تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۴۴۴۲۵۶
کبنا گزارش می‌دهد

مراسم معارفه مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد ( + تصاویر )

۱
۰
مراسم معارفه مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد ( + تصاویر )
کبنا ؛مراسم تودیع و معارفه مدیران کل سابق و جدید محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در سالن اجتماعات این اداره کل با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.
در این آئین، اسدالله هاشمی مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد به ارائه گزارشی پرداخت و اظهار داشت: ذخیرگاهی با اعتباری که با همکاری آقای تاجگردون نماینده سابق گچساران و باشت گذاشته شد، با دو و نیم میلیارد تومان در دنا شکل گرفت. بدون شک بدون کمک تاجگردون این ردیف بودجه  تامین نمی‌شد.
او گفت: هوشمندسازی ضلع جنوبی دنا با دوربین و سلاح و حریق برای اولین بار توسط محیط زیست کشور انجام شد، برای اولین بار ۱۰ آبگرمکن خورشیدی در مناطق جنگلی مشاهده شد و همه خدمات متناسب با وظایف  بود زیرا همه ما سرباز انقلاب اسلامی و مدیون خون شهدا هستیم.

معاون محیط زیست: زیرساخت قانونی برای مطالبه گری پیرامون داشته‌های زیستی وجود ندارد
معاون سازمان محیط زیست کشور گفت: هم اکنون زیرساخت قانونی برای مطالبه گری پیرامون ممانعت از نابود شدن داشته‌های زیستی وجود ندارد که باید تدابیر و اقدامات لازم در بازنگری این وضعیت انجام گیرد.
 حسن اکبری روز پنجشنبه در آئین تکریم و معارفه مدیران کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: چند ده هزار موجود زنده در سال زیر چرخ در جاده‌ها له می‌شوند اما در این مدت ما نتوانسته‌ایم از وزارت راه در خصوص اینکه در طراحی جاده‌ها طوری عمل کنند که کم‌تر داشته‌های زیستی از دست بروند، مطالبه گری داشته باشیم.
 وی افزود: همینطور در حوزه کشاورزی دیم، ساخت و سازها در مناطق دیم محیط زیست کشور با این مشکل مواجه است.
  معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بخش زیادی از داشته‌های زیست محیطی در مناطق آزاد در حال از بین رفتن است و یا به طور کامل از بین رفته و به نظر می‌رسد سهم نسل آینده در حال نابود شدن است.
 اکبری ابراز داشت: وقت آن رسیده که برای حفظ محیط زیست از مرحله شعار دادن بگذریم و متاسفانه شعارهایی هم که در گذشته داده شد کاملاً برعکسش اقدام شد.

 وی تاکید کرد: امید است روزی فرا برسد که برای حفظ محیط زیست اهمیت و ارزش قائل شویم نه اینکه شعار حفظ محیط زیست داده شود اما در عمل داشته‌های زیستی و مواهب خدادادی و میراثی که باید تحویل نسل آینده شود، از بین برده شود.
 رییس جمهور نسبت به مسائل محیط زیست نگاه روشن و امیدوار کننده دارد
 معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: خوشبختانه در دولت انقلابی شعار بابت حفظ محیط زیست داده نشده ولی در چند ماه اخیر عملکرد خوبی در حوزه محیط زیست وجود داشته است.
 وی بیان کرد: شخص رئیس جمهور نسبت به مسائل محیط زیست جدی و دید بسیار روشن و امیدوار کننده داشته‌اند.
 معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ابراز داشت: رییس جمهور با پروژه‌هایی که تخریب محیط زیست را در پی دارند نظر مخالفی دارند.
 اکبری وضعیت طبیعت کشور را نگران کننده خواند و اظهار داشت: براثر کم توجهی‌ها بخش قابل توجهی از منابع ژنتیکی کشور از دست رفته است. 
معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۱۹ میلیون عرصه حفاظت شده در کشور داریم که تقریباً عمده حیات وحش ایران در این مناطق جمع شده‌اند.
 اکبری تصریح کرد: در این ۱۹ میلیون هکتار حدود ۲ میلیون هکتار معدن، هزارها هکتار به جاده‌ها اختصاص پیدا کرده و میلیون‌ها هکتار اراضی دیم است.
 معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سربازان گمنام و ایثارگر محیط زیست لباس مقدس محیط بانی را پوشیده‌اند عرصه‌ها و تنوع زیستی را حفظ می‌کنند.
 وی ابراز داشت: رسانه‌ها، دستگاه قضایی، نیروهای انتظامی و نظامی، ائمه جمعه که می‌توانند به حفظ این سرمایه کمک کنند، دولت انقلابی را همراهی کنند تا این سرمایه‌ها را حفظ شود.
 اکبری بیان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد بهترین سرمایه استان طبیعت آن است و جنگل بلوط و ذخیره گاه دنا افتخار کشور است.
 معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به عنوان درخواست به این مساله توجه و سرمایه‌های زیستی کشور حفظ شود.
 وی افزود: از سید اسدالله هاشمی تکریم و قدردانی شود به خاطر چند سالی که در این عرصه زحمت کشیدند و با پیگیری‌های انجام شده، ۱۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی برای حفظ محیط زیست در این استان اختصاص یافته است.
 اکبری عنوان کرد: تنها ۲ پارک ملی در کشور وجود دارد که یکی از آن‌ها پارک ملی دنا است و برای آن ردیف ویژه وجود دارد.
 وی تصریح کرد: در این سال‌ها به لحاظ زیرساختی و جنبه‌های حفاظت مناطق حفاظت شده کارهای خوبی انجام شده است.
 اکبری تاکید کرد: هم اینک یکی از نیروهای بومی و با تجربه محیط زیست به عنوان مدیرکل جدید معرفی می‌شود و انتظار حمایت از وی وجود دارد تا شرایط محیط زیست استان روز به روز بهتر شود.
 بهره گیری از مشارکت جوامع محلی اولویت نخست محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
مدیرکل جدید محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، مدیریت تعاملی به جای مدیریت تقابلی و مشارکت جوامع محلی در حفاظت از محیط زیست را اولویت کاری خود اعلام کرد.
اسلام جاودان خرد روز پنجشنبه در آئین تودیع و معارفه مدیرکل جدید و پیشین این اداره کل در یاسوج، استفاده از دانش‌های به روز و تکنولوژی‌های نو از جمله ماهواره‌های سنجش از راه دور، سنسورها و غیره، همکاری با شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد قرق‌های اختصاصی، تخصصی کردن و سمن‌های زیست محیطی، تعامل با استان‌های همجوار را به عنوان بخشی از برنامه‌های خود اعلام کرد.
 وی افزود: آتش سوزی‌های چند سال اخیر جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد را در خطر جدی قرار داده و دچار نوعی مرگ خاموش می‌شود.
 مدیرکل جدید محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: باید ستادی تشکیل داده و زاگرس را منطقه‌ای کنیمتا جان جنگل‌های زاگرس را نجات دهیم.

