تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۳۷
کد مطلب : ۴۶۶۷۷۴
در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

سید موسی‌خادمی، استاندار اسبق کهگیلویه و بویراحمد: رقابت بین سیاسیون موجب تحرک می‌شود / درصدی از توسعه نیافتگی کهگیلویه بزرگ به دلیل غفلتی بوده که در دو دهه اول انقلاب رخ داد / سد مارون با بیش از یک میلیارد متر مکعب آب، حتی یک قطره آن به درد کهگیلویه بزرگ نخورد / زمان استانداری من در کهگیلویه و بویراحمد در استراتژی‌هایم کار اشتباهی نکردم

۳۴
۱
سید موسی‌خادمی، استاندار اسبق کهگیلویه و بویراحمد:  رقابت بین سیاسیون موجب تحرک می‌شود /  درصدی از توسعه نیافتگی کهگیلویه بزرگ به دلیل غفلتی بوده که در دو دهه اول انقلاب رخ داد  / سد مارون با بیش از یک میلیارد متر مکعب آب، حتی یک قطره آن به درد کهگیلویه بزرگ نخورد / زمان استانداری من در کهگیلویه و بویراحمد در استراتژی‌هایم کار اشتباهی نکردم
کبنا ؛سید موسی خادمی استاندار اسبق کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور تهران است. خادمی از نیرو‌های توانمند استان است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۸ سال استاندار بوده و به عنوان چهره‌ای اصلاح طلب شناخته می‌شود، کبنا نیوز پیرامون توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد و انتخابات با خادمی گفت و گویی انجام داده که خادمی در خصوص تأخیر در اجرای پتروشیمی دهدشت، سد آبریز و احداث سد مارون و دیگر عوامل توسعه‌ای اظهارنظر کرد و همچنین پاسخ برخی سؤالات انتخاباتی را برای دوری از حواشی،  نداد.  این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید:
مهمترین مشکلی که موجب توسعه نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد می‌شود، چه چیزی است؟

