کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

متن ارسالی؛

با تحلیل وضع موجود: انتخابات بویراحمد و دنا چگونه تمام می‌شود

11 دی 1398 ساعت 18:33

با وجود اختلافات میان اردوگاه‌های اصولگرایان و اصلاح طلبان و تقسیم آرای آنها میان دیگر کاندیداها و ریزش آرای روشنفکر و انتقام اصولگرایان از ایشان، رقابت را باید میان زارعی و درخشنده پور جستجو کرد که در این میان شانس زارعی کمی بیشتر از درخشنده پور خواهد بود و روشنفکر و بهرامی باید منتظر پایان حیات سیاسی خویش در عرصه انتخاباتی بویراحمد و دنا باشند.


متن ارسالی: به نیمه دی ماه نزدیک شدیم ولی یخ انتخابات در بویراحمد و دنا هنوز آب نشده و همگان منتظر خروجی شورای نگهبان هستند که چه کسانی کارنامه قابل قبولی از نظر آنان داشته‌اند. اما با این وجود کاندیدها بدون توجه به خروجی شورای نگهبان در روزهای آینده، به سرکشی و دید و بازدیدها در بین طوایف و آحاد مردم مشغول هستند. حضور آنان در مراسمات فاتحه نیز بخوبی تداوم دارد. که اگر چه انتقاداتی از سوی علما و فضلا در این خصوص شده، اما باید این امر را اقدامی خداپسندانه و رفتاری مهربانانه توصیف کرد که از گذشتگان وجود داشته و به ارث رسیده است. اگر چه برخی کاندیداها به صرف اینکه اکنون کاندیدا شده‌اند در این مراسمات برای معرفی خود حضور دارند.
در این تحلیل سعی بر آن شده بدون جانبداری از شخص و یا کاندید خاصی به آینده انتخابات در بویراحمد و دنا پرداخته شود.
 بهرامی
بهرامی که دو دوره متوالی طعم شکست را از رقبای قدر خود چشیده، مجدد عزم رقابت برای بار سوم نموده است. بهرامی با این گمان که، چون هدایتخواه از رقابت انصراف داده پس شانس بیشتری نسبت به قبل برای پیروزی به ایشان رو کرده است. اما آنچه واقعیت دارد این است که بهرامی شانس موفقیتش بیشتر از دور قبلش نیست. اگر کمی به اطرافیان بهرامی دقت شود مشاهده می‌شود که اکثر لیدرها و حامیانی که سبد رأی ایشان در ادوار گذشته بوده‌اند به سمت زارعی رفته و دوشادوش وی در مراسمات و جلسات مختلف حضور پیدا کرده و تعدادی نیز به ایزدپناه پناه آورده‌اند. از طرفی نیز اکثر اصلاح طلبان هنوز بهرامی را اصلاح طلب ندانسته و حامی ایشان نشده‌اند. به همین خاطر در این دوره اقای ایزدپناه را کاندیدای خود معرفی کرده‌اند. پس دکتر بهرامی نه تنها شانس پیروزی را ندارد بلکه شاید جایگاه بهتری نسبت به دور گذشته نتواند کسب کند.
 ایزدپناه
وی که با شناسنامه سید باقر موسوی پا به عرصه انتخابات گذاشته است و خود را تک گزینه اصلاحات می‌داند و قطع به یقین می‌داند که رقابتی سخت و نفس گیری پیش رو دارد. چرا که در بویراحمد و دنا، فضای سیاسی آغشته به رنگ و بوی احزاب و گروه‌های سیاسی نیست که بتواند با شناسنامه قرضی سید باقر قدعلم کند. وی حتی اگر تک گزینه اصلاح طلبان هم باشد باز هم اقبالی برای پیروزی نخواهد داشت. چرا که در اردوگاه اصلاح طلبان همچون دور گذشته بر سر خروجی این جریان اختلاف و انشقاق وجود دارد و همه همفکر و هم نظر بر روی ایزدپناه نیستند.
در جریان اصلاحلات بخشی طرفدار بهرامی هستند و بخشی نیز به رهبری سید باقر حامی ایزدپناه هستند. و البته نباید از بخش قابل توجهی که حامی غلام محمد زارعی هستند غافل ماند. چرا که عده‌ای از اصلاح طلبان احیاء خود را بعد از ۸ سال خانه نشینی در دوره هدایتخواه مدیون حمایت بی چون چرای زارعی هستند. و از آنجا که این اختلافات در بین آنها وجود دارد و کاندیدهای خروجی این جریان شانس کمی برای پیروزی بر رقبای اصول گرا دارند متوسل به زارعی و حمایت از ایشان شده‌اند.
