تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : ۴۰۹۷۳۸
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد:

آغاز طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» در کهگیلویه و بویراحمد؛ فعالیت پایگاه‌های سیار ۱۷ خرداد آغاز می‌شود

۱
۰
آغاز طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» در کهگیلویه و بویراحمد؛ فعالیت پایگاه‌های سیار ۱۷ خرداد آغاز می‌شود
کبنا ؛سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از آغاز اجرای طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون»خبر داد و گفت: این طرح از ۲۷ اردیبهشت مصادف با روز جهانی فشارخون آغاز و تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد.
پرویز یزدانپناه  اظهار داشت: زمان اطلاع رسانی این طرح بزرگ ملی از 27 اردیبهشت ماه آغاز و تا 15 تیر ادامه دارد و شروع غربالگری از 17 خرداد تا 15 تیر است و البته از امروز در صورت مراجعه به مراکز ثابت کار غربالگری انجام می‌گیرد ولی فعالیت پایگاه‌های سیار از 17 خرداد است.
وی با اشاره به اینکه حدود 60 درصد افراد از بیماری فشار خون خود خبر ندارند، اظهار داشت: شناسایی بیماران فشارخونی بدون اطلاع از بیماری خود از جمله اهداف اجرای این طرح است.
یزدانپناه افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کیلوی را از جمله جامعه هدف اجرای طرح ملی بسیج فشار خون دانست و افزود: افراد با همراه داشتن کارت ملی به مراکز بهداشتی درمانی، خانه‌های بهداشت و ایستگاه‌های سلامت ثابت و سیار مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه در 25 سال گذشته، شیوع پرفشاری خون در ایران حدود 3 برابر شده است، ابراز کرد: مصرف میوه و سبزی به دلیل داشتن پتاسیم سبب کنترل بیماری فشارخون بالا می‌شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به پرفشاری خون در کشور و همچنین افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا از اهداف کلی طرح بسیج ملی فشار خون بالا است.
یزدانپناه با اشاره به اینکه فشار خون در افراد چاق 2 تا 6 برابر بیش از افرادی بوده که اضافه وزن ندارند، بیان کرد: در ایران از هر 5 نفر یک نفر به فشار خون مبتلا بوده و معمولا فشارخون بالا علامتی ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل به آن قاتل خاموش می‌گویند.
وی با تاکید بر اینکه پیشگیری بر درمان مقدم است، تصریح کرد: شرایط برای غربالگری افراد با هدف شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون بالا فراهم است و انتظار می‌رود مردم به مراکز پیش بینی شده مراجعه کنند.
یزدانپناه با تاکید بر اینکه از تمام امکانات دانشگاه برای شناسایی 100 درصدی افراد مبتلا به فشارخون بالا استفاده می‌کنیم، ادامه داد: با شناسایی، تشخیص و درمان به موقع پرفشاری خون می‌توان از بروز بسیاری از عوارض ناشی از این بیماری پیشگیری کرد.
وی با اشاره به اینکه فعالیت بدنی منظم سبب کنترل فشار خون بالا می‌شود، بیان کرد: مهمترین راه کاهش عوارض ناشی از فشار خون بالا توجه به عوامل خطر بروز و کاهش آن است.
 ۴۲ هزار بیمار پرفشارخون در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شدند
پرویز یزدانپناه در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: 42 هزار بیمار پرفشارخون در این استان شناسایی شده که از این تعداد 31 هزار نفر در سامانه یکپارچه بهداشت ثبت شده و ماهانه توسط بهورزان و مراقبین سلامت و هر سه ماه یکبار توسط پزشکان مراقبت می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» در استان  همزمان با سراسر کشور از 27 اردیبهشت آغاز و تا 15 تیرماه ادامه دارد، عنوان کرد: 320 هزار نفر از جمعیت استان بالای 30 سال سن دارند که با توجه به اجرای این طرح باید 50 درصد آنان یعنی بیش از 160 هزار نفر غربالگری شوند.
یزدانپناه ابراز کرد: امیدواریم با همت و همکاری تمام دست اندرکاران و مدیران استانی  بیش از 90 درصد افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی غربالگری شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: میزان شیوع بیماری برابر آمارهای موجود در مناطق روستایی استان بالای 18 درصد و در مناطق شهری حدود 10 بوده اما طبق آمارهای کشوری میزان شیوع فشار خون بالا  در استان 21.4  و میانگین شیوع بیماری در کل کشور 27 درصد است.
یزدانپناه با اشاره به اینکه طبق این بررسی استان کهگیلویه و بویراحمد کمترین میزان  شیوع را داشته است، ادامه داد: آمارها نشان دهنده این بوده که مشکل اساسی دانشگاه در شناسایی، ثبت و مراقبت بیماران در مناطق شهری است.
وی تاکید کرد: از تمامی همکاران در شهرهای استان  انتظار داریم که بیشترین تمرکز خود را در مناطق شهری بگذارند و تمام جمعیت بالای 30 سال را هدف قرار دهند تا هیچ بیماری نباشد که از بیماری خود اطلاع  نداشته باشد.
یزدانپناه خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌ها همکاری لازم را با دانشگاه علوی پزشکی برای اجرای مطلوب طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» طبق برنامه زمان بندی شده داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
واله درمان فشارخون رو بایستی از خود پرسنل درمان استان شروع کرد که براثر عدم پرداختها جملگی دچار مشکل روحی وروانی و بدنبال آن فشار خون گرفته اند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1