تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۲۸
کد مطلب : ۴۵۶۱۳۸
سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد:

۲۲ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند / کمبود اعتبارات مشکلات اصلی طرح‌های بازآفرینی شهری کهگیلویه و بویراحمد است

۰
کمبود اعتبارات مشکلات اصلی طرح‌های بازآفرینی شهری کهگیلویه و بویراحمد است
کبنا ؛همایش تجربیات زلزله بم، راهکار‌ها و کاهش آسیب‌های ناشی از زلزله با حضور نماینده شرکت بازآفرینی شهری کشور و مسوولان استانی و شهرستانی در سالن جلسات فرمانداری گچساران برگزار شد.
محمد راستا_ سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد_ در این همایش، گفت: کمبود اعتبار مهمترین مشکلات طرح‌های بازآفرینی شهری در مناطق مختلف استان بوِیژه شهر سی سخت است.
راستا افزود: هفت طرح بازآفرینی شهری در شهر سی سخت هم اکنون با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۸۰ درصد با کمبود اعتبارات مواجه هستند.
وی بیان کرد: از سال ۹۶ تاکنون ۴۵ طرح اجرایی و ۱۸ پروژه تملیکی در زمینه بازآفرینی شهری در شهر‌های استان با اعتباری بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال اجرا شده است.
راستا ادامه داد: این طرح‌ها در زمینه ساخت مدرسه، ایجاد خانه بهداشت، ساخت پارک محله‌ای، آسفالت و جدول‌گذاری در شهرستان‌های دارای بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی استان اجرا شد.
وی تصریح کرد: ۲۰ طرح بازآفرینی شهری با اعتباری بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال در استان امسال اجرا خواهد شد.
راستا اظهار کرد: امسال ۸۰۰ تن قیر با حدود ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به استان اختصاص داده شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال ۲۳۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری گچساران در زمینه زیرسازی، جدول‌گذاری، ساخت پارک و پیاده رو‌سازی در بافت فرسوده دوگنبدان و سکونتگاه غیر رسمی اختصاص یافت.
وی گفت: بازآﻓﺮﯾﻨﯽ شهری منجر به ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺨﺶ اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﺤﻠﻪ ﯾﺎ ﺷﻬﺮ، اﻓﺰاﯾﺶ اﺷﺘﻐﺎل، ﺗﺸﻮﯾﻖ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری و رﺷﺪ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر و رﻓﻊ ﺻﺪﻣﺎت اﻗﺘﺼﺎدی ﺷﺪه و ﻧﯿﺰ ﺧﻠﻖ ﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی ﺟﺪﯾﺪ خواهد شد.
راستا ابراز کرد: با توجه به اینکه طرح‌های نهضت ملی مسکن جزء اولویت‌های مهم دولت در استان است انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی نسبت به این موضوع توجه و حساسیت ویژه داشته باشند.

