تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب : ۴۷۱۱۶۲
کبنا گزارش می دهد؛

روز پنجشنبه با فرمانده اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد؛ تکانه‌های ارزی و موانع سد راه واحدهای تولیدی یاسوج

۱
روز پنجشنبه با فرمانده اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد؛ تکانه‌های ارزی و موانع سد راه واحدهای تولیدی یاسوج
کبنا ؛رونق تولید و پیشرفت اقتصادی برای همه جوامع به‌ویژه برای کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به جمعیت بالای نیروی جوان جویای کار که دارد، ضروری است. رونق تولید بهبود زندگی، معیشت مردم و پیشرفت کشور را باعث می‌شود. از زمان آغاز دولت سیزدهم فرماندهی تیم اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد به احسان عسکری که سال عمرش را در دانشگاه و کارهای اجرایی گذارنده، سپرده شد. او در این مدت با رصد دقیق واحدهای تولیدی موانع زیادی را سر راه تولیدکنندگان برداشته است. «دفتر معاونت اقتصادی خانه آرامش و امن سرمایه‌گذاران است.» این از نظرات احسان عسکری است. در کنار معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد جوان دیگری مسئولیت مدیرکلی سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری را برعهده دارد که برای رونق تولید تلاش زیادی از خود نشان می‌دهد.
در بعدازظهر روز پنج‌شنبه (14 دی‌ماه 1402) و در ساعات تعطیلی ادارات، معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به همراه مدیرکل جوان سرمایه‌گذاری و اشتغال استان کهگیلویه و بویراحمد و شهین رجب‌پور، مدیرعامل جوان و میدانی بانک صنعت و معدن استان از یکی از کارخانه‌های نیمه راکد در شهرک صنعتی فرودگاه یاسوج بازدید کرد. این کارخانه که ارزش ریالی آن در وضعیت فعلی ۱۲۰ میلیارد تومان است، روغن موتور خودرو تولید می‌کند، اما هنوز هم نتوانسته آنگونه که باید و شاید به مرحله تولید حداکثری کارخانه برسد.
به گزارش کبنا نیوز، بر مبنای تأکیدات مقام معظم رهبری امسال با عنوان رشد تولید، مهار تورم نام‌گذاری شد، از این رو توجه به زیرساخت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری می‌بایست در دستور کار دولت قرار گیرد. در کهگیلویه و بویراحمد نیز در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۹ واحد تولیدی راکد و نیمه راکد به چرخه تولید بازگشته است، اما هنوز هم خیلی از این واحد‌های تولیدی نیازمند مداخله دولت و تزریق منابع هستند. یکی از این واحد‌های تولیدی، واحد تولیدی صنعتی آریاپالایش دنا (تولید کننده انواع روغن موتور، دنده و پایه) واقع در شهرک صنعتی فرودگاه یاسوج است که با مشکلات کمبود تسهیلات و سرمایه در گردش روبرو است.
مدیرعامل واحد تولیدی صنعتی آریاپالایش دنا (تولید کننده انواع روغن موتور، دنده و پایه) در گفت و گو با خبرنگار «کبنا» گفت: ماهانه حدود ۶۰ میلیون تومان هزینه مصرفی گاز کارخانه است و برآورد کرده‌ایم که روزی ۲ میلیارد تومان فروش داریم، ولی بازار از ما نقد خریداری نمی‌کند و ما باید برای چندین ماه سرمایه در گردش داشته باشیم تا بتوانیم در بازار فروش داشته باشیم.
گلریز اظهار کرد: کارخانه باید سه شیفت کار کند و کوره‌ها فعال باشند و اگر غیرفعال شوند، اورهال می‌شود و برای شروع کار زمان زیادی می‌برد. این کارخانه نیاز به تسهیلات ۱۰۰ میلیارد تومانی دارد.
شهین رجب‌پور، مدیرعامل بانک صنعت معدن تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد که نشان داده دغدغه تولید را دارد و در آینده پیرامون عملکرد او بیشتر می‌شنویم، نیز گفت: پرونده این کارخانه همچنان باز است و بار‌ها جلسات مختلف اقتصادی برای کمک به این کارخانه برگزار شده، در سال ۱۴۰۱ آخرین بار ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش در اختیار این کارخانه قرار داد و بانک توسعه تعاون نیز با مصوبه‌ای ۱۱ میلیارد و نیم تومان تسهیلات به کارخانه داده‌اند، ولی تا الان متأسفانه شفافیت مالی در کار این واحد تولیدی ندیدیم.

