعر بودوهم حافظ محبوب عالم،پاره ای تأمل وملاحظه کرد.ازامرا و اصحاب صلاح پرسید،حاصل مشورت این بود!باید این مقبره وبنارا نیزنابود کرد.یکی از اصحاب ملا سید عبداله تبریزی ازبسکه در کارها سمج بود،شاه به او ملا مگس می‌گفت، عاقبت شاه گفت از دیوان حافظ فال می گیریم.شاه گفت ای خواجه جواب ملا مگس را مبرم بده،وفال گرفت.این بیت فال برامد:پایان متن ملاحظه فرماید.
Iran, Islamic Republic of
به‌نظر می‌رسد اینجا هم پیام های موافق این مواردمطروحه توسط آقای همت پور که فی الواقع عالمانه تدوین شدند،فیلتر می شوند وناقص ثبت می گردند. خیلی عجيبه ! !…
دا
Iran, Islamic Republic of
سلام.من‌یکم‌اطلاعات‌میخواستم.چون‌خانواده‌مااصالتامال‌اطراف‌یاسوج‌هستندکه‌نزدیک‌هفت‌نسل‌پیش‌ما‌ازاونجا‌تبعید‌میشن‌به‌جنوب‌استان‌همدان.ولی‌چون‌قدیم‌سوادنبوده.وچیزی‌مکتوب‌نمیشده.وبیشترزبانی‌بوده‌وماهم‌چیزهای‌که‌ازگذشتگان‌نسل‌به‌نسل‌‌منتقل‌شده‌بیشترنمیدانیم.ولی‌اولین‌نفری‌که‌ازاونجا‌بافرزندانش‌تبعید‌شده‌اسمش‌آ‌قلی‌بوده.که‌پسران‌زیادی‌داشته.وبازشنیدم‌نسبش‌به‌سیستانیها‌میرسه.یا‌ازسیستان‌به‌اونجا‌اومدن.متاسفانه‌کسانی‌که‌بیشترمیدونستن‌فوت‌کردن
Jalil
Iran, Islamic Republic of
بسیار زیبا جواب دادن جناب آقای همت پور
مطلع
Romania
فکر نکنم تشابهات اسمی جلیل در بختیاری با جلیل در بویراحمد دال بر هم ریشه بودن اینها باشه،تعداد زیادی ازین تشابهات اسمی در بقیه طوایف هست و دلیل متقنی بر یکی بودن نیست و اهل خرد کامل به این تشابهات و رخدادها واقفند و نیازی به اینهمه مشاجرات مجازی و رسانه ای نیست جلیل بویراحمد از طوایف اصیل و شجاع بویراحمد هست و هیچ تناسبی با جلیل بختیاری ندارد.
مطلع
Iran, Islamic Republic of
نویسنده احمد بحرالعوم
حسین جلیل
Iran, Islamic Republic of
بله جلیلی های لردگان هیچ نسبتی با جلیلی های یاسوج ندارن چون هم زبان و کردارشون فرق داره و البته که جلیلی های لردگان اصل جونکی و از باب بختیاری وند هفت لنگ هستن. و اینکه شباهت فامیلی همه جا هست مشهد هم فامیل جلیل داره
مسعود
Iran, Islamic Republic of
بنده چندین سال همکار بحرالعلوم بودم وسناخت کامل از ایشان دارم
خلیل جلیل طهماسبی
Iran, Islamic Republic of
من از جلیلی های لردگان هستم ما اولادخلیل ابن جلیل هستیم. برای درک بهتر ایل جلیل شجره نامه های خود را با هم مقایسه کنید. و دل به این نویسنده ها نبندین
نوه کی عباس علی
Iran, Islamic Republic of
همه بحث رو بزارید کنار
عباسی
Iran, Islamic Republic of
سلام شما نمی خواد از تاریخ جلیل بگی اصل جلیل مایم ج/ حالا هر کی امد سنگ خودشو به سینه میزنه
‌‌‌‌‌‌‌‌
Iran, Islamic Republic of
اینجا از اولاد قاید محمد رفیع که ثلث جمعیت جلیل را تشکیل میدهند و از جلیل های قدیم و اصیل هستند نامی برده نشده
مصطفی
United States
سلام دوستان
مصطفی
United States
سلام دوستان
صادق
United States
سلام دوستان نظرات و گفته ها و نوشته های تاریخی از گذشته تا الان دستخوش تغییرات بوده و اگر کسی مطلبی رو عنوان میکند دلیل بر دشمنی با طایفه و شخص خاصی نیست قوم بزرگ و باستانی شول یا شولستان پارسی در اقصار نقاط ایران بزرگ وجود دارد همانطور که در گذشته نه چندان دور نام نورآباد و ممسنی شولستان بوده و شامل پراکندگی خاص به دلیل جنگ و درگیری های گذشته هست و قطعا شعبه هایی از شول در ایل محترم و بزرگ جلیل و همینطور بلعکس وجود دارد و همچنین دشمن زیاری در شول و بلعکس و این موضوع دلیل بر دشمنی یا تفرقه نمیباشد با سپاس فروان صادق زارعی شولی از خوزستان
فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

اردشیر یاری، معاون سابق آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و از نزدیکان به غلامرضا ...
بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

حوزه دفتر شهردار تهران از جمله بخش‌هایی از شهرداری است که از بودجه سالانه اداره پایتخت،...
در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

زمانی که ووسکرسنسکی با سایر گردشگران در پیونگ یانگ سوار اتوبوس شد به ندرت خودرویی را ...
1