کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشتی از غلامعباس امیدوار؛

تکاپوی بدفرجام انتخاباتی دستگاه‌های اجرائی در آینه عزل و نصب‌ها / اسفندماه سرد وعده پاسخ گرم و معکوس مردم

غلامعباس امیدوار

12 مهر 1398 ساعت 11:28

این همه تکاپوی برخی از نمایندگان برای چیدمان انتخاباتی در دستگاه‌ها و سمت و سو دادن به خدمات اداری، طرفی نخواهد بست و تلاش پر سرآسیمه اذناب نمایندگان و مدیران کاشته شده بی نتیجه خواهد بود و در اسفندماهِ سردِ زمستان، پاسخی گرم و معکوس را از جامعه خواهد گرفت که این شگردهای انتخاباتی نمایندگان، نه تنها نتیجه عکس خواهد داد، بلکه استاندار دلسوز و مصمم به حراست از رأی مردم را نیز بدنام خواهند کرد و ممانعت می‌کنند از عملی کردن وعده وی ...


یادداشتی از غلامعباس امیدوار؛ تا انتخابات اسفند ماه راه چندانی نمانده و باید به زودی این همآورد سیاسی را به نظاره نشست و مجریان و داوران آن را به میدان گاه قضاوت جامعه کشاند. حراست از رأی مردم و تضمین آزادی حق انتخاب از اصول بنیادین حق‌های بشری است که خدشه بر آن اعتماد و سرمایه اجتماعی را هدر می‌دهد و ارمغان آن برای جامعه، یأس در حق تعیین سرنوشت است. صحنه گردانان عرصه انتخابات (از مجریان تا ناظران و رسانه‌ها و ...)، باید هر کدام در این اردوگاه، به سهم خود رسالت خویش به ظهور رسانند و داوری را به مردم واگذارند؛ هم در گزینشِ گزینه‌ها و هم در قضاوتِ عمل صحنه گردانان.
برای برگزاری انتخابات سالم و مورد اعتماد مردم می‌بایست حداقل از چند ماهِ آستانه انتخابات از تصمیمات و اقداماتی که ایجاد شائبه کند و ذهنیت جامعه را تخریب نماید، اجتناب شود. عزل و نصب‌ها متوقف شود و مانع از جهت گیری دستگاه‌های اداری در تعامل با مردم و مهندسی رأی آنها شد.
اما این روزها فضای عزل و نصب‌های دستگاه‌های اداری به گونه‌ای دیگر است و عامی‌ترین مردم نیز در می‌یابند که آمدن مدیران جدید چه پیامی دارد و سعی می‌شود با هدیه یک پُست و جایگاه اداری، رأی دسته، گروه یا طایفه و محله‌ای دست و پا شود و البته نمی‌توان جامعه را مؤاخده کرد که چرا این گونه برداشت می‌کنید و قصد از نصب فلان و بهمان مدیر، خدمت و تلاش و توسعه است. به هر حال مردم آزادند هر گونه که می‌خواهند از مسائل فهم کنند و آن را بیان، نقد و تحلیل کنند.
عزل و نصب‌های انتخاباتی در بازه یک ماهه اخیر (از دهه اول شهریور تا دهه اول مهرماه) شدت یافته و دامنه آن از مدیریت دبستان دخترانه بنت الهدی شهر یاسوج (عزل خانم افراشته از فرهنگیان کهگیلویه‌ای که سال‌ها مدیر این مدرسه بود و نصب خانمی هم طایفه نماینده)، مدیریت دبیرستان روستای گوشه یاسوج (هم طایفه‌ای نماینده)، تا سطوح مدیریت‌های استانی (دستگاه‌های مهم و بزرگ) همچون مدیرکل صنعت، معدن و تجارت (حسین پور؛ هم طایفه‌ای دیگر) و راه، مسکن و شهرسازی (همراه انتخاباتی نماینده) در بر گرفته است و گویی این داستان تا کوران انتخابات ادامه دارد و البته مردم باور می‌کنند که از رأی آنها حراست می‌شود و دستگاه‌های اداری جرأت هیچ گونه سواستفاده ای ندارند! (موارد ذکر شده، اندک مثال‌هایی از بیشمار مدیریت‌های عزل و نصب شده در آموزش و پرورش است که از حوصله نوشتار خارج است)
