تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۱
کد مطلب : ۴۶۹۳۵۰
منصوری در کنگره انجمن اسلامی دانشگاه‌ها:

باید نگران فردای بدون اصلاحات بود/ خالص‌سازی در سبک زندگی مردم شکل گرفته است

۰
باید نگران فردای بدون اصلاحات بود/ خالص‌سازی در سبک زندگی مردم شکل گرفته است
کبنا ؛رئیس جبهه اصلاحات گفت: بعد از وقایع سال قبل خانواده‌هایی سوگوار شدند و با اصرار به تحمیل سبک زندگی خاصی بر مردم مواجه شدیم مانند آن را در برنامه هفتم و قانون حجاب و عفاف مشاهده می‌کنیم و این رویکرد نشان می‌دهد که خالص‌سازی در سبک زندگی مردم شکل گرفته است.
به گزارش کبنا، آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت و رئیس جبهه اصلاحات در کنگره عمومی انجمن اسلامی دانشگاهیان گفت: دوست داشتم در طرح وقت کنونی، به طرح سوالاتی که در مجامع مختلف نسبت به شکل گیری مدیریت جدید جبهه اصلاحات وجود دارد جواب‌هایی ارائه کنم. من در برگزاری این همایش به تقویت فعالیت حزبی و تشکیلاتی تاکید دارم. امیدوارم مجموعه گفتگوهایی که در سطح راهبردی در مجموعه جبهه اصلاحات در جریان است، به یک نقطه واحد برسد. چنانچه این نقطه نظرات به صورت منجسم از جبهه اصلاحات بیرون بیاید، این نقطه نظرات می‌تواند در سطح شیوه اداره حاکمیت و اداره جامعه تاثیر بگذارد. 
وی افزود: اتفاقات و جنایاتی که در غزه و فلسطین رخ می‌دهد آنرا محکوم می‌کنم. ما شاهد فجیع‌ترین نسل کشی در این حوادث هستیم. به رغم پیگیری‌ها در سطوح بین‌المللی و همچنین تاثیرگذاری در نزد افکار عمومی تاکنون کسی نتوانسته این جنایت و نسل کشی را متوقف کند. از نظر ما راهبرد همانی است که قبلا به آن اشاره شده یعنی فلسطین به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته شود و اسرائیل هم به اشغالگری و کشتار غیرنظامیان خاتمه دهد. خواست مردم ایران دفاع از مظلوم است اما تاسف خودم را ابراز می‌کنم از اینکه برخی در حمایت از حملات اسرائیل به مردم مظلوم فلسطین برآمدند که حالا همه ما می‌دانیم علت آن چیست. 
رییس جبهه اصلاحات گفت: بعد از اتفاقات انتخابات ۸۸ و مسیری که در انتخابات ۹۲ ،۹۴ و ۹۶ طی شد، در انتخابات ۹۶ به این نتیجه رسیدیم که تصور غالب این بود که جمعیتی که در آن انتخابات به پای صندوق رای آمد و ۲۴ میلیون رای به آقای روحانی دادند، از تکرار می‌کنم آقای خاتمی حمایت کردند. صندوق رای همچنان گزینه اصلاح وضعیت موجود بود اما شاهد عقب نشینی آقای روحانی از مواضع خود بودیم که هنوز نفهمدیم چرا آقای روحانی سکوت کرده است. بعد از آن ما شاهد ریزش سرمایه اجتماعی بودیم که با آن مشارکت، اوج امیدواری مردم برای آنکه مسیر زندگی خود را بهتر کنند، محقق نشد. بعد از اعتراضات آن سال و اتفاقات بعد از آن و ماجرای مرگ مهسا امینی ما امروز به نقطه‌ای رسیدیم که دیگر آن سیاست دوم خردادی اصلاح طلبانه با صخره ستبر بن‌بست مواجه شده است. 
منصوری تصریح کرد: با توجه به تحلیلی که جامعه از رفتار اصلاح طلبان دارند، چه عاملیتی وجود دارد تا اصلاح طلبان به مسیر اصلاح ساختار خود بازگردند؟ با مسیر موجود اصلاح طلبان با این پیشینه تاریخی، باید نگران فردای بدون اصلاحات بود. تنها راه نجات کشور اصلاحات است باید چه شرایطی در پیش بگیریم که اصلاحات بتواند ادامه دار باشد؟ یک جریان راهکار انتخابات با مشارکت حداقلی را در نظر دارد، یک جریان با بالا بردن مطالبات و خشونت در بیرون از مرزهای کشور به دنبال آن است تا اصلاحات را در بین مردم ایران ناامید جلوه داده و اصلاح طلبان امروز را سوپاپ اطمینانی برای نظام در نظر بگیرد. بنابراین سوال اینجا است که باید چه کار کنیم؟ 
