تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۴۵۴۲۲۸
در جلسه نظارتی دیروز مجلس

بحث داغ مجلس و دولت بر سر بودجه اشتغال

۱
۰
بحث داغ مجلس و دولت بر سر بودجه اشتغال
کبنا ؛در شرایطی مجلس از سازمان برنامه و وزارت اقتصاد بابت بودجه اشتغال حساب کشی کرد که دولت معتقد است افزایش غیرقابل تحقق منابع مصوب مجلس، تامین بودجه این بخش را با مشکل مواجه کرده است.
به گزارش کبنا، جلسه نظارتی دیروز مجلس با حساب کشی از دولت بابت تخصیص نیافتن بودجه اشتغال در سال 1401 برگزار شد. در این جلسه که با حاشیه هایی نظیر دیر رسیدن رئیس سازمان برنامه و بودجه و نیز کنایه قالیباف به وزیر اقتصاد بابت پیگیری نکردن قانون همراه بود، رئیس مجلس خواستار اجرای قانون مربوط شد و دیوان محاسبات را مامور کرد که تا یک ماه آینده آخرین وضعیت اجرای قانون را ارائه کند. همزمان مقام های دولتی افزایش غیر قابل تحقق منابع مصوب مجلس را دلیل  تامین نکردن بودجه این بخش دانستند.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، جلسه نظارتی دیروز مجلس به بررسی عملکرد دستگاه های اجرایی از اجرای تبصره 18 قانون بودجه درباره تامین اعتبارات مربوط به اشتغال زایی اختصاص داشت.
عملکرد ناقص و صفر تخصیص بودجه تبصره 18 به ترتیب در سال گذشته و امسال
به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف درباره عملکرد تبصره 18 در سال 1400 گفت: در سال ۱۴۰۰ از بند ۳۸ تبصره ۱۴ (مربوط به هدفمندسازی یارانه ها)، ۳۲ هزار میلیارد تومان برای تبصره ۱۸ (مربوط به اشتغال) پیش بینی شد. طبق گزارش تفریغ بودجه، ۱۰۰ درصد منابع تبصره 14 محقق شد. شما ۱۰۰ درصد منابع را برای معیشت (جزو مصارف هدفمندی) دادید، اما چرا منابع را به اشتغال (جزو مصارف هدفمندی) ندادید.
 به جای ۳۲ همت حدود ۱۹ همت پرداخت شد. یعنی ۱۳ همت از درآمد قطعی بخش اشتغال به بخش اشتغال پرداخت نشده است. حال این که باید سازمان برنامه و بودجه این ۱۳ همت را به وزارتخانه‌های مربوط برای اشتغال پرداخت می‌کرد.
وی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود:  ۱۹ همت در حساب‌های مسدودی قرار گرفت و بانک‌ها هم می توانستند دو برابر برای آن  وام تخصیص دهند پس در حقیقت سال گذشته اگر ۱۳ همت را برای اشتغال و تولید پرداخت می‌کردیم حدود ۷۵ همت برای اشتغال و تولید اختصاص می یافت. از هزینه‌های غیر معیشتی و جاری تا جایی که می‌توانید کنار بگذارید تا قانون را اجرا کنید.
رئیس مجلس همچنین درباره عملکرد سازمان برنامه و بودجه درخصوص بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال (۱۴۰۱) اظهار کرد: وقتی مجلس قانونی را مصوب می‌کند توقع داریم که آن قانون اجرا شود. ما سال گذشته منابع تبصره ۱۸ را در اختیار وزارت اقتصاد قرار دادیم و آن را در صندوقی گذاشتیم که سازمان برنامه با آن مخالف بود. امسال این منابع در اختیار سازمان برنامه گذاشته شد که تاکنون سازمان برنامه قِرانی از آن را نداده است.
قالیباف کنایه ای هم به وزیر اقتصاد زد و گفت: آقای خاندوزی شما یا خسته شدید یا رودربایستی دارید، انتظار می‌رود که شما مطالبه گرایانه پیگیری کنید، همان طور که سال گذشته این اقدام را انجام می‌دادید.
رئیس مجلس با بیان این که در شرایط سخت اقتصادی ،اشتغال و معیشت دو موضوع مهم است،‌افزود: دولت قبل در تبصره ۱۸ عملکردی نداشت، اما آقای میرکاظمی شما هم باید قانون بودجه را رعایت کنید. ما علاوه بر بحث یارانه، موضوع ۹ میلیارد دلار ارز با همان ارز یارانه ۴۲۰۰  را در اختیار دولت قرار دادیم. البته که دولت سامانه ETS ارزی را هم راه اندازی نکرده است ما بر اساس میزان تحقق درآمدهای دولت صحبت می‌کنیم. مشخصا بحث تعیین تکلیف LPG درآمدی بالای ۱۰۰ همت برای دولت خواهد داشت.