علاوه بر مدیریت مدارس که آخرین بقایای مدیریت‌های غیرهمسو و غیربومی در نسبت با حوزه انتخابی نماینده حذف شدند، دستگاه‌های اجرائی مهم و بزرگ «صنعت، معدن و تجارت» و «راه، مسکن و شهرسازی» نیز با چنین رویکردی مشمول عزل و نصب شدند تا حامیان انتخاباتی راضی شوند. این دو دستگاه بزرگ با سرمایه داران، سرمایه گذاران، پیمانکاران و صنعت گران بزرگ سروکار دارند که گاهی شاید با همراهی آنها و اعطای یکی دو طرح و یا تعجیل در بازپرداخت طلب پیمانکاری، محتمل است که بتوان اندکی از سرمایه‌های هنگفت آنها را وارد فضای انتخابات کرد و بر سرنوشت آن دخیل شد؛ یقیناً می‌بایست مترصد چنین حرکت‌هایی بود که از سابق در ادوار گذشته موارد زیادی از این دست وجود داشته است.
اینکه عزل و نصب‌های گستره انتخاباتی از سطوح دبستان تا رأس مهمترین دستگاه‌های اجرائی اتفاق بیفتد و جوری نشان داده شود که فضا انتخاباتی نشده، دست کم گرفتن شعور سیاسی مردم است؛ چرا که هم عمل دلخواه (چینش‌های انتخاباتی) انجام می‌شود و هم فهم مردم دست کم گرفته می‌شود که در این وادی، دو خبطِ بزرگ اتفاق می افتد.
خواسته یا ناخواسته در ایجاد اعتماد مردم و یا احیاناً بی اعتمادی مردم به انتخابات، استاندار رأس جهت‌ها و چشم‌ها خواهد بود و باید به گونه‌ای صحنه گردانی کند که شائبه‌ای ایجاد نشود و مانع از عزل و نصب‌ها و چیدمان انتخاباتی شود. وعده و گفتار نیکو در حراست از رأی مردم، دیگر تا عینیت نیابد، باورمند مردم نیست. اینکه سخنرانی شود که فضای دستگاه‌ها انتخاباتی نشود و اما در عمل مردم ببینند که از مدیران مدارس تا مدیران کل در حال تغییر هستند، پذیرفته نیست و موجب بدبینی مردم است و شاید احساس شود که به نوعی به سُخره گرفته می‌شوند که در بیان از عدم انتخاباتی شدن، سخن گفته شود و از سوی دیگر در عمل فضای عزل و نصب‌ها انتخاباتی باشد. به هر حال یا استاندار موافق چنین نصب‌هایی است و یا مخالف آن؛ اما اقتدار و جسارت لازم را برای برخورد و ممانعت از خود نشان نمی‌دهد.
همچنان که پیش‌تر گفته شد؛ استاندار باید بداند که حراست از رأی مردم اقتضائات و ملزوماتی دارد و باید از چند ماه قبل، به شدت از عزل و نصب‌های انتخاباتی پرهیز شود و مانع فضای انتخاباتی در دستگاه‌ها شود تا بتوان شعار حراست از رأی مردم را محقق کرد و گرنه روز اخذ رأی گاهی کار از کار گذشته و یا چندان مثمر ثمر نیست. البته با توجه به سابقه انتخابات تلخ گذشته، مردم در روز أخذ رأی خود بهترین دیده بان جدی و هشیار انتخابات خواهند بود.
باید بدانست؛ این همه تکاپوی برخی از نمایندگان برای چیدمان انتخاباتی در دستگاه‌ها و سمت و سو دادن به خدمات اداری، طرفی نخواهد بست و تلاش پر سرآسیمه اذناب نمایندگان و مدیران کاشته شده بی نتیجه خواهد بود و در اسفندماهِ سردِ زمستان، پاسخی گرم و معکوس را از جامعه خواهد گرفت که این شگردهای انتخاباتی نمایندگان، نه تنها نتیجه عکس خواهد داد، بلکه استاندار دلسوز و مصمم در حراست از رأی مردم را نیز بدنام خواهند کرد و ممانعت می‌کنند از عملی کردن وعده وی...
 


کد مطلب: 413391

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/413391/تکاپوی-بدفرجام-انتخاباتی-دستگاه-های-اجرائی-آینه-عزل-نصب-ها-اسفندماه-سرد-وعده-پاسخ-گرم-معکوس-مردم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1