تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۲۳
کد مطلب : ۴۰۸۷۱۳
نبود امکانات و زیرساخت‌های لازم و کافی در کنار بارگاه مطهر بی‌بی‌ حکیمه(س) بررسی شد

فقر امکانات در مهمترین جاذبه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد

۰
فقر امکانات در مهمترین جاذبه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛امام‌زاده حضرت بی‌بی‌ حکیمه (سلام‌الله علیها) چهارمین حرم اهل بیت (علیهم السلام) در ایران اسلامی می‌باشد که سالانه مورد توجه خیل علاقمندان به خاندان عصمت و طهارات قرار می‌گیرد. این بانوی بزرگوار دوستداران و شیفتگان زیادی دارد که زائران او از سراسر ایران اسلامی و کشورهای همسایه به سوی حرم مطهرش می‌آیند. اما این بارگاه نورانی در کنار تلاش مسوولان هنوز با کمبود امکانات و تجهیزات و زیرساخت‌های مناسب برای پذیرایی از زائرانش روبرو است.
ایرنا در این باره می‌نویسد: «براساس آمار سالیانه یک میلیون نفر زائر از کشورهای خارجی و سراسر ایران به این بارگاه نورانی مشرف می‌شوند اما این استقبال به دلیل کمبود زیرساخت‌های اولیه چون جاده دسترسی، پارکینگ خودرو، رستوران، هتل و تأمین آب نتوانسته منجر به درآمد برای مردم منطقه شود.
علی رغم اکوتوریسم مفرح و دیدنی این جاذبه گردشگری با مناظر طبیعی زیبا، منابع عظیم نفتی، شعله‌های رقصان گاز و آب گرم در کنار زیارتگاه بارگاه بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) درآمد ایجاد شده ناچیز است.
روزهای تعطیل به ویژه در فصول پاییز، زمستان و بهار مسیر جاده ارتباطی دوگنبدان به باباکلان مملو از علاقه مندان به جاذبه‌های طبیعی و مذهبی این مکان مقدس است.
با یک حساب سرانگشتی می‌توان حدس زد در صورت ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و افزایش اقامت این تعداد زائر چه درآمدی نصیب اهالی و سرمایه گذاران می‌شود.
گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند در همان ابتدای سفر در می‌یابند که بارگاه بی بی حکیمه (س) و جاذبه‌های طبیعی اطراف آن به همان اندازه که به لحاظ مواهب خدادادی در اوج برخورداری است از نظر تجهیزات و امکانات رفاهی در محرومیت قرار دارد.
همگان می‌دانند آنچه مقصدهای گردشگری را به رونق شغل و درآمد رهنمون می کتند نه صرف وجود جاذبه، بلکه ایجاد مراکز خدماتی و امکانات تفریحی و ارتباطی مناسب است.
استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران درحالی از این ظرفیت درآمدزا محروم است که جوانان آن بشدت نیازمند شغل و خانوارها خواهان‌ترمیم درآمد هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد معتقد است در صورت تکمیل جاده ارتباطی دوگنبدان به باباکلان امکان سرمایه گذاری و کارآفرینی در این منطقه فراهم می‌شود.
محمود باقری با اشاره به وجود غذاهای سنتی و صنایع دستی محلی در استان کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: این منطقه افزون بر اینکه ظرفیتی برای فروش تولیدات محلی مردم است می‌تواند فرصتی برای معرفی دست ساخته‌های مردم استان به سراسر ایران و کشورهای خارجی باشد.
هر چند عملیات ساخت جاده دوگنبدان به باباکلان در سال‌های اخیر شروع شده و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما به نظر می‌رسد این طرح نیازمند شتاب بخشی است.
سرپرست فرمانداری گچساران با اشاره به اهمیت جاده ارتباطی به عنوان مهمترین نیاز گردشگران و زائران بارگاه خواهر امام هشتم (ع) می‌گوید: حدود ۱۶ کیلومتر از این جاده در نیمه نخست امسال به بهره برداری شود.
علی خوان پایه افزود: این محور با مشخصات راه اصلی و با عرض ۱۱ متر و پنجاه سانتیمتر ساخته می‌شود.
