تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۰۷
کد مطلب : ۴۰۸۶۹۵
یادداشت سیاسی|

اصلاح طلب واقعی برای پُست جوش نمی‌زند/ کفش رقیب سیاسی را واکس نمی‌زند

محمود منطقیان
۲۶
۲
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
اصلاح طلب واقعی برای پُست جوش نمی‌زند/ کفش رقیب سیاسی را واکس نمی‌زند
کبنا ؛در معنا اصلاح طلب کسی را گویند که در پی رفع کاستی‌ها و عیب‌ها و نابسامانی‌ها باشد و دغدغه‌اش آن است که آنچه را که معیوب و نابسامان است، سامان بخشد و به صلاح و درستی آورد.
اصلاح طلب بایداصلاح را نخست از افکار و رفتار شخص خود آغاز کند و سپس درصدد اصلاح و سامان مردم و امور اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ملی و بین المللی جامعه برآید.
اصلاح طلب ازنظر فردی شخصی است آگاه، نقدپذیر، شکیبا، اهل مشورت و رایزنی، خوش خوی، امیدوار، پرتلاش، خوش فکر، مردم نواز، آزادمنش و قابل اعتمادمردم و درصحنه اجتماعی پرتلاش، مسئولیت پذیر، دارای پیوند اجتماعی پویا با مردم و درک نیازهای آنها، فروتن وصمیمی و صادق بامردم  و تلاش دارد که در اقتصاد و زندگی و فرهنگ و شیوه سیاست جامعه و مردم اصلاح و بهبود کیفیت حاصل آید و مردم به حق و حقوق طبیعی و انسانی و خدادادی خود برسند و امور برپایه قانون و خردجمعی بچرخد و روابط داخلی و خارجی براساس حقوق مردم و منافع و مصالح ملی سامان یابد.
اصلاح طلب واقعی برآن است تامردم بتواننددریک انتخابات سالم وآزادوبدون دستکاری واعمال نظر، نمایندگان خودرا برگزینندوگردش نخبگان براساس خواست ونظر و اراده مردم انجام گیرد.
 خلاصه سخن اینکه برای یک اصلاح طلب اصیل، درسی است حقوق شهروندی، مصالح ومنافع ملی و اجتماعی، آزادی‌های فکری وسیاسی وخرسندی مردم  پایه وبنیاداست. یک اصلاح طلب اصیل، خود رأی وخودبین وبرتری جوی و اهل معامله نیست وخواست ورای ونظرمردم جامعه وقانون برایش اساس وفصل الخطالب است وهمواره خودش نیزپای بند به قانون ونظرو انتخاب مردم است. اصلاح طلب اصیل برای خود جایگاه وشاَنی فراتر ازمردم نمی‌بیند و نمی‌داند. اما امروز چنانکه می‌بینیم موضوع اصلاح طلبی آشفته و نابسامان شده است که تشخیص درست  و نادرست و اصیل و غیراصیل از هم مشکل است و نیازمند دقت وکاوش بیشتر و بازنگری است.
این روزها افرادی هستندکه معامله گرندو هر روز به رنگی درمی آیند و پُست و نفع موقعیتشان را تعیین می‌کند.
امروز بیشتر به کسی  اصلاح طلب می گویند که در جناح اصلاح طلبان حضور داشته و پای صندوق، به گزینه‌های اصلاح طلب رأی داده باشد. یعنی در حرکت‌های اصلاح طلبی خود را نشان داده باشد. اما این تنها کافی نیست بلکه اصلاح طلب واقعی باید دارای اندیشه اصلاح طلبی و اهل کتاب و رأی و نظرباشد و بداند که چرا در پی اصلاح است و کاستی‌ها و نابسامانی‌های جامعه را خوب و به روز بشناسد و بداند در چه اموری نیاز به بازنگری و اصلاح وجود دارد وسخنان و نوشتا ر و افکارش درجامعه دیده شود و راهگشا و راهنما باشد.
