تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب : ۴۱۵۴۴۸
احتمال ارائه چهار لیست توسط اصولگرایان/ تلاش بزرگان برای وحدت

جدال انتخاباتی اصولگرایان؛ هشدار درباره تندروها

۰
جدال انتخاباتی اصولگرایان؛ هشدار درباره تندروها
کبنا ؛جدال‌های انتخاباتی اصولگرایان در حال شکل‌گیری است و قطب بندی‌های جناحی آنها آغاز شده است. در این بین برخی ناظران و فعالان سیاسی اصولگرا نگران قدرت گرفتن تندرو‌های این جریان و شکست میانه‌رو‌ها در انتخابات مجلس اند.
پس از پایان ثبت نام نامزد‌های انتخابات مجلس بحث بر سر چگونگی تنظیم‌های لیست‌های انتخابات در جریان اصولگرا آغاز شده است. برخی ناظران معتقدند که اصولگرایان با چندین لیست در رقابت انتخاباتی مجلس حضور خواهند یافت.
با این حال تلاش‌ها برای ارائه یک لیست واحد مورد قبول اکثر گروه‌های شاخص اصولگرا در جریان است. تلاش‌هایی که برخی تحلیلگران از جمله امیر محبیان به آن نگاه مثبتی ندارد. او می‌گوید نسبت به رسیدن اصولگرایان به وحدت "بسیار مشکوک" است.

جدال انتخاباتی اصولگرایان؛ هشدار درباره تندروها
برخی فعالان سیاسی اصولگرا نگران پیروزی تندروها در انتخابات مجلس هستند

محبیان در گفتگو با خبرآنلاین از تحرکات جریان تندرو اصولگرا ابراز نگرانی کرد و هشدار داد "جریان اصیل اصولگرا سال هاست در انفعال محض است و تعریفش از وحدت باج دادن به افراطی هاست. بازی که افراطی‌ها برای آن‌ها تعریف کرده اند بسیار ساده است؛ ایجاد توهم درباره جایگاه اجتماعی افراطیون، انداختن اصولگرایان سنتی به انفعال و تلاش برای تامین نظر افراطی‌ها و نهایتا در آخرین لحظه بر هم زدن بازی. "
او معتقد است اصولگرایان سنتی "با خوشبینی افراطی همیشه در برابر این بازی تسلیم شده اند." به گفته محبیان در انتخاباتی آتی نیز با همین "مدل ساده" اصولگرایان سنتی به دام می‌افتند.
در انتخابات‌های گذشته با وجود اینکه اصولگرایان همیشه صحبت از وحدت می‌کردند، اما درعمل این اتفاق رخ نمی‌داد. در انتخابات‌های ریاست جمهوری همیشه چند نامزد اصولگرا به رقابت با یکدیگر می‌پرداختند و در انتخابات مجلس نیز اختلافات آنقدر بالا می‌گرفت که لیست‌های متنوعی منتشر می‌شد. میدان دار اختلافات در جریان اصولگرا در سال های اخیر جبهه پایداری و فعالان نزدیک به این جبهه بوده است. حالا امسال جدا از پایداری نزدیکان احمدی نژاد و تیم قالیباف و عده ای از جوانان با رویکردهای انقلابی نیز وارد فرآیند انتخابات شده اند. به این ترتیب اوضاع پیچیده‌ای در جریان اصولگرایی وجود دارد.
امیر محبیان می‌گوید "قالیباف را در زمره افراطی‌ها دسته بندی نمی‌کنم؛ گرایش قالیباف نوعی تکنوکراتیسم است که البته با شعار‌های جهادی و انقلابی آمیخته شده است."
او افزود: «هواداران احمدی نژاد فعلا نزدیکترین شعار‌ها را با طبقه خشمگین معترض دارند؛ اگر بتوانند جلب نظر آن‌ها را داشته باشند پتانسیل خوبی دارند به شرط آن که بازی را متعادل و هوشمند پیش ببرند.»
 
نگرانی از افراطی گری در سیاست خارجی
در همین حال حشمت الله فلاحت پیشین دبیر پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس هم از ورود افراطی به مجلس یازدهم ابراز نگرانی کرده است. او گفت: "نگران هستم که فضای افراطی در مجلس آینده شکل بگیرد و به جای صلح و توسعه کشور را به سمت جنگ ببرند؛ این خطری تهدید کننده است."
نگرانی فلاحت پیشه بیشتر از وضعیت پیچیده سیاست خارجی کشور ناشی می‌شود. به عقیده او"مثلثی افراطی در دنیا شکل گرفته است و ترامپ و نتانیاهو مرتجعان اضلاع آن هستند که برای توطئه، جنگ و گرفتار کردن ایران، فضای بحرانی را چیده‌اند، ما باید از این وضعیت خارج شویم و پول مملکت صرف توسعه کشور شود. "
جدال انتخاباتی اصولگرایان؛ هشدار درباره تندروها
ثبت نام مصباحی مقدم عضو جامعه روحانیت مبارز و قالیباف در انتخابات مجلس

