تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۴۷۲۲۴۱

سکوت خرد‌کننده حماس مقابل طرح آتش‌بس پاریس

۰
سکوت خرد‌کننده حماس مقابل طرح آتش‌بس پاریس
کبنا ؛
حماس به طرح آتش‌بس پاریس که با توافق رژیم صهیونیستی به دست آمده، پاسخ رسمی «نه» نداده ولی آن را تأیید هم نکرده است؛ رویکردی که رژیم صهیونیستی و امریکا را در وضع برزخ قرار داده است. منابع غیر رسمی عبری می‌گویند دولت امریکا، اسرائیلی‌ها را تحت فشار گذاشته تا طرح پیشنهادی را قبول کنند.
جوان آنلاین: حماس به طرح آتش‌بس پاریس که با توافق رژیم صهیونیستی به دست آمده، پاسخ رسمی «نه» نداده ولی آن را تأیید هم نکرده است؛ رویکردی که رژیم صهیونیستی و امریکا را در وضع برزخ قرار داده است. منابع غیر رسمی عبری می‌گویند دولت امریکا، اسرائیلی‌ها را تحت فشار گذاشته تا طرح پیشنهادی را قبول کنند.
حماس از اواخر هفته قبل طرح آتش‌بس پیشنهادی پاریس را که مورد توافق قطر، مصر، امریکا و اسرائیل است، دریافت کرده و گفته بود که نظر خود را درباره آن اعلام می‌کند، ولی از دادن پاسخ «نه» رسمی به آن، دست‌کم تا لحظه تنظیم این گزارش خودداری کرده است. اسامه حمدان از مقامات ارشد حماس دیروز گفت که ما بر آتش‌بس همه‌جانبه، خروج نیرو‌های اشغالگر از غزه و رفع محاصره اصرار داریم، اما صهیونیست‌ها همه این شروط را رد می‌کنند. جمعه قبل منابع از گفتگو در سطوح بالای حماس خبر دادند. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی در تماسی تلفنی طرح پیشنهادی جدید برای آتش‌بس در غزه را بررسی کردند، که جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کرد هرگونه مذاکره باید به توقف کلی جنگ در غزه، عقب‌نشینی نیرو‌های اسرائیلی از این باریکه، لغو محاصره، بازسازی غزه، ورود تمامی نیاز‌های مردم این منطقه و رسیدن به یک توافق کامل برای مبادله اسرا منجر شود. حماس با وجود این، تاکنون به طرح پیشنهادی آتش‌بس پاسخ رسمی نداده است. محتوای طرح آتش‌بس تاکنون رسماً اعلام نشده، ولی آن‌گونه که منابع اسرائیلی از جمله یدیعوت‌آحرونوت نوشته، آتش‌بس سه مرحله‌ای، به مدت ۱۴۲روز خواهد بود. در مرحله اول در طول ۳۵ روز ۳۵ اسیر صهیونیست (هر روز یک اسیر) که اکثراً زنان، کودکان، افراد پیر و بیماران هستند، آزاد خواهند شد و بعد از آن هفت روز آتش‌بس اضافه هم (۴۲ روز) برای توافق بر سر تداوم آتش‌بس انجام خواهد شد. اگر این هفت روز مذاکره به نتیجه برسد، مرحله ۱۰۰ اسیر صهیونیست اجرایی می‌شود که در آن، تمامی نیرو‌های نظامی آزاد می‌شوند و آزادی احتمالی آن‌ها در ازای ۱۰۰ روز آتش‌بس خواهد بود. در مرحله آخر هم تبادل اجساد انجام می‌شود.
 دلایل سکوت حماس
یک دلیل احتمالی که طرف فلسطینی تا کنون به طرح آتش‌بس در پاریس پاسخ رسمی نداده، طرح‌هایی است که در سطح میدانی برای حمله رژیم صهیونیستی به رفح مطرح می‌شود. یوال گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی چند روز قبل به جروزالم‌پست گفت که ارتش نیرو‌های حماس در خان‌یونس را پاکسازی کرده و نبرد تا شهر رفح در مرز با مصر ادامه دارد. همزمان بحث‌هایی درباره کوچ فلسطینیان از مرز رفح مطرح است، چیزی که به طور طبیعی مانع از پاسخ حماس به طرح آتش‌بس پاریس می‌شود. یک بحث دیگر، مشخص نبودن پاسخ طرف اسرائیلی است. مذاکرات محرمانه پاریس اوایل هفته قبل، با حضور دیوید بارنیا، رئیس موساد برگزار شد که معنی تلویحی آن، موافقت تل‌آویو با این طرح است، ولی حالا از تل‌آویو صدا‌هایی به گوش می‌رسد که حاکی از مخالفت کابینه نتانیاهو با این طرح است. بعد از انتشار مواضع وزرای دست راستی تندرو کابینه نتانیاهو به طرح آتش‌بس، دیروز هم روزنامه «معاریو» از قول برخی منابع فاش کرد از تعدادی از وزرای حزب لیکود (حزب حاکم در رژیم صهیونیستی) خواسته شده که در رسانه‌ها علیه بند‌های