میرکاظمی: نمایندگان مجلس منابع و مصارف بودجه را درست ببینند
در این جلسه، رئیس سازمان برنامه و بودجه به عملکرد صفر تخصیص بودجه تبصره 18 در ابتدای دولت و همچنین افزایش منابع هدفمندی (که جزو منابع تبصره 18 نیز هست) به میزان بسیار زیاد در بودجه امسال و توسط مجلس اشاره کرد. میرکاظمی  با بیان این که سال گذشته در تبصره ۱۴ قانون بودجه، رقمی معادل ۳۳۰ هزار میلیارد تومان (همت) منابع و مصارف دیده شده بود که باید معادل ۳۲ همت برای اشتغال پرداخت می شد، اظهار کرد: زمانی که سازمان را تحویل گرفتم، ریالی بابت اشتغال پرداخت نشد و منابع و مصارف موجود نیز با کسری مواجه بود. در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و در دولت سیزدهم ۱۹ همت برای اشتغال پرداخت کردیم که این رقم علاوه بر دیگر پرداختی‌ها در تبصره ۱۴ بود.  
وی با بیان این که «عملکرد تبصره ۱۴، سال قبل حدود ۳۳۰ همت بوده که منابع آن از محل فروش گاز داخلی، فراورده و صادرات  فراورده است»، اظهار کرد: بر اساس پیشنهادی که دولت ارائه کرد (در بودجه 1401)، حدود ۱۰۰ همت به منابع تبصره ۱۴ سال ۱۴۰۰ اضافه شد، اما در مجلس با وجود مخالفت‌های سازمان و دولت عدد به ۶۴۰ همت رسید؛ چطور می‌شود بدون این که قیمت انرژی تغییر کند یا تولید را افزایش دهیم، این رقم به ۶۴۰ هزار میلیارد تومان برسد؟ آیا واقعاً چنین پیش بینی تحقق می یابد؟ از روز اول مشخص بود که این منابع قابل وصول نیست. وقتی تبصره ۱۴ در بودجه سال گذشته ۳۴۰ همت درآمد دارد، به هیچ وجه به ۶۴۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده نخواهد رسید. رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: بارها از دوستان خواهش کردیم که منابع و مصارف را به گونه ‌ای ببینند که با ۵  تا۱۰ درصد خطا تحقق یابد.
خاندوزی: سیاست دولت در اجرای برنامه اشتغال زایی صرفا پول‌پاشی نیست
وزیر اقتصاد نیز در جلسه دیروز مجلس و در دفاع از عملکرد دولت، به واقعی شدن تسهیلات اشتغال در دولت سیزدهم تاکید  کرد و گفت: تا قبل از سال ۱۴۰۰ ما از پشت تریبون‌ها وعده تسهیلات اشتغال زایی را دادیم، اما حدود۹۰ درصد تسهیلات در سال‌های قبل تخصیص نمی یافت و آن ۱۰ درصدی که تخصیص می‌یافت به دست کارآفرینان واقعی نمی‌رسید. وی اظهار کرد: وزارت اقتصاد به عنوان سیاست گذار و هماهنگ کننده دستگاه‌ها ورود کرده است. سازمان برنامه و بودجه نیز موظف است منابع لازم را تخصیص دهد. تمام وزارتخانه‌های مرتبط با حوزه اشتغال به علاوه خود استان‌ها پای کار آمدند. دیگر کسی نمی‌تواند از پایتخت برای پروژه‌های استانی تصمیم گیری کند، بلکه خود استان‌ها تصمیم می‌گیرند که کدام پروژه برای اشتغال زایی با اولویت دنبال شود. خاندوزی افزود: در اجرای طرح‌های اشتغال زایی نیز سه مرحله راستی آزمایی صورت می‌گیرد. سیاست دولت سیزدهم در اجرای برنامه اشتغال زایی صرفا پول پاشی نیست، بلکه تسهیلات اشتغال باید به کارآفرینان برای ایجاد اشتغال تخصیص یابد و سپس به اجرای طرح‌های کارآفرینی نیز نظارت شود. به گفته وی و بر اساس سامانه نظارتی که راه اندازی شده است اکنون به صورت برخط می‌توان مشاهده کرد که تسهیلات طرح اشتغال زایی در چه مرحله‌ای قرار دارد.
