تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب : ۴۰۹۹۱۸
لزوم برخورد با مدیران بی‌تفاوت، بی‌اعتنا و کم‌کار؛

صندلی‌های سبز و زندگی‌های سیاه؛ «مخمل» و مخمل‌ها را دریابیم

سید علی‌سینا رخشنده‌مند
۱۸
۱
صندلی‌های سبز و زندگی‌های سیاه؛ «مخمل» و مخمل‌ها را دریابیم
کبنا ؛سیلاب ناداری
مخمل و مخمل‌ها را دریابیم
 با عرض تسلیت شهادت مولی‌الموحدین علی (ع)
 ترسم از شرک است، این شرک جلی است
ورنه می‌گفتم: خدای من علی است
آن سحرگاهی که فرقت شد دو نیم
طفل نوپای عدالت شد یتیم.
 عامل فقر به عنوان یک پدیده واقعیت ناخوشایند اجتماع است و اصل دین اسلام فقر و تنگدستی را جزو یکی از مصیبت‌های بزرگ و از جمله بلاهای جامعه بشری که تا سرحد نابودی آن تأثیر دارد، معرفی نموده است و ریشه‌کنی آن از اجتماع را اصلی‌ترین هدف وجهه همت خود قرار داده است.
 پیامبر اسلام (ص) که بنیان‌گذار مکتبی است که همه ما مسلمانان به آن اعتقاد راسخ داریم فرموده است: «من لا معاش له لا معاد له» کسی که زندگی مادی ندارد زندگی معنوی هم نخواهد داشت.
 امام علی (ع) چنین توصیه می‌فرمایند:
خدا را خدا را درباره‌ی طبقات فرودست که هیچ چاره‌ای ندارند: از مساکین و محتاجان، سختی‌کشیدگان و زمین گیران.
 از دید آن حضرت؛ فقر همان مرگ بزرگ است.
 وجود فقر شدید وسیع در یک جامعه، نشانه ناسالم بودن طرز کار نظام اقتصادی و شکست آن از نظر تأمین عدالت اجتماعی است. پیدا شدن فقیر و زیستن افراد زیر خط فقر مبین این حقیقت است که جامعه نتوانسته به میزان کافی، کار و فرصت اشتغال با درآمد مکفی برای جمعیت خود ایجاد نمایند.
از همین روی؛
زیر خط فقر اینجا صف کشیدند مردمان
 هی اضافه می‌شود جمعیت محتاج نان
 در استان ما نیز علیرغم کاهش قابل‌توجه حجم فقر در دوران بعد از انقلاب اسلامی در مقایسه با دوران قبل از انقلاب، ملاحظه می‌شود که هنوز به علت توسعه‌نیافتگی و تزلزل ساختارهای اقتصادی - اجتماعی و عدم تحقق رشد اقتصادی پیش‌بینی‌شده در برنامه‌های میان‌مدت توسعه از یک‌سو وجود فشارهای تور می‌شدید و فقدان مکانیسم‌ها و روش‌های مناسب حمایتی برای برخورداری جامعه از امکانات و فرصت‌های برابر که موجب توزیع نابرابر درآمدها و ثروت میان اقشار جامعه گردیده منجر به تشدید فقر و گسترش شکاف‌های درآمدی در سال‌های اخیر شده و به عنوان مهم‌ترین معضل اقتصادی - اجتماعی استان نمود پیداکرده است.
و نتیجه آن شده است که نباید می‌شد. نمونهٔ آن دختر خردسال پاکبان دهدشتی بود که دل همه را بدرد آورد و احساسات همه را جریحه‌دار نمود. همان زمان عرض کردم
که صد البته این یک نمونه از صدها موارد این‌چنینی است که در استان ما وجود دارد.
و حقیقت این است که اگر کسی به جد دنبال چنین موارد بگردد و مورد مداقه قرار دهد مواردی اسفناک تر از این وجود دارد؛ که امروز مورد به مراتب اسفناک تر از آن «سرکار خانمی از روستای سرگچ بخش دیشموک بود که آه از نهاد همه بلند کرد و چه‌بسا در آینده مورد اسفناک تر از این نیز پیدا شود.
به‌هرروی باید از اصحاب رسانه و به خصوص دست‌اندرکاران سایت وزین کبنا نیوز و دیگر عزیزانی که در اطلاع‌رسانی و نشر مطالب این‌چنینی همت کرده‌اند سپاسگزار بود.
تلنگر و هشداری به مسئولان استانی ما بود تا واقف شوند و بدانند برای اینکه توسعه و پیشرفت در جامعه‌ای‌ شکل‌گرفته و به ثمر برسد، لازمهٔ آن، در عقلایی شدن معرفت‌ها وقوف افراد، ترویج روحیهٔ همه خواهی افراد برای عضویت در جامعه و مشخص شدن روابط آنان به روابطی معلوم، مشخص و منظم خواهد بود.