وی اضافه کرد: کار آسفالت ۶ کیلومتر از این محور به زودی آغاز می‌شود.
بهسازی جاده گچساران- بابا کلان و بی بی حکیمه به طول 57 کیلومتر در پنج قطعه در دست ساخت است.
قطعه اول محور بابا کلان - گچساران 9.7 کیلومتر دارد و بیش از 170 میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده است، قطعه دوم محور باباکلان - گچساران بطول 6 کیلومتر با اعتبار بیش از 320 میلیارد ریال در دست اجراست.
قطعه اول گچساران، گوره- رگ سفید بطور 12 کیلومتر با اعتباری بیش از 210 میلیاد ریال در دست اجراست.
قطعه سوم محور گچساران، پازنان -گوره و گناوه بطول 10 کیلومتر با اعتباری بیش از 200 میلیارد ریال در دست اجراست و تاکنون 140 میلیارد ریال برای زیر سازی این طرح مهم هزینه شده است.
قطعه چهارم محور گچساران- بی بی حکیمه بطول پنج کیلومتر با اعتباری بیش از 200 میلیارد ریال و با پیشرفت فیزیکی 60 درصد در دست اجراست.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت:500 زائر خارجی از کشورهای عراق، کویت و عربستان و 200 هزار زائر داخلی از ابتدای سال جاری تاکنون به حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) مشرف شدند.
فرزین بهمنی آزاد افزود: بیشتر زائران خارجی یک روز اقامت در این مکان مقدس را تجربه کردند و برخی نیز پس از یک اسکان کمتر از یک روز حرم را ترک کردند.
وی افزود: 15 طرح عمرانی در حرم بی بی حکیمه (س) تاکنون اجرا شده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: عملیات اجرایی طرح جامع بی بی حکیمه (س) از سال 1370 در زمینی به مساحت 12 هزار متر مربع با کوهبری آغاز شده است.
وی انجام چهار هزار و 500 متر مربع در 2 طبقه، ساخت سه فاز پل بزرگ با زیربنای 2 هزار و 500 متر مربع، احداث 80 چشمه سرویس بهداشتی، تعریض و تعمیق غار موجود از 100 به 500 متر، محوطه سازی، خاکبرداری و کوهبرُی برای اجرای پارکینگ و کمپینگ اقامتی، احداث منبع بتنی 30 هزار متر مربعی با همکاری شرکت نفت و همکاری با میراث فرهنگی برای سکوسازی، سرویس بهداشتی در ورودی جاده به مساحت پنج هکتار را از مهمترین طرح‌های اجرا شده در این حرم نورانی ذکر کرد.
بهمنی آزاد ابراز داشت: اجرای طرح روشنایی ورودی‌ها و پارکینگ‌های موجود، زیرسازی و آسفالت جاده حرم تا حرم از کاکا مبارک تا بی بی حکیمه (س)، بهسازی و اصلاح پیچ‌ها به طول 80 کیلومتر و راه اندازی و ساخت بازارچه حرم شامل 40 فروشگاه ثابت و سیار از دیگر زیرساخت‌های ایجاد شده در این مکان مقدس است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: ساخت پارکینگ خودرو در زمینی به مساحت 3 هکتار از مهمترین برنامه‌های عمرانی در حرم بی بی حکیمه (س) در سال جاری است.
فرزین بهمنی آزاد اظهار داشت: این میزان زمین در محل 2 راهی روستای بی بی حکیمه (س) برای احداث پارکینگ در این بقعه متبرکه پیش بینی شده است.
وی بیان کرد: این طرح در قالب تسطیح و محوطه سازی پس از تأمین اعتبار اجرا خواهد شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: کمپینگ رفاهی به مساحت 20 هزار متر مربع با 40 سکو و 20 چشمه سرویس بهداشتی،6 چشمه حمام، پارکینگ، روشنایی و زیرساخت‌هایی مانند آب و برق آماده اسکان زائران است اما با توجه به ازدحام زائران توسعه زیرساخت‌های اقامتی در این مکان مقدس به مدت زمان اقامت زائران در این مکان مقدس کمک می‌کند.
الماس قبادی اظهار داشت: این کمپینگ اقامتی ظرفیت اسکان 700 نفر در شب را دارد.