بنابراین حضور ایزدپناه شاید به نوعی بخشی از آرای زارعی و بهرامی را به خود جذب کند اما شانسی برای پیروزی ندارد. و از آنجا که نام رهبر اصلاحات بویراحمد پشتوانه ایشان است اگر نتواند رأی قابل توجهی را برای پیروزی کسب نماید مشروعیت و رهبریت سید باقر موسوی نیز برای همیشه زیر سؤال می‌رود که اصلاح طلبان بویراحمد و دنا به رهبری سیدباقر رأی تأثیرگذاری بر انتخابات ندارند.
شاپور رمضانی
رمضانی که جوانی خوشنام از اصلاحات است و مدتی در منصب سرپرستی دانشگاه یاسوج مورد استقبال دانشجویان، جوانان و مردم قرار گرفت اکنون به عنوان گزینه‌ای نو برای اصلاحات می‌تواند مورد استقبال قرار بگیرد.
شاید بتوان گفت در میان اصلاح طلبان شاپور رمضانی اقبال بیشتری برای رأی آوری دارد. چرا که هم بین اصلاح طلبان محبوبیت دارد و می‌تواند رأی آنها را داشته باشد و هم تا حدودی از حمایت طایفه‌ای برخوردار باشد. بنابراین اصلاح طلبان می‌توانند نیم نگاهی به رمضانی به عنوان خروجی جریان اصلاحات داشته باشند.
 منتظریان
اردوگاه اصولگرایان نیز همچون اردوگاه اصلاح طلبان دچار اختلاف و انشقاقی تمام عیار است. و آقای منتظریان اکنون با تمام اختلافاتی که بین اصول گرایان وجود دارد به عنوان خروجی این جریان معرفی شده است. ایشان به دو دلیل با بخت و اقبال خوبی رو برو نمی‌شود. اول اینکه ایشان شخصی نظامی، امنیتی است و با انتشار کارنامه امنیتی خود در فضای مجازی باعث واکنش‌های مختلفی در میان مردم و اذهان عمومی شده است.  از طرفی نیز با نگاهی به اطرافیان وی و مشاهده فردی چون سید مسعود حسینی در کنارش، که در زمان مدیریت پر حاشیه‌اش بر استان و فضای سخت گیرانه اش برخی معتقدند که شاید مردم نتوانند زندگی بدون حاشیه در اجتماع را تجربه کنند. دوران حاکمیت سید مسعود حسینی حامی اول و آخر منتظریان، به دوران تاریخی بازگشت بودجه به تهران معروف بوده است. همان دورانی که بویراحمد در فقر، محرومیت و رنج به سر می‌برد و مدیران ایشان برای خوش خدمتی بودجه را به تهران بازگشت می‌دادند تا مردم زیلایی در فقر و رنج بسر ببرند. اکنون نیز حامی معاون خود در زمان استاندار بودنش شده تا که شاید از قِبل نماینده شدن منتظریان دوست دیرینه و همکار خود، مجدداً، حاکم در سایه ایشان در بویراحمد و دنا شود. بنابراین گزینه خروجی ائتلاف «سید مسعود حسینی» و «خلقی پور» از اقبال عمومی برخوردار نیست.
 درخشنده پور
شاید به نوعی ایشان را پدیده انتخابات دوره یازدهم قلمداد کرد. وی با کارنامه‌ای اجرایی در مناصب و مشاغل مختلف و با دو رویکرد پا به عرصه رقابت گذاشته است. اول اینکه از پشتوانه و حمایت رأی قاطع خوبی از طایفه برخوردار است و دوم اینکه ایشان و جریان اصولگرایی نیم نگاهی به همدیگر برای ائتلاف و توافق باهم دارند. که باید تا روزهای آینده و تغییرات احتمالی در اردوگاه اصولگرایان منتظر ماند. چرا که در صورتی که منتظریان نتواند انتظارات آنها را برای رأی آوری برآورده کند قطعاً گزینه‌ای بهتر از درخشنده پور نخواهند داشت. بنابراین با عدم حضور هدایتخواه، قطعاً بخشی از آرای ایشان به سبد رأی درخشنده پور وارد خواهند شد. و از طرفی با توجه به اینکه اقای روشنفکر با اصولگرایان به توافق نرسیده و اعتقادی به سازوکار آنها نداشته و موجب اختلاف و انشقاق در میان آنها شده، اصولگرایان نیز به دنبال انتقام و انتخاب گزینه‌ای رأی آور برای شکست روشنفکر و پیروزی در انتخابات پیش رو هستند. از این رو در این بحبوحه نیم نگاهی به درخشنده پور و آرای طایفه ایشان دارند تا بتوانند به اهداف خود دست یابند.
 
