تاریخ انتشار
جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۲۸
کد مطلب : ۴۱۵۹۴۲
هنرمندی که یک‌شبه «دلقک فرصت‌طلب» شد!

چرا انتقادات «مدیری» دولتی‌ها را آشفته کرد

۰
چرا انتقادات «مدیری» دولتی‌ها را آشفته کرد
کبنا ؛
«مهران مدیری» نامی آشنا برای اکثریت جامعه ایرانی است. او را می‌توان هنرمندی دانست که در آوردن فضای جدید به برنامه های طنز آنها را نونوار کرد و مخاطب را عادت داد که به موضوعاتی جز به آنچه که تا به حال می‌خندیده، بخندد.
**مدیری و محبوبیت در همه دوران‌
او در تمام این سالها و در آثار طنزی که ساخته چه در تلویزیون که خاستگاه او بوده، چه در سینما و چه در شبکه نمایش خانگی نشان داده که همواره موضوعات اجتماعی برای او از اهمیت بالاتری برخوردار بوده‌اند و در همه آثار او این موضوعات کاملا مشهود است. شاید بتوان گفت اوج این ماجرا را می توان در مجموعه 90 شبی «شب‌های برره» جستجو کرد. اثری که مدیری برای در امان ماندن از گزند منتقدان در شهری خیالی و با آدم‌هایی که متعلق به هیچ زمان و مکانی نبودند آن را به تصویر کشید.
نکته جالب ماجرا هم این است که او همواره و در همه این سالها محبوب بوده است! چه زمانی که مسیر را درست رفته و چه زمانی که مسیر را درست نرفته است!
مدیری در تکامل مسیر خود با مرد هزارچهره و دوهزارچهره نیز نشان داد که همچنان موضوعات اجتماعی دغدغه او به شمار می‌روند و در سریال «در حاشیه» این بار با تیغی عریان تر به سراغ جامعه پزشکان رفت و در قالب طنز به آسیب شناسی این حوزه پرداخت که البته در میانه راه با اعتراضات گوناگونی مواجه شد و دست آخر هم ادامه سریال از یک شبکه دیگر پخش شد!
**هنرمندی که یک شبه «دلقک فرصت طلب» شد
اما در آخرین قسمت از برنامه «دورهمی» که به مناسبت یلدا روی آنتن رفت، فضای مجازی که اتفاقا مدیری درباره آن هم نکاتی را یادآور شده بود، محلی برای زدن انگ‌های مختلف به او شد و عناوینی نظیر هنرمند سفارشی، شومن حکومتی، دلقک فرصت‌طلب و ... روانه‌اش شد. برخی روزنامه‌ها هم تمام تلاش خود را کردند که از این قافله عقب نمانند و با تیترهایی نظیر دورهمی میلیاردی، مرد میلیارد تومانی و... به او حمله کردند. حمله‌ای که بیشتر از سمت و سوی طرفداران دولت صورت گرفته بود و نشان می‌دادن آنچه بیشتر این جماعت را عصبانی کرده، حرف‌هایی است که مدیری به روال همیشه زده است. 
**فحاشی به مهران مدیری از کجا آب می‌خورد؟
در حالی که مدیری در ویژه برنامه شب یلدا حرف هایی از جنس مردم زد! حرف هایی که مانند همیشه دغدغه های او را در موضوعات اجتماعی نشان داد که بخش هایی از آنها را مرور می کنیم:
مدیری: دوباره شروع شد. ما آمدیم. ما 13 فروردین اگر یادتان باشد آمدیم تا سری جدید را شروع کنیم شد آخرین برنامه‌مان و کلا هوا شدیم. بعد رفتیم یک برنامه‌ای مثل دورهمی طراحی کردیم در اینترنت و فکر کردیم که آنجا آزادتر است و می‌توانیم آنجا همدیگر را به اسم کوچک صدا کنیم. یک مدت رفتیم ولی دیدیم که بچه‌های گروه جنبه ندارند. کلا فکر کرده‌اند که در اینترنت خط قرمز وجود ندارد. 
-برای بخش خواننده زنگ زده بودن به کسی که می‌گفتم کیه؟ می‌گفتند خیالت راحت جنتلمن است! دیگر آخر سر مجبور شدم گروه را جمع کنم، یک جلسه توجیهی بگذارم و نقشه جغرافیا را بگذارم جلویشان و بگویم بچه‌ها ما هنوز این ور آبیم. آنجا هم که شروع کردیم دوباره هوایمان کردند. بعد رفتیم شبکه نمایش خانگی ولی من پشیمان شدم.
-یک شب رفته بودم سوپرمارکت یک خانمی آمد گفت سلام آقا. 2 کیلو عدس بدهید، یک مدیری. بهم برخورد و پشیمان شدم. رفتیم سراغ ایده بعدی. گفتم برنامه را ضبط کنیم روی نوار وی‌اچ‌اس. شب‌ها با شناسنامه گرویی می‌گیریم و وی اچ اس کرایه می‌دهیم. ولی گفتند اگر آخرش شو نداشته باشد، اصلا فروش نمی‌رود.
-برگشتیم به دورهمی خودمان. من گفتم آقایان خودتان بروید تصمیم بگیرید درباره شروع دورهمی. هر وقت صلاح می‌دانید دورهمی کی شروع شود، اصلا به من هم نگویید و خودتان اعلام کنید. من خودم صبح جمعه فهمیدم دورهمی پخش می‌شود.
**کنایه‌ای که برای دولتی‌ها سنگین تمام شد
تیزترین وجه انتقادی او در این سخنان نیز مربوط به موضوع اعلام نرخ جدید بنزین و سخنان رئیس جمهور بود که اعلام کرده بود خودش هم از این تصمیم بی خبر بوده است.
