تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۴۰۷۹۳۸

بخش اول بدهی‌های عراق به ایران پرداخت شد

۰
بخش اول بدهی‌های عراق به ایران پرداخت شد
کبنا ؛عراق، در کنار چین مهم‌ترین شریک تجاری ایران طی سال‌های اخیر به حساب می‌آید. با اینکه پس از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، چین به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران، در بخش‌هایی از تجارت با ایران از خود ضعف نشان داد و منافع خود را در قبال آمریکا در خطر دید. اما همسایه غربی ایران همچنان با قدرت به همکاری خود با ایران ادامه داد و حتی در ماه‌هایی به عنوان اولین مقصد صادراتی ایران نقش‌آفرینی کرد. با این حال تا امروز مشکلاتی در انتقال ارز کالاهای خریداری‌شده از ایران وجود داشت که اخیرا با سفر رئیس‌جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی به عراق، این مشکل هم برطرف شده است. در این زمینه روز گذشته روابط‌عمومی بانک مرکزی گزارش داد که در جریان سفر عبدالناصر همتی به عراق اولین بخش از مطالبات دولت ایران به حساب بانک مرکزی کشورمان واریز شده است.
به دنبال شدت‌گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دولت در پی افزایش روابط خود با سایر کشورهاست. در این زمینه حسن روحانی نشان داده است که نگاه ویژه‌ای به کشورهای منطقه دارد و به‌خوبی نسبت به کشورهای همسایه آشنایی دارد. از همین رو در چند وقت اخیر سفرهای خود را برای انجام مذاکرات با مقامات عالی این کشورها آغاز کرده و اخیرا عراق را به عنوان مقصد خود برگزیده است. در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به این کشور که رئیس کل بانک مرکزی هم حضور داشت، درباره مسائل مختلفی از جمله ادامه روابط تجاری دو کشور و رشد صادرات ایران رایز‌نی‌هایی صورت گرفت. همچنین طی ماه‌های اخیر به دلیل مشکلاتی که در شبکه بانکی ایران به وجود آمد، انتقال پول به کشور میسر نبود که به گزارش روز گذشته بانک مرکزی این مشکل فعلا برای عراق برطرف شده است. طوری که عبدالناصر همتی در مذاکرات مفصل با همتای عراقی خود نحوه پیگیری و اجرای توافق ماه گذشته بانک‌های مرکزی دو کشور را مورد بحث و توافق قرار داد. بنا به این گزارش روز دوشنبه اولین بخش از مطالبات دولت ایران به حساب بانک مرکزی کشورمان واریز شد. در این جلسه در مورد تسهیل امور بانکی صادرکنندگان کالا و خدمت ایرانی و نیز فعالیت شعب بانک‌های ایرانی در عراق و ایجاد روابط کارگزاری بانک‌های ایرانی با بانک‌های عراقی و ضرورت قبول ضمانت‌نامه‌های دیناری به جای ضمانت‌نامه دلاری برای فعالیت پیمانکاران ایرانی به طور مفصل گفت‌وگو شد.
شرکت‌های ایرانی بازیگران اصلی بازسازی برق عراق
نیاز عراق به برق و گاز و وفور منابع انرژی در ایران باعث شده تا رابطه تجاری مستحکمی بین دو کشور ایجاد شود. آمار نشان می‌دهد از ۱۲ میلیارد دلار صادرات ایران به عراق چهار میلیارد آن صادرات برق و گاز است. به گزارش ایسنا نیز رئیس‌جمهوری کشورمان در جریان سفر این هفته خود به بغداد بر آمادگی کشورمان به منظور صادرات بیشتر برق به عراق و همکاری برقی دو کشور تاکید کرده است. مساله‌ای که در سفر بهمن‌ ماه امسال وزیر برق عراق به تهران نیز مورد تاکید قرار گرفته بود و براساس توافق میان وزرای نیرو و برق ایران و عراق سه برنامه سنکرون‌سازی شبکه برق ایران و عراق تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، کاهش تلفات شبکه برق عراق به میزان ۳۰ درصد تا پایان سال ۲۰۲۰ و جبران کمبود تولید برق عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ توسط شرکت‌های ایرانی انجام خواهد شد. موضوعی که شرکت‌های ایرانی را به بازیگران اصلی بازسازی برق عراق مبدل می‌کند. بنا بر اعلام وزارت نیرو، فروش برق ایران به عراق از ماه سپتامبر سال ۲۰۰۴ و پس از سقوط رژیم صدام آغاز شده است که براساس ارزیابی صورت‌گرفته تاکنون بالغ بر ۶۵ میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق به ارزش 2/6 میلیارد دلار به این کشور صادر شده است. در حال حاضر حداکثر ظرفیت صادرات برق ایران به عراق ۱۴۹۰ مگاوات و در سطح ولتاژ ۱۱، ۲۰، ۶۳، ۱۳۲ و ۴۰۰ کیلووات است. مطابق قرارداد فروش برق به کشور عراق در ۱۱ مارس ۲۰۰۴، خط انتقال ۱۳۲ کیلوولت سرپل ذهاب – خانقین با ظرفیت ۱۲۰ مگاوات احداث و از سپتامبر ۲۰۰۴ فروش برق به این کشور آغاز شد. پس از آن نیز خط ۶۳ کیلوولت مریوان- پنجوین در اکتبر ۲۰۰۷، خط ۴۰۰ کیلوولت خرمشهر- بصره با ظرفیت ۴۳۰ مگاوات در مارس ۲۰۰۸، خط ۴۰۰ کیلوولت مرصاد- دیاله با ظرفیت ۴۸۰ مگاوات در فوریه ۲۰۰۹ و خط ۴۰۰ کیلوولت کرخه – اماره با ظرفیت ۴۶۰ مگاوات نیز دسامبر ۲۰۱۱ به ترتیب به بهره‌برداری رسیدند. اقدامات صورت‌گرفته و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم در این بخش موجب شده است تا از سال ۲۰۰۴ تاکنون حدود 2/6 میلیارد دلار درآمد از طریق فروش برق به عراق حاصل شود که تاکنون 21/5 میلیارد دلار آن وصول و مابقی آن نیز در دست پیگیری به منظور وصول است.
فصل جدید همکاری‌ها
بسیاری از کارشناسان دعوت اخیر رئیس‌جمهوری عراق از حسن‌روحانی را آغاز فصلی جدید در روابط ایران و این کشور می‌دانند. علاوه بر اخذ مطالبات اخیر و گفت‌وگو درباره افزایش صادرات ایران به عراق، باید توجه داشت که این کشور به دلیل مشترکات فرهنگی و مذهبی و نزدیکی جغرافیایی می‌تواند توانایی بالقوه برای ایران در دورزدن تحریم‌ها ایجاد کند. درواقع دولت عراق به عنوان دولتی مستقل می‌تواند ارز صادراتی ایران را تامین کند و به عنوان واسطه میان ایران و مشتریان کالاهای ایرانی قرار گیرد. پیش از این نیز این دولت داوطلبانه خواستار میانجیگری میان ایران و آمریکا شده و آمادگی خود را برای میزبانی برای مذاکرات دو کشور اعلام کرده بود تا حسن نیت خود را در ارتباط با ایران نشان دهد./ آرمان
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1