تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۶
کد مطلب : ۴۱۳۲۷۹
در نشست مدیران بنیاد سینمایی فارابی با سفیر فنلاند؛

تولید مشترک سینمای ایران و فنلاند با همکاری شهاب حسینی و رامین سهراب

۰
تولید مشترک سینمای ایران و فنلاند با همکاری شهاب حسینی و رامین سهراب
کبنا ؛نشست مدیران بنیاد سینمایی فارابی با سفیر فنلاند در ایران و مدیر بنیاد فیلم فنلاند و هیأت همراه با موضوع «تولید مشترک سینمای ایران و فنلاند» در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
 در ابتدای این نشست که یکشنبه هفتم مهرماه برگزار شد، «جعفر صانعی‌مقدم» مدیر موسسه «هنر و تجربه» ضمن معرفی مهمانان فنلاندی حاضر در «هفته فیلم فنلاند» که به همت این موسسه در ایران برگزار می‌شود، اظهار داشت: سال گذشته همزمان با جشنواره فیلم کوتاه با یانا پاسکالا مدیر امور بین‌الملل بنیاد فیلم فنلاند ملاقاتی داشتیم و مصمم شدیم تا برنامه هفته فیلم فنلاند را با زمینه تولید مشترک بین ایران و فنلاند جلو ببریم.
در ادامه، «حبیب ایل‌بیگی» قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی نیز ضمن معرفی نقش حمایتی و فعالیت‌های بنیاد سینمایی فارابی بعد از پیروزی انقلاب، از اقدامات بنیاد سینمایی فارابی در حمایت از حضور بین‌المللی سینمای ایران و بحث تولید مشترک با کشورهای دیگر سخن گفت و اظهار داشت: بعد از حضور «رائد فریدزاده» به عنوان مدیر بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی، موضوع تولید مشترک به شکل جدی‌تری نسبت به گذشته در حال پیگیری است.
او گفت: حوزه اسکاندیناوی و شمال اروپا علی رغم دوری از نظر فاصله، به لحاظ همکاری و تولید مشترک برای ساخت فیلم، از خیلی از کشورها با ایران همکاری نزدیک‌تری داشته‌ اند.
ایل‌بیگی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست، اظهار داشت: سینمای ایران طی چهار دهه گذشته با توجه به اتفاقات مختلفی چون جنگ تحمیلی و تحریم‌ها، هیچگاه تعطیل نشده و دولت‌ها با همه سختی‌ها، همواره سعی کردند از سینما حمایت کنند و خوشبختانه در این چند سال هم با وجود تحریم‌ها، رشد بسیار خوبی در تولیدات سینمایی و استقبال و رونق فروش و تولید و نمایش داشته‌ایم. ایران، جدای از سرمایه‌ای مثل نفت، در زمینه سینما یک سرمایه عظیم نیروی انسانی دارد و می‌توانم بگویم زمین ایران، فیلمسازپرور است و ما در همه حوزه‌ها، تعداد بسیار زیادی فیلمساز و نیروی کار حرفه‌ای متخصص داریم که به ویژه در زمینه پست پروداکشن حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و می‌توانند در تولیدات مشترک توان خود را به اشتراک بگذارند.
او با ذکر نمونه‌ای از اقدامات اخیر بنیاد سینمایی فارابی در حوزه تولید مشترک اظهار داشت: «رامین سهراب» فیلمساز ایرانی مقیم فنلاند است که پس از گفت‌وگوهای مختلف درصدد حمایت از او برآمده‌ایم و امیدواریم این حمایت به مرحله نهایی برسد.
بنا بر این گزارش، در این نشست، «رائد فرید زاده» معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: این افتخار را داشتم حدود شش ماه پیش در سازمان سینمایی با حضور مدیران سازمان سینمایی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، سفیر فنلاند در جمهوری اسلامی ایران و خانم یانا پاسکالا، مدیر امور بین الملل بنیاد فیلم فنلاند دیدار داشتیم و موضوع تولید مشترک و تبادلات سینمایی با کشور فنلاند را به بحث گذاشتیم. بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مسئول اصلی حوزه تولید مشترک در سینمای ایران فعالیت می‌کند و طی یکی دو سال اخیر با کمک و همکاری «مصطفی احمدی» توانستیم تفاهم‌نامه‌های مختلفی را با کشورهای دوست و همسایه به مثابه چتر حمایتی منعقد کنیم تا در ذیل آن، تولیدات سینمایی مشترک با سهولت بیشتری پیش برود.
