تاریخ انتشار
جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۴۱۶۹۴۹
ابوترابی‌فرد:

مردم در انتخابات پیش رو دست به انتخابی آگاهانه بزنند

۰
مردم در انتخابات پیش رو دست به انتخابی آگاهانه بزنند
کبنا ؛خطیب این هفته نماز جمعه تهران گفت: مردم اهل بصیرت هستند. منافعشان تامین شود از منافع ملی دفاع می کنند. نمی شود ملت در دفاع مقدس مشارکت داشته باشند در قانون مشارکت نداشته باشند.
حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به نمازجمعه هفته گذشته که به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: ملت بزرگ ایران بار دیگر با حضور به یادماندنی، پیوند استوار و مستحکم خویش با رهبر معظم انقلاب اسلامی، آرمان‌های بلند امام(ره) و شهدا را فریاد نمودند. با دل‌هایی لبریز از شوق و نشاط و قدرت با دیدگان اشک بار در سوگ شهدا، جانباختگان سانحه هوایی و برادران و خواهرانی که در مراسم کرمان به ملکوت اعلا پیوستند شرکت کردند.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این جمعه فراموش نشدنی، ملت بزرگ ایران و ملت‌های قهرمان و مقاوم دنیای اسلام را با دو خصیصه صبار و شکور یاد کردند. اشاره به این حقیقت که پیروزی‌ها دستاورد این دو گوهر گرانبهاست و این مهم است.
ابوترابی‌فرد با اشاره به آیاتی از قرآن که به اهمیت استقامت و صبر اشاره دارد، گفت: تجربه گران‌سنگ ملت بزرگ ایران پیروزی در پرتو ایمان و صبر است. خانواده‌های معزز شهدا و جانبازان بر این سختی‌ها صبر کردند.
وی ادامه داد: در این‌روزها توفیق داشتم خدمت چند خانواده که عزیزانشان در این حادثه هوایی به شهادت رسیدند، برسم؛ خدا شاهد است دنیایی از صبر را دیدم. این صبر دستاورد ارزشمندی دارد.
خطیب نماز جمعه تهران گفت: پیروزی جامعه اسلامی مدیون صبر جمعی است. خانواده‌ای که صبار و شکور است قطعا به پیروزی می‌رسد. جامعه‌ای قدرتمند، عزیز و سربلند است که صبار و شکور باشد.
وی به حضور آحاد مردم در تشییع پیکر شهید سلیمانی اشاره کرد و  گفت: به طرق مختلف مطلع شدم شاید خواهرانی که حجابی در اندازه اسلام نداشتند با چادر مشکی در مراسم تشییع سردار سلیمانی حضور پیدا کردند. شهید سلیمانی دغدغه شما را داشت برای امنیت شما جانش را در کف دست گذاشت و شما قدر شناسی کردید. قدرشناسی این است که با حجاب چهره تهران را تغییر بدهید.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: ملت ایران باید با هم صابر باشند. ملت ایران و عراق باید در کنار هم صبر کنند. صبر جمعی نیاز داریم. هنر سردار سلیمانی سه دهه تلاش برای خلق صبر جمعی بود. او دغدغه این را داشت که ملت ایران در کنار ملت عراق بایستد و صابر باشند.
وی تصریح کرد: رهبر عالی قدر انقلاب اسلامی به دو یوم‌الله اشاره کردند؛ یوم الله سوم را هم مردم قهرمان عراق خلق کردند در راهپیمایی عظیم میلیونی در کنار مردم ایران و ملت‌های مسلمان منطقه فریاد مرگ بر آمریکا سر دادند. آغازی بر پایان نامشروع آمریکا در دنیای اسلام بود.
