تاریخ انتشار
جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب : ۴۲۱۱۶۳
بررسی آینده سیاسی علی لاریجانی در گفتگو با عبدالله ناصری و ناصر ایمانی

برزخِ لاریجانی!

۰
برزخِ لاریجانی!
کبنا ؛ عبدالله ناصری گفت: این اخباری که در مورد رفتن لاریجانی به شورای عالی امنیت ملی یا به هیئت امنای دانشگاه آزاد زده می‌شود، به نظر می‌آید، بیشتر گمانه‌زنی رسانه‌ای باشد، چرا که لاریجانی به عنوان یک رئیس قوه نباید حاضر باشد به جایی پایین‌تر برود، از سوی دیگر اگر وی همان‌طور که گفته می‌شود دارای هوش سیاسی باشد، با توجه به صحبت‌های رهبری مبنی بر اینکه چاره کار حل مشکلات امروز کشور دولت جوان و حزب‌اللهی است، نباید به عرصه انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز ورود کند، اما در این زمینه احتمال هر اتفاقی نیز وجود دارد.
- این روز‌ها علی لاریجانی به مهم‌ترین سوژه محافل سیاسی و رسانه‌ای تبدیل شده و هر روز مقصد تازه‌ای برای او بعد از اتمام ریاستش بر مجلس مطرح می‌شود، در این زمینه دبیری شورای عالی امنیت ملی و ریاست هیئت امنای دانشگاه آزاد دو مقصدی است، که برای لاریجانی ذکر شده، اما کیست که نداند مقصد و آرزوی غایی فیلسوف سیاست‌مدار تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری است.
  صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در این‌باره که آیا علی لاریجانی به شورای عالی امنیت ملی می‌رود؟ به فرارو گفت: دلیلی وجود ندارد که او به شورا نرود. اگر به شورای عالی امنیت ملی نرود باید به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود و در کنار برادرش قرار گیرد.
زیباکلام درباره اینکه آیا ممکن است علی لاریجانی نامزد ریاست جمهوری شود؟ هم گفت: هیچ چشم اندازی برای ریاست جمهوری آقای لاریجانی وجود ندارد. چه ایشان به شورای عالی امنیت ملی بروند و چه نروند یک مسئله قطعی است، آقای لاریجانی هیچ شانسی برای ریاست جمهوری سال آینده ندارد. جریان اصولگرای کلاسیک یا سنتی عملا تمام شده است. انتخابات اسفندماه نشان داد که بدنه اجتماعی هر دو جریان اصلی هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان از آن‌ها فاصله گرفته‌اند. این انتخابات نشان داد تنها کسانی که پای صندوق رای می‌روند طرفداران جریانات تندرو هستند.
وی افزود: البته ممکن است آقای علی لاریجانی تصور کند که شانس دارد، اما واقعیت این است ایشان شانسی ندارد. شاید هم برخی اطرافیانش او را تشویق به حضور در انتخابات کنند.
 