یک سری عوامل برون‌زا و درون‌زا در توسعه نیافتگی استان کهگیلویه و بویراحمد دخیل است، عوامل درون‌زا شامل نبود فرهنگ همکاری و دلسوزی و همدلی، تخریب و رقابت‌هایی است که بین نیرو‌ها وجود دارد. یکی از عوامل درونی نیز نوپا بودن استان کهگیلویه و بویراحمد است. از جمله عوامل برون‌زا کم توجهی مرکز به استان است‌، به دلیل اینکه نیرو‌های اثرگذار در سطح ملی کم داشتیم و داریم.
در برخی استان‌ها مثل کرمان و یزد به دلیل داشتن نیرو‌هایی در سطح سیاستگذاری ملی در مجلس، دولت و دیگر سطوح، توانستند توسعه را در این شهر‌ها سرعت ببخشند، این‌ها کمک کرده و آثار خود را بجا گذاشته است. کهگیلویه وبویراحمد چنین نیرو‌هایی نداشت، یا اگر داشت کم بودند و کمتر با استان هماهنگی ایجاد کرده‌اند. بنابراین در اولویت نبودن کهگیلویه وبویراحمد از نظر کسانی که در قدرت هستند یکی از عواملی بوده که آهنگ توسعه را کند کرده است.
علی‌رغم اینکه کهگیلویه بزرگ افراد بسیار توانمندی را در دل خود پرورش داده ولی این منطقه محرومیت‌های زیادی دارد و حتی در زمانی از نظر آسیب‌های اجتماعی زبانزد شد، دلیل این موضوع چیست؟
در شهر‌های دیگر کهگیلویه و بویراحمد ویژگی‌هایی وجود داشته که باعث پیشرفت آنان شده است، یاسوج مرکز استان بوده و به خاطر مرکز بودن توجهاتی به آن شده، نفت و گاز در گچساران توسعه را با خود به همراه آورده است، همین الان نیز یک عامل کمک‌کننده برای گچساران است. کهگیلویه، هم جغرافیای گسترده‌تری دارد، هم محروم‌تر بوده، همه این‌ها دست به دست هم داده‌اند. از طرفی استعداد‌های کهگیلویه در کشاورزی که می‌توانست به روند توسعه‌ای منطقه کمک کند نیازمند آب بود و ما در دو دهه اول انقلاب در حوزه آب دچار اشتباه بزرگی شدیم و اگر در کنار احداث سد مارون فکری به حال دشت بزرگ کهگیلویه برای کشاورزی می‌کردیم الان وضعیت بهتری داشتیم. کهگیلویه این فرصت تاریخی را از دست داد و مورد غفلت قرار گرفت و الان هم کار به سختی در حال انجام است‌. سد مارون با بیش از یک میلیارد متر مکعب آب، حتی یک قطره آن به درد کهگیلویه نخورد. درصدی از توسعه نیافتگی کهگیلویه به دلیل غفلتی بوده که در دو دهه اول انقلاب رخ داد و شاهد آن بودیم.
به نظر شما نماینده مجلس کهگیلویه چه کاری باید برای توسعه منطقه انجام دهد؟
توصیه‌ام این است که چند طرح و پروژه بزرگ را پیش ببرند، با اولویت توجه به راه‌ها، آب کشاورزی و استقرار برخی صنایع بزرگ.
چرا در کهگیلویه بزرگ پروژه‌های زیادی روی زمین مانده، پتروشیمی دهدشت و سد آبریز چرا حرکت لاک پشتی دارند؟
دلیل اصلی که پتروشیمی پیشرفتی نداشته این است که پتروشیمی‌ها یک سرمایه‌گذار واحد به اسم هلدینگ خلیج فارس دارند، خلیج فارس باید مجموعه پتروشیمی بیدبلند بهبهان را می‌ساخت، بعد از آن پتروشیمی گچساران را می‌ساخت، چون خروجی پالایشگاه بیدبلند بهبهان خوراگ پترورشیمی گچساران می‌شود، از طرفی خروجی گچساران خوراک پتروشیمی دهدشت می‌شود. خوراک دهدشت از گچساران می‌آید و خوراک گچساران از بهبهان می‌آید. یکی از دلایل عمده این بود که بیدبلند 2 بهبهان در سال 99 هنوز تمام نشده بود، تا زمانی که بیدبلند 2 بهبهان و بعد از آن پترشیمی گچساران ساخته نمی‌شد، ساخت پتروشیمی دهدشت از نظر سرمایه‌گذار در اولویت نبود. بنابراین وقتی که مجموعه بیدبلند به بهره‌برداری رسید، پتروشیمی گچساران نیز فعال شد و به بهره‌برداری رسید، بعد از آن که پتروشیمی گچساران به مرحله نهایی رسید، الان پتروشیمی دهدشت نیز در حال فعالیت است. هر چند که خط لوله بین پتروشیمی بیدبلند و گچساران و همچنین بین پتروشیمی گچساران و دهدشت بسیار هزینه‌بر بود و نمی‌دانم الان این خط لوله احداث شده یا خیر.
در سال‌های ۹۴-۹۵ ما خیلی تلاش کردیم توانستیم تخصیص آب را در گچساران و یاسوج و دهدشت بگیریم که یک گام خیلی مهمی بود و بحث و جدل زیادی شد تا این تخصیص گرفته شد. ولی از تخصیص آب گرفتن تا سدسازی یک گام بلند دیگری است. اگر این سد ساخته شود کار بسیار مهمی است، هر چند که منابع کم است و باید روش‌های دیگری استفاده شود تا بتوانند سد را احداث کنند، مثلاً بانک‌ها پای کار آورده شوند.
در کهگیلویه بزرگ به چه دلیلی سیاسیون با هم وحدت ندارند، چه کاری می‌توانند بکنند که این وحدت برای توسعه و پیشرفت کهگیلویه بزرگ ایجاد شود؟
سیاسیون باید با هم رقابت داشته باشند، اتفاقاً رقابت بین سیاسیون موجب تحرک می‌شود، اما باید برای توسعه شهرستان مسائل و اختلافات را کنار بگذارند. توسعه شهرستان باید کار مشترک و اولویت آنان باشد، هر جا که اختلاف دارند داشته باشند، ولی در توسعه شهرستان اشتراک داشته باشند و کمک کنند.
