تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۲۷
کد مطلب : ۴۵۵۶۲۰
یادداشت ارسالی

توضیحات رئیس آموزش‌و پرورش درباره خودکشی در مارگون

۱
۰
توضیحات رئیس آموزش‌و پرورش درباره خودکشی در مارگون
کبنا ؛عنایت‌اله حکیم‌فر_رئیس آموزش و پرورش شهرستان مارگوندر گفت‌وگو با کبنا گفت: درپی وضعیت پیش آمده جلسه‌ای اضطراری با اولیا و مربیان برگزار کردیم. نشستی در فرمانداری برگزار شد. قرار است برای کنترل هیجان و احساسات دانش‌آموزان مسابقات ورزشی در بین مدارس منطقه برگزار شود. همچنین نشستی با مشاوران و مربیان پرورشی انجام خواهد گرفت. مرکز مشاوره تخصصی برای اولین بار در حال راه‌اندازی است. ان‌شالله خانواده‌ها و مدارس بتوانند گامی در جهت راهنمایی و ارشاد کودکان و نوجوانان بردارند و دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم.
وی همچنین در یادداشتی نظرات خود درباره خودکشی را چنین اظهار داشت:
خودکشی در شهرستان مارگون یکی از آسیب هایی است که پیامدهای بسیار مخرب فردی، روانی، اجتماعی و خانوادگی به وجود آورده است و این موضوع و پدیده شوم توجه زیادی را به خود جلب کرده است. 
‌ شناخت خودکشی پیچیده‌ترین و مشکل‌ترین رفتار انسان است. خودکشی در ساده‌ترین سطح به نظر می رسد راه حلی برای یک مشکل باشد. فکر خودکشی زمانی روی می‌دهد که فرد در یک بحران شخصی گرفتار شده باشد یا تحت استرس مداوم، افسردگی، ترس از شکست و  فقدان غیرقابل پذیرش باشد. گرچه خودکشی یک رفتار و اقدام تکانشی است؛ اما بیشتر افراد روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها قبل از اقدام به آن فکر کرده‌اند. فکر خودکشی به طرز عجیبی ترکیب نادری از وحشت و آرامش ایجاد می‌کند. آرامش به این خاطر که همه مشکلات تمام می‌شوند و فرد راحت می‌شود. وحشت نیز به این خاطر که برای دست‌یابی به آرامش باید بمیرد. براساس مهارت‌های مقابله‌ای از ابتدا خودکشی یکی از راه‌حل‌های ظاهری مشکلات بوده است؛ اما متاسفانه یک راه حل غلط _ مقابله‌ای مسئله مدار _ ناسالم در برخورد با فشارها و مشکلات زندگی است. خیلی از افراد به خاطر دلایل عادی این کار را انجام می‌دهند نه به دلایل عجیب و غریب!!! 
‌می‌توان قبل از اینکه این راه‌حل جادویی(خودکشی) را به کار بگیرند، آموزش‌های لازم را به فرد یاد داد تا تحمل کند، تاب آوری را یاد بگیرد و روش‌های لازم را بررسی و اصلاح کند. 
‌فکر خودکشی، نشانه اصلی افسردگی درمان شده‌ای است، که درمان دارد. ‌فکر خودکشی با اختلالات شیمیایی مغز در ارتباط است که درمان زیستی و روانی مناسب دارد. 
‌ مشکلات هیجانی و شخصی که می‌تواند فکر خودکشی ایجاد نمایند با مشاوره و حمایت فردی، اجتماعی و خانوادگی و در گذر زمان برطرف شود و اگر به افرادی که قصد خودکشی دارند راهی نشان داده شود قطعاً زنده می‌مانند. 
‌طبق بررسی‌ها در یک سال اخیر تعداد ۹ نفر دانش‌آموز از سنین ۱۱ تا ۱۵ خودکشی کرده‌اند و خیلی دیگر اقدام به خودکشی، فکر خودکشی و نقشه خودکشی داشته‌اند بر اساس اطلاعات به دست آمده، مشخص شده است که حدود ۸ نفر برای خودکشی طرح و نقشه دارند و تعدادی نیز به آن فکر می‌کنند. 
‌عواملی مثل سابقه قبلی خودکشی در خانواده‌ها، سابقه رفتار خودکشی در بین دوستان، ابتلا به مشکلات روانی_ رفتاری _ شخصیتی، مصرف مواد مخدر و الکل، دسترسی به وسیله خودکشی، انزوا و رفتار پرخاش‌گرانه و ضداجتماعی افراد را در معرض خطر فرایند خودکشی قرار می‌دهد. 
‌اما بخش عمده‌ای از خودکشی‌ها به خاطر احساسات، هیجانات و ارتباطات ناسالم است. 
‌بنابراین مسائل مربوط به بهداشت روانی، تحصیلی، ازدواج، ارتباط عاطفی، وضعیت اقتصادی، تعارضات خانوادگی و... ‌باید مورد توجه جدی قرار بگیرند. 
‌اکثر افرادی که خودکشی کرده‌اند یا قصد خودکشی دارند فکر و برنامه خود را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، کلامی و رفتاری و... با اطرافیان در میان گذاشته اند ولی دیگران  نسبت به این موضوع حساس نبوده یا بی تفاوت بودند.
‌ آموزش و پرورش شهرستان مارگون علاوه بر تشکیل کارگاه‌های آموزشی برای دانش آموزان اولیا و خانواده ، به فکر برگزاری مسابقات مختلف ورزشی تفریحی و اردویی جهت تخلیه انرژی دانش آموزان می‌باشد راه‌اندازی مرکز مشاوره تخصصی و فعال نمودن مشاوران مدارس جهت تشکیل پرونده مشاوره‌ای و مراجعه دانش‌آموزان می‌باشد. ‌مشاورین، معلمان، مدیران، اولیا، روحانیون و... مراقبین مناسبی جهت کمک به دانش آموزان هستند. 

 

             


/    عنایت‌اله حکیم فر
نام شما

آدرس ايميل شما

پاتاوه
Iran, Islamic Republic of
اکثرمردم استان نسل درنسل ازبنیانهای ضعیف مادی رنج میبرندوحالا عده ای بافروختن چندمترزمین ادعای منم منم میکنند...همه دارندچوب عقب ماندگی ها رامیخورندبه نحوی...
حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند در عبور کشور از شرایط کنونی نقش ایفا کنند؟ آیا حاکمیت چنین ...
شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
1