بدون شک مصارفی از جمله لوازم آرایشی و پوشاک بخش بزرگی از سبد خرید زنان را تشکیل می دهد. به تبع مصرف بالای لوازم آرایش در کل کشور، کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های پر مصرف در پوشاک و لوازم آرایش است، بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران در سال 95 استان های کهگیلویه و بویر احمد، البرز، خراسان جنوبی، مازندران و ایلام، استان هایی بوده اند که زنان پانزده ساله و بیشتر آنها، بیشترین هزینه ماهانه کالاهای آرایشی را داشته اند.
بدون شک مصارفی از جمله لوازم آرایشی و پوشاک بخش بزرگی از سبد خرید زنان را تشکیل میدهد. به تبع مصرف بالای لوازم آرایش در کل کشور، کهگیلویه و بویراحمد یکی از استانهای پر مصرف در پوشاک و لوازم آرایش است، بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران در سال ۹۵ استانهای کهگیلویه و بویر احمد، البرز، خراسان جنوبی، مازندران و ایلام، استانهایی بودهاند که زنان پانزده ساله و بیشتر آنها، بیشترین هزینه ماهانه کالاهای آرایشی را داشتهاند.
به گزارش کبنا، بازار لوازم آرایشی در استان کهگیلویه و بویراحمد و در اکثر شهرهای آن داغ است، اکثر بانوان و بخصوص شاغلان مقادیر بالایی از حقوق و دستمزد خود را برای وسایل یا خدمات آرایشی هزینه میکنند.
با این حال تفاوت قیمتی در بازار لوازم آرایش استان بسیار بالا است، بطوری که این تفاوت قیمتی کاملاً به چشم میآید. خریداران از این تفاوتها و نبود نظارت بر بازار لوازم آرایش و همچنین پوشاک گلایهمند هستند.
یکی از شهروندان یاسوجی در این خصوص گفت: هیچ نظارتی بر بازار لوازم آرایش و پوشاک وجود ندارد، هیچ فروشندهای فاکتور درستی ندارد، اصلاً تا به حال شده که بیایند نظارت کنند ببینند فروشنده پوشاک یا لوازم آرایش چقدر روی جنسش میگذارد؟
این بانوی یاسوجی افزود: قیمتها از زمین تا آسمان فرق دارند با هم. یه شلوار توییه فروشگاه میخری ۱۵۰ هزار تومان، همون شلوار تویه بوتیک دیگه ۲۵۰ هزار تومنه.
وی گفت: اصلاً اینطور نیست که اون جنس گرون توییه جای شیکتر داره فروش میره، حتی تو جاهایی که از نظر مکانی شبیه به همدیگه هستند تفاوت قیمتی خیلی زیاد هست.
وی گفت: من در گچساران و یاسوج رفت و آمد دارم، قیمتها خیلی فرق دارد، چطور ممکنه که انقدر تفاوت قیمتی از گچساران تا یاسوج زیاد باشه، فروشگاههای یاسوج قیمت هاشون سر به فلک کشیده.
یکی دیگر از شهروندان یاسوجی اظهار کرد: قیمت لوازم آرایشی توی فروشگاهها خیلی متفاوته، یه جا تراش آرایشی ۱۵ هزار تومنه، همون مدل تراش توییه جای دیگه قیمت کردم ۴۰ هزار تومان، بورس چوبییه جا قیمت کردم ۷۵ هزار تومن، همون بروس تویه فروشگاه دیگه ۱۲۰ هزار تومن بود.
یکی از بانوان گچسارانی نیز گفت: من همیشه خریدهای لوازم آرایشیم رو از سایتهای اینترنتی خرید میکنم، ولی یک بار ازیه مغازه لوازم آرایشی اینجایه رژ خریدم، فروشنده با هزار تعریف و به اسم جنس اصل خارجی اون رژ رو به من ۱۲۵ هزار تومان قالب کرد، در حالی که رفتم تو سایت دیجی کالا اون رژ برند ایرانی بود و قیمتش ۲۵ هزار تومن بود، اینجا هیچ انصافی وجود نداره، وقتی به صاحب فروشگاه مراجعه کردم اصلاً قبول نمیکرد که جنس گرون به من فروخته.
دلیل مراجعه مردم به فروشگاههای اینترنتی
هر چند که افرادی هستند که به دلیل گرانی قیمتها در شهرستانها، اجناس و لوازم مورد نیاز خود را از فروشگاههای اینترنتی خریداری میکنند، و سود و پول عاید این شرکتهای بزرگ پایتخت نشین میشود، ولی بسباری از افراد هنوز عادت به خرید در فروشگاهها بصورت سنتی هستند.
اما موضوع این است که تفاوت قیمتها در بازار و در فروشگاههای اینترنتی بسیار بالا است. از طرفی در فروشگاههای سطح شهر نیز تفاوت قیمت لوازم آرایش بسیار بالا است، از این رو نیاز است که نظارت بیشتری در بازار استانی وجود داشته باشد تا اعتماد و اطمینان به قیمتها برای خرید محصولات بیشتر شود.