تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۴۷۵۹۹۶
بزرگترین طرح آبی مرزی شمال غرب کشور؛

«سد قیزقلعه‌سی» با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد / پروژه مهم، استراتژیک و بین المللی/ رئیسی: ‌ملت ایران و آذربایجان در نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند/ علی‌اف: ‌دخالت بیگانگان‌ برنمی‌تابیم؛ از ایران حمایت می‌کنیم

۰
«سد قیزقلعه‌سی» با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد /  رئیسی: ‌ملت ایران و آذربایجان در نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند/ علی‌اف: ‌دخالت بیگانگان‌ برنمی‌تابیم؛ از ایران حمایت می‌کنیم
کبنا ؛روسای جمهور ایران و آذربایجان در بدو ورود به محل افتتاح سد قیز قلعه‌سی، به اتفاق یکدیگر با حضور بر روی تاج سد، از بخش‌های مختلف آن بازدید کردند.
به گزارش کبنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و «الهام علی‌اف» روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان صبح امروز یکشنبه -۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳- با حضور در محل احداث سد مشترک «قیز قلعه‌سی» در نقطه صفر مرزی و بر روی رودخانه ارس، از بخش‌های مختلف این سد دیدن کردند و با توضیحات دست‌اندرکاران اجرای این پروژه از جزئیات احداث و مزایای بهره‌برداری از آن مطلع شدند.
توافقنامه همکاری مشترک در زمینه ادامه ساخت و بهره برداری مشترک از سدها و نیروگاه‌های خداآفرین و قیزقلعه سی حدود ۹ سال قبل امضا شد و در سال ۱۳۹۵ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و امروز شاهد افزایش ذخیره سازی سد خداآفرین و اتمام سد قیزقلعه‌سی هستیم.
به دنبال بهره‌برداری از سد قیز قلعه سی حجم آب ذخیره شده در سد خداآفرین که در بالادست سد قیز قلعه سی قرار دارد از طریق کانال و شبکه پایاب به دشت‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و جمهوری آذربایجان به میزان ۲ میلیارد متر مکعب در سال تزریق می شود و زمینه توسعه بخش‌های گردشگری، کشاورزی و نیز تولید انرژی برقابی فراهم خواهد شد.


تامین آب شبکه خداآفرین، تامین برق به میزان ۲۷۰ گیگاوات ساعت در سال و تنظیم آب سالیانه به میزان ۲ میلیارد مترمکعب برای ایران و جمهوری آذربایجان از جمله اهداف ساخت سد قیزقلعه‌سی به شمار می‌رود.
با افتتاح این سد بزرگترین شبکه آبیاری زهکشی شمال غرب کشور تامین می‌شود. این سد با توان و دانش مهندسان ایرانی طراحی و با سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور ساخته شده است.
 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در آیین بهره‌برداری سد قیزقلعه‌سی با تبریک ولادت امام رضا (ع) اظهار داشت: در ایام پربرکت ولادت امام رضا (ع) افتتاح سدخداآفرین و قیزقلعه‌سی برای دو کشور بسیار ماندنی خواهد بود.
‌قیز قلعه‌سی؛ نمادِ اراده و همکاری دو ملت ایران و آذربایجان
رئیس جمهور افتتاح سد قیز قلعه‌سی را نمادِ اراده و همکاری دو ملت ایران و آذربایجان دانست و افزود: رودخانه ارس همواره موجب پیوند میان مردم عزیز جمهوری آذربایجان و ایران بوده و این پیوند از 50 سال قبل که با سد ارس همکاری دو کشور و دو ملت رقم خورد، همراه بوده است.پیوند ایران و آذربایجان امروز به شکل همکاری در سد خداآفرین و طرح عظیمی است که 2 میلیارد متر مکعب آب را تنظیم می‌کند، هم چهار نیروگاه را فعال و هم 40 هزار شغل ایجاد می‌کند.این پروژه هم نماد توسعه منطقه است و هم نماد اراده و همکاری دو ملت و دو کشور است.این پروژه اهمیت بسیار زیادی دارد و موجب امیدواری ملت عزیز ایران و آذربایجان از یک سو و موجب ناامیدی دشمنان دو ملت و دو کشور است.
ارتباط ایران با آذربایجان فراتر از همسایگی است
وی با بیان اینکه ارتباط ایران با آذربایجان فراتر از همسایگی است، ادامه داد: ارتباط ما با کشور دوست، برادر و همسایه و به تعبیر رهبر انقلاب، آذربایجان فراتر از رابطه همسایگی است رابطه ما خویشاوندی است و این رابطه و پیوند یک ارتباط مستحکمی است که ریشه در باورهای دو ملت و کشور دارد و تاریخ و تمدن و پیشینه تاریخی ما را به هم پیوند می دهد.
وی با بیان اینکه این رابطه ما قبلی و قلبی بین دو کشور و دو ملت است و ناگسستنی است و به هیچ عنوان رابطه دو ملت ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، افزود: ظرفیت‌های بسیاری بین دو کشور وجود دارد. دشمنان می‌خواستند با تحریم ایران متوقف کنند اما موفق نشدند و در حوزه‌های مختلف به پیشرفت‌های شگرفی رسیده‌ایم و ایران امروز به یک کشور فناور تبدیل شده و دوست داریم در تمام حوزه‌ها با آذربایجان روابط خود را توسعه دهیم.


به حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان اعتقاد داریم
رئیسی با تاکید بر اینکه آماده صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور دوست و برادرمان آذربایجان و کشورهای دیگر هستیم، اذعان کرد: به حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان اعتقاد داریم و شاید جزو اولین کشورهایی بودیم که اعلام کردیم این منطقه متعلق به آذربایجان است صریح هم اعلام کردیم هم رهبر فرزانه انقلاب فرمودند هم مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند،  آمادگی داریم برای ساخت منطقه قره باغ و از توانمندی های فنی مهندسی مهندسی جمهوری اسلامی در این منطقه استفاده شود.
وی با بیان اینکه کریدور ارس به طول 104 کیلومتر باید با اراده ایرانی آذربایجانی انجام شود‌، گفت: من به وزیر راه و شهرساری برای تکمیل این طرح تاکید کرده‌ام؛ این کار در 6 جبهه با قوت در حال انجام است و باید تلاش کنیم تا زودتر از زمان مقرر 36 ماهه، این طرح را به بهره برداری برسانیم. این جاده‌ای مهم در منطقه است و برای دو کشور اهمیت دارد.
‌ملت ایران و آذربایجان در نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند
رئیسی با بیان اینکه مسئله فلسطین مسئله نخست جهان اسلام است و تردید نداریم دو ملت ایران و آذربایجان نسبت به حمایت از مردم غزه و نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند، تاکید کرد: همکاری کشورهای مسلمان باید برای حمایت از مردم فلسطین انجام شود و همکاری کشورهای منطقه برای نابودی دشمنان به ویژه اسرائیل باید بیشتر و مستحکم‌تر شو‌د.
وی در ادامه با بیان اینکه ممکن است برخی ‌همکاری و پیوند دو کشور ایران و آذربایجان به مذاقشان خوش نیاید، تاکید کرد: این موضوع برای برای مهم نیست؛ ما به دنبال توسعه روابطمان با کشورهای منطقه هستیم؛ منافع دو کشور برای ما اهمیت دارد. ساخت سد، نیروگاه، جاده، توسعه حمل ونقل و روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی در راستای منافع دو کشور است. دشمنان ما نه پیشرفت ایران، نه آذربایجان را نمی‌خواهد. هر پیشرفتی در آذربایجان، پیشرفت ما محسوب می‌شود. مرزها نه نقطه نگرانی، بلکه باید نقطه امید و فرصت برای توسعه دو کشور باشد. ما معتقدیم مرزها فرصت است.
وی با بیان اینکه مرزها را به مرزهای دوستی و همکاری تبدیل کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: از حضور رئیس جمهور آذربایجان و هیئت همراه در این مراسم صمیمانه قدردانی میکنم.
الهام علی‌اف: ‌ایران و آذربایجان از همدیگر حمایت می‌کنند
الهام علی‌اف در آیین بهره‌برداری سد قیزقلعه‌سی اظهار داشت: امروز روز ویژه‌ای است و قرار است از نیروگاه خداآفرین و سد قیزقلعه سی افتتاح شود. از دوستان ایرانی برای ساخت این پروژه تشکر می‌کنم زیرا از ظرفیت های بزرگی استفاده شده است اجرای این پروژه ها نیاز به تجربه بالایی داشت.
وی افزود: امروز کل دنیا دوستی ایران و آذربایجان را مشاهده می‌کند؛ دوستی دو کشور دیرینه است و امروز مراودات بین دو کشور در عالی‌ترین سطح قرار دارد. اجرای این پروژه نشان دهنده دوستی دو کشور است و امروز تمام دنیا شاهد دوستی میان ایران و آذربایجان هستند. مردم ما در یک منطقه می‌زیسته‌اند و مراودات دو کشور در عالی ترین سطح قرار داشته است.
علی‌اف تصریح کرد: برای نخستین بار روسای جمهور دو کشور در نقطه صفر مرزی با یکدیگر دیدار می‌کنند و همکار دو کشور در این پروژه سدسازی به ثمر نشست و در آینده همکاری‌ها بیشتر خواهد شد.

