کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارشی درباره جزییات پروژه مشترک قربانی و شجریان

همایون شجریان و علیرضا قربانی؛ همکاری در اوج

30 مهر 1398 ساعت 16:25

همکاری مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این دو خواننده از محبوب‌ترین خواننده‌های موسیقی ایرانی هستند. هر دو آن‌ها در اوج پختگی در فعالیت حرفه‌ای خود قرار دارند و همکاری مشترک آن‌ها می‌تواند با استقبال گسترده هنر دوستان همراه شود.


در این آلبوم «علیرضا قربانی» و «همایون شجریان» با موسیقی «مهیار علیزاده» در تجربه‌ای متفاوت کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و شعر «افسانه» نیما یوشیج را با یکدیگر هم‌خوانی کرده‌اند.
قطعات آلبوم «افسانه چشمانت» را علیزاده در فضای ارکسترال ساخته و با توجه به حال و هوای هر قطعه از ساز‌های ایرانی هم استفاده شده است.
ساز‌های این آلبوم را نوازندگان ایرانی و اروپایی به همراه ارکستر فیلارمونیک متروپولیتن پراگ نواخته‌اند. گروه آوازی تهران به رهبری میلاد عمرانلو و گروه کر شهر پراگ، قسمت‌های کر این مجموعه را خوانده‌اند.
موسیقی ارکسترال این آلبوم در استودیو تلویزیون شهر پراگ ضبط شده است. این ارکستر از معروف‌ترین ارکستر‌های خصوصی اروپاست که در ضبط بسیاری از آلبوم‌های موسیقی و موسیقی فیلم مشارکت داشته است. استودیو ترانه و استودیو کنگان پارسه نیز در بخش‌های ضبط صدای خوانندگان و ساز‌ها در ایران در این پروژه مشارکت داشتند. میکس و مسترینگ این آلبوم در ایران و توسط غلامرضا صادقی انجام شده است.
افسانه چشمانت که با حمایت شرکت مادایران منتشر شده از ١٩ آبان‌ماه در سراسر کشور توزیع می‌شود.
این اولین فعالیت مشترک علیرضا قربانی و همایون شجریان است. همکاری که از سال ۹۳ تا به امروز زمزمه‌های آن مطرح بوده، اما حالا پس از ۵ سال تحقق یافته است.
مهیار علیزاده آهنگساز این پروژه که پیش از این آهنگسازی آلبوم حریق خزان با خوانندگی علیرضا قربانی را در بازار موسیقی منتشر کرده است، در مورد وضعیت ضبط این اثر گفته است: «دغدغه استفاده از چند صدا با نقش‌های مختلف از سال‌ها پیش و در زمان تحصیل در ارمنستان و تحت تاثیر کنسرت‌های موسیقی کلاسیک شکل گرفت؛ ولی در آن زمان تجربه کافی برای چنین پروژه بزرگی را نداشتم. علاوه بر آن کار می‌بایست روی اشعار فارسی ساخته می‌شد و این مشکل‌ترین بخش پروژه بود.»
او افزود: «انتخاب اشعاری که مرا تحت تاثیر قرار دهد و همزمان برای ساخت اثر با ۲ خواننده متفاوت توجیه‌پذیر باشد. این ایده را با همایون شجریان و علیرضا قربانی مطرح کردم و آن‌ها پذیرفتند که روی این پروژه کار کنیم. پروسه انتخاب اشعار و ساخت موسیقی و ضبط چیزی حدود یک سال به طول انجامید که بسیار پر زحمت، ولی در عین حال شیرین بود. البته یک بخش از این اثر بر روی ابیاتی از نیمای بزرگ تالیف شده است و بخش دیگر، قطعاتی را با اشعار احمد شاملو، دکتر شفیعی کدکنی، محمدعلی بهمنی، سیمین بهبهانی و علیرضا کلیایی شامل می‌شود.»
همکاری در اوج
همایون شجریان در حالی با علیرضا قربانی وارد یک فعالیت مشترک شده است که در روز‌های اخیر همکاری اش با پروژه سینمایی "مست عشق" بازتاب گسترده‌ای داشته است.
"مست عشق" اثری سینمایی به کارگردانی حسن فتحی، برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی است. آهنگساز این فیلم سهراب پورناظری خواهد بود و همایون شجریان بخش‌های آوازی را اجرا خواهد کرد.
همایون شجریان و برادران پور ناظری اخیرا نیز کنسرتی در لندن برگزار کرده اند.
در سال‌های اخیر همایون شجریان بیشتر با برادران پور ناظری همکاری کرده است، اما آلبوم "افسانه چشمانت" با آهنگسازی مهیار علیزاده خواهد بود.
همایون شجریان پیشتر آلبوم‌ها و اجرا‌های دو صدایی دیگری داشته است. او جدای از اجرا‌های مشترکی که با پدرش استاد شجریان داشته است، در اپرای عروسکی مولوی ساخته "بهروز غریب پور"، "دیدار شمس و مولانا" را به همراه محمد معتمدی اجرا کرد، که بسیار موفق بود.
علیرضا قربانی نیز در چند ماه اخیر نسبتا پر کار بوده است. او در اوایل مهر ماه در قونیه روی صحنه رفت.
اما اوج کار علیرضا قربانی در بهار و تابستان بود. او پروژه متفاوت "با من بخوان" را در این مدت اجرا کرد. در این پروژه سنگین این خواننده مطرح موسیقی ایرانی اجرا‌های با من بخوان را اردیبهشت ماه طی ۹ سانس در تالار وحدت تهران و تیر و مرداد طی ۳۴ سانس در ایوان عطار مجموعه فرهنگی تاریخی «سعدآباد» تهران روی صحنه برد. ۴۳ سانس این کنسرت‌ها در مجموعه پذیرای بیش از ۳۲ هزار مخاطب بود. این اجرا‌ها مجموعاً سیزده مرتبه تمدید شد و در هر نوبت تمدید فروش بلیت‌ها با سرعت بالایی صورت می‌گرفت. کنسرت‌های "با من بخوان" در چند شهر دیگر کشور هم برگزار شد.
به عقیده بسیاری در پروژه "با من بخوان" با علیرضا قربانی تازه‌ای روبه رو بودیم. او در اقدامی متفاوت، قطعاتی از آثار ماندگار و یا کمتر شنیده شده خود را با حال و هوایی کاملاً متفاوت از کنسرت‌های قبلی‌اش پیش روی مخاطبان و طرفدارانش اجرا کرد.
همکاری مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این دو خواننده از محبوب‌ترین خواننده‌های موسیقی ایرانی هستند. هر دو آن‌ها در اوج پختگی در فعالیت حرفه‌ای خود قرار دارند و همکاری مشترک آن‌ها می‌تواند با استقبال گسترده هنر دوستان همراه شود.


کد مطلب: 414116

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/414116/همایون-شجریان-علیرضا-قربانی-همکاری-اوج

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1