تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۱
کد مطلب : ۴۰۶۴۵۶
یادداشت سیاسی |

فروپاشی ابرقدرتی دیگر، این بار آمریکا

امیر محبی‌فر
۱۱
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
فروپاشی ابرقدرتی دیگر، این بار آمریکا
کبنا ؛متن ارسالی: فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در ۱۹۹۱ میلادی برای بسیاری از تحلیلگران، سیاستمداران و جامعه جهانی غیر قابل پیش بینی بود، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که شوروی سابق با همه قدرت نظامی، علمی و تکنولوژی که داشت روزی مضمحل و فرو پاشد.
تنها بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در نامه‌ی نصحیت گونه‌ی خود به میخائیل گورباچف در مورد نزدیکی و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به او هشدار داد و به نوعی آن را پیش بینی کرد.
از بحث ظهور علائم و نشانه‌های افول ابرقدرتی آمریکا و فروپاشی آن فاصله نگیریم و به ذکر نشانه‌هایی چند از علل این فروپاشی بپردازیم، از جمله نشانه‌های افول و فروپاشی آمریکا یکی بدهی سرسام آور ۲۲ تریلیون دلاری دولت آمریکا می‌باشد که اقتصاددانان ورزیده به خوبی می‌دانند این میزان بدهی یعنی ورشکستگی کامل یک کشور و اگر تا الان دولت آمریکا سرپاست تنها به دلیل استفاده از اهرم زور بر کشورهای غنی و چپاول منابع آنهاست.
از دیگر دلایلی که می‌توان به آن اشاره کرد شکستن هیمنه‌ی ابرقدرتی آمریکا نزد بسیاری از کشورهای جهان به خاطر شکست‌های پی در پی این کشور در نقاط مختلف جهان از جمله عراق، افغانستان و سوریه می‌باشد.
از دیگر دلایل قابل ذکر می‌توان به رعب و وحشت دولتمردان آمریکا از گسست امنیتی در داخل و ناتوانی برای تأمین امنیت مردم این کشور می‌باشد که نمونه بارز آن را می‌توان در اصرار رئیس جمهور آمریکا بر کشیدن دیوار امنیتی در مرز این کشور با مکزیک و منع سفر شهروندان چندین کشور به آمریکا می‌باشد.
از دیگر دلایلی که می‌توان به آن اشاره کرد سقوط اخلاقی دولتمردان آمریکا می‌باشد که این خود سر رشته‌ی طولانی دارد و از مثال‌های قابل ذکر می‌توان به رابطه غیر اخلاقی کلینتون دمکرات با منشی خود مونیکا لونیسکی و ارتباط غیر اخلاقی ترامپ با زنان متعددی می‌باشد که باعث دردسرهای فراوانی برای رئیس جمهور فعلی آمریکا شده و این فساد در لایه‌های مختلف دولت آمریکا رسوخ کرده.
از دیگر دلایل می‌توان به ظهور قدرتهای نوظهور اقتصادی و نظامی از جمله چین، هند و روسیه اشاره کرد که می‌روند تا نبض اقتصادی جهان را در چنگ خود داشته باشند و دستپاچگی آمریکا بر وضع مالیاتهای سنگین بر کالاهای صادراتی این کشورها به آمریکا نشانه ترس آمریکا از این قدرتهای نوظهور اقتصادی می‌باشد.
به هر روی با در نظر گرفتن همه این شرایط افول و فروپاشی آمریکا در آینده‌ای نزدیک دور از ذهن نیست.
----------------------------------------
والعاقبه للمتقین
امیر محبی فر ۲۵ دی ماه ۹۷
 
نام شما

آدرس ايميل شما

هاشم
Romania
اخوی عزیز، صغری کبری هایت از بیخ و بن تن و ریشه و ساقه و شاخه ش می لرزه. اولا که باید مبانی اقتصاد را بلد باشی تا بدانی بزرگترین اقتصاد جهان که درامد تنها یک شرکتش اندازه کل درامد. نسبت بدهی به حجم اقتصادش چند درصد می شود بعد حکم صادر بکنی. دوم: انکه ادعا میکنی هیچکس در جهان پیش بینی نمیکرد فروپاشی شوروی را جز امام، هم مبنا ندارد و اصولا پیش بینی واژه بیهوده ای ست! به تاریخ و زمان و رویدادها و مناسبات باید جدی تر و با اطلاعات بیشتری نگاه بکنی. فعلا مملکت خودمان در اولویت تحلیل است. امریکا همان است که باعث فروپاشی شوری شد در حالی که مانند امثال شما داشت با کل غرب رقابت میکرد و موشک هوا میکرد! از.بگو که مردم بعد از انهمه وعده رفاه دنیا و اخرت، از بی نانی و گرسنگی و بیکاری و فقر و فساد و دروغ و دزدی و اختلاس و خیانت و بحران و ... بلند شده و هر روز کوس رسوایی یکی از داعیه داران ش از بام می افتد... شما را چه به تحلیل فروپاشی امریکا، اخوی! از غارت منابع طبیعی و کارخانه ها و مدیریتها و املاک و ... بنویسی بهتر نیست؟... شما حتی تصور حجم اقتصاد امریکا را هم تاب نمی اوری.
فردیس
Romania
سی اقبال امریکا بکنیت
شهروند
Iran, Islamic Republic of
ظالم نابود شدنی است این را خداوند عالم گفته است

ان شاالله بزودی محقق می‌شود.
بخت وخو
Iran, Islamic Republic of
بفرما امبلا ایخا ضرب
همکار فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
جان خودت نزن برو مدرسه ابتدایی تدریستو کن.
چرا ایقد سطحی حرف میزنی قلم حرمت داره.
حداقل یه شام تالار پارسیان دعوتمون کن برا ۱۸۹ رای دیگه.
Iran, Islamic Republic of
بله باید از شما ب عنوان یک اقتصادان برجسته در مسائل اقتصادی کشور خودمان که با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو هست استفاده کنن ،که هر لحظه ممکنه غربی شما را به عنوان یک متفکر اقتصادی ببرند و دیگه کشور از چنین نخبه اقتصادی محروم بشود
United Kingdom
آفرین واقعا ککا کجا بیدی تا حالا
منتظر پیشگویی های بعدیت هستیم
بارکلا
رضا
Iran, Islamic Republic of
امریکا این مطلب رو ببینه ،یک سال عزای عمومی اعلام میکنه، . امریکا هم دچار فروپاشی خواهد شد،یک فرد امریکایی هنگامی که صبح سرکار تشریف میبره به این فکر میکنه که چگونه بهتر و مفید تر کار کنه تا باعث پیشرفت کشورش شود ،از خود می پرسد بابت این پولی که میگیرم چه خدمتی به این کشور میکنم،اما ایرانیها چطور کارا بپیچونم،چطور رییس فلان اداره رو نابود کنم،پیمانکار چطور با دزدی از مصالح پول بیشتری به جیب بزنم،روزنامه نگار و خبرنگار چطور با تخریب اشخاص امتیاز بگیرم وو...
خدواند تمام ما ایرانی ها را به راه راست هدایت کند
Iran, Islamic Republic of
حرف
Iran, Islamic Republic of
احتمالا نسبتی با شریعتمداری کیهان نداری؟؟؟؟؟؟؟
ساسان
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخ🤣😂🤣😂
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1