کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد؛

سرمایه‌هایی که به‌راحتی در کهگیلویه و بویراحمد ترور می‌شوند / ماجرای باوی و باشتی که تاجگردون به زیرکی از آن بهره می‌برد / فعالیت تشکیلاتی عاملِ رهایی از خودزنی‌ها

3 شهريور 1401 ساعت 22:19

بر اساس روایتی، سید حسن خمینی در دیداری که با تعدادی از مردم کهگیلویه و بویراحمد داشت گفته بود: کهگیلویه و بویراحمد مشکلی ندارد؛ چرا که یکی از شما پول دریافت می‌کند (اشاره به تقوی نژاد رئیس وقت سازمان امور مالیاتی کشور) و یکی هم توزیع می‌کند (اشاره به تاجگردون).


بر اساس روایتی، سید حسن خمینی در دیداری که با تعدادی از مردم کهگیلویه و بویراحمد داشت گفته بود: کهگیلویه و بویراحمد مشکلی ندارد؛ چرا که یکی از شما پول دریافت می‌کند (اشاره به تقوی نژاد رئیس وقت سازمان امور مالیاتی کشور) و یکی هم توزیع می‌کند (اشاره به تاجگردون). 
به گزارش کبنا، علاوه بر سرمایه‌های فیزیکی، طبیعی و مالی، نیروهای انسانی، از سرمایه‌های اساسی و از عوامل پیش‌برنده چرخ‌های توسعه در هر جامعه هستند. در واقع افراد شاخص و توانمند می‌توانند چرخ‌های توسعه در هر جامعه را به حرکت درآورند. در تئوری‌های توسعه، دو عامل ساختار و کارگزار در کنار هم مطرح می‌شوند. هر چند نمی‌توان نقش ساختارها را کمرنگ جلوه داد، اما در مقابل، کارگزار یا همان نیروی انسانی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کمیت و کیفیت نیروهای انسانی، شاخصی برای رشد هر شهر، منطقه و استان است.
کهگیلویه و بویراحمد با وجود اینکه از نظر بسیاری از شاخص‌های توسعه در وضعیت نامطلوبی قرار دارد، اما نیروهای انسانیِ شاخصی در سطح ملی و فراملی دارد. اما متأسفانه به دلیل برخی عوامل که در ادامه به آنها اشاره می‌شود، بستر برای رشد آنها در استان چندان فراهم نیست و به همین خاطر اغلب، فرار از استان را بر قرار در آن ترجیح می‌دهند.
بسیاری از چهره‌های مطرح کهگیلویه و بویراحمدی که عطای سکونت در استان را به لقایش بخشیده و به استان‌های دیگر مهاجرت کرده‌اند، اگر در این استان می‌ماندند، بر فرض نبود عوامل گریزاننده، ممکن بود کهگیلویه و بویراحمد اینچنین در این سطح از توسعه‌نیافتگی در جا نمی‌زد.
چهره‌های اثرگذار ملیِ کهگیلویه و بویراحمدی همچون ستار هدایتخواه، عدل هاشمی، محمدناصر نیکبخت، کوروش پرویزیان، غلام محمد زارع، محمدعلی وکیلی، غلامرضا پناه، سید کامل تقوی‌نژاد، قادر آشنا، خداداد غریب‌پور، محمد علی افشانی و غلامرضا تاجگردون و ... اغلب مورد غضب برخی از نیروهای هم‌استانی قرار گرفته و در رقابتی ناسالم ترور شخصیتی و تخریب شده‌اند.
گفتنی است وقتی اعضای کمیسیون بودجه به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کردند، مستقیماً اشاره کردند که تاجگردون از نیروهای خبره در حوزه بودجه است. حتی نوبخت نیز به تخصص تاجگردون اذعان داشت. نائب رئیس کمیسیون بودجه در جلسه‌ای ضمن تعریف از عملکرد تاجگردون گفت: تاجگردون در طرح بودجه بسیار زرنگ بود. وی با اشاره به یک خاطره گفته بود: تاجگردون در توزیع بودجه در جایی نام باوی را می‌نوشت و در جایی نام باشت را. ما فکر می‌کردیم این‌ها دو شهر متفاوت هستند. تا اینکه فهمیدیم باشت و باوی یکی هستند. حتی غلامرضا پناه وقتی معاون وزارت کار بود هیئتی 17 نفره را به این استان آورد و مصوباتی داشت. اما اگر این مصوبات مکتوب نشد، باید یقه آن مدیرانی که کم‌کاری کردند را گرفت. یا محمدعلی وکیلی با اینکه نماینده تهران بود است، اما باید گفت که او در واقع نماینده چهارم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس بود. برای اولین بار بود که یک کهگیلویه و بویراحمدی در هیئت رئیسه مجلس حضور داشت. از سوی دیگر، غریب پور وقتی معاون وزیر شد، بیش از هزار نفر از فرزندان این استان را در مناصب مختلف به کار گرفت. سیدکامل تقوی نژاد وقتی معاون وزیر بهداشت بود، تأثیر بسیاری در افزایش بودجه‌های بهداشتی و علوم پزشکی استان داشت. تقوی نژاد زمانی رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بود. در آن زمان، سید حسن خمینی در دیداری که با تعدادی از مردم کهگیلویه و بویراحمد داشت گفت: کهگیلویه و بویراحمد مشکلی ندارد؛ چرا که یکی از شما پول دریافت می‌کند (اشاره به تقوی نژاد رئیس وقت سازمان امور مالیاتی کشور) و یکی هم توزیع می‌کند (اشاره به تاجگردون). زمانی هم افشانی شهردار تهران بود. تمام این نیروها به عنوان سرمایه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، می‌توانند تأثیرات تعیین کننده‌ای بر مسیر توسعه استان داشته باشند.
اگر سر سوزنی عرق به این استان وجود داشت، این سرمایه‌های انسانی باید ارج گذاشته و بر سر نهاده می‌شدند. در حالی که چنین خودزنی‌هایی توسط برخی از نیروهای سیاسی و طایفه‌ای در همین استان صورت می‌گیرد، دیگر چه انتظاری می‌توان از نیروهای سیاسیِ رقیب در سطح کشور داشت. سال‌ها طول می‌کشد تا افرادی همچون تاجگردون، غریب‌پور و ... ساخته شوند و قدرت بگیرند، اما در چشم بر هم زدنی، تخریب می‌شوند. یکی از مهمترین دلایل خودزنی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد بستر طایفه‌ایِ آن است. در فضایی که منافع طایفه‌ای تعیین کننده است، دیگر هدفی همچون توسعه بلندمدت و پایدار استان از اهمیت و اولویت می‌افتد. از سوی دیگر، در نبود فضای سالم برای رقابت سیاسی و همچنین عدم احزاب پایدار، چنین ترورهای شخصیتی دوچندان می‌شوند.
چنانچه بخواهیم حجم این خودزنی‌ها کمتر شود، مهمترین راه، ایجاد بستر برای فعالیت‌های تشکیلاتی، حزبی و جریانی است. در نبود احزاب سیاسی پایدار، نمی‌توان انتظار کاهش چنین ترورهای شخصیتی‌ای داشت.


کد مطلب: 451791

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/451791/سرمایه-هایی-به-راحتی-کهگیلویه-بویراحمد-ترور-می-شوند-ماجرای-باوی-باشتی-تاجگردون-زیرکی-بهره-می-برد-فعالیت-تشکیلاتی-عامل-رهایی-خودزنی-ها

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1