تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۵۶
کد مطلب : ۴۲۱۵۶۴

راه دلالی خودرو بسته نشد

۰
راه دلالی خودرو بسته نشد
کبنا ؛قیمت کارخانه هشت محصول ایران‌خودرو درحالی بین 4 تا 48‌درصد افزایش پیدا کرده که هنوز این میزان در مقایسه با قیمت‌های حاشیه بازار بین 66 تا 182‌میلیون تومان کمتر است. فعالان صنعت خودروسازی، این فاصله قیمتی را به پابرجاماندن دلالی و تداوم بی‌ثباتی در بازار خودرو تعبیر می‌کنند که نتیجه مستقیم آن احتمالا افزایش دوباره قیمت‌ها خواهد بود. اصلی‌ترین خواسته تولیدکننده‌های خودرو، تعیین قیمت تولیدات‌شان براساس حاشیه بازار است تا به این شکل بتوانند بر چالش سوداگری غلبه کنند و تولیدات‌شان را منطبق بر هزینه‌های تولید بفروشند اما دولت بر قیمت‌گذاری دستوری تأکید دارد و مبنای کار خود را حمایت از مردم و توجه به قدرت خرید آنها گذاشته است. بررسی‌های «شهروند» نشان می‌دهد کمترین فاصله قیمت کارخانه و بازار در بین خودروهایی که جدیدا با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند، مربوط به سمند سورن با 66‌میلیون و 200‌هزار تومان و بیشترین فاصله قیمت متعلق به ‌هایما  S7با 182‌میلیون تومان است. طی روزهای آینده قیمت‌های جدید کارخانه محصولات سایپا هم اعلام می‌شود اما احتمالا فاصله قیمت کارخانه و بازار برای تولیدات این شرکت هم زیاد خواهد بود. کدام محصول بیشتر گران شد؟
شورای رقابت چند روز پیش اعلام کرد قیمت کارخانه برخی خودروها بین 4 تا 48‌درصد رشد خواهد کرد اما بررسی قیمت‌های جدید 8 محصول ایران‌خودرو نشان می‌دهد که فقط یک مورد از آنها یعنی خودروی دناپلاس با 4‌درصد افزایش قیمت روبه‌رو شده و مابقی بین 12 تا 48‌درصد رشد داشته‌اند. بیشترین افزایش رشد قیمت هم مربوط به‌ هایما توربو S5 بوده که قیمت کارخانه این خودرو را به 223‌میلیون و 300‌هزار تومان رسانده است. البته بیشترین قیمت کارخانه فعلا در اختیار ‌هایما S7 با 235‌میلیون و 500‌هزار تومان است. قرار است قیمت‌های ابلاغی شورای رقابت از سوی خودروسازان مورد بازنگری قرار بگیرد و هزینه‌هایی همچون  بیمه، مالیات و شماره‌گذاری به آن اضافه می‌شود.
مبارزه جدی با احتکار خودرو
احتکار خودرو معمولا در شرایط بی‌ثباتی بازار رخ می‌دهد؛ در روزهای اخیر هم خبرهایی مبنی بر کشف ده‌ها دستگاه خودروی احتکارشده منتشر شده است. دولت برای جلوگیری از این اتفاق، برنامه‌های جدیدی چیده است که عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره آن گفته است: «درحال حاضر اگر خودرویی بدون پلاک در پارکینگ‌ها وجود داشته باشد، تحت عنوان احتکار برای آن پرونده تشکیل می‌شود. درصورت تأیید احتکار،  مالک خودروها ملزم است خودروها را به قیمت درِ کارخانه عرضه کند و اگر از این روند تمکین نکند، خودرو دوباره در اختیار خودروساز قرار می‌گیرد تا در قالب قرعه‌کشی و طرح‌های فروش با قیمت مصوب فروخته شود.» بی‌پول‌ها هم می‌توانند ثبت‌نام کنند
دولت برای رفع بحران نقدینگی خودروسازها و افزایش تولید، طرح پیش‌فروش هزاران دستگاه خودرو را به اجرا گذاشته و قوانین مختلفی به کار بسته تا خودروهای خریداری‌شده سر از بازار دلالی درنیاورد و به دست مصرف‌کننده واقعی برسد. سرپرست امور صنایع وزارت صمت گفته است: «طرح‌های فروش فوق‌العاده برای عدالت در توزیع خودرو است؛ از این‌رو متقاضیانی که با اطلاعات غلط، ثبت‌نام کنند تا سه‌سال اجازه شرکت در هیچ طرح خودرویی را نخواهند داشت.» مهدی صادقی نیارکی، درباره کسانی که در قرعه‌کشی برنده می‌شوند اما پول کافی برای خرید خودرو را ندارند هم، گفت: «این افراد محدودیتی برای شرکت در قرعه‌کشی‌های بعدی نخواهند داشت. کسی که حایز شرایط نمی‌شود، می‌تواند در طرح‌های دیگر شرکت کند، ضمن اینکه شرط چک حذف شد و به جای آن خریدار یک‌میلیون تومان از وجه را نزد خود نگه می‌دارد، بعد از دوران رهن، خریدار یک‌میلیون باقی‌مانده را واریز می‌کند، سند نیز به او تحویل می‌شود.»(روزنامه شهروند)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1