تاریخ انتشار
جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۳۸
کد مطلب : ۴۲۱۱۳۸
جوابیه مدیر اجرایی سد کوثر در پاسخ به یک مطلب؛

سد کوثر یک سد ملی است؛ نباید دستاوردهای مهم انقلاب را نادیده گرفت

۵
۰
سد کوثر یک سد ملی است؛ نباید دستاوردهای مهم انقلاب را نادیده گرفت
کبنا ؛
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران، در پاسخ به مطلب «فرصت سوزی در بخش آب را تمام کنید» منتشر شده در سایت کبنا نیوز در تاریخ 28 اردیبهشت ماه، جوابیه ای صادر و به تشریح عملکرد سد کوثر در استان پرداخت. این جوابیه به شرح زیر است:
در خصوص مطلب مندرج شده؛ این نکته حائز قابل ذکر است که سد کوثر یک سد ملی هست و با اعتبارات ملی نیز ساخته شده و هدف اول ساخت سد تأمین آب شرب شهرهای حاشیه خلیج همیشه فارس و سپس تأمین آب کشاورزی در استان کهگیلویه و بویوراحمد، خوزستان و تأمین آب صنعت و جلوگیری از سیلاب‌های مخرب رودخانه خیرآباد بوده است.
پس از بهره برداری از سد، با تلاش مسئولان شرکت آب منطقه‌ای، تخصیص آب شرب برای گچساران از سد کوثر گرفته شد و در ادامه نیز با تلاش‌های مسئولان کلنگ زنی آبرسانی به چهار شهر دهدشت، چرام، لیکک و سوق از طریق سد کوثر انجام گرفت که این پروژه نیز توسط شرکت موسسه خاتم الانبیا در حال انجام است. پس تا کنون برای مصرف شرب موفق به گرفتن تخصیص بوده‌ایم، هر چند آب شرب چهار شهر ذکر شده نیز هم اینک از کیفیت مطلوبی برخودار می‌باشد.
در بخش کشاورزی نیز پس از پیگیریهای انجام گرفته کل تخصیص از سد کوثر برای کشاورزی، به استان کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت، و سهم خوزستان از آب کشاورزی از طریق سد کوثر صفر گردید. کشاورزی که نویسنده در خوزستان اشاره نمودند مربوط به شبکه آبیاری سد مارون می‌باشد.
از مجموع چهار ایستگاه پمپاژ نیز ایستگاه‌های شماره یک و دو و چهار کامل تکمیل گردیده و ایستگاه ۳ نیز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نهایتاً در سال ۹۹ به افتتاح خواهد رسید، که با بهره برداری از آنها حدود ۵۰۰۰ هکتار اراضی به زیر کشت خواهد رفت.
ایستگاه‌های ۱ و ۲ به دلیل معارض، سرقت مکرر تاسیسات الکتریکال و هیدرومکانیکال و همچنین تمایل نشان ندادن کشاورزان هنوز بهره برداری نگردیده ولی عملیات ساخت تکمیل است.
ایستگاه شماره چهار که بالاترین ظرفیت پمپاژ و بیشترین اراضی نیز در پوشش آن قرار دارد (حدود ۱۱۰۰ هکتار) کاملاً تکمیل گردیده واز سوی شرکت آب منطقه‌ای به جهاد کشاورزی تحویل داده شده و هیچ مشکلی برای تأمین آب از سد و پمپاژ ندارد.
لازم به ذکر است که در حال حاضر در دشت لیشتر و خیرآباد حدود ۳۰۰۰ هکتار آمادگی رفتن به زیر کشت را دارد و امسال نیز برای تعمیرات کانال و شبکه نیز حدود 10 میلیارد ریال اعتبار از سوی شرکت آب منطقه‌ای تخصیص داده شد و پیمانکار نیز عملیات لایه روبی و تعمیرات را نیز انجام داد.
در بخش مهار سیلاب نیز خصوصاً در فرودین سال ۹۸ و ۹۹ سد کوثر نقش خود را ایفا کرد و در حالی که برای استانهای همسایه سیلاب مشکلاتی را بوجود آورد، در استان ما هیچ مشکلی بوجود نیامد و نقش سد کوثر بیش از پیش نمایان شد.
در خشکسالی سال ۹۷ که تنش آبی برای همه استانها برای شرب بوجود آمد، در دشت لیشتر و خیرآباد کشاورزان حتی آب کشاورزی داشتند و از این بابت هیچ مشکلی بوجود نیامد.
در ثانی در همین راستا توجه شما را به گزارش‌های صدا و سیمای استان مبنی بر رونق تولید و اشتغال کشاورزی از طریق سد کوثر در دشت لیشتر و خیراباد و رضایتمندی مردم منطقه جلب می‌کنم و همچنین سالهای قبل از بهربرداری سد کوثر و وضعیت دشت لیشتر و خیراباد را نیز باید به خاطر آورد و همچنین ارزش و بهای زمین‌های کشاورزی دشت‌های فعلی را یادآور شد.
