تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۴۱۳۹۰۸
مدیر دفتر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت عنوان کرد

طرح تحول سلامت در ایران؛ نمونه‌ای از پایبندی سیاسی برای رفع مشکلات حوزه سلامت

۰
طرح تحول سلامت در ایران؛ نمونه‌ای از پایبندی سیاسی برای رفع مشکلات حوزه سلامت
کبنا ؛مدیر دفتر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت ضمن تاکید بر اینکه دولت‌ها باید خدمات بهداشتی و درمانی را در اختیار شهروندان قرار دهند، گفت: طرح تحول سلامت که در سال ۲۰۱۵ در ایران اجرا شد، نمونه بسیار خوبی از پایبندی سیاسی برای رفع مشکلات در حوزه سلامت محسوب می‌شود.
دکتر المنظری در همایش پوشش همگانی سلامت ضمن تشکر از دولت ایران به دلیل میزبانی شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی گفت: هنگامی که تمام کشورهای جهان در سال ۲۰۱۷ اهداف توسعه پایدار را مطرح  کردند، خودشان را به توسعه اقتصادی، اجتماعی و ... پایبند کردند که یکی از این اهداف پوشش همگانی سلامت بود.
وی افزود: پوشش همگانی سلامت به معنای برقراری و انجام اقداماتی در زمینه‌ پیشگیری و درمان و بازتوانی است، آن هم بدون این که هزینه‌های غیر ضروری به بیماران تحمیل شود. بحث پوشش همگانی سلامت موضوعی فرهنگی و تاریخی است. دولت‌ها باید خدمات درمانی و مراقبت‌های بهداشتی لازم را در اختیار شهروندان قرار دهند. خوشبختانه برخی از کشورها سیاست‌های پوشش  همگانی سلامت را با سیاست‌های توسعه‌ای خودشان تلفیق کردند.
المنظری با بیان این که همه باید برای تحقق پوشش همگانی سلامت دست بر دست هم دهیم، افزود: در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ شاخص پوشش همگانی سلامت در دنیا افزایشی همه جانبه داشت و از شاخص ۴۴ به شاخص ۶۶ ارتقا یافت، اما در منطقه ما هنوز برای ارتقاء این شاخص راه زیادی وجود دارد. ما تا سال ۲۰۱۵ شاهد بیشترین رشد و پیشرفت پوشش همگانی سلامت در منطقه امرو بودیم.
مدیر دفتر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت با بیان این که شرایط کنونی منطقه ما به دلیل عواملی مانند رشد جمعیت، مهاجرت و مشکلات مالی و عدم دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی بوده است، گفت: یکی دیگر از چالش‌های ما مشکلات اجتماعی و اقتصادی به دلیل گذار جمعیت شناختی است که قشر آسیب‌پذیر بیشترین آسیب را طی این گذار می‌بینند. همچنین چالش دیگر در منطقه بحث سیستم‌ها و نظام بهداشتی کشور است. شاید دلیلش این باشد که کشورها پوشش همگانی سلامت ملی را اجرا نکردند و سرمایه‌گذاری دولت‌ها در این حوزه کم بوده است. همچنین با کمبود پرسنل و عدم دسترسی به دارو مواجه بودند.
المنظری ادامه داد:‌ در سال ۲۰۱۸ تمام کشورهای دنیا خود را ملزم به امضای سند پوشش همگانی سلامت کردند؛ این دستاوردی بسیار بزرگ حتی در حوزه سیاسی محسوب می‌شود. اولین اولویت راهبردی  کشورها پوشش همگانی سلامت است و همه باید دست به دست هم دهند تا این اولویت به واقعیت بدل شود. ما نیز کمک‌های فنی را به کشورهایی که به این کمک‌ها نیاز دارند ارائه می‌دهیم. باید توجه کرد که چالش‌های زیادی برای اجرای پوشش همگانی سلامت وجود دارد، اما هر کشوری باید متناسب با مقتضیات خود آن را پیش برد.
وی تاکید کرد: ‌کشور جمهوری اسلامی ایران توانسته نه تنها در کشور خودش بلکه در کشورهای همسایه خود در این حوزه مساعدت کند. طرح تحول سلامت که در سال ۲۰۱۵ در ایران اجرا شد، نمونه بسیار خوبی از پایبندی سیاسی برای رفع مشکلات در حوزه سلامت محسوب می‌شود. مایل هستم به ایران به دلیل میزبانی این اجلاس تبریک بگویم و مطمئنم که ایران به عنوان الگویی در کشورهای منطقه در حوزه‌ پوشش همگانی سلامت مطرح خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1