تاریخ انتشار
جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب : ۴۲۱۱۶۴
یادداشتی از هجیر تشکری؛

بیچاره فلسطین

۳۴
۴
بیچاره فلسطین
کبنا ؛یادداشتی از هجیر تشکری؛
 جهان بیمار و رنجور است
دو روزی را که بر بالین این بیمار باید زیست
اگر دردی ز جانش برندارم!
ناحوانمردی‌ست.
 ۱_ فلسطین واقعیت دردناک و خونین جهان جدید و اسرائیل چهره‌ی هولناک و حیوانی نوع انسان است. چهره‌ی انسان به مثابه‌ی گرگ انسان به تعبیر تامس هابز. چهره‌ی گلادیاتوری انسان جدید. در جهان بیمار و رنجوری که به تعبیر《جسیکا ویلیامز》یارانه‌ی گاوهای اروپایی از خرج زندگی ۷۵ درصد آفریقاییان بیشتر است و درآمدِ ۲۰ درصد از جمعیتِ دنیا زیرِ یک دلار است و ۲۷ میلیون برده در آن وجود دارد و خشونت در آن نهادینه شده است و سالانه ۴۴ میلیون زن در چین به دلیل سقط جنین دختر ناپدید می‌شوند و ۱۲۰۰۰ زن روسی با خشونت‌های خانگی کشته می‌شوند و شکنجه در ۱۵۰ کشور آن رایج است و ۳۰۰۰۰۰ زندانیِ عقیدتی در آن وجود دارد و بین یک سومِ جمعیتِ آن جنگ است و جنگ بر سرِ منابعِ طبیعی در حال گسترش است و میلیاردها دلار هزینه‌ی نظامی ارتش‌ها می‌شود و ۱۲۰ هزار کودک و زن به اروپای غربی قاچاق می‌شوند و ۳۰۰۰۰۰ کودک‌سرباز در آن وجود دارد و....
(۵۰ واقعیت که جهان را باید تغییر دهند: جسیکا ویلیامز، ترجمه‌ی غلامعلی کشانی، ویراستار: مصطفی ملکیان)
 ۲_آنگونه که «پل ریکور» به ما یادآوری می‌کند «بیماری ظالمان فراموش کردن است و بیماری مظلومان درافتادن به تکرار و سوگ مدام. در هر دو حال خاطره، بیمار باقی می‌ماند و قربانیان فراموش می‌شوند.» شاید کشش و کوششِ ظالمان برای انهدام خاطره‌ی ظلم در افکار عمومی «هنر» آنان باشد! و البتّه بیماری مظلومان، مظلومیتِ آنان است! آن هنر محصولِ این بیماری‌ست. قربانیان فلسطین نیز از این قاعده مستثنی نیستند. از این رو همه‌ی تلاش ما می‌بایست معطوف به افشای فاجعه و مصروف به «عمل» باشد، حتّا در زیر انبوهی از اندوه. به رغم این رسالت، جهان عموماً اگر در منتهی‌الیه چپ یا راستِ یکی از این دو اکستریم (فراموشی قربانیان و تکرار و سوگ مدام) نیفتاده باشد، کار چندان مهّمی هم نکرده است. 
 ۳_در مساله‌ی فلسطین، غرب به نشست و فیگورهای اخته‌ی حقوق بشری بسنده می‌کند. سازمانِ قراضه‌ی ملل متحد! به رژیم اشغالگر «پیشنهاد» می‌دهد؛ شورای حقوق بشر این سازمان «نشست فوق العاده» برگزار می‌کند؛ سازمان بهداشت جهانی «تقاضا» ارائه می‌دهد؛ صندوق جمعیتِ سازمان در خصوص سلامت و بهداشتِ زنانِ باردار «ابراز نگرانی» می‌کند؛ و دبیر کل نیز با برخی از وزرای خارجه وقیحانه «عکس یادگاری» می‌گیرد. حتّی اگر کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل (ناوی پیلای) اوضاع را «شرم آور» بخواند و عملیاتِ راستگرایانِ افراطی و ارتدوکس را «جنایت جنگی» بداند، باز هم آن اتفاق ساده نمی‌افتد! در کنار سازمان ملل، سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر نیز به «صدور بیانیه» اکتفا می‌کنند. اتحادیه‌ی عرب نیز، به مثابه‌ی گاریچی ابرقدرتها مهر بر لب زده و خاموش نشسته است.