وی افزود: در مسیری که گفت‌وگوها را با احزاب در مجموعه جبهه اصلاحات در پیش گرفتیم، باید به تحلیل واقع بینانه برسیم و بعد از آن از جامعه به تحلیل برسیم و در این دو سطح تحلیل بپرسیم چه باید کرد. بایسته‌های اصلاح طلبی چیست و تعریف ما از این عاملیت چیست. آنچه بعد از سال ۹۷ رخ داد، این بود که در واقع مسدود کردن اعمال نظر مردم شکل گرفت و باعث شد بعد از آن با گزاره‌هایی مثل تشکیل دولت جوان انقلابی و مجلس انقلابی شکل بگیرد، فعالیت آتش به اختیارها قانونی شود و بعد از آن در انتخابات که در واقع حق تعیین سرنوشت مردم است الزام به مشارکت بالا شکل نگیرد. شاید بهترین نمونه آن حذف آقای لاریجانی از صحنه رای مردم بود.
منصوری با بیان اینکه ما امروز با فضای ضدمشارکت مواجه هستیم، گفت: مردم نسبت به اصلاحات ناامید هستند و می‌گویند اصلاحات نمی‌تواند کاری بکند. از طرف دیگر با نسلی مواجه هستیم که کوتاه مدت فکر می‌کند نسلی  که به دنبال رهایی و آزادی است. کنشگری او نمی‌تواند در سطح کلان باشد. بعد از وقایع سال قبل خانواده‌هایی سوگوار شدند و با اصرار به تحمیل سبک زندگی خاصی بر مردم مواجه شدیم مانند آن را در برنامه هفتم و قانون حجاب و عفاف مشاهده می‌کنیم و این رویکرد نشان می‌دهد که خالص‌سازی در سبک زندگی مردم شکل گرفته است. 
رییس جبهه اصلاحات تصریح کرد: ما با چنین رویکردی در جامعه و حاکمیت مواجه هستیم و سرنوشت اجتماعی در انتخابات متفاوت است. اصلاح طلبان در چنین زمانی کار بسیار سخت و دشورای دارند تا با استفاده از انتخابات، رای مردم را بازگردانند تا جمهوریت را به نظام برگردانند. انتخابات اصل است اما هدف نیست. اصلاح طلبان به این متهم شدند که به هر قیمتی می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند. اما ما حاضر به شرکت در انتخابات به هر قیمتی نیستیم. انتخابات باید دارای معنا و مفهوم باشد. ما امیدواریم در جبهه اصلاحات به یک صدا برسیم. بحث اصلی ما نوسازی گفتمان جبهه اصلاحات است که این موضوع در دستور کار احزاب و جبهه اصلاحات قرار دارد تا به یک توافق جمعی برسیم. از طرف دیگر باید بعد اجتماعی و مدنی جامعه را تقویت کنیم اما در گذشته تاکید بر یک بعد باعث غفلت از نکته مدنی و اجتماعی شد. 
وی افزود: ما اصلاح طلبان کسانی هستیم که باید خود را برای روزهای سخت و سخت‌تر آماده کنیم. باید از ظرفیت خودمان برای توانمندی جامعه استفاده کنیم. این موضوع با جریان سازی جامعه مجور قابل راستی آزمایی است. از بایسته‌های اصلاح طلبی در جامعه امروز این است که باید از یک سو تلاش معطوف به صندوق رای داشته باشند و از طرف دیگر بال مدنی خود را تقویت کنند. مرزبندی ما مشخص است و در مسیر مدنی و خشونت‌پرهیز می‌توانیم به این اهداف دست پیدا کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
توطئه عليه قاليباف

توطئه عليه قاليباف

حميد رسايي، عضو سابق جبهه پايداري و از چهره‌هاي اصلي تشكل جديد اصولگرايان يعني شريان ...
1