تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۶
کد مطلب : ۴۱۵۴۷۵

سهم ۸ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی از صادرات نفت

۰
سهم ۸ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی از صادرات نفت
کبنا ؛سهم صندوق توسعه ملی از منابع ورودی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات و خالص صادرات گاز در سال ۱۳۹۹، مطابق قانون ۳۶ درصد و معادل هشت میلیارد دلار است.
سازمان برنامه و بودجه کشور روز چهارشنبه با تکذیب برخی ادعاها درباره میزان سهم واریزی از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی طی اطلاعیه‌ای تاکید کرد:‌ «سهم صندوق توسعه ملی از منابع ورودی حاصل از صادرات نفت خام و میعانات و خالص صادرات گاز در سال آینده معادل هشت میلیارد دلار است، نه ۶۷۰ میلیون یورو.»
بر اساس این اطلاعیه، با توجه به فروض در نظر گرفته شده برای میزان صادرات نفت خام و میعانات و خالص صادرات گاز، مجموع درآمد ارزی کشور از موارد یاد شده در سال ۱۳۹۹، معادل ۲۲.۲۵ میلیارد دلار خواهد بود که ۱۴.۵ درصد آن یعنی معادل ۳.۲ میلیارد دلار سهم شرکت ملی نفت ایران و شرکت دولتی تابعه وزارت نفت، ۴۹.۵ درصد سهم دولت یعنی معادل ۱۱ میلیارد دلار و ۳۶ درصد سهم صندوق توسعه ملی (مطابق قانون برنامه ششم توسعه) یعنی معادل ۸ میلیارد دلار است.
بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، با توجه به عدم تکافوی منابع، مقرر شده است که به میزان ۳.۵۶ میلیارد دلار به صورت تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی در قالب واگذاری دارایی‌های مالی، به مصارف معینی برسد.
عمده این مصارف شامل تقویت بنیه دفاعی، طرح‌های آبیاری تحت فشار و نوین، آبخیزداری و آبخوان‌داری، مقابله با اثرات مخرب ریزگردها و تأثیر آن بر شبکه‌های برق، طرح‌های آب‌رسانی روستایی و عشایری و حمل‌ونقل ریلی برون‌شهری هستند.
از این رو، سهم صندوق توسعه ملی از منابع ورودی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات و خالص صادرات گاز در سال ۹۹،  مطابق قانون ۳۶ درصد و معادل ۸ میلیارد دلار است و برداشت ۳.۵۶ میلیارد دلار از صندوق به صورت تسهیلات ارزی با تضمین بازپرداخت توسط دولت خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1