روشنفکر
وی که در دور گذشته به واسطه رأی قومیتی پدیده انتخابات لقب گرفته بود و در طول این چهار سال بسیار تلاش نمود خود را به اثبات برساند که توانایی رقابت با زارعی و هدایتخواه را دارد. اما غافل از اینکه رقابت سیاسی ساز و کار و اصول خود را دارد و صرفاً با در دست داشتن هر تریبون و سخنرانی و تخریب دیگران نمی‌تواند خود را به اثبات برساند و مثبت و موجه جلوه دهد.
البته روشنفکر ضمن اینکه نباید به سبد رأی گذشته‌اش خیلی امیدوار باشد بلکه باید منتظر ریزش‌های زیاد در روزهای آتی و روز انتخابات باشد. اول اینکه بخش قابل توجهی از رأی ایشان به کهگیلویه می‌رود و وارد سبد رأی موحد خواهند شد. و دوم اینکه بخش قابل توجه دیگری نیز وارد سبد رأی درخشنده پور خواهند شد. و ریزش‌های دیگر ایشان نیز به سبد زارعی خواهند رسید. چرا که با عدم حضور هدایتخواه، جمع زیادی از مردم زارعی را پیروز این رقابت می‌دانند. بنابراین بخش قابل توجهی از مردم به سمت فرد پیروز خواهند رفت. و انتظار می‌رود روشنفکر در انتخابات پیش رو رتبه‌ای بهتر از سومی یا چهارمی نصیب ایشان نشود.
 حال سوالاتی پیش می‌آید که ایشان با وجود حمایت از دو کاندیدای رقیب خود در ادوار گذشته یعنی هدایتخواه و زارعی، چه شد که به یکباره تصمیم به رقابت با آنها را گرفت؟ آیا خواسته و توقعات غیر معقول و غیر منطقی از آنها داشته که پوشش داده نشده و باعث تحریک و تشویق خود برای رقابت با آنها شده است؟ اصلاً ایشان چه توانمندی دارد و چکاری می‌تواند انجام دهد که هدایتخواه در طول نمایندگی ۸ ساله خود با آن همه نفوذ در دولت سابق، و زارعی در طول ۸ سال نمایندگی خود و همسویی با دولت فعلی انجام نداده‌اند که ایشان می‌تواند انجام دهد؟ مهم‌تر اینکه در صورت پیروزی موحد در کهگیلویه و تاجگردون در گچساران و روشنفکر در بویراحمد، ایشان با ناپختگی سیاسی و عدم داشتن تجربه کافی چگونه می‌تواند در رقابت با دو نماینده با تجربه و صاحب قدرت باعث رشد و اعتلای بویراحمد شود؟ آیا پیروزی ایشان در انتخابات چیزی جز بازنده بودن بویراحمد دارد؟
پس اگر نقشه راه و مسیر رشد و توسعه را دارد به مسئولان دهد تا آنها انجام دهند و دیگر نیاز به این همه هزینه برای انتخابات نیست!!
 زارعی
زارعی را باید اسوه صبر و استقامت در انتخابات بویراحمد و دنا خواند. وی که در دو دور اول رقابت خود از هدایتخواه شکست خورد سپس با صبوری و استقامت ماند و در دور سوم و چهارم رقیب سنتی خود را شکست داد. ایشان بعد از ۱۶ سال حضور در عرصه سیاسی بویراحمد و دنا دیگر تجربه و پختگی لازم را کسب کرده و در تمام لایه‌های سیاسی و اجتماعی بویراحمد و دنا نفوذ کرده و در میان آنها طرفداران خاص خود را دارد. حال زارعی ابتدا با کارنامه و عملکرد ۸ ساله خود پا به پنجمین دوره حضور خود در عرصه رقابت انتخابات گذاشته است. به دور از انصاف است که کارنامه عمرانی و خدمات رسانی وی را ناچیز و یا غیر قابل قبول بپنداریم. وی با خدمات قابل توجهی که به مردم خصوصاً بخش‌های محروم ارائه داده در قلب آنها رخنه کرده و روابط عاطفی با آنها برقرار کرده است. حضور مداوم در بین مردم و روحیه خستگی ناپذیر وی که در طول این ۸ سال هیچ آخر هفته‌ای نبوده که در بین مردم حضور نداشته باشد و به مشکلات آنها رسیدگی نکرده باشد. و این باعث شده تا جایگاه ویژه‌ای در میان آحاد مردم داشته باشد. حضور پرشور مردم از گروه‌ها و اقوام و احزاب مختلف در همراهی وی برای ثبت نام در فرمانداری بویراحمد می‌تواند گواه این سخن باشد.
