تاریخ انتشار
جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۴
کد مطلب : ۴۲۱۱۷۴
گزارشی از آتش سوزی های روزهای اخیر در گچساران

آتش بی‌توجهی و بی‌تدبیری به جان جنگل های کهگیلویه و بویراحمد افتاده است / پای اداره‌کل منابع طبیعی در حفاظت از جنگل‌ها می لنگد

آتش سوزی در مراتع بی بی جان آباد گچساران ظهر امروز
۵
۱
آتش بی‌توجهی و بی‌تدبیری به جان جنگل های کهگیلویه و بویراحمد افتاده است  / پای اداره‌کل منابع طبیعی در حفاظت از جنگل‌ها می لنگد
کبنا ؛
طبق آخرین آمارها، در سال 96 با 90فقره آتش سوزی، ۵۳۵ هکتار از مراتع و جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد درگیر حریق شد و در سال 97، ۵۰ فقره آتش سوزی در ۳۵۵ هکتار از جنگل ها و مراتع رخ داد.
بنا بر گفته مدیرکل منابع طبیعی در 3 ماه نخست سال 98 ، 330 هکتار از جنگل ها و مراتع استان در آتش سوخت  و میزان خسارت ریالی آن 66 میلیارد ریال برآورد شد.
اما در سال 99 سریال غم انگیز آتش سوزی ها در کهگیلویه و بویراحمد شروع شده است و هر روز شاهد آتش سوزی در مناطق مختلف استان هستیم.
در آخرین خبرها در رابطه با آتش سوزی های استان، مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: به منظور پیشگیری، آمادگی و مقابله با آتش سوزی های احتمالی در مناطق حفاظت شده این استان ۶۸ نفر نیرو در قالب ۱۵ تیم واکنش سریع در حالت آماده باش کامل هستند.
اما آیا این تعداد نیرو برای خاموش کردن آتش های پراکنده در سطح استان کافی است؟ اداره منابع طبیعی استان عملکرد خود را برای مردم بازگو کند، که برای آتش سوزی های منابع طبیعی استانی چه کاری کرده است؟ تشکل های مردم نهاد نیرو کم دارند، چرا اداره منابع طبیعی استان نتوانسته است اعتبار و بودجه لازم برای خریدن تجهیزات و کفش و وسایل خاموش کردن و نیروی انسانی فراهم کند؟ چرا اداره منابع طبیعی استان هیچ حرکتی برای پیدا کردن نیروهای انسانی لازم برای یاری رساندن در آتش سوزی ها فراهم نکرده است، چرا اداره منابع طبیعی استان و محیط زیست استان حرکتی در جهت فرهنگ سازی، استفاده درست از طبیعت، آتش نزدن کوه و مراتع، استفاده درست از طبیعت نمی کنند؟ تشکل های مردم نهاد و نیروهای کم منابع طبیعی و محیط زیست و اهالی مناطق و روستاها، با جان و دل و با دست خالی و چند شاخه درخت برای خاموش کردن آتش حاضر می شوند، چرا منابع طبیعی اعتبار و بودجه ای فراهم نمی کند تا تشکل ها بتوانند وسایل و تجهیزات خرید کنند و نیروهای انسانی مورد نیاز افزایش یابد؟ چرا برای رفتار درست با طبیعت، و فرهنگ سازی هیچ برنامه ای ندارند، اگر متخلفی وجود دارد و اگر آتش ها عمدی روشن می شوند چرا منابع طبیعی با متخلفان برخورد نمی کند تا درس عبرتی برای دیگران شود؟ و چرا طبیعت دوستان و کوهنوردانی که به کوه ها رفت و آمد می کنند برای این طبیعتی که به آن دل می دهند تلاشی نمی کنند؟ با توجه به خسارت های میلیاردی که هر ساله از طریق اتش سوزی ها به طبیعت استان وارد می شود، اداره منابع طبیعی حاضر  نیست با هزینه های پایین جلوی این خسارت ها را بگیرد.
گزارش آتش سوزی ها در حوزه گچساران و باشت طی 10 روز اخیر
20 اردیبهشت ماه؛ اولین آتش سوزی گچساران در ارتفاعات دژسلیمان،پلاک انبارشاهی و تپه های مجاور کوی کارکنان دولت این شهرستان اتفاق افتاد. این آتش سوزی ها با تلاش 60نفر از نیروهای منابع طبیعی،مردمی و نیز نیروهای آتش نشانی شهرستان پس از 11ساعت تلاش بی قفه مهار شد.
23 اردیبهشت ماه؛ در مارین، تپه‌های بنگه، انبارشاهی و دشت ابدالان بیش از ۲۰۰ هکتار پوشش علفی، بوته‌ای و درختی در آتش سوخت. بر اساس شنیده ها؛ آتش سوزی در تپه‌های بنگه و انبارشاهی عمدی بود، آتش سوزی مارین سهل انگاری و ابدالان هم نامعلوم بودند. آتش سوزی دشت ابدالان به همت چند تن از اعضای تشکل محیط زیستی سبزگامان خاموش شد و آتش سوزی مارین که به علت کوتاهی و بی احتیاطی یکی از اهالی برافروخته شده بود، به کوشش اهالی روستای مارین و دیل خاموش شد. محیط زیست، منابع طبیعی و سبزگامان هم حضور پیدا کردند، اما پس از سوختن چندین هکتار پوشش گیاهی؛ به همت اهالی روستا خاموش گردید.

