تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۳۷
کد مطلب : ۴۱۶۵۰۵
در کهگیلویه و بویراحمد چه کسی پاسخگو است؟

سند توسعه صادرات غیر نفتی کهگیلویه و بویراحمد هنوز اندر خم یک کوچه

۰
سند توسعه صادرات غیر نفتی کهگیلویه و بویراحمد هنوز اندر خم یک کوچه
کبنا ؛«24 فرودین ماه سال 90 سند راهبرد ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با مشخص شدن وظایف بخش‌های مختلف با هدف توسعه و حمایت از صادرات غیرنفتی در طول برنامه پنجم توسعه برای تحقق اهداف سیاست‌های کلی نظام در کاهش وابستگی دولت به نفت توسط دولت تصویب شد.
وزیران عضو کارگروه صادرات کشور در جلسه 10 اسفندماه 89 به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سند راهبرد ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور را به تصویب رساندند.
بر اساس این مصوبه، دستگاه‌های دولتی و غیردولتی موظف بودند ضمن هماهنگی با وزارت بازرگانی (سازمان توسعه تجارت ایران) نسبت به اجرای برنامه‌ها و تکالیف مربوط اقدام کنند و سازمان توسعه تجارت ایران در راستای تحقق برنامه‌های بخشی، گزارش عملکرد اجرای سند یادشده را هر شش ماه یکبار به کارگروه صادرات کشور ارائه کند.
در نهایت این تصویب‌نامه در تاریخ 15 فرودین ماه 90 به تأییـد رئیس‌جمهور رسیده و 21 فرودین ماه از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد این سند در بسیاری از استان‌ها تدوین و به مرحله اجرایی رسیده است. از مصوبه دولت نزدیک به 8 سال می‌گذرد و برنامه پنجم توسعه تمام و دیگر عمری از برنامه ششم نمانده ولی هنوز سند توسعه صادرات غیر نفتی کهگیلویه و بویراحمد در گیر و دار اما و اگر مسئولان و متولیان امر مانده است.»
 همین موضوع باعث شد تا یکی از دستور العمل‌های جلسه  شورای اشتغال استان کهگیلویه و بویراحمد که روز شنبه (21 دی ماه 98) به ریاست سید حشمت الله صمیمی دوست معاون امور اقتصادی استاندار برگزار شد، به سند توسعه صادرات غیرنفتی استان اختصاص یافت. 
چنگیز هاشمی نایب رئیس اتاق بازرگانی استان در این نشست با حمله به مسوولان سازمان برنامه و بودجه استان اظهار کرد: اعتباراتی که برای پژوهش به استان تزریق می‌شود به صورت کاربردی از خروجی آن چیزی دیده نمی‌شود.
نایب رئیس اتاق بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: وضعیت پژوهش  در استان به گونه ای است که نقشه راهی از رهگذر این پژوهش‌ها برای استان ترسیم نمی شود.
وی گفت: برای نمونه برنامه و بودجه استان توضیح دهد که در این 40 سال چه کاری در این حوزه انجام داده است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی یاسوج نیز تصریح کرد: باید پاسخگو باشید که چرا بعد از گذشت سال‌ها این سند را تدوین نکرده‌اید در حالی این موضوع ربطی به اتاق بازرگانی ندارد ولی با هدف کمک همکاران ما پذیرفته‌اند.
چنگیز هاشمی خاطرنشان کرد: همه ساله اعتبارات زیادی را در زمینه پژوهش به دستگاه‌های اجرایی اختصاص می‌دهید اما خبری از یک پژوهش کاربردی با هدف ترسیم نقشه راه نیست.
هاشمی خطاب به سرپرست سازمان برنامه و بودجه استان که باید  این سند 20  سال پیش تدوین می‌شد با بیان این که یکی از مشکلات ما در استان مربوط  به صادرات غیر نفتی است، اظهار کرد: ایراد من به عنوان نایب رئیس اتاق بازرگانی این است که چرا مسوولیت آن را بر عهده گرفته است باید دستگاه متولی خود این کار را انجام می‌داد.
در ادامه شهابی سرپرست برنامه و بودجه استان خطاب به نایب رئیس اتاق بازرگانی استان گفت: سخن درستی نیست که در طول 40 سال اخیر کاری انجام نشده می‌توانید با حضور در سازمان کارهای بزرگ را که انجام شده از طرح آمایش سرزمین تا بسیاری از کارهای دیگر را مشاهده کنید.
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد، می‌گوید: در نشست گذشته این شورا اتاق بازرگانی یاسوج برای تدوین سند توسعه صادرات غیر نفتی استان اعلام آمادگی کرد.
علی شهابی افزود: از اتاق بازرگانی در راستای مقدمات تدوین این سند شرح خدمات خواسته شد که این مجموعه در دو صفحه موارد خواسته شده را ارسال کرده‌اند که این مسئله جای تعجب دارد که چگونه می‌خواهند در دو صفحه یک سند را تمام کنند.
وی خاطرنشان کرد: در شرح خدمات ارسال شده توسط اتاق بازرگانی خدمات تفصیلی بیان نشده، ساخنار مشخص نیست و پیش نیازها برای رسیدن به هدف و نقش توسعه و زیرساحت‌های مورد نیاز مشخص نیست.
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه طرح پیش بینی شده توسط اتاق بازرگانی مورد تایید ما نیست، بیان کرد:  در این دو صفحه حتی به شناسایی بازارهای غیر نفتی اشاره‌ای نشده است.
بنا بر این گزارش، در این نشست با حرف‌هایی که رد و بدل شد این گونه می‌توان دریافت که سند توسعه صادرات غیر نفتی استان جدی گرفته نشده که وضعیت کنونی صادرات استان خود دلیلی بر این مدعاست.
بعد از اظهار نظر نایب رئیس اتاق بازرگانی و سرپرست  برنامه و بودجه بود که معاون استاندار خطاب به نایب رئیس اتاق اظهار کرد: آقای هاشمی ما که نفهمیدیم شما موافق تدوین سند در اتاق هستید  یا خیر که با پوزخند برخی مدیران استانی مواجه شد!
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1