تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : ۴۰۷۹۸۲

ماهی قرمز بخریم یا نه؟

۰
ماهی قرمز بخریم یا نه؟
کبنا ؛به نقل از ایرنا- برای اولین بار چینی ها متوجه نوار قرمزی بر روی ای نوع ماهی شدند و با دستکاری ژنتیکی و تلفیق با گونه های دیگر ماهی قرمز امروزی متولد و از آنجا به اروپا راه یافت و حدود 100 سال پیش نیز وارد ایران شد و در سفرهای هفت سین ایرانیان جای گرفت.
بعد از آن با دستکاری های بیشتر انواع دم چادری، سر شیری، چشم تلسکوپی و دم فرشته نیز متولد شد.
این در حالی است که ماهی قرمز در سنت دیرینه سفره هفت سین ایرانی جایی ندارد، در تابلوی نقاشی که از کمال الملک به جای مانده و متعلق به 100 پیش است سفره هفت سین ایرانی به تصویر کشیده شده اما ماهی قرمز در آن دیده نمی شود.
اسماعیل کهرم مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست دراین باره گفت: قرار دادن ماهی قرمز بر روی سفره هفت سین هیچ پیشینه تاریخی ندارد.
وی اظهار داشت: این حیوانات کوچک که بیشتر در روزهای پایانی سال به وفور دیده می شوند در شرایط بسیار نامناسبی نگهداری و به متقاضیان فروخته می شوند که هم از نظر انسانی کار درستی نیست و هم به محیط زیست آسیب وارد می کند.
کهرم گفت: ماهی های قرمز در حوضچه های کاملا غیرعلمی تولید می شوند و زمانی هم که فروخته می شوند در شرایط بسیار بد ظرف های شیشه ای نگهداری می شوند که در 2 هفته اول وزن این موجودات کوچک به اندازه یک سوم کاهش می یابد.
وی افزود: ماهی قرمز دارای یک خط جانبی است که بسیار حساس است و با استفاده از آن خط محیط اطراف را درک می کند و افراد بدون توجه به این حساسیت در زمان تعویض آب ظرف شیشه ای، آب را از بالا با شدت در ظرف سرازیر می کنند که این مساله موجب بروز شوک و مرگ زودهنگام آنها می شود در حالی که اگر در محیطی مناسب نگهداری شوند تا 30 سال عمر می کنند.
کهرم درباره غذای ماهی های قرمز، گفت: بیشتر افراد با نان خشک این ماهی ها را تغذیه می کنند در حالی که نان خشک بعد از قرار گرفتن در آب پف می کند و موجب خفگی آنها می شود ، بهتر است با گوشت خام ریز شده تغذیه شوند.
وی اظهار داشت: در مرحله بعد از دوران عید بسیاری از افراد این ماهی ها را در رودخانه ها رها می کنند که بعد از مدتی تبدیل به ماهی های سیاهی می شوند که ماهی های بومی رودخانه را از بین می برند زیرا یک گونه غیربومی و تقریبا مهاجم هستند.
مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار داشت: قبل از شروع سال جدید هزاران هزاران ماهی قرمز در شرایط سخت نگهداری و فروخته می شوند و بعد از پایان رسیدن این دوران؛ دیگر نگهداری آنها مقرون به صرفه نیست از این رو دارندگان این ماهی ها حیوانات مظلوم را در جوی های بدون آب رها می کنند که نهایت ظلم به این گونه جاندار و محیط زیست است.
وی گفت: این ماهی ها جدا از زیبایی، گونه های خطرناکی هستند زیرا ممکن است عامل انتقال قارچ به انسان باشند و بعد از رها شدن در رودخانه ها هم در صورت بیمار بودن و دارا بودن قارچ آنرا به طبیعت منتقل کنند.
در قرن 17 ماهی قرمز به عنوان ماهی تزئینی وارد اروپا شد و از آن هنگام پرورش این ماهی در ایتالیا، جنوب فرانسه و پرتغال معمول شده است. به علاوه این ماهی به طور وحشی نیز در رودخانه های جنوب اروپا پراکنده و انتشار یافته است. در ایران نیز این ماهی در حوضه های دریای خزر، دریاچه ارومیه، هامون و رودخانه کارون یافت می شود.
در چند سال گذشته، بسیاری از دوستداران حقوق جانوران در ایران و دیگر کشورهای جهان نسبت به خرید ماهی های قرمز و نگهداری نامناسب آن ها اعتراض کرده اند. آن ها خرید این ماهیان در بسته های پلاستیکی و با قیمت پایین را عامل پرورش زیاد و در نهایت کشته شدن تعداد بسیاری از آن ها می دانند.
در ایران، ماهیان قرمز اغلب برای سفره هفت سین و در هنگام جشن های سال نو خریداری می شوند. آنها را اغلب به همراه آینه در کنار دیگر سین ها قرار می دهند.
دوستداران حقوق جانوران اما بر این باورند که نباید برای لذت های آنی و زودگذر اقدام به خرید جانوران زنده کرد، به گونه ای که تعداد بسیاری از آن ها هر سال کشته شوند.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1