رجب‌پور افزود:‌ او اگر ۳۱ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند ولی باید نمود این هزینه‌ها را در کارخانه ببینیم، متأسفانه گردش مالی کارخانه کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان بوده است. با فشاری که ما آوردیم، ۹۰۰ میلیون تومان به حساب کارخانه واریز کردند و دوباره برداشتند. انبار مواد اولیه همیشه پر هست، گردش مصرف ماهانه این کارخانه هر بار ۱۸ میلیون ریال، ۳ میلیون ریال، ۹۵۸ میلیون ریال بوده است، همه این ارقام نشان دهنده این است که کارخانه یک ماه هم فعال نبوده و تولید کارخانه برای بانک صنعت معدن شفاف نیست.
مدیرعامل بانک صنعت معدن تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: با این وجود ما دوست داریم فعالیت این کارخانه را ببینیم، و هدف ما هم حمایت از تولید و اشتغال پایدار است. اما این کارخانه نه هزینه حامل‌های انرژی‌اش مشخص است و نه تعداد کارگران بیمه‌ای و نه میزان تولید و فروش.
حسین گلریز، مدیرعامل واحد تولیدی صنعتی آریاپالایش دنا (تولید کننده انواع روغن موتور، دنده و پایه) نیز گفت: ما ۷۰۰ صفحه درخصوص ورودی و خروجی‌های کارخانه در سال ۱۴۰۱ به بانک داده‌ایم و هنوز مطالعه نشده است.
گلریز نیز بیان کرد: اجناس ما تولید شده، تهاتر کرده‌ایم، اگر ما تولید نداریم، چرا اجناس ما در بازار به فروش می‌رسد، مدارک و مستندات وجود دارند و ما مدارک را به بانک تحویل می‌دهیم.
سید احسان عسکری، معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، پس از این بازدید گفت: ما اینجا هستیم که مشکل کارخانه برطرف شود، کاری به گذشته نداریم، الان هدف این است که این واحدتولیدی به تولید برگردد، پس با این نگاه ما اینجا هستیم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی هم باید به تعهداتش پایبند باشد، گفت: اگر شما تسهیلات دریافت کرده‌اید چه اثری داشته است، باید شفافیت مالی وجود داشته باشد و بدانیم چه اتفاقی افتاده، از طرفی منابع مالی در استان کم است و باید آن را مدیریت کنیم.
عسکری با بیان اینکه، بانک باید قرائنی مبنی بر فعال بودن کارخانه داشته باشد ولی چنین چیزی را نداشته‌ایم، اظهار کرد: شرایط اقتصادی کشور به نحوی است که تکانه‌های ارزی در اقتصاد کلان و خرد تلاطم‌هایی ایجاد می‌کند، در واحد‌های صنعتی ارزبر سرمایه در گردش به شدت افزایش می‌یابد، و منابع بعد از جهش‌های ارزی کاهش می‌یابد، از این رو شاهدیم که واحد‌های تولیدی نیازمند تأمین سرمایه در گردش هستند.
او افزود: این نیازمندی با منابع اقتصادی بانک‌ها ناهمخوانی دارد، منابع استان کهگیلویه و بویراحمد باید یک درصد منابع کشور باشد، ولی یک چهارم یک درصد در این استان منابع داریم، همه بانک‌ها علاقه مندند مشکلات مالی استان را حل کنند ولی به دلیل کمبود منابع، مشکلاتی ایجاد می‌شود.
وی گفت: علی القاعده با این شوک‌ها و مناسبت‌ها دچار اشکال می‌شوند، از این جنس مشکلات زیاد داریم، کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1402 تاکنون بیش از ۲۰ جلسه برگزار کرده و مشکلات واحد‌های تولیدی در این جلسات بررسی می‌شوند.

عسگری بیان کرد: قریب ۱۹ واحد تولیدی از ابتدای سال تاکنون به واحد‌های تولیدی فعال استان کهکیلویه و بویراحمد ملحق شده و نسبت به گذشته در شرایط بسیار بهتری قرار گرفته‌اند.
معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در دو جبهه کار‌ها را پیگیری می‌کنیم، افزود: در بلندمدت واحد‌های بزرگ مقیاس، پایدارتر هستند و آثار بلندمدتی دارند و واحد‌های خرد می‌توانند زیر سایه این واحد‌های بزرگ فعالیت کنند.
وی افزود: در حال حاضر ۱۹ طرح بزرگ اقتصادی در دست اقدام یا کلنگ زنی داریم که ظرف سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند و شاهد رونق اقتصادی بهتری در کهگیلویه و بویراحمد خواهیم بود..
عسگری خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلاتی که در حوزه بدهی‌های واحد‌های تولیدی داریم، باید مصوبه استمهال داشته باشیم و برای پرداخت تسهیلات بیشتر از مرکز درخواست شود.
وی گفت: منابع مورد نیاز این واحد تولیدی از ظرفیت بانک صنعت معدن تجارت استان بالاتر است و با توجه به این موضوع باید از تهران برای دریافت تسهیلات پیگیری کنیم.
به گزارش کبنا، در پایان با حضور احسان عسکری، معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، شهین رجب‌پور، مدیرعامل بانک صنعت و معدن استان و محسن ضامن‌فر، مدیرکل سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری کهگیلویه و بویراحمد مصوباتی برای این کارخانه به تولید برگردد، درنظر گرفته شد.
      
نام شما

آدرس ايميل شما

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
فایل های مرتبط
1