او با ذکر نمونه‌هایی از مذاکرات اولیه برای تولید مشترک با فنلاند اظهار داشت: با «رامین سهراب» در جشنواره فیلم کن مذاکراتی داشتم و ایده‌اش برای تولید مشترک مورد استقبال قرار گرفت. پروژه دیگری هم توسط یک کارگردان ایرانی با همکاری شهاب حسینی صورت پذیرفته است و این دو تجربه می‌تواند زمینه خوبی برای گسترش ارتباطات بین سینمای دو کشور ایجاد کند.
«کیو نوروانتو»، سفیر فنلاند در جمهوری اسلامی ایران در این نشست با تأسف از این که پیش از این ارتباط سینمای ایران و فنلاند به شکل جدی برقرار نشده است، اظهار داشت: یکی از خصلت‌های ما فنلاندی‌ها این است که عمل‌گرا هستیم و می‌توان امید داشت همکاری بین تولیدکنندگان ایرانی و فنلاندی در عرصه سینما ایجاد شود و این گفت‌وگوهای رودررو اهمیت بسیار دارد.
همچنین «لس سارینن» مدیرعامل بنیاد فیلم فنلاند در این نشست ضمن معرفی این بنیاد اظهار داشت: بنیاد فیلم فنلاند، متعلق به بخش خصوصی و مسئولیتش کمک به تولید فیلم و کمک به احداث سالن‌ در نقاط مختلف این کشور است. بودجه این بنیاد از وزارت فرهنگ فنلاند تأمین می‌شود که سالانه از بودجه ۲۵ میلیون یورویی آن، ۲۰ میلیون‌اش صرف تولید و ۵ میلیون آن صرف روابط بین‌الملل می‌شود.
او ضمن برشمردن اقدامات این بنیاد در واردات فیلم و کمک به اکران فیلم‌های ایرانی در فنلاند اظهار داشت: بیشتر فیلم‌هایی سینمایی به نمایش داده شده در سالن‌های سینما در این کشور بر اساس روال صنعتی سینما در دنیا، از ایالات متحده می‌آید اما ما در تلاشیم تا بتوانیم زمینه اکران فیلم‌هایی از کشورهای مختلف دنیا در سینماهای فنلاند را فراهم کنیم و مصمم هستیم این پهنه را گسترده‌تر کنیم تا صرفا مختص سینمای آمریکا نباشد.
در ادامه این نشست، راهکارهای اولیه دستیابی به تولیدات سینمایی مشترک بین ایران و فنلاند، روش‌های اکران فیلم‌های ایرانی در سینماهای کشور فنلاند و همکاری‌های جشنواره‌ای مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و توافقات اولیه راجع به شکل همکاری در زمینه تولیدات مشترک سینمایی به انجام رسید. همچنین ادامه مذاکرات و توافقات نهایی، به بعد از دیدار گروهی از تهیه‌کنندگان سینمای ایران با هیأت فنلاندی موکول شد.
در این نشست مدیران بنیاد سینمایی فارابی و مدیر بنیاد فیلم فنلاند حبیب ایل بیگی قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی، رائد فریدزاده معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی، کیو نوروانتو سفیر فنلاند در جمهوری اسلامی ایران، لس سارینن مدیرعامل بنیاد فیلم فنلاند، یانا پاسکالا مدیر امور بین الملل بنیاد فیلم فنلاند، کارل آهو تهیه کننده و ریتا آلتو کارگردان فنلاندی، محسن صرافی تهیه‌کننده و مصطفی احمدی مشاور تولید مشترک بنیاد سینمایی فارابی حضور داشتند.
در ادامه برپایی هفته‌های فیلم خارجی در موسسه هنر و تجربه، «هفته فیلم فنلاند» از امروز تا ۱۲ مهر در سه شهر تهران، اصفهان و مشهد برپا خواهد شد. (ایسنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1