در ادامه هم او اشاره ای به آلودگی هوا کرد و گفت: مسئولین فرموده بودند که آلودگی هوای تهران ربطی به کیفیت بنزین ندارد! هر جور راحتید! 80  میلیون نفریم دور هم می‌میریم.
مدیری همچنین تاکید کرده بود که سرویس کردن کار ما نیست ما آفریده شده‌ایم برای سرویس شدن و درباره شب یلدا و گرانی ها هم عنوان کرد: خانواده‌های بسیاری امشب خون گریه می‌کنند. پول ندارند که کادویی برای خانواده‌شان بگیرند. امشب ناراحت‌ترین شب زندگی‌اش است و طولانی‌ترین شب زندگی‌اش است که فقط بگذرد. 
البته انصافا نمی توان از گفت و گوی او با مهمانان برنامه (سروش صحت، پژمان بازغی و محمد علیمردانی) گذشت که برای اولین بار با جسارت درباره موضوع سلبریتی ها، مباحث مالیاتی آنها و حدود اظهار نظر آنها سخن گفت.
**انتقاد پذیرفته نیست، حتی از شما دوست عزیز!
همه برنامه همین بود! گوشزد کردن اتفاقاتی که بیخ گوش مسئولان در حال افتادن است و کسی توجهی به آنها ندارد. نکاتی که مهران مدیری را این بار از سوی حامیان دولت با شایعه دستمزد میلیاردی مواجه کرد و نشان داد که انتقاد پذیرفته نیست!  
مدعیان آزادی بیان برای شایعه دستمزد میلیاردی مهران مدیری گریبان چاک کردند و نگران پول‌هایی شدند که از جیب بیت‌المال برداشته است. ادعای کذبی که بدون هیچ سند و مدرکی عنوان شد و نکته قابل تأمل ماجرا اینجاست که چرا همین افراد در مقابل پرونده‌های مالی سنگینی که در دولت وجود دارد، سکوت کرده‌اند و هیچکدام نسبت به میلیاردها تومانی که به دلیل برنامه‌ریزی‌های نادرست هدر رفته، حرفی برای گفتن ندارند!
این روشنفکرنماها و مدعیان آزادی بیان که از رسانه ملی به عنوان رسانه میلی یاد می‌کنند و حرف تکراری‌شان این است که نمی‌توانند اعتراض کنند، نشان دادند که حتی تحمل یک سوزن را هم ندارند چه رسد به جوالدوز!   
**منبع آگاه: مهران مدیری اصلا با صدواسیما قرارداد ندارد
در همین رابطه یک منبع آگاه در سازمان صداوسیما در گفت‌وگو با فارس ماجرای دستمزد میلیاردی صداوسیما به مهران مدیری را تکذیب و تصریح کرد: اصلا طرح موضوع از پایه ایراد دارد. چون مهران مدیری با تلویزیون قراردادی ندارد. قرارداد او با تهیه کننده است و این تهیه کننده است که تعیین می‌کند چه دستمزدی به مجری خود بدهد.
وی ادامه داد: برای تهیه چنین برنامه‌هایی بودجه مشخص و معینی وجود دارد، قراردادهای شفافی امضاء می شود و غیرممکن است که یک مجری بتواند قرارداد دستمزد میلیاردی با تلویزیون ببندد. ضمن اینکه این نکته را فراموش نکنیم که حتی اگر این اتفاق بیافتد، میزان سودآوری مهران مدیری برای تلویزیون چندین برابر دستمزدی است که او می‌گیرد.
**رنجبران: برخی سناریوی سیاسی‌شان شکست خورد/ مسیر شادی مردم ادامه دارد
در همین رابطه اما «محمدحسین رنجبران» مدیر کل روابط عمومی سازمان صداوسیما در فضای مجازی نوشت: به شادی مردم نگاه سیاسی نداشته باشید. تا از چم و خم قصه‌ها هم با خبر نشده اید، تیتر یک نزنید.
این حجم از تماس های مردم با 162 و میزان رضایت‌شان ازبرنامه های شب یلدا قیمت ندارد. گرچه در سازمان صداوسیما همیشه با حداقل قیمت هزینه شادی پرداخت می شود.
او همچنین تاکید کرده: برخی ها که با این شادی مردم و موفقیت صداوسیما سناریوی سیاسی شان را شکست خورده و چند صد میلیارد تومانشان را از کف رفته می دانند، بدانید و بدانند که این مسیر ادامه دارد.
چند سالی است که مدیری در مرز پختگی به اجرای برنامه «دورهمی» روی آورده است. برنامه ای در شبکه نسیم که رقیبی جدی برای شبکه های قدیمی تر به حساب می آید. هرچند جای خالی این برنامه در سال گذشته عرصه را برای شبکه های دیگر باز کرد، اما شبکه نسیم نشان داد که هنوز می خواهد از کسی که با جعبه جادو به شهرت محبوبیت رسیده؛ همچنان استفاده کند و علی رغم شایعات باز هم این سلبریتی میان سال را به خانه اول خود برگرداند.(کاری که شبکه های دیگری که شاید روزی خانه مدیری بوده اند، نتوانستند انجام بدهند.) اتفاقی که به مذاق برخی خوش نیامد و تلاش کردند با تیغی تیزتر و بی‌محاباتر و در فضایی غبارآلود و غیر شفاف او را مورد حمله قرار دهند!
اینکه برخی کاندیداهای انتخابات و دولت‌ها از سلبریتی‌ها برای رسیدن به رای بیشتر بهره می‌برند، موضوع جدیدی نیست، اما این بار برگ جدیدی رو شد و اینکه هرکس با ما نیست، علیه ماست حتی اگر سلبریتی باشد که همواره ابزار ماست!
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1