 در این میان امّا، رژیم سفاک و هتاک صهیونی سالهاست که سینه می‌درد و سر می‌بُرد و پا می‌شکند و دست می‌بندد و فرق و پهلو می‌شکافد و از شرحه‌شرحه کردن جان و روح نسل بشر ابا و پروایی ندارد و باران آتش و بلا و سنگ فتنه بر سر مردم بی‌دفاع فرو می‌بارد تا ترانه‌ی بربریسم مدرن و هولیگانیسمِ قومی_مذهبی را بر کرانه‌ی مدیترانه به پرواز درآورده و جهان را به سخره گرفته باشد! معهذا، فلسطین قبای ژنده‌ی خود را به کجای این شب تیره و هراسناک بیاویزد؟ آیا در کوتاه مدّت این تنش رفع، یا در بلندمدّت این بحران حل خواهد شد؟ به نظر می‌رسد تا اطلاع ثانوی به علل و دلایل بسیار، فلسطین روزگار تراژیکی خواهد داشت، و در این جهانِ بیمار و رنجور دردی ز جانش برنخواهند داشت. مارژینالیسم جهانی دلیل عمده‌ی استمرار این درد در تنِ جهان است. شاید اگر آن دخترک فلسطینی متولدشده از شکم مادری زنده به گور در زیر آوار جنایاتِ اشغالگران، در حادثه‌ای غربی! متولد می‌شد، صورت مسأله فرق می‌کرد. اگر بلاهتِ استراتژیک اعراب و شکاف نظر و عمل قدرتمندان و توهم استغنای حاکمانِ جهانِ اسلام نیز بر این بی‌تفاوتی افزوده شود، عمق فاجعه اندکی قابل فهم‌تر می‌شود. زائران معابدِ خشونتِ صهیونی و تفاسیر خارج از تعادلِ دینی و تلقی فاشیستی از مذهب توسط اشغالگران نیز یک ضلع ماجراست. حال این زائران چه خاخام‌های خامِ کوره‌های قساوتِ صهیونیزم باشند، چه داعش و بوکوحرام و القاعده و طالبانیسم! در این «قلعه‌ی حیوانات» از جهادالنکاح و ختنه‌ی زنان داعش، تا هولوکاست (همه‌سوزی) تدریجی فلسطین توسط صهیونیزم کانیبالیست/آدمخوار، فاصله‌ای نیست. اینان همه وجوه و وجود مختلف یک ماهیت‌اند. اینجاست که قانون جنگل و تئوری الحق لمن غلب و تاکتیکِ النصر بالرعب، همه دست به دست هم می‌دهند و به مخرجی مشترک می‌رسند. استانداردهای دوگانه‌ی غرب درباره‌ی حقوق بشر سویه‌ی دیگر ماجراست. امکانِ هیچ تقلایی برای کتمان چهره‌ی ژانوسی غرب وجود ندارد. در عربستان نقضِ ابتدایی‌ترین حقوق زنان از چشم غربیها پنهان می‌ماند، درست مانند جنایت علیه شیعیانِ بحرین؛ امّا کوچکترین قصور یا تقصیر در کشورهای ناهمسو با غرب، صدای بالاترین مقاماتِ حکومتهای غربی را در می‌آورد!