آدم‌هایی که برای به دست آوردن پُست و موقعیت جوش می‌زنند و باهر گروه و کسی وارد معامله می‌شوند و یا اهل پرخاش و خشونت و تهاجم و خود رأی اند و برای به دست آوردن امتیازی حاضرند کفش یک رقیب سیاسی و فکری را هم واکس بزنند، اصلاح طلب نیستند. اصلاح طلب اصیل فکر و مشی اصلاح طلبی دارد و راهش را در همه مقاطع خوب و درست بلداست.
اصلاح برای انسان و جامعه و زندگی، یک نیازطبیعی و همیشگی زندگی است؛ هم درحوزه فردی و هم درحوزه اجتماعی بدون اندیشه و تلاش اصلاحی، جامعه به سوی فساد و تباهی و نابسامانی درابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وسیاسی پیش می‌رود.
-----------------------
محمود منطقیان
-----------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاحطلب
Iran, Islamic Republic of
سلام کبنا با انتشار این مطلب رسالت خبری خودش را نشان داد.
جناب منطقیان خیلی جالب هست که شما داری سعی میکنی با این روش خودت را اصلاح طلب بدانی. مطالب خوبی مینویسی هرچند به همه چیز سرک میکشی.
میخواستم بپرسم آیا رفتن به مراسم تودیع و معارفه خادمی در لرستان . نیست؟
حالا که چیزی پیش احمدی گیرت نیامده و به حضور نپذیرفتت حرف های بزرگ بزرگ میزنی؟
شما دم از همه چی میزنی اما در عمل هیچ نمیبینیم.
رای دادن و حمایت دوستان شما به عدل اصلاحطلبی بود؟
خارج از دهدشت رای دادن و برای دهدشت تصمیم گرفتن اصلاحطلبی بود؟
برادر شما اگر سال های سال مقاله بنویسی حامی عدلی.
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
حق را گفتی برادر.منطقیان فقط نویسنده خوبی است و .غرق شده غافل از اینکه دیگه این حنا رنگی نداره .برو دست به دامن حاج عدل شو شاید یه کاری برات کرد
اصلاحات فقط کامرانی
Iran, Islamic Republic of
منطقیان خیلی سال ‌پیش تاریخ انقضات تموم شده لطفا از خواب بیدار شو
زنگوا
United States
خندم میگیره از این مطلب ، این شما بودید که کفش رقیب سیاسی را واکس زدید و حامی عدل هاشمی بودید و عملا از هیچ گزینه اصلاح طلبی در دوره قبل حمایت نکردید ، برید ببینین مردم چطور در موردت صحبت میکنند ، دستت دوره قبلی واسه چندرغاز رو شده 😏
امیر
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما استاد اخلاق
که خود نماد واقعی یک اصلاح طلب واقعی هستید
سلامتی ات ارزوی ماست
شهروندان دهدشتی
Iran, Islamic Republic of
به نظرهمه گروها خودشما دردوره گذشته همین کارراکردی هم واکس زدی هم برای پستها به رقیب اصلاح طلبان رای دادی وهم بیشترین جوش ها عصبانیهارا برای پستها داشتی وتمام نیروهای شما به نماینده فعلی رای دادید
بلاد شاپور
Iran, Islamic Republic of
امروز بیشتر به کسی اصلاح طلب می گویند که در جناح اصلاح طلبان حضور داشته و پای صندوق، به گزینه‌های اصلاح طلب رأی داده باشد. مومن شما که ادعای اصلاح طلبی دارید چرا رای به عدل هاشمی نماینده اصول گرایان دادی پس اگر ادعای اصلاح طلبی داری به قول خودت اول رفتار خودت را اصلاح کن سپس ادعای اصلاح طلبی داشته باش
Iran, Islamic Republic of
جناب منطقیان اندیشه ی اصلاح طلبی را در سال 88خوب دیدیم که چگونه مردم را به خیابانها کشاند وهنوز هم به بی قانونی خود ادامه می دهد . اگر این است اصلاح طلبی پس .این اندیشه
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
آقای منطقیان خواهشا بس است دیگر
مگر انتخابات 94 را فراموش کرده ای که حالا برای خودت تز اصلاحطلبی میدهی.