در این صورت می‌توان از نیروی انسان‌ها و توان عظیم و بالقوه آنان و از جمله، سرمایه‌های آنان بهتر استفاده کرد، این امر می‌تواند بهره‌وری بهتر و کارآمدتر سرمایه و تکنولوژی مواد و انرژی را نیز شکل داده و روش‌های برخورد با مسائل و مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی و اقتصادی و… را بهبود بخشند.
متأسفانه نمونه‌های فقر در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیارند، اما چیزی که در میان مشکلات بسیار، کم است، راه‌حل و توجه دولت‌مردان این استان است که در مواردی بعضاً بیشتر به فکر حفظ صندلی و کرسی خود و حفاظت از موقعیتشان هستند تا تلاش برای حل مشکلات و خدمت به مردم.
سحر دیدم درخت ارغوانی
کشیده سر به بام خسته‌جانی
 به گوش ارغوان، آهسته گفتم
بهارت خوش که فکر دیگرانی.
رسالت بهزیستی و کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد چیست و چه کسانی را تحت حمایت و پوشش خود قرار داده‌اند؟ و صد البته که در این بین نه‌تنها کمیته امداد و بهزیستی بلکه تمامی نهادها و سازمان‌های دیگر مقصرند.
فرق است بین آن‌که 《گلیم خویش بدر می‌برد ز موج》؛ تا کسی که 《سعی می‌کند که بگیرد غریق را》
شمع محفل شاهان شدن ذوقی ندارد، خوش آن شمعی که روشن می‌کند ویرانه‌ای را...
مطمئن باشید از آغازی که در آرامش سرمدی، هستی می‌پذیرد تا پایانی که به جاودانگی می‌پیوندند، هیچ‌چیزی تلخی زندگی را در کام بشریت شیرین نمی‌کند، مگر عشق‌ورزی به انسان‌ها و دیدن خنده و شادی آن‌ها.
زمامداران امور در استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ‌گاه سعی نکرده‌اند تا به فقر به صورت ریشه‌ای و بنیادی نگاه کنند
 و هیچ‌وقت تلاش مسئولین در جهت از بین بردن این پدیده شوم به صورت ریشه‌ای نبوده است، بلکه اکثر تلاش‌ها یا در حد حرف و شعار و عده بوده است و یا در چارچوب برخی کمک‌ها خلاصه‌شده و بس.
به علت‌ها توجهی صورت نمی‌گیرد و سعی نمی‌شود تا عوامل بروز فقر در استان ریشه‌کن شود و کمک‌ها همیشه به صورتی انجام می‌شود که نه‌تنها فقر از بین نرفته، بلکه م‍ردم را به وابستگی و نیاز همیشگی کشانده است.
به‌هرروی
از دلسوزان واقعی استان مانند نماینده محترم ولی‌فقیه حضرت آیت‌الله ملک حسینی انتظار می‌رود که بدون در نظر گرفتن هر نوع ملاحظات با مدیران بی‌تفاوت، بی‌اعتنا و کم‌کار و احیاناً متخلف قاطعانه برخورد نموده و انتظار اقدام‌های سازنده بیشتری از نماینده عالی دولت در استان یعنی استاندار محترم می‌رود. این حداقل انتظار مردم محروم این استان از نمایندگان مقامات ارشد نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
سرانجام آنکه:
همهٔ ما (هم مردم و هم مسئولان) باید در راه زودن فقر و توسعه استان، دامن همت بر کمر زده و دست در دست هم دهیم تا دیار و میهن عزیز خویش را کنیم آباد
 شنیدم که پیری به راه حجاز
 به هر خطوه کردی دو رکعت نماز
 چنان گرم رو در طریق خدای
 که خار مغیلان نکندی ز پای...
 یکی هاتف از غیبش آواز داد
 که ای نیکبخت مبارک نهاد
مپندار اگر طاعتی کرده‌ای
 که نزلی بدین حضرت آورده‌ای
 به احسانی آسوده کردن دلی
 به از الف رکعت به هر منزلی
--------------------------------------------------------------------
سید علی سینا رخشنده‌مند
عضو بنیاد ملی نخبگان ایران، مدرس دانشگاه‌های تهران
نام شما

