تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۴۱۳۸۹۷

روحانی: حسن نیت و تلاش عمران برای حل و فصل مسائل منطقه را با چهره ای گشاده یاری می کنیم

۰
چراغ سبز روحانی به میانجی گری عمران خان
کبنا ؛نخست وزیر پاکستان در دومین سفر خود به تهران با مقامات کشورمان درباره مسائل دوجانبه، تحولات منطقه و روابط میان ایران و عربستان رایزنی و گفت و گو کرد. سفری که به گفته وزارت خارجه پاکستان با هدف اصلی «رفع اختلاف بین دو کشور ایران و عربستان» و بخشی از «ابتکار عمل برای ارتقای صلح و امنیت در منطقه» صورت گرفته و البته مواضع رئیس جمهور کشورمان نشان داد که ایران به میانجی گری عمران خان چراغ سبز نشان داده است. حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی در نشست خبری پس از دیدار با عمران خان ضمن تشکر از سفر نخست وزیر پاکستان به تهران، گفت: حسن نیت و تلاشی را که نخست وزیر پاکستان برای حل و فصل مسائل منطقه دارند، با چهره ای گشاده یاری می‌کنیم تا صلح و ثبات کامل به منطقه حساس ما برگردد. وی تاکید کرد: تهران و اسلام آباد بر این نکته اشتراک نظر دارند که مسائل منطقه راه حل سیاسی دارد و این مسائل باید از طریق گفت وگو بین کشورها حل و فصل شود.
حسن نیت و کلام طیب، پاسخش هم پاسخ طیب و شایسته خواهد بود
رئیس جمهور تصریح کرد: نخست وزیر پاکستان بر این نکته تأکید داشتند که کلید حل و فصل مسئله، پایان یافتن جنگ یمن، آتش بس فوری و کمک به مردم یمن است که می‌تواند آغاز بسیار خوبی باشد. دکتر روحانی با بیان این که «در این دیدار خطرات رژیم صهیونیستی برای امنیت منطقه برای مقامات پاکستانی توضیح داده شد»، گفت: همچنین به آقای نخست وزیر تأکید کردیم که هر گونه حسن نیت و کلام طیب، پاسخش هم پاسخ طیب و شایسته خواهد بود.
   سرنخ های حمله به نفتکش ایرانی را به نخست وزیر پاکستان ارائه کردیم
روحانی همچنین درباره حادثه اخیر برای نفتکش ایرانی در دریای سرخ گفت: در این گفت وگوها همچنین نگرانی خودمان را درباره امنیت نفتکش‌ها به ویژه حادثه‌ای که روز جمعه برای نفتکش‌ایرانی در دریای سرخ اتفاق افتاد، بیان کردیم و سرنخ‌هایی که در این زمینه به دست آوردیم را به نخست وزیر پاکستان ارائه و تأکید کردیم که تحقیقات خود را تا رسیدن به نتیجه نهایی و مشخص شدن عوامل اصلی حمله به نفتکش ایرانی ادامه خواهیم داد. روحانی تصریح کرد: این که کشوری فکر کند می‌تواند در منطقه ناامنی ایجاد کند و پاسخی دریافت نکند، اشتباه محض خواهد بود.
آمریکا برای حل مسئله، باید به برجام برگردد
رئیس جمهور تاکید کرد: همچنین بر این نکته اساسی و کلیدی که آمریکا برای حل مسئله باید به برجام برگردد و تحریم‌ها را کنار بگذارد، تأکید کردیم.
عمران خان: می توان از طریق مذاکره اختلافات ایران و عربستان را حل و فصل کرد
عمران خان هم در این نشست با بیان این که نباید هیچ گونه درگیری بین ایران و عربستان ایجاد شود چرا که تبعات این موضوع نه تنها این دو کشور، بلکه کل کشورهای منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اظهار کرد: معتقدیم می‌توان از طریق گفت وگو و مذاکره اختلافات را حل و فصل کرد. عمران خان با اشاره به سفر خود به عربستان در روز سه‌شنبه هفته جاری، گفت: در جریان این سفر نیز بر ابتکارات پاکستان در خصوص صلح و ثبات و پایان اختلاف و تنش تأکید خواهم کرد. نخست وزیر پاکستان افزود: همچنین بعد از سفر نیویورک با آقای ترامپ صحبت کردم و ایشان از من درخواست کرد که تسهیل کننده گفت وگویی بین ایران و ایالات متحده باشم که ما امروز جزئیاتی را در این خصوص مورد بحث قرار دادیم، باز هم می‌دانیم سختی‌هایی در این حوزه وجود دارد اما از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم که تحریم‌ها علیه ایران لغو و برجام دوباره توسط تمامی اعضای آن امضا شود. وی تصریح کرد: ما در جلسه امروز (دیروز)جزئیات را مرور کردیم. ایران موضوعات و ملاحظاتی در این زمینه دارد و ما علاقه مند هستیم که به نقش خودمان به عنوان تسهیل کننده ادامه دهیم.
تاکید عمران خان و روحانی بر آتش بس در یمن
همچنین براساس خبر منتشرشده از دیدار دوجانبه روحانی و عمران خان، رئیس جمهور کشورمان گفت: اولین گام برای کاهش تنش در منطقه، آتش بس در یمن و پایان حملات علیه مردم مظلوم این کشور است و ایران از هر اقدامی در این زمینه حمایت می‌کند. نخست وزیر پاکستان هم در این ملاقات تأکید کرد: آتش بس در یمن می‌تواند آغازی بر فرایند صلح و تنش‌زدایی در منطقه و گفت وگوهای دو جانبه و چند جانبه باشد.
 اما و اگرهای موفقیت مأموریت عمران خان
همزمان با آغاز دور تازه فعالیت نخست وزیر پاکستان برای کاهش تنش در منطقه، برخی تحلیلگران در گزارش های جداگانه شروطی را برای موفقیت این تحرکات مطرح کردند.  روزنامه لبنانی الاخبار در تحلیل خود با مبهم دانستن موضع آمریکا درباره رابطه ایران و عربستان نوشت: هنوز مشخص نیست که آیا هدف از پیام‌های سعودی  دستیابی به یک راه حل جامع و گسترده است یا یک آتش‌بس امنیتی که فقط اجتناب از تکرار حملات علیه عربستان را تضمین می‌کند. الاخبار ابتکار عمل کنونی پاکستان را دارای  ویژگی‌های مهمی خواند که می‌تواند دیوار بحران منطقه را بشکند و نوشت: از سرگرفته شدن تحرکات عمران خان و سفر وی به تهران و عزیمت چند ساعت بعدش به عربستان بدان معنی است که حداقل عزم پیشرفتی وجود دارد. این روزنامه آورده است: از جمله شروط موفقیت ابتکار عمران خان در این است که درخواست عربستان از پاکستان فقط رساندن یک پیام درباره تمایل ریاض به آتش‌بس جزئی برای حفاظت از خودش و اجتناب از حملات بیشتر نباشد به گونه‌ای که پرونده‌های مهم‌تری نظیر جنگ یمن را شامل نشود. پایگاه خبری تابناک هم در گزارش خود «بی اعتمادی عمیق میان ایران و عربستان» و «جنگ یمن و تداوم آن» را دو چالش بزرگ در بهبود روابط میان دو کشور خواند. در ادامه این تحلیل به نقش آمریکا در موفق نبودن تلاش های پاکستان هم اشاره و تصریح شده است: طبیعتاً واشنگتن و تل آویو کاهش اختلافات میان کشور‌های حاشیه خلیج فارس و تهران را به ضرر منافع خود تلقی خواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1