ابوترابی‌فرد گفت: ستون سیاست آمریکا از دیرباز در منطقه فرو ریخته بود. هم‌پیمانان آمریکا خود را در حال فروپاشی می بینند ساختار منطقه در دستان قدرتمند ملت‌های مسلمان قرار گرفته است. ملت عراق، سوریه، یمن، ترکیه، ملت ایران و ملتهای مسلمان در کنار هم یک جبهه متحد را تشکیل دادند. مشروعیت حاکمان دست‌نشانده غرب در منطقه به طور کلی فرو ریخته است. اسلام در پرتو فهم صحیح از اسلام ناب به مکتب نیرومندی برای تبدیل ملت‌های منطقه به یک قدرت تعیین کننده تبدیل شده است. امروز با عملیاتی که رخ داد قدرت نظامی آمریکا در منطقه نیز فرو ریخت.
وی افزود: باید ملت اسلام در کنار هم باشند. شعار نه غزه نه لبنان یعنی با اقتدار ایران اسلامی سرو کار داریم. عراق منهای ایران کاهش قدرت ایران است. لبنان منهای عراق کاهش اقتدار ملت قهرمان عراق است. آن ها اتحادیه تشکیل می دهند. اما صفوف ملت اسلام را متفرق می کنند. در جنگ جهانی اول و دوم از همه توانشان برای تجزیه دنیای اسلام و حذف آن از نقشه منطقه جنوب غربی آسیا استفاده کردند. اما امروز اسلام رمز وحدت ملت‌های منطقه است. باهم باشید.
امام جمعه موقت تهران گفت: معنای صبر جمعی ایستادگی مقابل دشمن است. مبادا صبر شما از گروه‌های تروریستی غرب کم‌تر باشد. مبادا صبر ملت ایران از حاکمان آمریکا کمتر باشد. نقش حاج قاسم سلیمانی در امنیت اروپا و آسیا بر صاحب نظران پوشیده نیست. نقش ایران در ثبات امنیت منطقه نیز پوشیده نیست. پیوندها را با یکدیگر مستحکم کنیم. قدرت را افزایش دهیم. در منطق قرآن، قدرت مرز نمی‌شناسد امت اسلام باید در عرصه‌های علمی، دفاعی و فرهنگی در مرز قدرت حرکت کند. دانش علم مساوی با توانایی است این برتری فناوری نظامی ایران بر مستکبران پوشیده نیست.
خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از خطبه ها با اشاره به انتخابات پیش‌رو اظهار کرد: در آستانه شکل گیری مجلس یازدهم قرار داریم. اولا ملت عزیز را به حضور یکپارچه در انتخابات دعوت می کنم. ثانیا به مروری بر سیاست‌های قانونگذاری ابلاغی رهبر معظم و عالی قدر انقلاب اسلامی که در ششم مهرماه سال جاری در ۱۷ بند به قوای سه گانه ابلاغ گردید می پردازم.
ابوترابی‌فرد ادامه داد: با تجربه‌ای که در نهاد قانون گذاری دارم عرض می کنم قانون عدالت محور و شفافا معطوف به نیازهای اصلی و واقعی الهام گرفته از مشارکت ذی نفعان و نهادهای قانونی قابل اجرا و سنجش و پایه اصلی و رکن پیشرفت کشور است.
وی تصریح کرد: هرگاه نهاد قانونگذاری در اندازه‌ای قرار گرفت که توانست با پرهیز از تصویب قوانین که فارغ از عقبه لازم است در مسیر تحقق سیاست‌های ابلاغی قدم بر دارد مطمئن باشید در مسیر پیشرفت کشور هستیم. در این راستا نیازمند به جمع قابل توجه از نمایندگان منتخب ملت ایران هستیم که در کنار تعهد، شجاعت، انگیزه حرکت و اقدام، از فهم لازم برای مسائل اصلی کشور و ارائه نقشه راه برای برون رفت از تنگناها بهره مند باشند.
خطیب جمعه تهران گفت: این کار ملت را دشوار می کند. باید دست به انتخابی آگاهانه بزنند. این نمایندگان راه دشوار پیش رو دارند. این اهداف بلند نیازمند به عقلانیت، علم، عزم و اراده است.
