تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۰
کد مطلب : ۴۶۰۶۶۹
کبنا گزارش می‌دهد

هنرمند کهگیلویه و بویراحمدی: فروش محصولات‌مان به دلالان جز دلسردی چیزی برایمان ندارد / کیسه گشاد دلالان برای شیره جان هنرمندان / رویای دیرینه زنان هنرمند استان رنگ واقعیت می‌گیرد / گام موثر مدبرنژاد برای زنان هنرمند کهگیلویه و بویراحمد

۱
۱
هنرمند کهگیلویه و بویراحمدی:  فروش محصولات‌مان به دلالان جز دلسردی چیزی برایمان ندارد / کیسه گشاد دلالان برای شیره جان هنرمندان / رویای دیرینه زنان هنرمند استان رنگ واقعیت می‌گیرد / گام موثر مدبرنژاد برای زنان هنرمند کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛ گرچه کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن ۳۵هزار هنرمند صنایع دستی و تولید سالانه ۲۱۸ هزار مترمربع انواع صنایع دستباف یکی از مناطق فعال در حوزه این صنعت بشمار می‌رود ولی به علت فقدان بازارچه دائمی عرضه و تقاضا، در بازار موفقیت چندانی ندارد.
به گزارش کبنا، صنایع دستی جایگاه ویژه‌ای در میراث فرهنگی هر ملتی داراست و با توجه به شعار راهبردی امسال «مهار تورم و رشد تولید» توسعه صنایع دستی به عنوان صنعتی که تمام مواد اولیه مورد نیاز آن در کشور تولید می‌شود راهکاری مناسب در جهت کمک به تولید و خروج از اتکای کشور به اقتصاد تک محصولی است.
حدود ۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی در رشته‌های مختلف در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که به علت موانع پیش روی از جمله نبود مکانی دائمی برای عرضه محصول تنها ۵۰ درصد آن‌ها فعال هستند.
هم اینک ۱۶ هزار هنرمند صنایع دستی در این استان در رشته‌های مختلف از جمله گلیم بافی، چرم دوزی، دوخت و طراحی البسه محلی و جاجیم بافی فعالیت می‌کنند.
طبق آخرین آمار‌ها، ۶ هزار نفر از هنرمندان صنایع دستی از سال ۱۳۹۴ تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد کارت شناسایی دریافت کرده‌اند و ۱۱۵ کارگاه صنایع دستی به صورت گروهی در این استان فعالیت می‌کنند که ۴۰ درصد در شهر و ۶۰ درصد در روستا هستند.
زنان و مردان ایلات مختلف کهگیلویه و بویراحمد از دیرباز دلشان به تار و پود هنر‌های دستی گره خورده است و بیشترین حجم دست بافته‌های کهگیلویه و بویراحمد در ۲ شهرستان دنا و گچساران تولید می‌شود.

جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.
ضرورت حمایت از فعالان صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد
کیفیت و ظرأفت از ویژگی‌های اصلی صنایع دستی تولید شده توسط هنرمندان در این استان است و به گفته عاطفه سادات مدبرنژاد مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۷۰ درصد محصولات صنایع دستی این استان توسط زنان تولید می‌شود اما حمایت چندانی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد.
ایجاد بازار فروش مناسب برای صنایع دستی استان تأثیر چشمگیری بر اقتصاد، اشتغال‌زایی، صادرات، گردشگری و فرهنگ هر استان دارد اما سال هاست که ایجاد بازارچه دائمی فروش صنایع دستی برای زنان کهگیلویه و بویراحمدی به آرزویی دیرینه تبدیل شده است.
ظرف سال‌های اخیر هنرمندان صنایع دستی استان خواهان ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی برای عرضه محصولات خود بوده‌اند که در این راستا اقداماتی نیمه کاره از سوی مسئولان متولی در این زمینه انجام شد اما کار‌های انجام شده کافی نبوده است.
۲۸ اسفند ۹۷ نخستین بازارچه دائمی صنایع دستی در شهر یاسوج در ۲۴ غرفه در خیابان گلستان ۱۰شهر یاسوج آغاز به فعالیت کرد و مجموع غرفه‌های این مجموعه ۴۵ بود.
پس از گذشت مدتی به دلایل مختلف از جمله جانمایی نامناسب بازارچه، این بازارچه تعطیل شد و نارضایتی هنرمندان در خصوص نبود بازار مناسب برای معرفی و فروش انواع تولیدات صنایع دستی‌شان افزایش یافت.
کیسه گشاد دلالان برای هنر دست زنان کهگیلویه و بویراحمد
یکی از هنرمندان صنایع دستی در بویراحمد می‌گوید: ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد و یک بازار متمرکز دست دلالان را از دسترنج زنان هنرمند صنایع دستی کوتاه می‌کند و دیگر مجبور نیستند محصولات خود را با قیمت ناچیز به این افراد بفروشند.
زهرا سعیدی افزود: فروش محصولات ما به دلالان جز دلسردی چیزی برایمان ندارد و روز به روز از تعداد بافندگان کم می‌شود زیرا دسترنج‌شان به حراج می‌رود.
یکی دیگر از زنان هنرمند هم استانی نیز می‌گوید: البته ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی ضمن فراهم کردن بستر صادرات، جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و کوتاه کردن دست دلالان از به جیب زدن حاصل دسترنج هنرمندان راهکار‌هایی برای حمایت از این قشر زحمتکش و تولیدگر است.
مریم حسینی ادامه داد: ایجاد یک مکان دائمی هنرمندان را برای تولید محصولات بیشتر دلگرم‌تر می‌کند و از سوی دیگر زمینه معرفی استان به دیگر نقاط کشور و حتی دنیا فراهم می‌شود.
ایجاد بازارچه صنایع دستی دائمی مهمترین نیاز فعالان این عرصه است
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به تدابیر لازم برای توسعه و ترویج صنایع دستی استان، گفت: اخیراً نشست «بازارچه صنایع دستی شهر یاسوج» با میزبانی میراث فرهنگی و حضور معاون عمرانی استانداری، شهردار و دیگر اعضا برگزار شد که مکان آن در پارک «مهرورزی» یاسوج جانمایی شد.
سعید طالب پور افزود: تعداد کارگاه‌های صنایع دستی فعال استان افزایش یافته و تولیدات صنایع دستی بی‌نظیری داریم اما مهمترین مؤلفه‌ای که می‌تواند حامی صنایع دستی استان باشد ایجاد بازارچه صنایع دستی در شهر یاسوج به صورت دائمی است.
پس از سال‌ها انتظار ایجاد بازارچه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تعیین تکلیف شد
با پیگیری‌های مدیرکل امور بانوان استانداری کهگیلویه و بویراحمد بازارچه صنایع دستی پس از سال‌ها چشم انتظاری تعیین تکلیف شده و مکان مشخصی برای آن در نظر گرفته شده است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت وجود بازارچه، گفت: زنان هنرمند بسیاری در استان هستند که مکان ثابتی برای فروش محصولات خودشان ندارند.
مدبرنژاد تصریح کرد: بر همین اساس مدت هاست با کمک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری پیگیر مکانی برای احداث بازارچه هستیم و تاکنون جلسات متعددی با شهردار، رئیس شورای شهر، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری، مدیرکل امور شهری برگزار شده است.

وی بیان کرد: اکنون مکان احداث بازارچه مشخص و این مکان مصوب شده که‌امید است مورد تصویب شورای شهر نیز قرار گیرد و طرح و معماری بازارچه توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری جهت اجرا تدوین شود.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در راستای تحقق شعار امسال تلاش بر این است که با ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در مرکز استان زمینه رونق و فروش تولیدات هنرمندان این صنعت به ویژه زنان فراهم شود.
به گفته مدبرنژاد در این استان زنان توانمند بسیاری وجود دارد که نیازمند حمایت از آنان هستیم تا شاهد اشتغال بیشتر زنان در استان باشیم.حضور بانوان درفعالیت‌های اقتصادی نوید بخش حرکتی جدید در عرصه‌های مختلف است که می‌طلبد زمینه برای حضور بیشتر بانوان در فعالیت‌های مختلف اجتماعی گرفته تا اقتصادی در این استان فراهم شود.
استقبال مردم در این استان ظرف سال‌های اخیر به هنر‌های صنایع دستی رشد خوبی داشته است به گونه‌ای که سال‌های اخیر استان در زمینه پرداخت تسهیلات فراگیر در رشته‌های صنایع دستی مقام نخست کشور را کسب کرد بنابراین ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی به منظور معرفی ظرفیت‌ها و فروش هنر‌های دست مردم استان نقش مهمی در رونق این حوزه خواهد داشت.
ایرنا در پایان نوشت: فعالان این هنر‌ها انتظار دارند در سال ۱۴۰۲ که به سال مهار تورم و رشد تولید نام نهاده شده است، با پیگیری بیش از پیش مسئولان متولی و اختصاص اعتبار لازم برای ایجاد بازار‌های دائمی صنایع دستی شاهد رونق این هنر‌های اصیل و بومی در کهگیلویه و بویراحمد باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
درود بر خانم مدبرنژاد
خدا قوت
این کارها باقیات و صالحات برایتان می ماند.
همچنان منتظر این نوع خبرها در حوزه بانوان هستیم.
وزارتخانه یا مدرسه احزاب؟

وزارتخانه یا مدرسه احزاب؟

سیاسی بودن وزارت، در اولین روز‌های کاری بهار ۱۴۰۲، بار دیگر عرصه سیاست ایران را به خود ...
بازداشت یک ساعته ترامپ و تفهیم ۳۴ اتهام به او

بازداشت یک ساعته ترامپ و تفهیم ۳۴ اتهام به او

ترامپ در دادگاه با 34 اتهام روبه رو شد که همه آنها را رد کرد.
راز کشته شدن یک زن در کردستان

راز کشته شدن یک زن در کردستان

متهم به قتل در اعترافات خود گفته که در ابتدا زن را خفه کرده و سپس او را به سنگ بزرگی ...
1