در حوزه‌های سیاسی با هم رقابت کنند ولی در موضوعی مثل سد آبریز همه با هم کمک کنند، مدلی که در استان‌های دیگر وجود دارد، یعنی در عین تکثر وحدت هم دارند. می‌تواند مدل خوبی باشد، ولی رسیدن به این نقطه مشکل هم هست و لازم است از خودگذشتگی‌هایی نیز صورت بگیرد.
اگر الان استاندار بودید چه کاری را انجام نمی‌دادید که در گذشته آن را انجام دادی؟
در استراتژی‌هایم کار اشتباهی نکردم، شاید در جزئیات و فرعیات اشتباه داشتم، ولی راهبرد‌ها و اصول کلی که داشتم ایرادی نداشتند و هنوز هم به آنان اعتقاد دارم.
از جنابعالی و سایت خوب کبنا نیوز تشکر می‌کنم، شما بازتاب دهنده افکار مختلف هستید، همین که باسابقه هستید و دارید کار می‌کنید مشخص است که از عمق خوبی برخوردارید. ‌امیدواریم که به آگاهی مردم بیشتر کمک کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
نماد طایفه گرایی وقبیله گرایی محض در دوران موسی خادمی بود
Ukraine
از بهترین اقدامات آقای خادمی در زمان استانداری انتصاب هیبت اله جومرد بعنوان بخشدار سرآسیاب بود ولی حیف که فقط ۴سال در استان بود و باید در دولت دوم روحانی این انسان توانمند و نخبه را معاون سیاسی استانداری منصوب می‌کرد
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا ایشون قومگرا نبودن...یه روز تاجگردون قومگرا ،، یه روز موحد رو میگین ،، یه روز روشنفکر ،، یه روز زارع....این انگ به خادمی نمی چسبه
United Kingdom
واقعا آقای خادمی انسانی مومن سیاستمداری با دیانت و باکیاست و پاک دست و توانمند و توانابود خدایی آقای احمد اده هم انسان مومنی است ولی در کار اجرایی مقداری ضعیف تر و دخالت در اموراتش بیشتر شد و ضربه مهلکی ا رئیس دفترش خورد چون رئیس دفترش از اعتماد این سید بزرگ و دوست داشتنی خیلی سوء استفاده کرد
حرف حساب
Iran, Islamic Republic of
با سلام
مشکل اصلی خادمی نفوذ تاجگردون (فصولگرا و فرصت طلب) در ارکان اجرایی دولت بود و به هیچ وجه به خادمی اجازه تخصیص عادلانه منابع را نمی داد و نه تنها خادمی بلکه وزرا هم زورشون به کلیددار بودجه جناب تاجگردون نمی رسید و او هم مطابق خواسته ها و منافع خودش تقسیم می کرد و سهم بودجه هم مشروط بر پذیرش انتصابات سفارشی و پیمانکاران سفارشی بود و بخشی هم برای لابی و کسب رضایت صاحبان قدرت و اخذ تایید صلاحیت.
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر دکتر خادمی،محبوب ترین استاندار استان تا کنون .
Iran, Islamic Republic of
خادمی بنده خدا که استاندار نبود عملا استاندار و همه کاره تاجگردون بود و هرکاری که می خواست چه در انتصابات و چه در بودجه بندی انجام می داد و حق و ناحق هم نمی کرد.
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
دکتر خادمی واقعا انسانی عالم ، شخیص . متین . و بسیار عمیق و عفیف بود و بی حاشیه ترین دوران مدیریت استانداری استان دوران ایشان بودد، اما حقیقتا بعضی از اعضا کابینه اش در قد و قواره خودش نبودند از جمله بعضی از مشاورین و معاونینش . .‌
اینقدر بعضی از دور بری های این مرد بزرگ فرصت طلب و ضعیف بودند که این انسان بزرگ که با فاصله دو ماه والدینش فوت نمودند معرفت برگزاری مراسمی را برای حرمت از ایشان در یاسوج نداشتند تا قاطبه مردم عادی که به خوبی دکتر خادمی را دوست می داشتند شرکت نمایند و حرمت کنند .
بویراحمد عزتمند
Iran, Islamic Republic of
ترا قرآن دست از سر استان بیچاره کهگیلویه و بویراحمد بردارید و بذارید خودمان برای خودمان تصمیم بگیریم./ منهدم شده استان و بروید دنبال حال کردن های خودتان باشید/ استان الان مثل اسب خسته پیری است که به نفس افتاده و بخوبی صدای تنگ نفسی اش را با گوش می توان شنید و با چشم می توان دید./ استان را بدبخت کرده اند آقایان سیاسی و استانداران ناکارآمد طایفه گرا
Romania
یه نیرو مانند تاجگردون داشت درسطح ملی جون میگرفت که زاکانی وتوکلی و نوچه هایشان و نوکرانشان در منطقه اورا در مجلس رد اعتبارنامه کردند وتمام پروژه ها تعطیل شدند .همین سد امام ضامن یا شیو درباشت اگر تعطیل نمیشد درحال حاضر هزاران هکتار زمین زیر آب بود این یعنی فاجعه برای باشت.
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا باید تا همیشه به جان دکتر زاکانی دعا کرد که شر تاجگردون را از سر مردم کم کرد.
تاجگردون نماد بیشترین ظلم و تبعیض و بی عدالتی و پارتی بازی و نوچه پروری در طول تاریخ استان و تاریخ مجلس بود.
تنها کار مثبت این مجلس اخراج تاجگردون بود.
Iran, Islamic Republic of
فقط و فقط تاج تادق مرگ بشی انشاالله د.دیل‌ م.ح
یا حق
Iran, Islamic Republic of
منافع پروژهای تاجگردون فقط به کام خودش و پیمونکاراش بود و عوامفریبیش برای مردم.
