تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۶
کد مطلب : ۴۰۸۵۱۷
یادداشت|

چرایی اقدام خصمانه «دونالد ترامپ» علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

رامین مجنون پیله‌رود
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
چرایی اقدام خصمانه «دونالد ترامپ» علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
کبنا ؛کاخ سفید روز گذشته در بیانیه‌ای رسماً برنامه دولت خود، برای اضافه کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازما‌ن‌های اصطلاحاً «تروریستی» اعلام کرد. این اولین بار است که کاخ سفید نیرو‌های مسلح رسمی یک کشور خارجی را به‌عنوان «سازمان تروریستی» معرفی می‌کند.
 متعاقب آن نخست‌وزیر رژیم جعلی صهیونیستی - بنیامین نتانیاهو، طی اظهاراتی به‌عنوان نخستین حامی این امر دشمنی خود را به ایران بیش از پیش به اثبات رساند.
 این در حالی است که سپاه با نابود کردن داعش منجی بشریت در خاورمیانه و غرب آسیا و در کل کشور‌های اسلامی شد و آمریکا با خود خواهی تمام، نه تنها در ادامه دشمنی خود به ایران، بلکه به بشریت، این سازمان نظامی رسمی و قانونی ایران را که در از بین بردن داعش تلاش فراوانی از خود نشان داده بود و همواره در یاری رساندن به جوامع بشری در خط مقدم بوده است - به‌عنوان گروه تروریستی معرفی کرد.
 هدف آمریکا از این اقدام، اعمال فشار حداکثری بر ایران است. دولت ترامپ همواره به فکر براندازی حکومت ایران بوده است. تشدید فشار اقتصادی بر ایران مهم‌ترین هدف ترامپ از این اقدام است. هدف اصلی ترامپ از گذاشتن سپاه در لیست تروریسم، ایجاد ارعاب روانی برای بازار و اقتصاد ایران است. هدف دولت آمریکا از اعلام کردن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، منصرف کردن شرکت‌های بین المللی از تجارت با بخش‌های کلیدی اقتصاد ایران است. اما هدف ترامپ بدون هیاهوی امثال بی بی سی و رسانه‌های دیگر هم صدا با آن‌ها محقق نخواهد شد.
 و، اما دلیل اصلی تصمیم آمریکا در اعلام و معرفی سپاه در لیست گروه‌های تروریستی چه می‌تواند باشد؟ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که با ایجاد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)، در سال‌های گذشته، دو پروژه بزرگ پالایشگاه «ستاره خلیج فارس» و چهار فاز از پروژه پارس جنوبی را به سرانجام رسانید و کمر تحریم‌ها را شکست؛ و همچنین این نیروی عظیم الهی بود که مانع تجزیه ایران شد، در دفاع مقدس خوش درخشید، هفت تریلیون دلار آمریکا برای غارت غرب آسیا را بی خاصیت کرد، ترامپ را در تحریم اقتصادی نا امید گرداند و با توسعه پهباد، موشک و گسترش دفاع مردمی، نه تنها ضامن امنیت ملت ایران شد، بلکه موجبات امنیت ملی جهان اسلام و منطقه را فراهم ساخت.
 این تصمیم دولت آمریکا با اهدافی نظیر «جبران شکست منطقه‌ای محور غربی - عربی از فعالیت‌های ضد تروریستی سپاه»، «حمله به ارکان اقتدار جمهوری اسلامی ایران»، «اثر گذاری بر انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی و پیروزی مجدد بنیامین نتانیاهو در انتخابات»، «افزایش ریسک سرمایه گذاری خارجی و جلوگیری از ورود سرمایه گذار به ایران» و «تحریک ایران برای خروج از برجام» و «ضدیت افکار عمومی دنیا با فعالیت‌های ضد تروریستی سپاه» قرین است. اما باید توجه داشت این اقدام آمریکا با مفاهیم حقوق بین المللی در تناقض بوده و پیامد‌های گسترده منطقه‌ای و بین المللی را با خود به همراه خواهد داشت. تصمیم ترامپ مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی، باعث بد‌تر شدن اوضاع در منطقه خواهد بود. این حرکت دولت آمریکا در تروریست نامیدن سپاه ایران به‌عنوان یک نهاد مهم نظامی، اوضاع خاورمیانه را پیچیده و بغرنج‌تر خواهد کرد. تصمیمی که با اهداف سیاسی اتخاذ شده و با مفاهیم ابتدایی حقوق بین الملل نیز در تناقض است.
 در پی این اقدام نامتعارف ترامپ، دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در نامه‌ای به رییس جمهوری و رییس شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد کرد، شورای عالی امنیت ملی نیرو‌های نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به «سنتکام» را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.
 شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز به پیشنهاد وی با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید اقدام غیر قانونی و خطرناک رژیم ایالات متحده آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی»، در اقدام متقابل، دولت آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیرو‌های وابسته به آن را «گروه تروریستی» معرفی کرد.
 یکی از مهم‌ترین اقدامات آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم، برای سرکوب و ترساندن مخالفان خود و کشور‌های مستقل، با تفسیر وسیع از «صلح و امنیت جهانی» به‌عنوان اساسی‌ترین موضوع در حقوق بین الملل، «معرفی فعالیت‌های جنبش‌های آزادی بخش ملی و حتی ارتش و نیرو‌های نظامی رسمی یک کشور به‌عنوان فعالیت‌های تروریستی» است. در این راستا آمریکا در سال‌های اخیر نیز نیروهائی مثل حزب الله لبنان و حشد الشعب عراق را که از تمامیت ارضی کشورشان در ناکام گذاشتن دشمنان از خاک و میهنشان دفاع کرده و دشمنان قسم خورده خود را به عقب رانده و شکست داده‌اند - به‌عنوان نیرو‌های تروریستی معرفی کرده بود؛ اینک با تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگ جدیدی از دشمنی خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران ورق زد و بار دیگر بر خلاف عرف حقوق بین الملل، تصمیم نابخردانه‌ای اتخاذ کرد.
 البته ممکن است آمریکا با قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، تأثیر منفی سیاسی بر آن گذاشته باشد، اما با توجه به اینکه بخش‌های مختلف این سازمان از قبل در تحریم آمریکا بوده است، تأثیر چندانی بر تشکیلات آن نخواهد داشت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران رسماً جزو نیرو‌های مسلح به حساب می‌آید و این عمل ایالات متحده می‌تواند بدعتی باشد که شاید شروع آن دست آمریکا باشد، اما پایان آن از دست آمریکا خارج خواهد شد.
 بی اعتباری دولت آمریکا و عدم همراهی جامعه جهانی علیه ایران و گسترش انسجام داخلی در ایران از جمله نتایج مهم این اقدام خواهد بود و آمریکا را در این راه با شکست مواجه خواهد کرد و نهایتاً تضعیف آمریکا در جامعه جهانی را به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین چنین می‌توان گفت: که هیمنه آمریکا در منطقه و جهان ازدست‌رفته است و آمریکا به دنبال بازیافت هیمنه قبلی خود در منطقه و جهان می‌باشد.

رامین مجنون پیله‌رود
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1