کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی فارس مطرح کرد

خشکیدگی ۸۹ هزار هکتار بلوط‌های فارس

16 مهر 1398 ساعت 20:09

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی فارس گفت: بر اساس آمار‌های موجود تاکنون ۸۹ هزار هکتار از بلوط‌های فارس دچار خشکیدگی شده‌اند و شناسایی و ردیابی این درختان آسیب‌دیده در مناطق مختلف استان در حال پیگیری است.


عبدالحسین یوسفی امروز (سه‌شنبه 16 مهرماه) در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس بررسی‌ها خشکیدگی در بخشی از بلوط‌های دشت برم کازرون، کوهمره سرخی شیراز، سپیدان، فیروزآباد، مورجان فیروزآباد، ممسنی، شهرستان رستم و مرودشت مشاهده و ردیابی شده است.
وی تصریح کرد: این خشکیدگی‌ها در رستم در حال گسترش و وخیم‌تر از سایر مناطق است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی فارس گفت: پوشش جنگلی ناحیه زاگرس فارس ۸۴۰ هزار هکتار است که گونه شاخص آن بلوط است.
یوسفی افزود: از دلایل اصلی خشکیدگی بلوط‌ها خشک‌سالی، تغییر کاربری‌ها در عرصه‌های جنگلی، کشت‌های زیر درخت، بیماری زغالی و انواع چوب‌خوارها است.
وی ادامه داد: به‌منظور احیای جنگل‌های آسیب‌دیده استان فعالیت‌های اصلاحی و بهداشتی در حال انجام است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی فارس گفت: فعالیت‌هایی از قبیل تبدیل درختان آسیب‌دیده به زغال به‌منظور پیشگیری از خشکیدگی سایر بلوط‌ها، تقویت درختان بلوط موجود، احداث بند‌های کوچک آبخیزداری در عرصه‌های جنگلی به‌منظور کنترل آبیاری و جایگزینی کشت‌های دارویی به‌جای کشت‌هایی که به شرایط نامطلوب دامن می‌زند به‌صورت کپه کاری و غنی‌سازی جنگل‌های مربوطه با بذر و نهال انجام‌گرفته و همچنان ادامه دارد.
وی افزود: اگرچه نتایج مطلوبی با اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی به‌منظور احیای جنگل‌های بلوط استان انجام‌گرفته و در این باره به نتایج مؤثری هم‌دست یافته‌ایم، اما خشکیدگی بلوط‌های برخی مناطق ازجمله رستم در حال گسترش بوده و جدی‌تر گزارش‌شده است.
یوسفی یادآور شد: فعالیت‌های اصلاحی و بهداشتی در جنگل‌های بلوط فارس در حال انجام است و ازآنجاکه خشک‌سالی عامل اصلی ضعیف شدن این درختان و بروز بیماری و آفات بوده، حذف پایه‌های آلوده بیماری نیز جزو فعالیت‌های اصلی پیشگیرانه در استان است.
 


کد مطلب: 413689

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/413689/خشکیدگی-۸۹-هزار-هکتار-بلوط-های-فارس

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1