اما با این وجود زارعی رقابت آسانی نخواهد داشت. اگر چه شانس پیروزی وی بسیار بیشتر از سایر رقبا می‌باشد. اول اینکه بخش قابل توجهی از آرای ایشان حمایت بی چون و چرای طایفه ایشان همچون گذشته است. دوم آرای چشم گیری از میان اصلاح طلبان دارد. چرا که با وجود اختلاف در اردوگاه اصلاح طلبان و شانس کم پیروزی کاندیدهای آنها متوسل به زارعی و حمایت از ایشان خواهند شد. از طرفی اصلاح طلبان چون بواسطه زارعی در این ۸ سال احیاء شده‌اند خود را مدیون ایشان می‌دانند. سوم اینکه اصول گرایان که به واسطه عدم حضور هدایتخواه و زخم خورده لجبازی‌های روشنفکر، بدنبال انتقام از ایشان هستند و هماهنطور که از شواهد و قرائن پیداست بخش قابل توجهی از اصولگرایان بدون اینکه در کنار زارعی دیده شوند به سمت زارعی سوق پیدا کرده‌اند و در روز انتخابات رأی آنها به سبد زارعی ریخته خواهند شد. ضمن اینکه اصول گرایان می‌دانند در صورت پیروزی روشنفکر می‌بایست فاتحه تمام ساز و کار و اصول و تشکیلات اصولگرایی را خواند. چرا که روشنفکر هیچگونه اعتقادی به این تشکیلات ندارد و در صورت پیروزی آنها را برمی چیند و تفکر خود را غالب می‌کند. بنابراین بخشی از اصول گرایان قانع به حمایت از زارعی شده‌اند تا حتی با وجود پیروزی زارعی بتوانند سازو کار تشکیلاتی خود را برای ادوار بعد حفظ نمایند و روشنفکر را با شکستش، قانع کنند که بدون ساز و کار و اصول سیاسی قادر به پیروزی نخواهد بود.
زارعی اگر چه با ریزش‌هایی مواجه بوده است اما رویش‌هایی نیز داشته است. و اگر ایشان بتواند تا پایان انتخابات آنهارا جذب و راضی نگه دارد شانس اول پیروزی در این ماراتن خواهد بود. که تا کنون بر خلاف سایر کاندیدها که با هیاهو و جنجال و تخریب رقبا سعی بر جذب آرا دارند ایشان با زیرکی تمام بصورت چراغ خاموش فعالیت می‌کند و آرای گروه‌ها و اقشار مختلف را جذب می‌کند. که این نشان از پختگی و زیرکی سیاسی ایشان است که در طول ۱۶ سال رقابت کسب نموده است.
با وجود اختلافات میان اردوگاه‌های اصولگرایان و اصلاح طلبان و تقسیم آرای آنها میان دیگر کاندیداها و ریزش آرای روشنفکر و انتقام اصولگرایان از ایشان، رقابت را باید میان زارعی و درخشنده پور جستجو کرد که در این میان شانس زارعی کمی بیشتر از درخشنده پور خواهد بود و روشنفکر و بهرامی شاید منتظر پایان حیات سیاسی خویش در عرصه انتخاباتی بویراحمد و دنا باشند.

------------------------
شهریار احمدی
 


کد مطلب: 416135

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/416135/تحلیل-وضع-موجود-انتخابات-بویراحمد-دنا-چگونه-تمام-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1