اصولگرایان با چهار لیست می‌آیند؟
با وجود اینکه فقط چند روز از پایان ثبت نام نامزد‌ها گذشته است، اما از همین ابتدا مرزبندی‌های در میان اصولگرایان روشن شده است. محمد باقر قالیباف هنگام ثبت نام از طرح "مجلس نو" رونمایی کرد و گفت: «با وارد کردن جمعی از چهره‌های نو، مومن و متخصص در تهران و برخی دیگر از شهر‌های کشور به مجلس، در یک سال و نیم باقیمانده این دولت خسته را مجبور به حرکت کنیم.»
این اظهار نظر او نشان می‌دهد که قصد دارد لیستی جداگانه ارائه کند.
شواهد نشان می‌دهد که جبهه پایداری هم با اصولگرایان همکاری نمی‌کند. این گروه در جلسات شورای ائتلاف اصولگرایان حضور فعالی ندارد با این حال می‌گوید به دنبال وحدت است.
با این حساب اگر قالیباف و پایداری حاضر نشوند در ائتلاف اصولگرایان قرار گیرند عملا این ائتلاف از هم می‌پاشد. گروهی سومی که از دل آن بیرون می‌آید اصولگرایان سنتی و میانه رو است که می‌توانند تحت عنوان جبهه پیروان خط امام و رهبری فعالیت کنند.
مشخص نیست طیف نزدیکان به محمود احمدی نژاد هم با لیست واحد در انتخابات شرکت کنند و یا اینکه در لیست‌های دیگر جای گیرند. اگر این گروه نیز لیستی مستقل دهد، رقابت درونی اصولگرایان پیچیده‌تر هم خواهد شد.
محمد جواد ابطحی از اعضای پایداری درباره احتمال انتشار لیست‌های متعدد می‌گوید "انتظار داریم در شورای ائتلاف یک اجماع حداکثری صورت بگیرد، اگر نشد اصولگرایان در تهران ۳ فهرست جداگانه خواهند داشت."
به گفته او "در حال حاضر رایزنی‌های فشرده‌ای انجام می‌شود. افرادی برای کدخدامنشی و نزدیک کردن دیدگاه‌ها به یکدیگر وسط میدان آمده‌اند که امیدواریم به نتیجه برسند. آقای صدیقی و آقای موحدی کرمانی آمده اند و در حال رایزنی هستند."
به نظر می‌رسد یکی از چالش‌های بزرگ وحدت انتخاب سرلیست است. ابطحی درباره احتمال سرلیستی قالیباف، گفت: «بعید می‌دانم. البته دوستان و نزدیکان آقای قالیباف این موضوع را بیان کردند، اما هنوز درباره سرلیست به نتیجه نرسیده‌اند.»
با وجود اینکه اختلاف در میان اصولگرایان زیاد است، اما ترس آن‌ها از احتمال موفقیت لیست اصلاح طلبان باعث شده که سعی در تشکیل یک لیست ائتلافی داشته باشند. ظاهرا گروه‌های اصولگرا از جبهه پایداری خواسته اند که انعطاف به خرج دهد.
محمد جواد ابطحی در این باره گفت: "تکلیف گرایی و انتخاب اصلح" مورد تاکید جبهه پایداری است. او افزود: «دائم نمی‌توان از جبهه پایداری توقع داشت که انعطاف پذیر باشد و از موضعش عقب نشینی کند. خود دوستان اصولگرا نیز باید انعطاف پذیر باشند. همه اش گفته می‌شود که چرا جبهه پایداری انعطاف نشان نمی‌دهد؟ خوب چرا آن‌ها انعطاف به خرج نمی‌دهند؟»
به عقیده ابطحی هم گروه‌های اصولگرا و هم طیف قالیباف باید انعطاف از خود نشان دهند.
جدال انتخاباتی اصولگرایان؛ هشدار درباره تندروها
جبهه پایداری از متهمان اصلی تندروی جریان اصولگراست

آیا پایداری مشکلی جدی برای اصولگرایان است؟
با وجود اینکه در جریان اصولگرا انگشت اتهام تندروی به سمت جبهه پایداری است، اما ناصر ایمانی از تحلیلگران این جریان معتقد است "نسبت به جبهه پایداری شاهد نوعی بزرگ‌نمایی هستیم. "
او معتقد است: «هر چند اعضای جبهه پایداری، انسان‌های خوش‌صبحت هستند و دوربین را زیاد دوست دارند اما به معنای موثر بودن آن‌ها نیست.»
ایمانی می‌گوید پایداری تعدادی افراد هستند که رای زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهند. این فعال سیاسی اصولگرا هم معتقد است این امکان وجود دارد که اصول‌گرایان لیست‌های متعددی داشته باشند.
او افزود: «هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگراها باید بدانند لزوماً اتفاق بدی نیست که تعدادی از هم عقیده‌ها‌یشان در لیست‌های مجزا به مجلس برسند، این می‌تواند موجب تکثر رأی در مجلس شود. همچنین آنها می‌توانند بعد از ورود به مجلس حتی در قالب یک فراکسیون همکاری کنند.» (فرارو)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1