من در تمامی دوره ها طرفدار سرسختت بودم اما فهمیدم هیچگونه اعتقادی به اصلاحات نداری
بویر احمدی
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب استاد منطقیان عزیز جنابعالی حمایت خود در دور گذشته از اقای هاشمی پور جبهه پایداری را چگونه توجیه میکند ایا با این مقاله جنابعالی درتضاد نیست ؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
پ خودت استاد عزیزم معامله کردی اونم با ی اصولگرایی که از ایلتان بود
هنرمند
Iran, Islamic Republic of
مدیران منتصب به شما اینجوری نیستن و خودتان هم بهتر میدونید از نردبان اصلاحات مدیر شدن و چراغ راهنما زدن بسمت راست .البته از قرار معلوم با سفارش و هماهنگی بوده
Iran, Islamic Republic of
عجب !!! نه دی ، جلسه .ه اینا جوش نیستن ؟؟؟ حمایت از هاشمی پور به طور پنهان و آشکار و البته بهره برداری از پیروزی ایشان اینا واکس زدن نیست ؟؟؟ بازم عجب
سید غلامعباس موسوی نژاد
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت سرور ارجمندم
حتما مطلعید که هنگام حضور بهرام تاجگردن تا کنون هرگز با جریان اصولگرا بخصوص حزبی ها، همکاری نکردم و همیشه سینه چاک طیف مقابلشان بودم. اما می دانید که در این سی سال هرگز از حضرتعالی یا استاد لاهوتی وسایر اصلاح طلبان درخواستی نداشتم زیرا برایم جریان فکری مهمتر از مانده حسابم بود. ولی اینکه حضرتعالی اینگونه فرمودید که اصلاح طلبان واقعی دنبال پست نیستند آزرده خاطرم کرد که این تعریف جدید فقط می تواند دوستان اصلاح طلب را دلسرد و مأیوس کند.
اگر قرار باشد دوستان اصلاح طلب در تمام عرصه ها با جدیت و تلاش ظاهر شوند ولی هنگام دریافت غنایم پیروزی تارک دنیا بشوند، جریان سیاسی اصلاح طلبان هرگز چراغش روشن نمی ماند. هرکسی در هرجریانی فعالیت می کند، البته به پیروزی فکر می کند، صدالبته به امکاناتی که بعد از پیروزی جریان بدست می آید می اندیشد. این رفتار طبیعی افراد است که غیر از مسئله فکری به منافع مادی جریان هم بیاندیشند. قبلا در مطلبی با عنوان قهر با نانوایی نوشتم که بزرگان اصلاح طلبان سربازانی بی جیره و مواجب می خواهند که همیشه آماده جانفشانی باشند وپس از پیروزی تارک دنیا بشوند وگوشه عزلت بگیرند.
سرور ارجمندم اگر قرار باشد دوستان اصلاح طلب تلاش کنند وجریان اصلاح طلبی پیروز رقابت بشود و منافعی هم برایشان نداشته باشد، قطعا سراغ جریان رقیب می روند که منافع فراوان دارد. اصلاح طلبان حتی هنگام پیروزی جریان اصلاحات هم قدرت کافی در اختیار ندارند به عنوان مثال بهترین شرایط اصلاح طلبان در دوره خاتمیبود که پنجاه درصد استاندارانش اصولگرا بودند.و....
اگر قرار باشد دوستان اصلاح طلب باعث موفقیت روحانی بشوند و دوستان اصولگرا به نان و نوا برسند، هرگز حامی ایشان نخواهند بود. دلیل دلسردی دوستان اصلاح طلب در دولت روحانی هم همین موضوع است که آنهمه زحمت و تحقیر و آزار کشیدیم که حالا رقیب در ناز وتنعم باشد و دوستان شایسته ما همچنان مهجور و در عین شایستگی کنار گذاشته شوند.