در هر صورت نباید تلاش‌های شبانه روزی مسئولان این نظام مقدس که سد کوثر نیز از دستاوردهای مهم همین انقلاب بوده را نادیده گرفت و از همکاران و نیروهای زحمتکش خودم که در ایام سیلاب و خشکسالی بصورت شبانه روزی زحمت می‌کشند و همچنین مدیران و مسئولان شرکت آب منطقه‌ای نهایت تشکر و قدردانی را بعمل می‌آورم و خاطر نشان می‌کنم، این مدیریت از هیچگونه تلاشی در جهت خدمت به کشاورزان و مردم منطقه کوتاهی نخواهد کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
اگر یکم خدا ترس باشد چرا نمیگه چهار ساله کارگران همین پمپاژهای دشت لیشتر نه بیمه دارند و نه یک ریال حقوق گرفتند.روزی این ژست رسانه ای شما پیش سازمان بازرسی و استانداری تبدیل به میشود مدیران بی رزومه
صمد
Iran, Islamic Republic of
چطور پروژه نظام است ولی پول کارگرانش و بیمشون براتون مهم نیست.همه میدونند.خیلی فرق داره شما مدیران اب منطقه ای
حیدرزاده
Iran, Islamic Republic of
دوست گرامی بنده هم به گزادشات صدا و سیما و مسئولینی چون شما اکتفا کردم و در دشت لیشتر ملیاردها هزینه صنایع تبدیلی نمودم به امید آنکه ده هزار هکتار اراضی کشاورزی در ده سال قبل تبدیل به آبی گردد ولی خیال باطل بود چرا که اون گزارشات هم مثل آمار حضرتعالی فقط روی کاغذ بود که البته مبنای دریافت اعتبارات کلان گزارشات کلان هم لازم دارد .شما سال ۹۷ و گزارش صدا و سیما قرار دادید در حالی که سال ۹۸ که پرباران ترین سال طی دهه گذشته بود هم کشاورزان دشت لیشتر از بی آبی در عذاب بودند .مگر ۸۰ درصد اراضی دشت لیشتر در محمدآباد هفت چشمه مظفرآبا و آبکل نیست مگر ۱۲سال قبل با ان همه تبلیغ و بوق و کرنا اقدام به حفاری و کار گذاری لوله نشد و طی این ۱۲ سال توانستید برای گرفتن گزارش اون را افتتاح کنید ؟البته که نه چون هر وقت تصمیم به این کار گرفتید لوله از عمق زمین مثل آتشفشان فوران کرد و مسئولین هم امتحان بعدی را به سال بعد موکول کردند . آیا نمی بینید که کشاورزان برای دسترسی به آب کانالی که در نقاطی ۵الی۶کیلومتر با زمینشان فاصله دارد خود اقدام به کارگذاری لوله مینمایند و حتی در بعضی از نقاط اقدام به رهاسازی آب در دره های فصلی نموده تا بتوانند در پائین دست از اب استفاده نمایند .آیا سرقت تاسیسات پمپاژهای نام برده بدلیل متروکه شدن آنها و نا امیدی از این تاسیسات نیست ؟بنده حتی قبل از افتتاح سد کوثر در جهاد کشاورزی و در جریان اتفاقات بودم بودم و اگر روزی به دلیل کم کاری و سهل انگاری در به هدر رفتن این همه اعتبار در دشت لیشتر مسئولین امور آب را به پای میز محاکمه ببینم خواهم گفت حالا خیلی دیر است . آب رودخانه نازمکان و شاه بهرام به سد کوثر میریزد و از طریق دره های فصلی به هدر میرود که البته در مسیر آن اندک کشاورزانی هم از آن بهره میبرند . در پایان اگر برای کشاورزان لیشتر آبی نداشت برای خیلی ها نان داشت . وسلام .
علی
Iran, Islamic Republic of
کبنا بخت مردیلت بگو بیو بینم نتیجه هزینه ده میلیارد چنه
و کوچنه و متعاقبش چ وابیه
بعد اون سه هزار هکتار هم قطعا و ریاله
یا صد در صد فکر کرده دست کم ی صفرش کم ایابو
اقا بگیت یا خدا ی گزارش گر بفرستین من دشت لیشتر و حرف ی مدیر هر چند ورای اسمش بسنده نکنی
نیخوامم نظر بنده رو درج کنید ولی حاضرم ب اتفاق دکتر رو در رو ب همراه گزارشگر شما و رو این موضوع در محل بحث کنیم و ادعای ایشون رو ب چالش بکشم هر چند ایشون در بحث عدم زیرساختها کمترین تقصیری شاید نداشته باشند اما نه سه هزار هکتاری در کار است و نه اون یک میلیارد تومنی ک (بعنوان بخشی از بودجه ایی ک ب نام لیشتر و از محل بودجه حوادث سیل تخصیص داده شد و ب نوعی بعد از کسر هزینه های دفتر مرکزی شرکت آب استان از کل بودجه این مبلغ مازادش بود) مدعی هستند تا این لحظه به طور کامل و موثر هزینه شده لای روبی هم ک در طول کانال اصلی دشت لیشتر موسوم ب sc1 در امتداد جاده اصلی گچساران ب بهبهان هستش حتی ی میلیمتر انجام نشده و همواره و همه شب باعث سرریز آب به اراضی مردم میشه
ارادتمند شما
علی محرابی
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام و ادب خدمت مخاطبان کبنانیوز.
انشاالله در آینده ی نزدیک موضوع عدم بهره مندی کشاورزان منطقه لیشتر از منابع آب سد کوثر و کوتاهی آب منطقه ای استان در طول سالیان گذشته تا بحال و .. و استفاده ابزاری و پوشش رسانه ای این سازمان از محرومیت و مظلومیت کشاورزان این دشت در جهت اهداف نامشخص خود را به گوش مردم شهرستان گچساران خواهم رساند.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1