استفاده‌ی ابزاری از سازمانِ ملل توسط آمریکا بخش دیگری از پازل لاینحلِ فلسطین است. این سازمان که روزگاری پلِ صادراتِ لیبرالیسم و تبدیل ارزشهای لیبرال به ارزشهای یونیورسال بود، امروزه نیز کمابیش نقش مشروعیت‌بخشی به سیاستِ خارجی امریکا را «بازی» می‌کند. امریکا هنگام اشاعه‌ی نظام ارزشی خود از سازمان ملل استفاده‌ی ابزاری می‌کند، و هنگامِ مخالفت این سازمان با اقدامات خود (همچون مخالفت با حمله به عراق) آن را به پادویی کمتر از ابزار تقلیل می‌دهد. کیست که نداند سازمانِ اخته‌ی ملل‌متحد در خدمتِ اُرگاسمِ نظم امریکایی‌ست؟ کیست که نداند رهبری واقعی ارکستر خون و جنون اشغالگران، در ایالات متحده‌ی امریکاست؟ کدام حقوقدان مستقل است که حق وتوی قدرتهای بزرگ را نقض غرض و نوعی مرض حقوقی نداند؟! وقتی قتل عام زنان، سالخوردگان و خردسالان فلسطینی و تخریب خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مساجد، استادیوم‌ها، معدود پناهگاه‌ها و حتّا قایق‌های ماهیگیری را به عینه در غزه می‌بینیم، آیا نباید درباره‌ی سازمان ملل به جد تشکیک و تردید کرد؟
واقعیت آن است که مسأله‌ی فلسطین نه با واکنشهای انتزاعی حل می‌شود، نه با مرگ بر اسرائیل؛ نه با استمرار رژیم آپارتاید اشغالگر و نه دفاع فیگوراتیو از حقوق بشر و فراموش کردن «تکالیف بشر». آنچه در آن سامان در حال وقوع است ژنوساید (نسل‌کشی) مردمی بی‌دفاع است که از قضا مسلمان‌اند! به موازاتِ بیانیه و شعار و نشست و راهپیمایی و فراتر از آن، تنها تدابیر عملی به ویژه از سوی مسلمانان است که می‌تواند راهی به رهایی فلسطین بیابد. فلسطین و غزه صداقت می‌خواهند نه صدقه؛ و این دو از ریا و تقیه‌ی سیاسی بیزار اند.
 ۴_فلسطین حقّ خود را می‌خواهد نه گریه و هیاهو و تکرار! وقتی اشغالگران در همه‌ی ابعاد (سیاسی – دیپلماتیک، اقتصادی، نظامی – فیزیکی، تبلیغاتی – روانی، اجتماعی و فرهنگی) جنگ، مشغول و مأموراند، طبیعی‌ست که از سیاست سکوت و مماشات و ترسِ اعراب و مسلمانان نهایت استفاده را ببرند. وقتی دهها هزار آواره در آن سرزمین کوچک با بحرانهای بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند، باید به هوش بود و در «مسیر درست تاریخ» ایستاد. نمی‌توان با شعار «نه غزه، نه لبنان» چشم خود را بر جنایات جنگی صهیونیستها بست. از یاد نبریم (که به تعبیر عالمانه‌ی یوسف اباذری) «در کشور بی‌خاطره‌ی امریکا یهودیان برای پشتیبانی از اسرائیل کوشیده‌اند، آن‌ها با استفاده از تمامی ابزارهای موجود، اسرائیل را به عنوان یگانه مأمن یهودیان زجرکشیده در خاطره‌ی جمعی امریکا جای داده‌اند. امّا عربها چنین کاری نکرده‌اند. آنان به رغم داشتن پول و امکانات فراوان در جامعه‌ی نهادپذیر امریکایی هیچ نهادی را برای دفاع از خودشان و فلسطینیان و به طور کلی مسلمانان ایجاد نکرده‌اند. این کار شدنی بوده است امّا آنها اقدامی نکرده‌اند.... یک یهودی پیر میلیونر... ساعت‌ها زیر باران [می‌ایستد] تا در تظاهراتی...به نفع اسرائیل شرکت کند. اما میلیونرهای عرب به جز فتح قلوب زنان خاندان سلطنتی انگلستان و سایر موبورها و چشم آبی‌ها چه کرده‌اند؟»
 
