تاریخ انتشار
جمعه ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۴۱۲۶۷۵
عضو شورای فنی صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا؛

دلالان به بازار صنایع دستی ضربه زده‌اند/فرش باف‌ها باید صلاحیت دار شوند / بازارچه صنایع دستی کمکی به احیا و رونق صنایع دستی

۳
۰
دلالان به بازار صنایع دستی ضربه زده‌اند/فرش باف‌ها باید صلاحیت دار شوند / بازارچه صنایع دستی کمکی به احیا و رونق صنایع دستی
کبنا ؛
استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط جغرافیای، بافت عشایری، دامداری و ...، بهترین ظرفیت را در زمینه صادرات صنایع دستی از جمله گلیم، خرجین، جاجیم و گلیم فرش دارد که متاسفانه تاکنون بنا به دلایل مختلفی انگونه که باید و شاید نمود عینی پیدا نکرده است. دست بافته‌های کهگیلویه و بویراحمد در بهره‌گیری از نقوش هندسی و اصیل و همچنین در استفاده از مواد اولیه طبیعی منحصر به فرد هستند.
با این حال صنایع دستی این استان هنوز به دلیل نداشتن بازار و وجود دلالان با آسیب مواجه است، از طرفی عدم نظارت مسئولان، شناسنامه دار نبودن بافنده‌ها و زیاد شدن بافنده‌هایی که صلاحیت لازم را ندارند باعث نابه سامانی‌هایی شده است.
هرچند بسیاری از بافنده‌های قدیمی با این هنر از کودکی آشنا شده‌اند، ولی امروزه «آموزش» می‌تواند سهم زیادی در احیای این هنر به عنوان یک صنعت برای مردم استان باشد. «خانم اکبری گوهرگانی» دانش آموخته صنعت فرش از دانشگاه تهران و عضو شورای فنی صنایع دستی، در غرفه‌ای در هتل پارسیان یاسوج که هنر دست خود را در آنجا به نمایش گذاشته است از آسیب‌های موجود و مشکلات صنایع فرش دستباف می‌گوید.
 
اکبری گوهرگانی بیان کرد: دلالان فرش دستبافت بدون علم و بدون آشنایی با هنر فرش فقط به قصد سودجویی و درآمدزایی تولیداتی را وارد بازار می‌کنند که متناسب با سلایق و علایق مردم نیست و این ضربه‌ای به بازار صنایع دستی است.
اکبری ابراز کرد: من عضو شورای فنی صنایع دستی هستم، و  بر بافنده‌ها نظارت دارم،  وقتی این بافنده‌ها زیر نظر شورا مشغول به کار است، و در جهت تولید قانونی و به نفع صنعت فرش استان کار می‌کند، بالاخره باید از نظر دستمزد با بافنده‌های دیگر فرق کنند و دستمزد بیشتری به آنها داده شود، الان دستمزد بافنده‌ها خیلی کم است و مسئولان باید این را درنظر بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: نباید دلال فرش این اجازه را به خودش بدهد که به منی که کارشناس فرش هستم بگوید تجارتش را خراب کرده‌ایم و به اصطلاح نونش رو بریدیم.
اکبری کارشناس ارشد رشته صنعت فرش گفت: الان به دلیل شرایط سخت اقتصادی خیلی‌ها به صنایع دستی روی آورده‌اند، مثلاً الان عده‌ای وارد این حوزه می‌شوند و به نام صنایع دستی وام و تسهیلات دریافت می‌کنند، در حالی که فعالیتی ندارند و همه چیز صوری است.
وی افزود: این باعث می‌شود افرادی که صلاحیت دارند و ندارند همگی تسهیلات دریافت کنند یا اینکه کسی که حق دارد از تسهیلات بهره مند نمی‌شود، چنین رفتارهایی ناشایست است. دولت و مسئولان بازار صنایع دستی باید نظارت بیشتری در این موضوع داشته باشند.
اکبری تصریح کرد: بنابراین وقتی بافنده‌های جدید وارد این حوزه می‌شوند هویت بافندگی‌شان باید محرز شود و سطح صلاحیت این افراد سنجیده شود. در واقع وقتی افراد به حوزه صنایع دستی ورود می‌کنند باید تحت یک سری آموزش‌ها قرار بگیرند و بعد صلاحیت دار شوند.
وی در ادامه گفت: بافنده‌ها در کل به لحاظ رنگ شناسی خیلی ضعیف هستند و ما باید تلاش کنیم این بعد از هنر فرش را قوی کنیم، مسئولین باید دوره‌های آموزشی مبانی رنگ و آموزش فرش بافی و تولید فرش و گلیم را برای فرش باف ها ترتیب بدهند و دست دلالان را از تولیدات کوتاه کنند.
اکبری گوهرگانی درباره تولیدات غرفه خود گفت: تولیدات ما گلیم هستند، نوع رنگرزی فرش‌ها به لحاظ کیفیت رنگ و ثبات رنگ متفاوت است، که گلیم‌های من به لحاظ کیفیت رنگ و ثبات رنگ در مقابل آفتاب و سرما و گرما بیشترین کیفیت را دارد.
وی به بازارچه‌هایی که جدیداً در یاسوج برپا شده است اشاره کرده و گفت: بازارچه صنایع دستی در یاسوج باز شده است که برای احیا و رونق هنر صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد کمک خوبی است، پنجشنبه بازار هنری هم خوب است، ولی این بازارچه در همان محله گلستان 10 در کنار بازارچه صنایع دستی قرار داده شده که به نظرم خوب مکان یابی نشده است، علاوه بر این خوب است که در دانشگاه‌ها، ادارات برنامه ریزی کنند و هر هفته غرفه‌هایی در هتل‌ها، ادارات، و جاهای مختلفی که در معرض دید باشد، برگزار کنند.
غرفه صنایع دستی گلیم‌های دست بافت تا تاریخ 31 شهریورماه به صورت موقت در هتل پارسیان یاسوج برپا خواهد بود.
 
           
نام شما

آدرس ايميل شما

میثم
Iran, Islamic Republic of
سلام نامبرده عضو شورای صنایع دستی نیست و فقط حرف میزند و هیچ عملی ندارد
سجاد
Iran, Islamic Republic of
با سلام
اولا فرش (قالی)با گلیم دو مقوله جدا از هم هستند هم در شیوه تولید وهم در ساختار اداری.
دوم ایشان هیچ سمتی در شورای فنی صنایع دستی استان ندارند.(عضو نیستند)
سوم ایشان فارغ التحصیل رشته فرش از دانشگاه اصفهان هستند.
چهارم ایشان به عنوان یک کارشناس یا هنر مند هیچ گونه ارتباطی با صنایع دستی ندارد
محمد
Iran, Islamic Republic of
احتمالاً خودشون چون ظاهراً تخصصشون فرشه و با گلیم عکس گرفته
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1