این تعاریف حضرتعالی واین تیتر سخنان،، نشانه حضور پر رنگ ایده آل گرایی و دوری از واقعیت های ملموس جریان اصلاح طلبی در کشور است.
دوستان اصلاح طلب هم کار فکری می کنند و هم حق دارند از منافع پیروزی سیاسی خود، بهره مند شوند. در هیچ جای جهان کسی به خاطر چشم وابروی دیگران فعالیتی نمی کند که ما اصلاح طلبان مقلدشان باشیم. اگر در جریان اصولگرا مشاهده بفرمایید در هنگام پیروزی هر دو جریان سهم مدیریتی و سایر منافع را دریافت می کنند. آنها که برای خدا تلاش می کنند مزد طلب می کنند اما ماها نباید دنبال سهم باشیم؟
بنده که در آستانه بازنشستگی هستم بررسی کنید کدامیک از دوستان تاکنون سهمی اختصاص داده است؟ اما بسیاری از فرصت طلب ها در هر دوره سهم خواه بودند و اگر به پیشینه بسیاری نگاه کنید فرصت طلب ها در هر دو دوره صاحب منصب بودند و تقریبا منصب ها بصورت ارثی در بین عده ای می چرخد. این چه استدلالیست که اتعریف اصلاح طلبی این باشد که دنبال پست نباشد؟
قلی محمد ستایکار
Iran, Islamic Republic of
جناب منطقیان گفته شما متین
ولی انتخاب شهردار دهدشت با شرایطی که برای اصلاح طلبی ندشتید مغایرت دارد.
تشکر
اصلاح طلب لنده
Romania
جناب آقای منطقیان عزیز ،پس چرا برای فرماندار دهدشت ،چرا برای فرماندار لنده ،چرا برای پست های خیلی پایین ،کفش مسئولان را ضمن واکس براقشون هم میکردی و الآن هم به جد مشغولی ، بهتر این بود که واقعیت را می گفتی که نگفتی
اصلاح طلب واکس نما
Iran, Islamic Republic of
آقای منطقیان عزیز ،فرهنگی دوست داشتنی...
مردم از شعار دادن خسته اند،همانگونه که از نسل سیاسیونی همچون حضرتعالی گذشتند!!!!
در این گذار تاریخی جوانان تحصیل کرده نسل جدید به منش سیاسی حضرتعالی و امثال حضرتعالی در سطح شهرستان مطبوع اعتنایی ندارند.
جریانات سیاسی (اصول گرایی و اصلاح طلبی) در استان بخصوص در شهرستان کهگیلویه نیاز مبرم به استحاله دارند.
توصیه میکنم شما در این راستا قدم بردارید و تجربه راه طی شده را به جوانان انتقال دهید تا شور و نشاط و انگیزه جوانان با تجربه شما تجمیع شود و برآیند مطلوبی بدست آید نه اینکه حسرت کرسی سبز رنگ را با تمدید خود به هر نحوی دم به دم به رخ همین جوانان بکشید!!!!!
جناب منطقیان عزیز اصلاح طلبان کهگیلویه در اوج دوران اصلاح طلبی در درون جریان خود(رقابت فرسایشی لاهوتی و منطقیان طی ادوار گذشته) نتوانستند آرای خود را تجمیع کنند و با هم فکران خود کنار بیایند حالا شما خود را در جایگاه منتقد مطرح مینمایید و به جلو فرار میکنید؟
آیا همین مسئله دلیلی بر وجود مشی طایفه گرایی (بویراحمد و ثلاث) نزد شما و آقایی لاهوتی نبود؟
برآیند امروز که کهگیلویه را با همچین آسیب های دست به گریبان کرده حاصل اقدامات گذشته حضرتعالی ،لاهوتی،موحد،بزرگواری،هاشمی پور و غیره است....