توافق با حماس صحبت کنند، اما علت چنین درخواستی از وزرا مشخص نیست. این منابع گفته‌اند که دقیقاً از آن‌ها خواسته شده که مواضع مخالف خود را علنی و حمله به توافق را در جلسه کابینه صهیونیستی برجسته کنند. «یاریو لوین» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی در جلسه کابینه گفت که این غیرممکن است که در ازای هر اسیر اسرائیلی که آزاد می‌شود، یک اسیر فلسطینی آزاد شود، باید راه‌حلی برای این موضوع پیدا کنیم. «یوآو کیش» وزیر آموزش رژیم صهیونیستی نیز گفته که نمی‌شود که توافق این‌گونه باشد، آنچه در رسانه‌ها درباره مفاد توافق منتشر می‌شود، نگران کننده است. در مقابل، برخی اعضای کابینه رژیم صهیونیستی فاش کردند که نمایندگانی از طرف بنی گانتس، عضو شورای جنگ رژیم صهیونیستی و وزیر امنیت سابق، به عنوان منتقد کابینه تلاش دارند وزرا و اعضای کنست از حزب لیکود را به براندازی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و تغییر ترکیب کابینه در این دور از کنست قانع کنند. نمایندگان گانتس به اعضای مختلف حزب لیکود پیشنهاد رسیدن به پست نخست‌وزیری را داده‌اند.
 فشار واشینگتن، هشدار اعراب
با وجود مخالفت‌ها در سرزمین‌های اشغالی، فشار‌ها بر کابینه نتانیاهو در حال افزایش است. مقامات ارشد مصری با اشاره به تداوم حملات اسرائیلی‌ها و همچنین طرح‌های غیر رسمی درباره کوچ دادن فلسطینیان به مصر، یک رسانه اسرائیلی فاش کرد مقامات ارشد مصری از توسعه حملات اسرائیلی‌ها در نوار غزه عصبانی هستند و تأکید کرده‌اند اگر این اقدام منجر به ورود آوارگان فلسطینی به سینا شود، قاهره توافق عادی‌سازی روابط را معلق خواهد کرد. روزنامه اسرائیلی «اسرائیل هیوم» به نقل از چند منبع مصری گزارش داد علت این هشدار، احتمال کوچانده شدن فلسطینیان به صحرای سینا در شمال مصر بوده است. همزمان، شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی خبر داد که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا در حال فشار بر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بوده تا با آتش‌بس چهارماهه در نوار غزه موافقت کند. این شبکه همچنین به گفتگو‌های اخیر «ران درمر» وزیر امور استراتژیک اسرائیل و فرد نزدیک به نتانیاهو، با مقامات کاخ سفید درباره این پرونده اشاره کرد و گزارش داد: امریکا موافقت خود را با عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل مشروط به موافقت تل‌آویو با توافق آتش‌بس در غزه کرده است. این فشار امریکا به خصوص از این جهت اهمیت دارد که از نگاه امریکایی‌ها، دستاورد‌های اسرائیل در غزه بسیار محدود بوده است.
 ژنرال «فرانک مک‌کنزی» فرمانده سابق سازمان تروریستی سنتکام موفقیت ارتش این رژیم را تا این لحظه بسیار محدود توصیف کرد و به شبکه امریکایی «سی‌بی‌اس» اظهار کرد: آن‌ها هنگام ورودشان حذف سطح سیاسی و فرماندهی نظامی حماس را به عنوان هدف خود تعیین کردند، اما تا این لحظه موفق به انجام هیچ‌یک از آن‌ها نشدند. مک‌کنزی در ادامه گفت: از نظر من مسئله مهم‌تر این است که شما باید یک تئوری درباره این داشته باشید که وقتی کارتان تمام شد چگونه به نظر خواهید رسید، شما زمانی که عملیات نظامی را آغاز می‌کنید، به یک چشم‌انداز برای وضعیت نهایی نیاز دارید، چرا که همه چیز پس از آن با کاهش یا افزایش توان شما در رسیدن به آن نقطه محقق می‌شود.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

بورس داغ دلالی

بورس داغ دلالی

«کارگری‌کردن صرفه اقتصادی ندارد!»؛ این جمله بارها از زبان متقاضیان بازار کار و کارفرمایان ...
عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

روشن است که مدیران فرهنگی می‌خواهند بگویند مشکل، فقدان کار فرهنگی است و آن هم بودجه می‌خواهد....
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
1