رئیس جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، ادامه داد: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگر حمایت می‌کنیم. امروز با آیت‌الله رئیسی درباره مسائل بسیار مهمی مذاکره کردیم و اطمینان حاصل کردیم که دیدگاه‌های ما به ویژه در مسایل منطقه‌‌ای و بین‌المللی مشترک است و ما در چارچوب تمام سازمان‌های بین المللی از یکدیگر حمایت می‌کنیم.
وی با تاکید بر برقراری صلح و ثبات در منطقه خاطرنشان کرد: بیش از 30 سال است که اراضی به رسمیت شناخته شده کشورم از سوی ارمنستان اشغال شده بود و سالهای طولانی مردم کشورم آواره بودند.
رئیس جمهور آذربایجان با تاکید بر اینکه مرزهای بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از سال‌های طولانی در حال تعیین تکلیف است، گفت: از حمایت ایران در این حوزه استقبال می‌کنیم.
وی ‌گفت: ایران برای برقراری صلح از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کند و دخالت کشورهای بیگانه قابل قبول نیست. روابطمان را با کشورها در چارچوب احترام ادامه می‌دهیم اما کشورهایی که می‌خواهد مداخله بی‌جا کنند هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.
رئیس جمهور آذربایجان افزود: ارمنستان با حمایت برخی کشورها به دنبال اشغال سرزمین ما بود که کار اشتباهی بود چرا که بیگانگان صلح و ثبات منطقه را نمی‌خواهند.
الهام علی‌اف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پروژه‌های مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان که در حوزه حمل و نقل در حال اجرایی شدن است برای ما و منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: کریدور شمال ـ جنوب برای منطقه بسیار مهم است و با ایجاد زیرساخت‌های راه آهن در ایران این کریدور به حیاتی‌ترین رگ حمل و نقل دنیا بدل خواهد شد.
رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به رشد 50 درصدی حمل و نقل بین دو کشور در سال گذشته، افزود: پس از افتتاح راه آهن، این میزان بیش از پیش افزایش خواهد یافت. امروز پل جدید آق‌بند نیز مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که بخشی از کریدور شمال جنوب است و جمهوری آذربایجان را به نخجوان متصل می‌کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
1