جواد نارکی فعال محیط زیستی از حضور در آتش سوزی تپه های بنگه اینگونه روایت می کند: « 24اردیبهشت ماه؛ آتش عمدی در تپه‌های بنگه وسعت یافت. شاید بیشتر از ۲ کیلومتر خط آتش می‌سوخت و پیش می‌رفت، از این همه جمعیت کوهنورد و ورزشکار که روزانه در جادهٔ سلامت تمرین می‌کنند. در وضعیت قرمز یک نفر هم پا به اونجا نگذاشت، دو نفر برای خاموش نمودن این همه وسعت آتش رفته بودیم، پس از چندین ساعت که با ابزار پارچه قسمتهای زیادی را خاموش کردیم، نهایتاً نرسیدیم پیش از رسیدن آتش به انبوه تنگهٔ اصلی که رویشگاه درختچه‌های بَنگَرو، موردها و رملکها بود خاموشش کنیم. تا اینکه خط آتش رسید به آن همه فضای سرسبز و همه تباه شدند، دردناک‌تر از آن، شغال‌ها و روباه‌هایی بود که در درون آن تنگه در لابلای آن درختان زندگی می‌کردند، با لهیب آتش آنجا را ترک کردند، به دور هم جمع شدند و ده‌ها حیوان با هم جیغ می‌کشیدند و شیون می‌کردند، آقای مقداد خلیلپور در کنار من شاهد این صحنه بودیم.»
27 اردیبهشت ماه؛ آتش سوزی در طبیعت پیرسبز، منطقهٔ نارک، از ساعت: 9:30 تا ساعت۱۳ به مدت ۴ ساعت حدود ۲۵ هکتار پوشش گیاهی، ریملک، بلوط، چندین گونهٔ بوته، بادام و گونه‌های علفی خشک سوخته شد، علت آتش سوزی نامعلوم بود. عواملی که برای خاموش کردن آتش کمک کردند 30 نفر از مردم منطقهٔ نارک، پیرسبز و جهادآباد و 50 نفر مشارکت کننده بودند. وسیلهٔ خاموش کننده افراد شاخه‌های بادام بود و تدارکات رسان ادارهٔ منابع طبیعی گچساران.
آخرین آتش سوزی در گچساران، امروز در کوه بی بی جان آباد و خنگ بنار گچساران اتفاق افتاده  است، که نیروهای مردمی برای خاموش کردن آتش شتافته اند، اما آتش گسترش زیادی پیدا کرده است، و هنوز گزارش دقیقی از میزان خسارت ها و سوختن مراتع بدست نیامده است، اما گزارش ها حاکی از آن است که بیشتر از 100 هکتار از این منطقه در آتش سوخته اند.
جواد نارکی مدیر تشکل سبزگامان در خصوص آتش سوزی ها و نیاز به داوطلبان برای خاموش کردن آتش گفت:  همیاری و مشارکت در مهار آتش؛ منحصر به خاموش کردن نمی‌شود. همانطور که در جبههٔ جنگ برای جنگیدن هر سرباز ده نیروی پشتیبانی، تدارکاتی، بیمارستانی و ... در پشت جبهه فعالیت می‌کنند، برای مهار خط آتش هم همینطورست. نیروهای پشتیبانی در مهار آتش، نیاز چندانی به مهارت و یا تخصص خاصی ندارند. برای اینکه ۴ نیرو در مهار آتش «خاموش کننده» باشند، حداقل نیاز به ده نیروی پشتیبانی کننده دارند. یکی از دلایلی که افراد ما در عملیات مهار آتش سوزی‌های زاگرس از توان می افتند و آتش بر آنها چیره می‌شود، عدم وجود نیروهای پشتیبانی است.  
انسجام پیش بینی چندانی ؛ هم برای تامین نیرهای انسانی ، هم برای پیشگیری ، هم برای آموزش و هم برای تجهیزات و بودجه ، همچون سالهای گذشته  وجود ندارد ؛ واقعیتی ست که پیش روی ماست، من هم به سهم خود مشتاقم آنچه که مدیرکل اداره منابع طبیعی در آخرین مصاحبه شان با رسانه ها اشاره شد وجود داشته باشد و در سازوکاری که برای حفظ طبیعتمان مهیا باشد ، امیدوار باشیم و دست بکار. اما متاسفانه چنین نیست. و هر ساله هزاران هکتار از طبیعت زاگرس در شعله های آتش خاکستر می شود! برای مدیریت بحران استان، در خصوص آتش سوزی ها در طبیعت، اعتباری پیش بینی نشده ست و برخی از مسئولین ذی ربط می گویند ردیف بودجه برای آن پیش بینی نشده ست و دقیقا همین نکته ، دلیل و نشانه ی بی توجهی به آتش سوزی ها در طبیعت ست.
وحید محمدی تبار مدیرکل بحران استان در این باره گفت: لازم به توضیح است به اداره کل مدیریت بحران استان یک ریال اعتبار و بودجه در سال ۹۸ و ۹۹ تاکنون برای بحث آتش سوزی ها و حتی آموزش اختصاص داده نشده است و حتی هزینه های که در سنوات قبل در این عملیات ها نموده، بلاتکلیف مانده است. ولی در عین حال بنا به وظیفه دینی و ملی و عرقی که نسبت به استان و منابع طبیعی و محیط زیست آن داریم ، امسال نیز همچون سالهای گذشته در کنار نیرو های زحمت کش منابع طبیعی و محیط زیست و مردم خوب استان از تمامی ظرفیت ها و پتانسیل های ممکن در جهت حفاظت از مراتع و جنگل های استان استفاده خواهیم نمود و در کنار جنگل بابان و محیط بانان خواهیم ماند.تنها راه کنترل و مدیریت آتش سوزی ها فرهنگ سازی و ارتقای فرهنگ عمومی و همکاری مردم عزیز استان است.
تراژدی آتش سوزی های مراتع و جنگل های یکی از سبزترین استان های کشور، تنها با همت مسئولان و بسیج کردن نیروهای مردمی تمام می شود، تنها با فرهنگ سازی تمام می شود و با دلسوزی مردم برای مراتع خود تمام می شود. جنگل های بلوط و دیگر گیاهانی که نام «منابع طبیعی» این استان را یدک می کشند، اما در عمل هیچ توجهی به این منابع طبیعی نمی شود، و یا باید گفت عملکردها در حد و اندازه های لازم نیست.