إذا الشّعْبُ یَوْمَاً أرَادَ الْحَیَـاةَ
 فَلا بُدَّ أنْ یَسْتَجِیبَ القَـدَر
وَلا بُـدَّ لِلَّیـْلِ أنْ یَنْجَلِــی 
وَلا بُدَّ للقَیْدِ أَنْ یَـنْکَسِـر
 
نام شما

آدرس ايميل شما

بهشتی
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر تشکری
احسنت بر شما
صد افرین خدمت شما برادر انقلابی
وحید
Iran, Islamic Republic of
بسیارزیبادرودبرشماجناب تشکری عزیز
خهخ
Iran, Islamic Republic of

فیلسوف بزرگی میگه اگه به نوشته های خود باور نداشته باشی مانند اسبی هستی که نه یال دارد و نه دم و نه سم و نه زین و نه نعل و نه افسار ....
Iran, Islamic Republic of
ایشون در حال رفتن به قهقرا هستن
مهقلی
Iran, Islamic Republic of
جناب بخش دوم این شعار و بخش تکمیلی آن جانم فدای ایران بود که شما هیچ اشاره ایی به آن نکردی.
نمیدونی با خودت چند چندی
سپاه
Iran, Islamic Republic of
برادر فلسطین را تفکر لیبرال سرمایه داری به این روز انداخت .
صابری
Iran, Islamic Republic of
تو با این مطلب ها و مقاله ها نمیتوانی حیات سیاسی خودت را احیا کنی .شما کسی بودین که// مشکل داشتید .
نگین تاجی
Iran, Islamic Republic of
فکر نکن یه چند روز با روشنفکر همراهی کردی خبری هست .
Iran, Islamic Republic of
معلوم نیستی دنبال چی هستی
Iran, Islamic Republic of
اخی من جونم .سی ایل و جریان
Luxembourg
فلسطین هم سکوی. بویراحمد شده. دلسوزی برای فلسطین هم قابل تامل
رضا
Iran, Islamic Republic of
الحق که زیبا مینویسی.فراتر از دیگران مینویسی.
انشالله که از استعدادهایی مثل دکتر تشکری ، در امور اجرایی استان استفاده شود.
فرخان
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر تشکری عزیز . واقعا باید دست مریزاد گفت بر این قلم و نگارش . دفاع کردن از مظلوم در مقابل ظالم کاری به چپ و راست یا اصلاحطلب و اصولگرا ندارد.
به امید پیروزی و موفقیتهای روزافزون جناب دکتر.
Iran, Islamic Republic of
باور کن نخوندیش خونده باشی هم نفهمیدی چی نوشته
یزدان دوست
Iran, Islamic Republic of
احسنت ودرود برشما برادر عزیز وارزشمند مطلب بسیار بسیار جالب وپرمحتوا ومورد پسند بود۰۰ انشاالله در کلیه امورات زندگی پیشرفت چشمگیری داشته باشی وسالم سلامت باشید۰۰۰سربلند وسرافراز باشید
پابلو اسکوبار
United States
آقای تشکری

جالب بود که در متن از ریا و دورویی سخن گفته ای!

تو اگر نگران مظلومان عالمی از دلار 18 هزار تومنی و فقر و بیکاری و هزاران درد دیگر در کشور خودت حرف بزن!

کلمات قلمبه سلمبه هم هیچ وقت از کسی نویسنده و نظریه پرداز نساخته است. زیبایی یک متن به مغز آن است؛ نه کلمات متکلفی که تنها کارکردش به رخ کشیدن کلماتت به جامعه بی سواد هدفت است!
Iran, Islamic Republic of
اصلاحطلب
جهت
Iran, Islamic Republic of
مطربا امشب مخالف می نوازی تار را
با که من بییار مستم یا که تارت تار نیست.

ماشاالله شما که مینویسید
کانت
United States

اگر به دنبال احقاق حقی مورد بسیار است...لابد میدانی که احقاق حق برای مردم ایران سود ندارد...هرچه باشد سود من از آبادی ایران مهم تر است...

در میخانه ببستند خدایا مپسند
که در خانه تزویر و ریا بگشایند

از خودت بپرس که نام نلسون ماندلا و گاندی و مارتین لوترکینگ چرا تا انتهای تاریخ درخشان خواهد ماند؟

چون ریا کردند و تملق اربابان قدرت گفتند یا چون منافع خویش را فدای وطن و آبادیش کردند...

نام هیچکدام از فرمانداران یا استانداران این دیار در تاریخ نخواهد ماند؛ اما تا بشر روی زمین تمدن دارد، نام آزادگان بر تارک دنیا می درخشد...
نگران ایران
United States
کشوری که درس خوانده اش شما باشی

به جای نجات کشور از تعصب بیشتر به آن دامن میزنی؟!

زهی زیان که خواهی برد...
Iran, Islamic Republic of
اصلاحطلبی که همراهی با جریان پایداری و طایفه ای کرد چطور میتواند نام اصلاحطلبی بر خود نهد
مهقلی
Iran, Islamic Republic of
جناب احساسی و بی دلیل صحبت نکن
علت بالاتر بودن یارانه گاوهای اروپایی از مردم افریقا،
نتیجه ی تلاش و کوشش و اجتهاد علمی و صنعتی خود اروپایی هاست. اونا مثل افریقایی ها در اوهام و خرافات و خرده مذهبهای بی پا و سر گیر نکردند و برای یک گاو هزاران قبیله در اروپا درگیر جنگ نشده است.