واکنش ایرنا به انتقاد قالیباف از عملکرد تبصره 18
دیروز خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) به انتقادهای مطرح شده در مجلس درباره عملکرد دولت در ذیل تبصره 18 بودجه واکنش نشان داد. این خبرگزاری تاکید کرد که در وهله اول دست کم نیمی از مسئولیت بودجه 1400 به عهده دولت سیزدهم نیست، اما نکته مهم‌تر، به امکان تحقق منابع برآورد شده توسط نمایندگان بر می گردد. در ادوار مختلف مجلس، نمایندگان برآوردی فراتر از توان و ظرفیت دولت ها از درآمدهای بودجه داشته اند و به همین دلیل همیشه تحقق نیافتن منابع درآمدی موجب اختصاص نیافتن بودجه بخش های مختلف از جمله اشتغال شده است. در این خصوص دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ منابع هدفمندی یارانه‌ها را ۴۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرده بود، اما نمایندگان مجلس در اصلاحات خود، رقم منابع هدفمندی یارانه‌ها را به  ۶۳۶ هزار میلیارد تومان افزایش دادند و برای ۱۶۶ هزار میلیارد تومان اضافه‌ شده، مصارف مختلفی دیدند. دولت در آن زمان هشدار داد که این افزایش منابع،‌محقق نخواهد شد.
پاسخ خبرگزاری مجلس به  ایرنا
در همین حال، خبرگزاری خانه ملت به گزارش خبرگزاری دولت واکنش نشان داد و نوشت: خبرگزاری ایرنا مدعی شده که تحقق نیافتن منابع درآمدی منجر به اختصاص نیافتن بودجه های مختلف از جمله بودجه اشتغال شده است. اگر این ادعای خبرگزاری دولت را بپذیریم معنایش این است که در هشت ماه سپری شده از سال، دولت هیچ درآمدی نداشته است! اساسا آیا چنین چیزی ممکن است؟ این خبرگزاری اضافه کرده است: در تبصره 18 قانون بودجه 1401، حدود 130 هزار میلیارد تومان برای افزایش تولید و اشتغال زایی مصوب شده بود که فقط حدود یک سیزدهم آن به تبصره ۱۴ که درباره اعتبارات هدفمندسازی است، مربوط می‌شود و این سهم اندک نشان می‌دهد که اختصاص ندادن اعتبار اشتغال زایی به بهانه تامین بودجه هدفمندسازی، یک مغالطه است و ارتباطی به تخصیص نیافتن اعتبارات تبصره ۱۸ ندارد. بنابراین سوال اساسی مردم و مجلس این است که با تحقق 80 درصدی منابع آیا این انتظار که در این هشت ماه باید به همین نسبت اعتبارات مصوب اشتغال زایی اختصاص می یافت، نابجاست؟
نام شما

آدرس ايميل شما

ایلیا
Iran, Islamic Republic of
به عمل کا بر آید ور نه سخن بسیار است
آز کدوم حمایت حرف می‌زنید. ما که حمایتی از این دولت ندیدیم
با اینکه رهبر مملکت این همه تاکید دارن از تولید حمایت بشه
ولی کو گوش شنوا
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
اثر یک دهه بر بازار دلار

اثر یک دهه بر بازار دلار

 برخی فعالان می‌گویند احتمالِ رفتن دلار به سوی کانال بالاتر وجود دارد ولی دشوار است که ...
1