تاریخ انتشار
جمعه ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب : ۴۱۲۶۷۸
معاون وزیر جهاد کشاورزی؛

واردات گندم در دست بررسی است/خرید تضمینی تا آخر شهریور تمام می شود

۰
واردات گندم در دست بررسی است/خرید تضمینی تا آخر شهریور تمام می شود
کبنا ؛معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه واردات گندم به کشور در حال بررسی است، گفت: کشاورزان تا آخر شهریور فرصت دارند گندم خود را به سیلوهای دولتی تحویل دهند.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، یزدان سیف در مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی آرد و نان در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان خرید تضمینی گندم تاکنون و آخرین وضعیت پرداخت مطالبات کشاورزان، اظهار داشت: تاکنون قریب به ۸ میلیون گندم از کشاورزان خریداری کردیم که ارزش آن ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. از این مبلغ تاکنون با همکاری تمامی دستگاه های مذکور ۱۲۵ هزار میلیارد ریال به کشاورزان پرداخت شده که رقم بزرگی از این پرداخت (هزار و ۴۹ میلیارد تومان) روز قبل از تاسوعا انجام شده است.
به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، ۷۰۰ میلیارد تومان از بدهی کشاورزان باقی مانده که امیدوار هستیم ظرف هفته آتی پرداخت شود.
سیف در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه گفته می شود حدود ۲.۵ میلیون گندم از چرخه خرید تضمینی خارج شده است، ادامه داد: بخشی از گندم توسط بخش خصوصی خریداری شده که بخشی از این خرید در سامانه (GTC) ثبت شده اما بخش اعظم آن ثبت نشده است.
وی افزود: حدود ۱۰۰ هزار تن گندم خریداری شده توسط بخش خصوصی در سامانه ثبت شده اما به گفته فعالان این بخش در مجموع ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن گندم توسط بخش خصوصی خریداری شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: به هر حال در خرید گندم، کاهش داشته ایم اما به اندازه مصرف سال موجودی داریم و مشکلی در این زمینه نیست.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: برای افزایش ذخایر استراتژیک گندم در حال تصمیم گیری هستیم که گندم وارد شود یا خیر.
وی با بیان اینکه هر سال خرید گندم تا آبان ماه انجام می شد، اظهار داشت: امسال خرید تا پایان شهریور انجام می شود و کشاورزان تا آخر شهریور فرصت دارند گندم خود را به سیلوهای دولت تحویل بدهند چرا که از اول مهرماه دیگر گندم نمی خریم.
واردات گندم به کشور در حال بررسی است
سیف در پاسخ به این پرسش که چرا مدت زمان خرید کاهش یافته است؟ یادآور شد: چون ما می خواهیم آمار مناسبی از میزان خرید و تولید داشته باشیم و درباره شرایط تصمیم گیری کنیم.
 معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بارندگی ای که از آبان سال گذشته در کشور آغاز شد و تا فروردین ماه امسال ادامه داشت، باعث رشد تولید و افزایش کیفیت گندم در برخی از مناطق گرمسیری شده است، خاطرنشان کرد: این اتفاق باعث شد که خوشه های گندم پردانه و با کیفیت باشند و در استان هایی مانند بوشهر، خوزستان و ایلام با رشد چندبرابری تولید مواجه بودیم به طور مثال در بخش گرمسیری ایلام، تولید ۱۳۰ درصد افزایش یافت.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به وقوع سیل در فروردین ماه سال جاری در کشور اظهار داشت: این اتفاق باعث شد بخش زیادی از گندم های خوزستان، گلستان و لرستان را از دست بدهیم به عنوان مثال در خوزستان ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی گندم را از دست دادیم اما با این حال یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن در آن منطقه خریداری شده که نسبت به سال گذشته، رشد داشته است.
سیف به عدم بارندگی و تنش دما از اردیبهشت و خرداد در کشور اشاره کرد  و گفت: این اتفاق که در مناطق سردسیر رخ داد، مشکلاتی را برای محصول گندم به وجود آورد. ضمن اینکه افزایش قیمت گندم صنف و صنعت به هزار و ۸۵۰ تومان و اختلاف آن با قیمت دولتی انگیزه ای را ایجاد کرد که بخش خصوصی خود مستقیم به این حوزه ورود کند و گندم بخرد. تمام این عوامل در کنار هم باعث شد که خرید گندم توسط دولت کاهش یابد.
وی درباره اینکه آیا کاهش تولید نیز می تواند از دلایل کاهش خرید گندم توسط دولت باشد، گفت: در حوزه تولید نمی توانم اظهارنظر قطعی کنم و معاون امور زراعت باید در این زمینه صحبت کند. آنچه می توانم بگویم این است که خرید کاهش یافته است.
سیف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به دلیل تحریم ها از حضور ایران در کنفرانس بین المللی غلات که در امارات برگزار می شود، جلوگیری شد. گفت: بخش خصوصی، کنفرانسی را مشابه این کنفرانس در آذرماه با حضور بخش خصوصی خارجی  و آسیابان های بین المللی در کشور برگزار می کند.