این نماینده پیشین مجلس گفت: حدود ۸۰ درصد قوانینی که در مجلس تصویب می شود اصلاحیه است. یعنی قانونی که تصویب شده از شفافیت و روشنی لازم بهره مند نبوده است و نیازمند تفسیر یا اصلاح است. این روش نمی‌تواند ریل حرکت و تحول و تغییر باشد. بارها در محافل رسمی و غیر رسمی اعلام گردیده قوانینی متعارض، متداخل، مشابه، مزاحم، مترادف و متضاد فراوانی در نظام حقوقی ما وجود دارد. با این مدل نمی توان قدرتی در تراز جمهوری اسلامی را خلق کرد. لذا سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری معظم انقلاب اسلامی که اولا از بالاترین عقبه علمی و کارشناسی برخوردار است و ثانیا نگاه بلند مدت به کشور دارد و ثالثا تضمین کننده منافع ملی است و رابعا راه مدیریت و حوزه اجرا را در مسیر خلق هموار می کند، باید مورد توجه قرار گیرد.
وی یادآور شد: مخاطبان این سیاست‌های کلی قوای سه‌گانه هستند اما ثقل مسئولیت بر شانه‌های نمایندگان ملت ایران است. مجلس باید مسیر این حرکت را با اصلاح آیین نامه داخلی با توجه جدی به اسناد بالا دستی نظام با توجه به نیازهای کلیدی کشور هموار کند.
ابوترابی‌فرد گفت: در بند یک تا چهار به قانون گذاری اشاره شده است. این نظام، جمهوری اسلامی است؛ هویتش، اقتدارش، منزلتش ثمره اسلامیت نظام است. اسلامیت نظام در قوانین حاکم بر کشور تجلی پیدا می کند لذا باید نهاد قانون گذاری دولت و دستگاه قضایی از همه ظرفیت خویش برای انطباق با آموزه‌های وحیانی استفاده کنند.
وی با اشاره به اهمیت سیاست‌های ابلاغی گفت: منبع دوم برای تقنین، قانون اساسی است. طرح‌ها، لوایح و قوانین کشور باید ناظر به قانون اساسی سامان بگیرد. منبع دیگر سیاست‌های کلی نظام است که با عقبه علمی بررسی و تدوین می‌گردد و رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ می‌فرمایند. این سیاست‌ها باید اساس و محور تقنین در کشور باشد. برخورد با سیاست‌های کلی گاهی انفعالی است و گاهی فعال. برخورد انفعال آن است که قانون را در مجلس بدون نگاه به اسناد بالادستی تدوین می کنیم اما نهایتا شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام رصد می کنند که در تعارض با اسناد بالا دستی نباشند. آنچه گره گشا است آن است که قانون با نگاه دقیق به سیاست‌های ابلاغی تصویب شود. اگر در این جهت حرکت کنیم با انقلاب عظیم در همه عرصه‌های کشور روبرو می‌شویم.
ابوترابی فرد در ادامه به رفع ابهامات و چالش‌های نظام قانون‌گذاری اشاره کرد و گفت: قوانین باید از نگاه ملی و بلند مدت برخوردار باشد در این راستا باید جایگاه مرکز پژوهش‌های مجلس از جایگاه و منزلت مشاوره ای ارتقا پیدا کند.
امام جمعه موقت تهران در بخش پایانی خطبه ها گفت: از مباحث بسیار مهم و کلیدی در حوزه تقنین جلب مشارکت حداکثری مردم در فرایند قانون گذاری است. مردم اگر می خواهند با قانون افزایش برخی حامل‌های انرژی روبه‌رو شوند باید در جریانش قرار بگیرند. باید نظر و استدلال مردم را دریافت کرد. باید با مباحثه و گفت‌وگو و با استفاده از فضای مجازی نظر ذی نفعان را برای قانون گذاری مورد توجه قرار داد. بعضی از کشورهایی که در حوزه قانون‌گذاری وزنی دارند از ۱۰۰ سال قبل برنامه ریزی کردند نظر ذی نفعان را بگیرند. می گویند قانون باید از پایین به بالا باشد. مردم اهل بصیرت هستند. منافعشان تامین شود از منافع ملی دفاع می کنند. نمی شود ملت در دفاع مقدس مشارکت داشته باشند در قانون مشارکت نداشته باشند. (ایسنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1