آدرس ايميل شما

سرباز ولایت
Iran, Islamic Republic of
درود بر برادر ارزشمند و فرهیخته جناب اقای دکتر رخشنده مند
یکی از معضلات استان کهگیلویه و بویر احمد علی الخصوص خطه کهگیلویه بزرگ این است که این مردم فقط زمان انتخابات محترم شمرده میشوند .وسیاسیون ما منافع ومصالح شخصی خودشان را بر مناغع عام المنفعه ترجیح میدهند.
دکتر رخشنده مند جوانی تحصیل کرده مومن انقلابی محقق پژوهشگر فرهیخته ای که می توانند برای گام دوم انقلاب مثمر ثمر واقع شوند- باید از وجود ارزشمندشان در جاهای مختلف استفاده شود .اما متاسفانه به خاطر جو تیره وتاری که بر منطقه حاکم است از وجود ارزشمند امثال دکتر محروم میشویم .
دیشموک مظلوم
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالب فرمودید . اما کو گوش شنوا
. درود بر شما که دلسوز مردم مظلوم هستید
Oskar293949@Gmail.com
Iran, Islamic Republic of
این هست فرق نقد عالمانه
.ای کاش مسئولین یه مقدار به اندازه نویسنده این مطلب که اصلا تو منطقه نیست و تهران هست اما دلسوز است .به مشکلات مردم اگاه باشند و بررسی کنند
متشکر دکتر رخشنده مند
Oskar293949@Gmail.com
Iran, Islamic Republic of
مشخص است اقای رخشنده مند تو زندگی زیاد زجر کشیدند تا به اینجا رسیدند .چون با وجودی استاد دانشگاه تهران است اما اصالت خودش را حفظ کرده .و دلسوز مردم منطقه است .کسی تا زجر محرومیت را لمس نکرده باشه نمیتواند اینطور تو فکر باشه ........
مهدی. ر.
Iran, Islamic Republic of
کاش افراد دانا و دلسوزی مانند دکتر رخشنده مند در انتخابات به عنوان نماینده حضور می یافتند تا بخشی از درد این مردم در کشیده درمان شود.
حسن پور
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی بود.سپاس از نظرات استاد رخشنده مند
Sp
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد رخشنده مند
Sp
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد رخشنده مند
مقیمی
Iran, Islamic Republic of
درود دکتر جان ؛بسیار بسیار عالی
صداقتی
Iran, Islamic Republic of
با سلام و عرض ادب،احترام و درود فراوان🌹🌹🌹

جناب دکتر رخشنده منده عزیز اولا که صمیمانه سپاسگزاریم که حرف دل خیلی را زدی🌹

و جامعه ما طوری شده که فقیر را فقیرتر میکنیم و غنی را غنی تر.و هیچ امیدی در این جامعه نمیبنم مگر اینکه هر شخص خودش را اصلاح کند بعد به کمک اصلاح دیگری.والا قسم ادارات کمیته و بهزیستی تموم وامهای خوب را به همونایی میدن که غنی هستند و چیز بسیار کمی هم به فقیران.خاصه کمیته.