سوء استفاده های تاجگردون از موقعیتش بلای جان استان و استانداراش در اون دوره سیاه 8 ساله بود.
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
سلام مطمعن هستی جمع کن خودتو خواهشا
Iran, Islamic Republic of
این استاندار ک معاونش پژمان نیک اقبال بود .
امید
Iran, Islamic Republic of
شما انتخاب جریان امید و اصلاح طلبان برای استانداری بودید اما ادارات استان را بدور از در نظر گرفتن طیف سیاسی و شایستگی تبدیل به پایگاه طابفه و فامیل خود نمودید!!
Iran, Islamic Republic of
ضعیف تر از خودت ندیدیم
ساداتی
Iran, Islamic Republic of
یکی از بدترین خجالت زدگی های سادات امامزاده علی زمان موسی خادمی بود. . بیچاره به ما که هر بلایی تاجگردون دوست داشت بر سرشون آورد. برخی از مدیران را اصلا اطلاعی از آمدنشان نداشت. برخی از بی عرضه ترین سادات ما را پست داد. بیشترین تخلفات اداری در زمان استانداری ایشان بود. و شاید همینکه در بین 19 گزینه، نوزدهمین گزینه که موسی خادمی را انتخاب کردن،...
Iran, Islamic Republic of
ساداتی نیستی
شهروند
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون
United Kingdom
دکتر خادمی دوره شما. سالی یک بار به روستاها نرفتید. با مردم ارتباط نگرفتیت از محرومیت استان بی خبر بودید چ خدمتی کردی که الان به شما باید افتخار کرد؟
اونم دوره که نماینده گچساران بودجه مملکت دستش بود چه خدماتی برای استان انجام دادید از مسیر باشت به چرام که به سمت زادگاهت بود چقد بودجه حیف میل شد و جاده حتی زیر سازیش انجام نشد کارخانه لاستیک سازی بودجش چ شد
شما حتی در دوره خودتان ارزش برا جوانان قائل نشدید کدام مدیر کل یا معاون‌شما زیر ۴۵سال بود .
دهدشت
United Kingdom
خادمی ضعیف ترین استاندار این استان بود. بودجه که اون زمان میشد هزاران کار عمرانی انجام داد تو بگو یه درصد اگه زمان ایشون استان پیشرفتی داشته باشع
United Kingdom
استاندار ولایی جهادی هیبتی یه کلام مرد جهادی فقط احمدزاده
Ukraine
جم کن بابا
احمدزاده هم شاگرد یه کلاس ششمی هست
Iran, Islamic Republic of
چرا در مرکز نیروی جوان به کار نگرفتین مگه فرزند این استان نبودی بگو به فکر خودمم جایگاهم بودم. که صندلی ریاست ازم نگیرن
خدا رو شکر ک خودت میگی نیرو در مرکز نداشتی خو. اون موقع شما چیکاره بودی
Iran, Islamic Republic of
احمد زاده ناتوان و باعث استخدام هاى فله اى هست
سهمگین
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب آقای دکتر خادمی مرد دانا متین باهوش وآگاه به مسائل سیاسی اقتصادی اجتماعی.... درزمان مدیریت ایشان در استان از دیدگاه‌های ایشان در حوزه نظری وکارشناسی بهره‌ مند شدم برای آنجناب آرزوی موفقیت و سلامتی دارم ایشان از سرمایه های استان وبلکه کشور درعرصه مدیریت هستند🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
تأمین اجتماعی
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون مدیران ضعیف و بی سواد و ناتوانی چون ن را به خادمی نححیل کرد و به تامین اجتماعی آورد
چکاوک
Iran, Islamic Republic of
نبود فرهنگ همکاری و دلسوزی و همدلی، تخریب و رقابت‌هایی است که بین نیرو‌ها وجود دارد .عوامل اصلی توسعه نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد فقیر ثروتمند
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
نیرویی با کلاس و در تراز ملی،کسیکه توانست به خوبی ۸ سال استاندار باشد. بعد خادمی دیدیم استانمون چه گل و بلبل شد.
کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
بهتر از خادمی نداشتیم
علی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا در این دوره اوج طایفه گراییست. جناب استاندار ک کلا شده فامیل خودش نماینده کهگیلویه و همچنین نماینده بویراحمد فقط و فقط فامیل خودشونو به کار گماشتن اونم در دولتی ک شعارش عدالته
Iran, Islamic Republic of
بیش از بیست مدیر کل ساداتی گذاشتی،کمی بی عدالتی بود در حق بقیه طوایف استان
پیمان
Iran, Islamic Republic of
کی از تو نظر خواست
شفافیت ناکام

شفافیت ناکام

طرح شفافیت، از‌جمله طرح‌های بازمانده از مجلس دهم است که قصه پرغصه‌ای دارد. برای بررسی ...
۵ سرگیجه بزرگ بایدن تا قبل از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

۵ سرگیجه بزرگ بایدن تا قبل از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

اگر در روز‌ها و ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا، تغییری جدی در ...
قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

رئیس دانشگاه تهران گفت: من کاملاً مطلع هستم که از ادامه همکاری برخی از این افراد به علت ...
1