وی افزود: هم اکنون سه هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح‌های نهضت ملی مسکن در گچساران در دست اجراست که از این میزان هزار و ۷۳۰ واحد از سوی پیمانکاران در حال ساخت است.
راستا اظهار کرد: هم اکنون چهار سایت مسکن نهضت ملی در گچساران در قالب بیش از هزار و ۷۳۰ واحد در دست اجراست.
وی بیان کرد: این میزان مسکن ملی در مناطقی مانند خنگ بنار، کارکنان و جاده پازنان در زمینی به مساحت بیش از ۱۶ هکتار در دست انجام است.
راستا تصریح کرد: از این تعداد واحد‌های مسکونی ۴۰۰ واحد از سوی بنیاد مسکن و ۷۰۰ واحد بصورت خود مالکی در حال ساخت است.
وی بیان کرد: ۳۹ میلیارد و ۷۸۰ میلیون ریال اعتبار در سال مالی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری در شهرستان گچساران هزینه شد.
راستا اظهار کرد: این میزان اعتبارات در زمینه جدول‌گذاری محله رادک، فاز دوم بلادیان، آسفالت محله سادات و پارک محله‌ای محله سادات هزینه شد.
۲۲ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند
 نماینده شرکت بازآفرینی شهری کشور گفت: بیش از ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور تا سال ۹۵در بنا‌های ناکارآمد سکونت داشتند که هم اکنون به ۲۲ میلیون نفر رسیده و این آمار روزانه در حال افزایش است.
سید علی باب الحوائجی در این همایش، پایین بودن توان مالی ساکنان بافت‌های ناکارآمد، پیگیری نکردن مدیران در حوزه نوسازی و عدم اطلاع‌رسانی را از دلایل روند کند نوسازی واحد‌های مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور اعلام کرد.
وی تصریح کرد: سالانه یک میلیون مسکن در راستای مسکن ملی و نوسازی بافت فرسوده باید احداث شود که این اقدام در کشور روند کندی دارد.
باب الحوائجی بیان کرد: هم اکنون بیش از ۳۲ درصد جمعیت کشوردر محدوده بافت فرسوده که هدف نوسازی، بهسازی و باز آفرینی شهری است، زندگی می‌کنند.
۲۲ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند
وی ابراز کرد: بیش از ۲ میلیون بنای ناپایدار فاقد هر گونه سازه بنتی در کشور وجود دارد که باید در اسرع وقت بازسازی شود.
باب الحوائجی اظهار کرد: ارائه بسته تشویقی برای ترغیب مالکان به نوسازی واحد‌های مسکونی فرسوده، از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در راستای مقاوم‌سازی سکونتگاه‌های شهری است.
وی افزود: متقاضیان می‌توانند حداقل از ۵۰ درصد تخفیف در عوارض پروانه و تراکم ساخت در این بسته‌های تشویقی استفاده کنند.
باب الحوائجی بسته تشویقی مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران را اقدامی مؤثر برای احیای بافت‌های فرسوده شهری اعلام کرد و گفت: تا حد امکان تلاش خواهد شد بسته‌های تشویق در اختیار مردم گذاشته شود و هیچ بن بستی برای احیای یک واحد بافت فرسوده وجود ندارد.
وی تصریح کرد: در صورتی که سرمایه‌گذاران دارای بدهی مالیاتی باشند می‌توانند به جای پرداخت این میزان بدهی با در اختیار گرفتن قیر رایگان اقدام به آسفالت معابر روستایی کنند.
باب الحوائجی گفت: تاکنون بسته‌های تشویقی در گچساران از سوی مسئولان اجرایی نشده که اجرای این بسته‌ها می‌تواند در سرعت بخشی اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری این شهرستان کمک مناسبی کند.
وی اظهار کرد: متأسفانه بانک‌های عامل در شهرستان گچساران برای پرداخت تسهیلات پای کار نیستند و باید اطلاعات خود را در مورد پرداخت تسهیلات به روز کنند.

۱۲۰میلیارد ریال تخفیف عوارض صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده دوگنبدان داده شد
شهردار دوگنبدان در این همایش با بیان اینکه بافت فرسوده گچساران در زمینی به میزان ۱۶۴ هکتار در هشت محله این شهر واقع شده گفت: طرح بازسازی و احیای بافت فرسوده گچساران به عنوان‌پایلوت کشوری اجرا شده است.
رضا قشقایی تصریح کرد: در زمینه نوسازی واحد‌های مسکونی بافت فرسوده دوگنبدان تاکنون یکهزارو ۹۶۹ پرونده در شهرداری این شهرستان تشکیل شده و مجور یکهزارو ۷۲۹ نقشه داده شده است.
وی گفت: شهرداری از سال ۹۴ تاکنون ۱۲۰ میلیارد ریال تخفیف عوارض صدور پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده دوگنبدان داده است.
قشقایی با بیان اینکه اعتبارات استانی برای تکمیل بافت فرسوده دوگنبدان جوابگو نیست بیان کرد: باید از تمام ظرفیت‌ها برای تکمیل این طرح استفاده شود و این امر نیازمند اعتبارات ملی است.
وی گفت: تملک جابجایی ۲۱۸ پلاک در رینگ بافت فرسوده دوگنبدان باید انجام شود این اقدام نیازمند تأمین اعتبار و تخصیص زمین برای ساکنان این بافت است.
قشقایی اظهار کرد: ارائه بسته‌های مشوقی و تسهیلات متناسب با تورم تأثیر مهمی در اجرا و تکمیل ساختمان بافت فرسوده دوگنبدان از سوی متقاضیان در این بافت دارد.
یکهزارو ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت از سال ۱۳۹۴ تاکنون برای احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان پرداخت شده است.

طرح بازآفرینی بافت فرسوده شهر دوگنبدان هم اکنون در محله‌های لبنان، رادک، سادات، کیامرثی و سعدی در دست اجراست.
طرح احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان که سال ۱۳۸۷ تصویب شده بود چند سال به دلیل نبود اعتبار راکد بود اما با پیگیری‌های انجام شده عملیات اجرایی آن در چند سال گذشته آغاز شد.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع یک درصد مساحت کشور را دارد و یکی از کوچک‌ترین استان‌های کشور است.این استان ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۴ درصد آن در شهر‌ها و ۴۶ درصد در روستا‌ها زندگی می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

دولت آمریکا روز چهارشنبه و همزمان با سفر زلنسکی به واشنگتن اعلام کرد که یک بسته کمک نظامی ...
تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

کمال خرازی گفت: آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود. که در آن جنگ سیستم خبری و عملیات ...
از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

عباس عبدی نوشت: از همان میزان مشارکت در انتخابات مجلس در سال ۹۸ می‌شد حدس زد که دچار ...
1