آیا رشد پوپولیسم عدل هاشمی پور حاصل کنار نیامدن حضرتعالی و لاهوتی نبود؟(گرچه از گوشه و کنار مدام خبر های از حمایت های غیر مستقیم حضرتعالی و منسوبین حضرتعالی از عدل هاشمی پور میرسید که یقینا نمی توانند کذب محض باشد به هر حال شایعه نیاز به یک سرشته از واقعیت دارد تا بتوانند خود را به افکار عمومی بقبولاند)...
جریان صلاح طلبی در کهگیلویه هیچ گونه برون ده ی نداشته است و کاملا شکست خورده است!
و در آخر آقای منطقیان عزیز پر واضح است که بهترین کمک حضرتعالی به جریان اصلاح طلبی انصراف شما از راس هرم است نه توصیه های شعار گونه به دیگران...
کوروش
Iran, Islamic Republic of
. گرفتی ودر رفتی اصلاح طلب بود
Iran, Islamic Republic of
نخیر جناب منطقیان اصلاح طلبی به این است که از رانت نمایندگی بیمه بگیری! و دخترت و پسرت را با رانت سرکار ببری!....لما تقولون مالا تفعلون.
جعفر بزرگی
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای منطقیان احساس میکنم وقتی این مطالب را می نگاشتی.ه بود. چون تمام صفات و خصوصیاتی که اشاره فرمودی خلافش در مشی و رویکرد سیاسی تان هویدا بود و متاسفانه باعث خلق مکتبی با نام جنابعالی در عرصه سیاسی کهگیلویه شد. در صحبت اصلاح طلب باش در . تحریک احساسات قومیتی، التماس و خواهشو خوانش برای کسب کرسی های مذبوح اداری چند روزه و نهایتا نگاشتن کاندیدا اصولگرا بر برگه رایتان(مکتب سیاسیتان). جناب آقای منطقیان تا جامه مدنی نپوشی نمیشود از جامعه مدنی و گفتمان اصلاحی حرفی بر زبان آورد. بازبان مطنطن حرف زدن و کمر خم کردن در برابر کهتران که نشان مردمداری نیست.. مرد سیاست باید فرزند زمان سیاست اندیشه ای باشد نه فرزند قوم و قبیله سیاسی.به امید اصلاح گری درونی تمامی اصلاح طلبان دیار سترگ و زخم خورده ام کهگیلویه بزرگ
سعید
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام خدمت همه ی عزیزان انتظار اول اینست که احترام فرهنگیان عزیز و بازنشستگان را داشته باشیم و در ثانی اگر نقدی باشد به صورت محترمانه گفته شود.
مستحضرید که واژه اصلاحات كلمة رفورميسم (Reformism) است از جهت اصطلاحي عبارت از مجموعه روشها و تدبير هايي است كه حكومتها يا ايدئولوگ ها در پيش مي گيرند تا ضمن حفظ ساختار يك حكومت، وجوه بيمار و ناسالم آن را دگرگون نمايند. يا به عبارتي جامعه اي كه هنوز از رژيم حاكم بطور كامل سلب اميد نكرده ، اميدوار است با اصلاحاتي شرايط حاكم بر جامعه را بنحوي تغيير دهد كه با كمترين خسارت، خواسته هاي خود را از طريق معمول در نظام تأمين كند. اين حركت با تحول در درون نظام حاكم، در عين حفظ آن تحقق مي يابد.لذا در جهت ایجاد اصلاحات مورد نظر باید در مناسبات حضور داشته باشد تا بتواند اصلاحات مورد نظر خود را ایجاد نمایند. هدف اصلی اصلاحات هم انسان محور بوده است اگر خدای ناخواسته بخواهید نیروی انسانی خود را بویژه بزرگان اصلاحات را مورد هجمه قرار دهیم والله در آینده چیزی از جریان اصلاح طلبی نخواهد ماند. قضیه دوم اینکه اگر کسی بخواهد اصلاح طلب واقعی باشد ابتدا باید این تغییرات و اصلاحات را از درون خودش شروع کند بعد به سراغ دیگران برود هر چند در آخر متذکر میشوم که استاد منتطقیان به دلیل تجربه ای که دارند میتوانستند این مسایل را درون گروهی بیان نمایند.