برزخ لاریجانی اگر هوش سیاسی بالایی داشته باشد، نامزد ۱۴۰۰ نخواهد شد
عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در با اشاره به اینکه علی لاریجانی هنوز می‌تواند در فضای سیاسی ایران به فعالیت خود ادامه بدهد، گفت: اما این موضوع پیچیده و چند وجهی است، اولا با توجه به اینکه در این سال‌ها خاندان لاریجانی در ساختار سیاسی ایران با افول روبرو بودند، در نتیجه بسیاری دیگر، علی لاریجانی را به "حاشیه رانده شده" فرض می‌کنند، اما به نظر می‌رسد هنوز نهاد‌های اصلی قدرت او را پذیرا باشند و لاریجانی بتواند به عمر سیاسی خود ادامه بدهد.
وی افزود: دوما این اخباری که در مورد رفتن لاریجانی به شورای عالی امنیت ملی یا به هیئت امنای دانشگاه آزاد زده می‌شود، به نظر می‌آید، بیشتر گمانه‌زنی رسانه‌ای باشد، چرا که لاریجانی به عنوان یک رئیس قوه نباید حاضر باشد به جایی پایین‌تر برود، از سوی دیگر اگر وی همان‌طور که گفته می‌شود دارای هوش سیاسی باشد، با توجه به صحبت‌های رهبری مبنی بر اینکه چاره کار حل مشکلات امروز کشور دولت جوان و حزب‌اللهی است، نباید به عرصه انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز ورود کند، اما در این زمینه احتمال هر اتفاقی نیز وجود دارد.
 ناصری در واکنش به این مسئله که برخی از اصلاح‌طلبان به دنبال حمایت از لاریجانی در انتخابات سال ۱۴۰۰ هستند، اظهار داشت: اصلاح‌طلبانی که در انتخابات مجلس شرکت نکردند و به اصصلاح به آن‌ها بنده اصلاح‌طلبان جامعه محور می‌گویم دیگر تحت هیچ شرایطی زیر بار نامزد اجاره‌ای نخواهند رفت، بر این اساس علی لاریجانی شانسی برای حمایت از طرف اصلاح‌طلبان واقعی و اصیل نخواهد داشت.
این فعال سیاسی اضافه کرد: هنوز بسیار زود است که بخواهیم در مورد آینده سیاسی علی لاریجانی نظر قطعی بدهیم، با توجه به شرایطی که وجود دارد این احتمال هست که وی هوس کند بعد از سال ۸۴، در سال آینده نیز دوباره نامزد ریاست جمهوری شود، باید دید تحولات تا پایان سال به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد.
وی ادامه داد: لاریجانی سیاست‌مدار بسیار زرنگی است و با توجه به اینکه حس کرد در این دور مجلس مردم مشارکت نخواهند کرد و احتمال رئیس‌شدن دوباره اش بسیار کم است، در یک اقدام هوشمندانه در انتخابات شرکت نکرد، در چنین فضایی به نظر می‌رسد لاریجانی هنوز برای ادامه حیات سیاسی خود تصمیم نگرفته است.
 
برزخ به سه دلیل لاریحانی جانشین شمخانی نخواهد شد
ناصر ایمانی فعال سیاسی اصول‌گرا نیز در با بیان اینکه به اعتقاد بنده علی لاریجانی به سه دلیل به شورای عال امنیت ملی نخواهد رفت، گفت: اول اینکه تا پایان دولت یک سال بیشتر باقی نمانده و با توجه به اینکه لاریجانی انسان هوشمندی به شمار می‌رود، بعید است که برای یک سال چنین ریسکی را قبول کند، زیرا که ممکن است رئیس جمهور بعدی تمایل نداشته باشد با وی همکاری کند.
وی افزود: دوما رابطه لاریجانی و روحانی در فاز رئیس جمهور و رئیس مجلس مناسب بود، معلوم نیست زمانیکه لاریجانی منصوب روحانی باشد و یکی از مدیران او قلمداد شود، رابطه این دو به مانند گذشته باشد و لاریجانی نیز سیاست‌های روحانی را دنبال کند و سوما لاریجانی ۱۲ سال رئیس مجلس بوده، خیلی بعید است که بلافاصله بیاید و جایگاه خود را تنزل دهد، چرا که او تا همین دیروز به عنوان رئیس یکی از قوای سه گانه کشور محسوب می‌شد، برای همین است که بعید خواهد بود، چنین مسئولیتی را قبول کند.
ایمانی با تاکید بر اینکه علی لاریجانی یکی از نامزد‌ها بالقوه انتخابات ریاست جمهورس سال آینده است، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰۰ درصد مشخص نیست که او قطعا می‌آید یا اینکه با توجه به شرایط موجود اصلا ورود نمی‌کند، همه چیز بستگی به این دارد که تا پایان سال و ابتدای سال ۱۴۰۰ وضعیت کشور به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد، در آن صورت است که لاریجانی تصمیم خود را خواهد گرفت.
این فعال سیاسی اصول‌گرا بیان داشت: به اعتقاد بنده در یک سال آینده لاریجانی پست مهمی را قبول نخواهد کرد و تنها نظاره‌گر شرایط خواهد بود و تنها به دانشگاه بازخواهد گشت، همان‌طورکه خود او نیز اعلام کرده بود، بنابراین از الان خیلی زود است که بخواهیم در مورد حضور یا عدم حضور علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ به اظهار نظر بپردازیم.
وی اضافه کرد: با توجه به سابقه ۳۰ ساله لاریجانی در عرصه مدیریت کلان کشور، به نظر می‌رسد باید از تجربیات او استفاده کرد، هر چند ممکن است که به عملکرد لاریجانی نقد‌هایی وارد باشد، اما به طور قطع سابقه مدیریتی او می‌تواند در آینده بسیار راهگشا باشد. (فرارو)
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1