وی به صنعت شیرینی و شکلات اشاره و تصریح کرد: زنجیره گندم، آرد، شکر، روغن و تبدیل آن به غذا از صنایعی است که بخش عمده ای از انرژی مردم دنیا را تأمین می کند.
وی با اشاره به اینکه این صنعت بیش از ۳۰۰ هزار شغل را در کشور ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: ارزش افزوده بخش صنعت شیرینی و شکلات، ۳.۵ میلیارد دلار است که با احتساب بخش صنف، این رقم به دو برابر نیز می رسد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: بخش شیرینی و شکلات جز حوزه هایی بوده که صادرات آن هیچ گاه در کشور کم نشده و همیشه رو به افزایش بوده است.
سیف با بیان اینکه ما سهم بازار صادراتی در بازارهای بین المللی داریم، گفت: بازارهای ما در زمینه شیرینی و شکلات همسایه های کمتر توسعه مان نیستند بلکه در کشورهای مهم اروپایی و توسعه یافته سهم بازار داریم.
وی با اشاره به اینکه ترکیب نهاده های این صنعت به تأمین کالاهای اساسی مردم گره خورده است، اظهار امیدواری کرد: با تسهیل در تجارت مواد اولیه و ورود موقت کالا برای صادرات، این مسائل برطرف شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ممنوعیت جابجایی گندم بین استانها و دشوار شدن کار برای برخی از فعالان صنعت، تأکید کرد: اگر کارخانجات گندم هایی که خریداری می کنند در سامانه (GTC) ثبت کنند مشکلی در نقل و اتقال آن وجود نخواهد داشت.
تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شکر در کشور / واردات ادامه می یابد
سیف در پاسخ به پرسشی درباره کاهش تولید چغندر قند در کشور و آخرین وضعیت واردات شکر به کشور، اظهار داشت: قریب به ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تن شکر از محل تولید چغندر قند و قریب به ۶۰۰ هزار تن از محل نیشکر در کشور تولید می شود. امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شکر تولید داخل داریم.
وی افزود: قیمت گذاری سبب شده الگوی کشت به محصولات دیگری تغییر کند و امسال کشت تغییر کند و امیدواریم این مسئله برطرف شود.
سیف در خصوص واردات شکر نیز گفت: واردات داشتیم و داریم و میزان آن به اندازه مصرف کشور است.
توضیحات معاون وزیر جهاد درباره خرید گندم آلوده در گنبد کاووس
سیف با اشاره به اینکه در این مسئله بحث خاک مطرح نبوده بلکه خاک گندم که برای خوراک ماهی و دام نیز استفاده می شود، مطرح بوده است، یادآور شد: ماجرا به این صورت بوده که یک مرغداری بیش از سه هزار تن گندم می خرد و در زیر کامیون حامل این گندم ها، خاک گندم می ریزد. در پی هماهنگی ای که این شخص با کارگر نمونه گیر انجام می دهد، افت واقعی این گندم ها مشخص نمی شود.
وی با بیان اینکه سرانجام نیروی انتظامی به این مسئله ورود می کند، ادامه داد: علاوه بر کامیونی که اجازه تخلیه آن در داخل سیلو داده نمی شود، ۱۳ کامیون دیگر از این مرغداری وارد کندوهای ما شده بود و یک کندوی ۶۰۰ تنی را آلوده کرده است.
معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: فضولات مربوطه نیز مربوط به کبوترانی بوده که در آن مرغداری حضور داشتند و با گندم مخلوط نشده بودند.
وی گفت: دو نفر از کارگران نمونه گیر در این زمینه دستگیر شدند. همچنین مسئول آزمایشگاه که در محل حضور نداشته با قید وثیقه آزاد است.
مصرف سرانه نان در کشور ۱۲۵ کیلوگرم است
در ادامه بهمن حسین زاده، معاون وزیر صنعت به سرانه مصرف بالای نان در ایران خاطرنشان کرد: طبق اعلام سازمان غذا و دارو سرانه مصرف نان در ایران ۱۲۵ کیلوگرم است که دو برابر سرانه مصرف اروپایی هاست با این تفاوت که بخش عمده نان مصرفی در اروپا نان صنعتی است در حالی که سهم نان صنعتی در کشور ما ۸ تا ۹ درصد است و بستر مناسبی برای سرمایه گذاری  بدون ریسک در این حوزه  در راستای رونق تولید، اصلاح الگوی تغذیه ای و اشتغالزایی وجود دارد.
هم اکنون ۱۶۰ واحد نان صنعتی در کشور فعال هستند و ۹۵ شرکت داخلی و خارجی از روز جمعه ۲۲ شهریور ماه دستاوردها و توانمندی های خود را در صنعت آرد و نان در فضای حدود ۸ هزار مترمربع در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آرد و نان که در نمایشگاه بین المللی تهران برپا می شود در معرض دید عموم قرار می دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1