کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد:

خودمراقبتی منجر به ارتقای سلامت و کیفیت زندگی می‌شود

15 اسفند 1397 ساعت 8:38

وی یادآور شد: خود مراقبتی در سلامت روان منجر به افزایش سواد سلامت روان می‌شود، بدین معنی که خود آگاهی و باورهای افراد در مورد اختلالات روانپزشکی افزایش می‌یابد و به شناسایی، مدیریت یا پیشگیری از این اختلالات کمک می‌کند.


خود مراقبتی یکی از راه‌های است که افراد جامعه برای به کار می‌گیرند تا سلامت بیشتری به لحاظ جسمی، روانی و اجتماعی داشته باشند. سید حبیب الله تقوی زاده کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این باره می‌گوید: خود مراقبتی شامل اقدامات و رفتارهایی است اکتسابی، آگاهانه و هدفدار که مردم برای خود، فرزندان و خانواده انجام می‌دهند تا سالم‌تر بمانند و از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی خود حفاظت کنند و نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی خود را برآورده سازند.
تقوی زاده افزود: برآوردها نشان می‌دهد که 65 تا 85 درصد تمام مراقبت‌ها از نوع خود مراقبتی بوده و طبق گزارش سال 2013 سازمان جهانی بهداشت شواهدی وجود دارد که خود مراقبتی باعث 7 درصد صرفه جویی مالی می‌شود.
وی تصریح کرد: خود مراقبتی می‌تواند در بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های روانی و جسمی شدید نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد که 40 درصد کاهش مراجعه به پزشکان عمومی، 17 درصد کاهش مراجعه به پزشکان متخصص، 50 درصد کاهش مراجعه به مرکز اورژانس، 50 درصدکاهش بستری در بیمارستان و 50 درصد کاهش در روزهای غیبت از کار در پی خواهد داشت.
وی اذعان کرد: شواهد نشان می‌دهد که خودمراقبتی منجر به ارتقای سلامت و کیفیت زندگی، افزایش رضایت بیماران، استفاده منطقی از خدمات و کاهش هزینه‌های سلامت می‌شود.
تقوی زاده ادامه داد: بر اساس آمارهای منتشر شده حداقل 23 درصد از شهروندان ایرانی از نوعی اختلال روانپزشکی رنج می‌برند و نیازمند خدمات سلامت روان هستند که اگر به این مساله توجه کنیم که میزان مراجعه ایرانیان به روان پزشک و روانشناس پایین است، موضوع اختلالات روانی می‌تواند به موضوعی پیچیده و مزمن تبدیل شود چون این عدم مراجعه ریشه در پایین بودن سطح سواد سلامت روان دارد.
 وی یادآور شد: خود مراقبتی در سلامت روان منجر به افزایش سواد سلامت روان می‌شود، بدین معنی که خود آگاهی و باورهای افراد در مورد اختلالات روانپزشکی افزایش می‌یابد و به شناسایی، مدیریت یا پیشگیری از این اختلالات کمک می‌کند.
کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان در پایان خاطر نشان کرد: بهتر است توانایی شناخت اختلالات روانپزشکی را داشته باشیم، بدانیم چگونه اطلاعات حوزه سلامت روان را جستجو کنیم، فاکتورهای خطر سلامت روان و علل اختلالات روان پزشکی را بشناسیم، نسبت به کمک‌های حرفه‌ای آگاهی داشته باشیم و نگرش شناسایی و درمان به موقع را نیز پیدا کنیم.
 


کد مطلب: 407728

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/407728/خودمراقبتی-منجر-ارتقای-سلامت-کیفیت-زندگی-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1