..............................................
گزارش از : سیده زهرا حسینی فر
نام شما

آدرس ايميل شما

حسینی
Iran, Islamic Republic of
از افراد نالایق وسیاسی چه انتظاری دارید شما سری به تمام ادارات بزنید همه سیاسی و بی لیاقت لطفا نمایندگان محترم فرصت سوزی نکنید اموال عمومی داره به تاراج میره و اونم جنگل که متعلق به کل بشره.
Iran, Islamic Republic of
استاندار و تیم مدیران کل و روسای سازمانها و مسولین استانی چسبیده اند به میز و درخانه بمانند و به کرونا فکر کنند. استان اگر نامی برایش باقیمانده باشد به همین جنگلها و مزارع و مراتع و سرسبزی خدادادی بود. که در چند سال اخیر بواسطه ناکارامدی روسای مربوطه دارد طعمه حریق می‌شود. با تغییر مدیران بی تفاوت طبیعت استان را نجات دهید. از میران دلسوز و کاربلد استفاده شود. همه با هم برای جلوگیری از از بین رفتن طبیعت وسوختن گیاهان و مزارع و جانواران تلاش کنیم
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
اینم شانس آقای نظری از روزی که اومده همه اش آتش سوزی ، بنده خدا فرصت پیگیر تجهیزات و امکانات بشه ندارد
Iran, Islamic Republic of
وقتی مدیران قوم بازی انتخاب شوند و قانون رادورمیزنن همین آش و کاسه تمام دنیا روی منابع طبیعی می‌چرخد مال واداشته ها را می‌سوزاند
شهروند
United States
وقتی فقط به خاطر زد و بند انتخاب بشه و هیچ خلاقیت و مدیریتی نداشته باشه اوضاع همینه . لطفا نمایندگان جدید در انتخاب مدیران شایسته سالاری را در نظر بگیرند تا بعدا یه پدر بیامرزی برای خودشون باقی گذاشته باشن
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1