وی بیان کرد: احداث چند چشمه حمام برای استفاده از آب گرم موجود در نزدیکی حرم بی بی حکیمه (س) با توجه به استقبال زائران نیاز دیگری است که باید برای آن همت شود.
بارگاه نورانی امامزاده حضرت بی‌بی حکیمه (س) یکی از زیارتگاه‌های معروف جنوب کشور در حدود یک کیلومتری شرق روستای بی‌بی حکیمه (س) واقع در دهستانی مزین به همین نام از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
این بقعه متبرکه در دامان کوه زرد و تنگه بزرگ و طولانی در فاصله 80 کیلومتری جنوب غربی دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
این مکان مقدس زیارتگاه دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به ویژه استان‌های هم جوار، کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه نشین از جمله کویت، قطر، بحرین، امارات و دیگر کشورهای عربی از قبیل لبنان، عراق، سوریه و عربستان، از سده‌های پیشین تاکنون بوده است.
بارگاه نورانی امامزاده بی‌بی حکیمه (س) در حد فاصل بندر گناوه و شهر دوگنبدان، در فضایی تقریباً دایره شکل، بنا شده است.
در جوار این بارگاه، مزار دیگری قرار گرفته است که بر اساس روایات معتبر محلی متعلق به بی‌بی گل‌خاتون (س) کنیز بی‌بی حکیمه (س) است.
صحن این آرامگاه از کف تا سقف، ارتفاعی بیش از ده متر و مساحت صحن حرم بالغ بر 420 متر مربع دارد.
از دهانه غار (ورودی آرامگاه) تا کف حرم تعداد 14 پله در قسمت ورودی زنانه و 13 پله در قسمت ورودی مردانه بکار رفته است و دیوار شیشه‌ای جایگاه زوار مردانه و زنانه را حائل شده است.
در سمت شمال غربی ضریح، درب کوچکی معروف به «باب المراد» وجود دارد که به استناد روایات متعدد، ورودی غاری بوده که بی‌بی حکیمه (س) با همراهی کنیز وفادار خود از دست دشمنان ظالمش در آن پناه گرفته است.
مرحوم علامه مجلسی (ره) فرزندان امـام موسی کاظم (ع) را 39 فرزند بر شمرده و حکیمه را یکی از آنها دانـسته و چنـین فرمودند: در کوه‌های مسیر بهبهان، زیارتگاهی است که منتسب به حکیمه خـاتون است و شیعیانی که در این مسیر رفت و آمد دارند آنجا را زیارت می‌کنند.
در زمینه ورود این بانوی بزرگوار به ایران زمین روایت‌های متعددی نقل شده است.
از جمله این که نزدیک به یک سال پس از سفر حـضرت معصومه (س) به کشور ایران، جمعی از خانواده ایشان به قصد زیارت امام رضا (ع) از مـسیر ارجان به شیراز به سرپرستی احمد بن موسی (ع) شاه چراغ به سوی مـرو رهسپار شدند.
از افرادی که در این سفر حضور داشتند می‌توان به حسین بـن موسی (ع)، محمد بن موسی (ع) و حکیمه بنت موسی (ع) که هـر سـه از فرزنـدان امام هفتم بودند اشاره کرد.
ایشان با عبور از شهر باستین وارد شهر متروکه میشان که تنگه‌ای عظیم و امن داشته می‌شوند و سپس در مکـان کنونی سکنی می‌گزیند.
در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این سلاله پاک نبی اکرم (ص) به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته و در دوره‌های مختلف بازسازی شد.
مطالعه سیر تاریخی این آستانه نورانی نشان می‌دهد که در دوره صفویه به دستور شاه عباس نوسازی، در سال 1099 هجری قمری از سوی حسن علی خان زنگنه تعمیر و پس از آن عطا الله بیک حاکم وقت منطقه، این بقعه را مرمت کرد.
گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 280 تفرجگاه طبیعی، حدود 2 هزار و 600 اثر تاریخی، 758 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای گردشگری نوروزی است.
استان 720 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران سالانه پذیرای افزون بر سه میلیون گردشگر است که صدها جهانگرد هم در میان آنها به چشم می‌خورد.»
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1