 جاودان خرد ابراز داشت: چهار تالاب در استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی شده‌اند که امید است در کنوانسیون رامسر ثبت شوند.
 وی تاکید کرد: در بحث مدیریت تالاب تهیه و تدوین برنامه محیط زیستی زیست بوم و مطالعه پایه تالاب‌هاست که ضرورت دارد در این چهار منطقه انجام شود.
 مدیرکل جدید محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی هر روز شاهد افتتاح کارخانه‌های مختلف صنعتی در سطح کشور و استان هستیم که می‌طلبد اداره کل محیط زیست به عنوان دستگاه ناظر و مسئول حفاظت محیط زیست در بعد سخت افزاری و بعد نرم افزاری ورود کند.
 جاودان خرد عنوان کرد: ۵۳۰ صنعت مختلف در استان وجود دارد که ۳۴۴ مورد در ۱۴ شهرک صنعتی استان مستقرند که نیازمند پایش کلی هستند.
 وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در استان وجود دارد بحث ریز گردهاست که مناطق مستعد مشخص و سیستم پایش در شهرستان‌های بزرگ استقرار می‌یابند.
 جاودان خرد عنوان کرد: در بحث پسماندها استان ۹ دهم جمعیت کشور را داراست، سرانه پسماند استان از سرانه مصرف کشور بالاتر است و نیازمند یک مدیریت جدی است.
 وی ادامه داد: استان دارای یک درصد از خاک کشور را داراست اما به دلیل وجود اقلیم متفاوت بالغ بر چهار هزار متر ارتفاع اختلاف پست‌ترین و بلندترین نقاط آن وجود دارد.
 مدیرکل جدید محیط زیست کهگیلویه و بویراحند افزود: تغییر اقلیم سبب شده تا این استان تنوع زیستی و اکوزیستی ویژه‌ای داشته باشد.
 وی تاکید کرد: ۸۹ درصد از کهگیلویه و بویراحمد را جنگل و مرتع تشکیل داده، بیش از ۲ هزار گونه گیاهی، ۳۲۱ گونه جانوری، ۲۰ درصد جنگل‌های زاگرس و دارا بودن ۱۰ درصد منابع آبی کشور از ویژگی‌های برجسته این استان است.
 جاودان خرد ابراز داشت: پس از انقلاب، دنا به عنوان اولین ذخیرگاه زیستگاه در کشور معرفی و ثبت جهانی شد.
 اسلام جاودان خرد که امروز به عنوان مدیرکل جدید محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد دارای دکترای آلودگی محیط زیست است و بیش از این در سمت رئیس اداره نظارت و پایش محیط زیست استان مشغول خدمت بود.
 استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
 هم اینک هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
 کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.
 در رأس آنها پارک ملی دنا و منطقه حفاظت شده دناست که با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار دارای ۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

شیش
کدوم محیط زیست همه چی نابود شد رفت
اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

قطع همکاری یا به زبان خودمانی اخراج دو استاد دانشگاه بهشتی و صنعتی شریف باعث شد تا جمعی ...
 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

به گفته ابراهیم رئیسی بخشی از کالاها از سبد 4200 حذف و در مقابل کارت اعتباری توزیع می‌شود....
‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

بعد از دولت آقای هاشمی انحراف از دولت آقای خاتمی و با ورود به کنوانسیون رفع تبعیض علیه ...
1