تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۲۳
کد مطلب : ۴۷۱۹۶۶
معاون اقتصادی استاندار :

هر حرکتی می کنیم، با تکیه بر دستان ضعیف و لاغر بخش خصوصی استان است

۱
۰
هر حرکتی می کنیم، با تکیه بر دستان ضعیف و لاغر بخش خصوصی استان است
کبنا ؛
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در راستای اجرای سیاست های توسعه ای استان دو وجه را حاکم کرده ایم، اول ایجاد واحدهای جدید، دوم حمایت از واحدهای موجود. ستاد تسهیل و رفع موانع تولید حمایت از واحدهای موجود است.
عسگری اظهار کرد: دو پروژه آریاپالایش تولید روغن های صنعتی و روغن خودرو است و مجتمع تولیدی زاگرس که تولیدات محصولات فولادی ساختمانی را در دست کار دارد، هر دو پروژه به تنگنای مالی برخورد کرده است، حل تنگنای مالی با تأمین مالی بانک ها اشکالات متعددی را به دنبال دارد، از این جهت که بانک ها نیز در چارچوب قوانین خود موظف به اخذ و دریافت تسهیلات پرداختی هستند، از این جهت دستگاه های نظارتی نیز حاکم بر تمام سیستم های اداری و اجرایی هستند و نظارت می کنند. 
عسگری بیان کرد: باید مدلی را پیگیری کنیم که ضمن حفظ پایداری و اشتغال واحدهای تولیدی، بانک ها نیز با مشکلات نظارتی روبرو نشوند. با این انعطاف هایی که خواهان هستیم، در حقیقت می خواهیم به نحوی عمل کنیم که مشکلات واحدهای تولیدی مرتفع شود.
وی گفت: در خصوص استمهال، دوره تنفس و دوره بازپرداخت، در چارچوب هایی عمل می کنیم که منافع هر دو گروه برقرار باشد و هر دو مصوبه ای که برای کارخانه آریاپالایش و مجتمع زاگرس اعمال کردیم، در راستای همین مسئله بود.
عسگری درخصوص گزینه های روی میز برای مدیریت شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تغییراتی در شرف هست ولی اینکه چه کسی مدیر شود مشخص نیست، تعدادی از افراد به تهران معرفی شده اند و باید افراد مصاحبه انجام دهند و نهایتا مشخص شود که چه کسی در تهران انتخاب شده است. 
وی در خصوص میزان رضایت از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: گزارش هایی که به استان رسیده حاکی از عدم رضایت ارباب رجوع از اداره کار بوده، ما باید ارزیابی کنیم و هنوز این ارزیابی انجام نگرفته است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد درخصوص اینکه چرا اعتبارات مشاغل خرد و خانگی دچار مشکل است و خیلی ها پشت نوبت وام مانده اند؟، گفت: بین منابع داخلی بانک و بودجه تفاوت از زمین تا آسمان است، بودجه پول است، منابع داخلی اعتبار است، اعتبار می تواند وجود نداشته باشد، در حالی که عدد روی کاغذ هست. بودجه پول است، پول وجود دارد ولی اعتبار وجود ندارد. منابعی که در کشور به استان اختصاص می دهند از منابع داخلی بانک ها است، به مشاغل خرد بودجه اختصاص نمی دهند، بلکه به بانک ها تکلیف می شود که از منابع داخلی خود به طرح های معرفی شده تسهیلات پرداخت کنید، نکته مبنایی این است که حجم پولی در بانک های کهگیلویه و بویراحمد یک چهارم یک درصد است، یعنی 25 در هزارم، جمعیت ما یک درصد است، یعنی 75 درصد از آنچه باید باشد عقب هستیم. در تهران دو درصد به ما اختصاص می دهند، درحالی که پول بانک های ما یک هشتم آن پولی است که ابلاغ می شود.
وی گفت: اگر اعتبار تخصیصی استان از جنس بودجه بود، تحقق آن متفاوت بود. بانک های ما فقیر هستند چون استان ما فقیر است، استان فقیر است چون در سابقه تاریخی دچار فقر بوده است. ما سال 1340 استان شدیم، تکه هایی از فارس و خوزستان که کوهستان بودند و فاقد هر گونه صنعت. در حالی که در اصفهان و فارس صنایع بسیاربزرگی وجود داشتند و این صنایع در کنار خود صنعت‌پروری می کردند. سابقه تاریخی ما ساختار ضعیف اقتصادی را شکل داده است، تحولاتی برنامه ریزی کرده ایم و امیدواریم بتوانیم از این تنگناها عبور کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا «براساس اطلاعات مرکز آمار، بیشترین اشتغال استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دولتی است»، گفت: تحلیل ساختار اقتصاد استان ناشی از سابقه تاریخی استان هست، ما تعداد کارمندان زیادی داریم، چون در گذشته دولت فقط گسترش پیدا کرده، سابقه استانی ما نسبت به سایر استان ها کمتر است، ما بعد از دهه 40 استان شدیم، این باعث شده که مردم به سمت دستگاه های اداری و اجرایی بروند، از طرف دیگر دولت ها در استان هایی نظیر کهگیلویه و بویراحمد سرمایه گذاری بزرگی نکرده اند.
وی گفت: استحضار دارید صنایعی مثل فولاد، پتروشیمی ها، پالایشگاه ها که در گذشته توسط دولت ها اجرا می شدند، در کنار خود با استفاده از اقتضای سرریزهای فنی و مهارتی، واحدهای کوچکی نیز شکل می دادند. هیچ گاه چنین چیزی در استان ما شکل نگرفته است، بعد از اجرای اصل 44 قانون اساسی دولت دستش بسته شد و این موضوع اگرچه برای کشور آثار مثبتی داشت ولی برای کهگیلویه و بویراحمد آثار مثبتی نداشت.
عسگری گفت: امروز هر حرکتی می کنیم، باید با تکیه بر دستان ضعیف و لاغر بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد باشد، در حالی که استان های دیگر با استفاده از خزانه دولت به این ترازهای بالای صنعتی دست پیدا کرده اند.
وی خاطرنشان کرد: اینکه بخش دولتی ما وجه غالب اشتغال را شکل می دهد، اشاره به گذشته 40 ساله استان ما دارد، اما کهگیلویه و بویراحمد در مسیری قرار خواهد گرفت که حداقل 20 سال طول خواهد کشید که تعادل بین مشاغل خصوصی و دولتی در استان کهگیلویه و بویراحمد برقرار شود.
عسگری تصریح کرد: اشتغال صنعتی کهگیلویه و بویراحمد مسیری را طی خواهد کرد و بعد از 10 تا 20 سال آینده به وضعیتی خواهد رسید که استان های دیگر در این وضعیت به سر می برند.
نام شما

آدرس ايميل شما

احسان
Iran, Islamic Republic of
به نظر بنده در این اوضاع اقتصادی بد،عملکرد دکتر عسکری قابل احترام است. دلار ۵۸۰۰۰ تومان و کجا ۳۰۰۰ تومانی کجا !
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

 محمد حسین فرهنگی نماینده مجلس گفت: مجلس به حکم بسیار عجیبی در جریان رسیدگی به بودجه ...
دعای پدرها ردخور ندارد

دعای پدرها ردخور ندارد

با اینکه تصور می‌کنیم مادر جایگاه بالاتری نسبت به پدر دارد اما بسیاری از ما از جایگاه ...
1