کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اعلام فراخوان مقاله؛

همایش «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» برگزار می‌شود

15 آذر 1398 ساعت 20:49

با انتشار فراخوان همایش «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» توسط بنیاد ایران‌شناسی اعلام شد که این همایش بین‌المللی پنجم و ششم اسفند امسال در تهران برگزار می‌شود.


با انتشار فراخوان همایش «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» توسط بنیاد ایران‌شناسی اعلام شد که این همایش بین‌المللی پنجم و ششم اسفند امسال در تهران برگزار می‌شود.
امروزه زن علاوه‌بر کارکرد اصلی‌اش در کانون خانواده، دارای نقشها و کارکردهای اصلی دیگری در حوزههای مسئولیتهای اجتماعی، تعلیم و تربیت فرزندان و تأثیر آن بر آینده جوامع، مهارتهای علمی، فناوری، اقتصادی و کارآفرینی است.
همچنین اسلام نگاه ویژه‌ای به جایگاه و کرامت زن دارد و الگوهای کاملی از زن نمونه را همچون حضرت فاطمه(س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت زینب(س)، به جوامع بشری عرضه میدارد. به علاوه جایگاه و کرامت زنان در ایران دوران باستان به گونه‌ای بوده که علاوه‌ بر حفظ حجاب، متانت و کرامت زن در آن دوران، ایفای نقش در کارکرد اصلی و محوریش «خانواده»، بعضاً فرمانهای حکومتی با رأی و نظر ایشان صادر می شده است.
با توجه به این موارد، هرچند در برخی زمینه‌ها حقوق زنان با چالشهایی روبه‌رو بوده و نیازمند آسیب‌شناسی و رفع تبعیض ها از حقوق زنان و رسیدن به عدالت جنسیتی می باشیم، بنیاد ایران شناسی مناسب دید تا به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و بزرگداشت مقام زن همایشی را با عنوان «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» ترتیب دهد و در آن از صاحبان اندیشه در حوزه های گوناگون امور زنان دعوت به عمل آورد تا به ارائه آخرین پیشنهادات و راهکارهای خود در معرفی صحیح نقش زنان در جامعه و نیز رفع تبعیض های جنسیتی و موانع حقوقی، بر اساس معیارهای ایرانی و اسلامی پرداخته شود.
بر این اساس، این همایش دارای فراخوان ارسال مقاله در سه محور اصلی با موضوعهای «جایگاه زن در آفرینش و تکوین»، «نقش زنان در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی» و «زنان و مطالعات آینده‌پژوهی در عرصه علم و فناوری در کشورهای اسلامی و کشورهای غربی» می باشد.
محورهای این همایش به شرح زیر است:
۱. جایگاه زن در آفرینش و تکوین
زن در تاریخ تمدن ایران پیش از اسلام
زن در تاریخ تمدن ایران پس از اسلام و در جهان‌بینی اسلامی
زن در جوامع دیگر
۲. نقش زنان در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی
زنان در دستیابی به صلح و پیشرفت پایدار با تکیه ‌بر تاریخ و تمدن ایران و اسلام
زنان در احیاء و ترویج میراث فرهنگی ناملموس
زنان: خودمراقبتی، خودباوری
زنان در تحکیم بنیان خانواده
زنان در اقتصاد خلاق، کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی
۳. زنان و مطالعات آینده‌پژوهی در عرصه علم و فناوری، در کشورهای اسلامی و کشورهای غربی
زنان در رسانه‌ها و فضای مجازی: فرصت‌ها و تهدیدها
مهلت ارسال چکیده مقالات جهت شرکت در همایش تا پانزدهم دیماه سال جاری و مهلت ارسال اصل مقالات تا ۱۵ بهمن‌ماه است.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با دبیرخانه همایش با شماره‌های ۸۸۶۰۸۷۷۹_۰۲۱ و ۳۱۶۷۰۱۷_۰۹۱۰ تماس بگیرند و یا با رایانامه «of.pr@iranology.ir» مکاتبه کنند.


کد مطلب: 415306

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/415306/همایش-جایگاه-زن-تمدن-ایران-اسلام-برگزار-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1