به این ایام قسم که تنم با خوندن پیامت لرزید.اما هیچ امیدی به اصلاح ندارم و همچنان نگران
اکبری
Iran, Islamic Republic of
دکتر جان واقعیت هم همینه که حضرتعالی میفرمایید ولی کو گوش شنوا یا چشم بینا..... ولی مردم صد در صد مقصر هستند
حسین محمدی
Iran, Islamic Republic of
به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه بر نگذرد
خداوند نام و خداوند جای خداوند روزی ده رهنمای
درود بر برادر بزرگوار و فرهیخته ، جناب دکتر رخشنده ،
بسیار زیباا نگاشتین .
آری !متاسفانه این است احوال امروز سرزمین کهن ما..
احوال مخمل و مخمل هایی که در این خاک زرخیز هستند اما کسی آنها را نمی بیند ، انسانهایی که وجودشان برای مرفهین بی درد ارزشی ندارد و قلبی مهربان نیست که ببیند و بسوزد ، دست سخاوتمندی نیست که مدد کند و گوشی نیست که صدای فریاد مخمل ها را بشنود ...
امیدوارم که خداوند حکیم با تدبیر و رأفتش باران رحمت و سخاوتش را بر دشت خشکیده ی این مرزوو بوم ببارد و مخمل و مخمل ها نیازمند اغیار نباشند و خود رحیمش روزی آنهارا دهد.....
انشاالله روزی دست اختلاسگران و آنهایی که حق مخمل ها رو میخورند دستشان از ثروت مردم ایران کوتاه شود و خداوند آنها را به راه راست هدایت فرمایند..
آنهایی که حق و حقوق کسی چون شما را میخورند و با رابطه ها و زد وبندها ادارات و دانشگاههای کشور را لبریز از بیسوادها و شفارش شده ها کرده اند...
لیلا حسینی
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم خیرین و انسانهای شرافتمند دستان کسانی چون مخمل نمازی رو بگیرند و آنها را از فقر و نیازمندی نجات دهند..
جناب دکتر رخشنده پایدار باشین..
امیر ارجمند
Iran, Islamic Republic of
عرض ادب خدمت برادر گرامی دکتر رخشنده...
حکایت این مادر عزیز ،حکایت خیلی از مادران این آب و خاک هست ،مادرانی که هم نقش مادر را دارند و هم نقش پدر ولی کسی آنها را نمی بیند..
زهره شریفی
Iran, Islamic Republic of
وا اسفاها بر آنها ! آنهایی که ، می بینند و چشم میبندند، قدرت دارند ولی بیچارگان را درک نمیکنندو پول دارند ولی دادو دهش را به دست فراموشی سپرده اند.
بهروز جلالی
Iran, Islamic Republic of
نگارنده جناب رخشنده مند مسایل و مشکلات جامعه را به خوبی نگاشته اند درود بر ایشان ..
شیخ اجل سعدی میفرمایند:
خداوند ، یکی را به سر ، نهد تاج بخت یکی را به خاک اندر آرد زتخت
متاسفانه مخمل ها فراوانند و تاج و تختها بی شمارند و فرودستان را نمی بینند.
درخشان
Iran, Islamic Republic of
واقعا علت العلل عدم پیشرفت استان ما باوجود اینهمه منابع،ازجمله نفت گچساران که شنیدم برابر با نفت خوزستان هست؛شایسته سالاری درانتخاب مناصب و پستها رعایت نمیشود، باند بازی و پارتی حرف اول را میزندو لذا حس تعهد و دلسوزی کمرنگ هست، هستندمثلا افرادی درحد زندگی متوسط که تحت پوشش هستند، ولی افراد بی بضاعت وضعیفی مثل مخمل ها که صدایشان شنیده نمیشود و وضعیت اسف بارشان دیده نمیشود
درحالیکه اگه شایسته سالاری باشه، عدالت ایجاد میشه، همه دیده میشن و تمام صداها بگوش مسولین میرسه وحس تعهد ودلسوزی گل میکند....
تالبیس
Iran, Islamic Republic of
گام دوم انقلاب متعلق به استا داالاساتید فرهیخته و فوق دکتری نقد متونهای پرشین و گریگین و مصری و پژوهشگر در علم مکاترونیک جزئی قابلیت کنترل ساب مکاترونیکی
دکتر سید علیسینا رخشندهمند است.
امامزاده دموکراسی شفا نمی‌دهد؟!

امامزاده دموکراسی شفا نمی‌دهد؟!

ینکه برای مردم این ادراک ساخته شود که از صندوق رای نمی‌توانند سرنوشت‌شان را عوض کنند....
اصولگرایانی که نمی‌خواهند در آستانه انتخابات اصولگرا باشند!

اصولگرایانی که نمی‌خواهند در آستانه انتخابات اصولگرا باشند!

ضرغامی: «اصلا من اصولگرا نیستم. اشکال بزرگ ما این است که یک پوست خربزه از ابتدا زیر پای ...
پایان وهم آقای پوپولیست

پایان وهم آقای پوپولیست

 پس از 6 هفته تلاش بی وقفه و نافرجام «دونالد ترامپ» برای بی اعتبار کردن پیروزی رقیب دموکراتش،...
1