خواهشا احساسی حرف نزن.
جانطلا
Iran, Islamic Republic of
روزگار عجیبی است
شمل میگید اصلاحطلب ام سنگ اصولگرایی به سینه میزنید.
شما میگید اصلاح طلب ام از اون ور اصولگرایی افتادید.
احمد
Iran, Islamic Republic of
محتوای کلام خوب است ولی کلمات قلمبه سلمبه زیاد بکار برده و می برد. اگر حرفی هست باید به زبان ساده و در عین حال عالمانه گفته یا نوشته شود.
سعید
Iran, Islamic Republic of
به نظرم خودت هم بعد از جاپ این متن .
اخه تو ملت خودت را نمیبینی داری در مورد عرب اظهار نظر میکنی که مشکل تحریم و فقر ندارن
LEO
United States
ارزش نداره
رَاد
Iran, Islamic Republic of
هزاران هزار متن کپی پیست کنی تو یکی تکلیفت مشخصه
Iran, Islamic Republic of
یک کارگر تو شرکت امیدرو هست بعد از پایان خدهداد غریب پو جاش عسلویه هست
Iran, Islamic Republic of
طوری متن میزنه که کسی ندونه میگه شاید مبلغ هست
مطلع
Iran, Islamic Republic of
بنظر دوستان چه افرادی یا گروهی وجودیت و بزرگی
جناب دکتر تشکری را می خوان خدشه دار کنند؟
نیکوصفت
Iran, Islamic Republic of
سلام بر دایی عزیزم - موجب افتخاراست اما دایی جان چرا راه را دور رفته ای ؛جان کلام همان است که حضرت اقا فرمودند:(نقل به مضمون) وان اینکه قضیه فلسطین حل نمیشود جز با زبان زور چرا که دشمن غدار وبی رحم صهیونیسم چیزی جز زبان زور نمی فهمد ‌همچنان که حزب ا.... مصلح شد وغزه سلاح بدست گرفت -------پس بهتر بود به جای اشک واه می نوشتی :قضیه فلسطین با سوفار یا فلاخن یا همان کیفار خودمان حل نمی شود جز با موشک -همچنان که امروز دنیا شاهد است دربرابر چشمان بهت زده استکبار کشتی های بنزینی پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی از غرب اسیا به قلب امریکا(ونزویلا) میرسد وجان بلتون وبقیه سگهای هار جنگ طلب دستهای حسرت به هم میفشرند وبا چشم باز شاهد فرو ریختن قدرت پوشالی الهه دروغین لیبرالیسم در جهان ودر سایه سار ثمره خون حاج قاسم وعماد مغنیه واحمد یاسین وفتحی شقاقی و.....هستیم ...........باش تا صبح دولتش بدمد ...! ! ! .....درپایان خواستم شما رابه مطلب اقای نگین تاجی که دربالا برایتان فرستاده توجه دهم وبگویم ببین دایی های تیرتاجی ات چطور برایت کامنت میگذارند ....تا جایی که بهتر بود می نوشت :سلام بر جوان خوش فکر وخوش مشرب باسواد وبرادر روشنفکر همچنان که بهتر است من بگویم :سلام برخانواده بزرگ تیرتاجی ودرود بر اولاد خوب ادم تا خاتم .....
Iran, Islamic Republic of
اقای نیکو صفت دنبال حاشیه نباشید و مودب نما هم نباشید. سعی کنید طعنه نزنید این چه فرهنگیست ک شما دارین. جدا متاسفم که حتی رو ی فامیلی هم حساس هستین
حسین روحانی
Iran, Islamic Republic of
درود.
خوشحالم.خرسندم.مسرور.مشعوف و...
قلم زیباییست
این قلم درهرحال وزین است.
نویسنده اش رادوست دارم.
معلول خوشحالی هرچه باشد.ارزش خوشحال بودن ذی قیمت بهایی است وزین وزرین ...
درود دکتر ،درود
سپاس
بویراحمدددد
Iran, Islamic Republic of
چ نوشتی برادر
طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

چندي پيش بانك مسكن خبر پرداخت وام يك ميليارد توماني تسهيلات خريد مسكن از محل حساب پس‌انداز ...
11 سپتامبر زیر سایه شرم

11 سپتامبر زیر سایه شرم

«در نبرد برای پاسداری از روح آمریکا، وحدت بزرگ‌ترین نقطه قوت ماست!». این جمله شاه‌بیت ...
‌‌ایران، همچنان در لیست سیاه

‌‌ایران، همچنان در لیست سیاه

اصولگرایان که قدرت را در حاکمیت میان خود تقسیم کرده‌اند، گویی فراموش کرده‌اند اکنون آنها ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1