Romania
استاد عزیز حتما در جریان هستید دوست شفیق اون جناب پوزش چقد واسه پست جوش زد تا جایی که دوستانت دست به دامن تاج هم شدند
سُک سُک
Romania
خداوکیلی آدم مفت حرف بزنه ولی حرف مفت نزنه!
مرد خود آخه خیلی از نباید ها شامل هست و حضرتتان زیرمجموعه ی خیلی از نبایدهای کتابت جنابتان.
و از طرف دیگر خارج از محدوده ی فایلهایی هستی که مرقوم فرموده اید.
خوب به ایام ماضیه نظری افکن و به معاملات و جایگزینی ترجیح مکان و منطقه بر تفکر و نگرش رجعتی کن.
بر راستگویی و صداقتتان که ...
ولش کن بابا! هیچی نَگَم بهتره که نگه داشته شود.
البته وضعیت فرهنگی و اصلاحی را که خواستید انجام شود و رویای جنابتان بوده را الان در کف خیابانهای دهدشت می بینیم. واقعا چه اصلاحی، چه پوششی و چه کوششی برای وصال خیابانی!
برخی از دوستان (صلاح طلبان)که سرعتشان آنقدر زیاد بود که کار خود را باکار. تشبیه میکردند و العیاذ بالله فع. می خواندند.
غافل از اینکه برخی ها نقش یزید بازی کرده و میخواستند دین اسلام را دچار تغییر و تاویل و تحلیل کنند.
حرف نزنیم، میگن کر هست و کور!
حرف بزنیم، هم میگن زیاد گیر میدی، ول کن.
اما مگه میشه.
درهرصورت جناب منطقیان خیلی خوب حرف میزنی و لذا التماس دعا داریم.
محمد
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت همه دوستان عزیز. آقای منطقیان به نکات مهمی اشاره کردند. من نمیدانم که چرا عزیزان میگویند که منطقیان از عدل هاشمی پور حمایت کرد. ایشان از هیچ کاندیدی حمایت نکرد و صراحتا اعلام کردند. ما مردم فقط یه چیزهایی میشنویم و باور می کنیم و بدون تحقیق و تفحص میگوییم فلانی از آن کاندید حمایت کرد بعد اسم خودمون رو میذاریم آدم سیاسی. اکثر برداشت های ما خصوصا در مورد آقای منطقیان فقط از روی جهل و نادانی است. تا جایی که ایشان را میشناسم اصلاح طلب واقعی ایشان هستند و هیچوقت دنبال پست و مقام و مال و ثروت نبوده است و زندگی ساده ای دارند. علت به اجماع نرسیدن آقای منطقیان و لاهوتی این بود که جناب آقای لاهوتی می گفت که فقط باید من باشم. طبق آمار همیشه منطقیان نسبت به لاهوتی و بقیه اصلاح طلبان بالاتر بود ولی لاهوتی عزیز می گفت فقط من باید باشم. منطقیان فرمودند نه من و نه شما یک نفر سوم ولی باز هم آقای لاهوتی کوتاه نیامد و این شد جریان اصلاح طلب. ایشان با وجود اینکه پول پخش نکرد و مدت زمان کوتاهی نیز فعالیت انتخاباتی داشتد توانستند رای اول انتخابات را کسب کنند (که آقایان به زور موحد را قبول اعلام کردند و این موضوع را همه می دانند). درود بر همه
یک شهروند عادی
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب واقعی می تواند برای پیروزی جریان ایثار کند و موقع استخدام فرزندش به رقیب جریان سیاسی پناه نبرد
سوقی
Iran, Islamic Republic of
حرفهای بی ارزش ننویسید حیف قلم. منطق اصلاح طلب منطقی هست کی گفته که کامرانی کاندید اصلاح طلبان بود که منطق حتما بهش رای دهد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1