تاریخ انتشار
کد مطلب : ۴۱۵۳۰۳

کشف مولکولی که سلول‌های سرطانی را نابود می‌کند

۰
کشف مولکولی که سلول‌های سرطانی را نابود می‌کند
کبنا ؛دانشمندان موفق به کشف مولکولی شده‌اند که سلول‌های سرطان لوزالمعده را مورد هدف قرار می‌دهد و آنها را نابود می‌کند.
 درصد بقای پنج ساله بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده تا ۹ درصد سقوط کرده است که نیاز مبرم به پیشرفت‌های لازم برای درمان این نوع سرطان کشنده را نشان می‌دهد.
محققان دانشکده پزشکی "سکلر"(Sackler) در دانشگاه تل آویو و مرکز تحقیقات سرطان مرکز پزشکی شبا(Sheba) مولکولی را ساخته‌اند که ادعا می‌کنند می‌تواند سلول‌های سرطانی این نوع سرطان را از بین ببرد.
در مقاله تحقیقاتی اخیر که در مجله Oncotarget منتشر شده است، پروفسور "مالکا کوهن-آرمون" از این دانشگاه و دکتر "تالیا گلان" از مرکز پزشکی شبا توضیح داده‌اند که چگونه تزریق این مولکول جدید موسوم به "PJ۳۴" در اعضای پیوندی موجب ریشه‌کنی قابل توجه سلول‌های سرطانی لوزالمعده در موش‌ها شد.
تغییر در اندازه تومور بعد از سه هفته تزریق روزانه PJ۳۴ شروع شد و تومور شروع به کوچک شدن کرد و در نهایت در روز ۵۶ام به طور کامل از بین رفت.
۳۰ روز پس از پایان درمان با تزریق PJ۳۴، تعداد تومورهای موش‌ها ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش تعداد سلول‌های سرطانی را نشان داد. همچنین هیچ عوارض جانبی در موش‌ها دیده نشد و حتی بر وزن آنها یا نحوه عملکرد آنها تأثیری نگذاشت.
محققان می‌گویند نیاز فوری به یافتن درمانی جدید برای سرطان لوزالمعده وجود دارد.
مولکول PJ۳۴ در ابتدا برای کمک به گرمازدگی ایجاد شد، اما تحقیقات روی این مولکول نشان داد که می‌تواند باعث نابودی سلول‌های سرطانی شود.
محققان می‌گویند: یک مولکول کوچک که باعث جلوگیری از تجمع NuMA در قطب‌های دوقلوی میتوزی سلول‌های سرطانی انسان می‌شود، سلول‌های سرطان لوزالمعده را به طور موثر ریشه کن می‌کند. "PJ۳۴" که در غشای سلولی قابل نفوذ است، به سلول‌های سرطان لوزالمعده دسترسی یافته و آنها را بدون آسیب رساندن به سلول‌های عادی نابود می‌کند. همچنین سمیت سلولی اختصاصی "PJ۳۴" در سلول‌های سرطانی انسان الگوی جدیدی از درمان سرطان لوزالمعده را ارائه می‌دهد که باعث اختلال در بافت‌های طبیعی نمی‌شود.
در حالی که "PJ۳۴" می‌تواند انواع مختلف سلول‌های سرطانی را از بین ببرد، محققان به دلیل پایین بودن میزان بقا در مبتلایان سرطان لوزالمعده، این مولکول را ابتدا روی این نوع سلول سرطانی آزمایش کرده‌اند.
سرطان لوزالمعده همچنین نوعی از سرطان است که تشخیص آن در بسیاری از افراد دشوار است و اغلب افراد وقتی متوجه ابتلا به این سرطان می‌شوند که سلول‌های سرطانی در بدنشان پخش شده و درمان را سخت کرده است.
لوزالمعده یا پانکراس(Pancreas) یا خوش‌گوشت، غده‌ای پهن و دراز است که در قسمت فوقانی شکم و پشت معده قرار گرفته است. لوزالمعده متشکل از سه قسمت سر، تنه و دم است. قسمت سر آن در مجاورت قسمت دوم (دوازدهه) قرار گرفته است. تنه لوزالمعده در پشت معده قرار دارد و دم آن تا نزدیک طحال امتداد دارد. وزن پانکراس در یک انسان سالم و بالغ حدود صد گرم است.
سرطان لوزالمعده یا سرطان پانکراس(Pancreatic cancer) نیز زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های درون غده لوزالمعده که پشت معده قرار دارد، به صورت خارج از کنترلی شروع به تکثیر می‌کنند و یک توده تشکیل می‌دهند. این سلول‌های سرطانی توانایی حمله به دیگر بخش‌های بدن را دارند. چند نوع سرطان پانکراس وجود دارد. رایج‌ترین نوع که آدنوکارسینوم پانکراس نام دارد، ۸۵ درصد از موارد را شامل می‌شود. این آدنوکارسینوم از بخشی از پانکراس شروع می‌کند که مسئول ساخت آنزیم‌های گوارشی است. یک تا دو مورد از میان صد مورد سرطان پانکراس تومورهای اعصاب و غدد هستند که از سلول‌های تولیدکننده هورمون پانکراس به وجود می‌آیند. در کل، میزان تهاجمی بودن این تومورها کمتر است.
علائم و نشانگان رایج‌ترین نوع سرطان پانکراس شامل این موارد است: زردی پوست، درد شکم یا درد کمر، کاهش وزن بدون دلیل، کم رنگی مدفوع، ادرار تیره و بی اشتهایی. معمولاً در مراحل اولیه بیمارِی، نشانگانی وجود ندارد و نشانگانی که شاخص بیماری هستند و به اندازه‌ای خاص هستند که بتوانند ما را به سرطان پانکراس مشکوک کنند، معمولاً زمانی بروز پیدا می‌کنند که بیماری به مرحله پیشرفته خود رسیده است. تا زمانی که سرطان پانکراس تشخیص داده شود، معمولاً بیماری به نقاط دیگر بدن نیز گسترش یافته است.
محققان می‌گویند این مولکول به زودی روی حیوانات بزرگتر و سپس انسان آزمایش خواهد شد.
نام شما