تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۴۰۷۷۰۴
در نشست استپ مطرح شد

شبکه‌سازی و حضور زنان دانشمند با مشاغل مدیریتی راهی برای افزایش مشارکت آنان در جوامع است

۰
شبکه‌سازی و حضور زنان دانشمند با مشاغل مدیریتی راهی برای افزایش مشارکت آنان در جوامع است
کبنا ؛اولین پنل سومین روز پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشور‌های اسلامی با حضور زنان دانشمند مسلمان و به نام «مشارکت زنان دانشمند در آینده دهکده جهانی؛ برای ارتقای مشارکت زنان دانشمند در بهبود وضعیت جوامع چه باید کرد»، در مرکز بین‌المللی علوم شیمی و زیستی (ICCBS) دانشگاه کراچی پاکستان برگزار شد.
این جلسه با ریاست رنا الدجانی از دانشگاه هاشمی اردن و سخنرانی  سلیما البروانی از دانشگاه سلطان قابوس عمان، پروفسور رابعه حسین از دانشگاه آقاخان کراچی، نضال صراف‌زادگان و استاد مرکز درمانی شهید چمران دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.
سلیما الدجانی در این نشست با اشاره به دیگر پنل این دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشور‌های اسلامی به نام زنان الهام‌بخش دانشمند در مشاغل زیست‌پزشکی در جهان اسلام، گفت: در این جلسه پی بردیم زنان دانشمند باید سخت کار کنند و بر محیط پیرامون خود مانند اعضا خانواده، جامعه، سیاستمداران و دیگران تاثیر بگذارند.
 وی افزود: نقش ما، در تقویت مشارکت زنان در بهبود وضعیت جامعه بسیار مهم است؛ اما ابتدا باید مشکلات را بشناسیم، سپس راهکاری برای آن‌ها بیابیم. اگر زنان را در حل چالش‌های جهانی مشارکت ندهیم به این معنا است که نیمی از جمعیت جهان را مشارکت نداده‌ایم.
 البروانی با اشاره به آمار‌های دانشجویان دانشکده پزشکی سلطان قابوس عمان گفت: از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ همیشه تعداد زنانی که از امتحان ورودی عبور کرده‌اند، از مردان بیشتر بوده است.
 وی با تاکید بر ضرورت شناخت موانع اظهار داشت: اول باید الگو‌های خوب زنان دانشمند را معرفی کنیم؛ شبکه‌سازی بین زنان دانشمند در جهان اسلام و همچنین حضور زنان در نهاد‌های سیاسی بسیار مهم است.
 وی تصریح کرد: امروزه ۳۲ درصد اعضای دارای مسئولیت در کشور‌های اروپایی، زن هستند؛ ولی فقط ۱۲ درصد این اعضا در کشور‌های آفریقایی و اسلامی زن هستند.
 البروانی تاکید کرد: به نظر می‌رسد عده‌ای از زنان دانشمند باید وارد نهاد‌های مدیریتی شوند تا بتوانند صدای خود را به گوش تصمیم‌گیران برسانند.
 وی بیان داشت: مهم‌ترین راهکار‌ها برای افزایش مشارکت زنان در جوامع داشتن الگو، ایفا کردن نقش استاد توسط عده‌ای از زنان، عبور از کلیشه‌های جنسیتی، رها کردن فضای کاری علیه تبعیض زنان، تشکیل شبکه‌های علمی زنان و ورود دانشمندان زن به فضا‌های مدیریتی است.

 زنان نقش‌های متفاوتی به طور سنتی دارند
در ادامه پروفسور رابعه حسین از دانشگاه آقاخان کراچی گفت: آموزش زنان به معنای آموزش خانواده است، زیرا آنان نقش معلم اول را برای فرزندان دارند.
وی با برشمردن برخی نقش‌هایی که زنان به صورت طبیعی برعهده می‌گیرند گفت: معلم، پزشک و پرستار بعضی از این نقش‌ها است که آن‌ها دارند، ولی حضور این افراد در جامعه محدود به این نقش‌ها نیست و آن‌ها دیپلمات، سیاستمدار و نخست وزیر نیز هستند.
 حسین در ادامه با اشاره به حضور یک فرد به عنوان الگو در خانواده دانشمندان مطرح جهان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد این فرد معمولاً مادر آن دانشمند بوده است؛ اگر شما یک مادر آموزش دیده و آگاه داشته باشید، خانواده نیز آگاه می‌شود.
وی اشاره کرد: زنان مسلمان با محدودیت‌های بیشتری نسبت به زنان دیگر روبرو هستند؛ بنابراین باید سخت‌تر تلاش کند تا به هدف خود برسند‌.
 وی با اشاره به اینکه مسئولیت‌ها در دهه سوم زندگی فرد افزایش می‌یابد تصریح کرد: این زمانی است که معمولا یک فرد دوران دکترا خود را تمام کرده و باید برای دستاورد‌های بیشتر تلاش کند در حالیکه مسئولیت خانواده را نیز برعهده دارد.
پروفسور حسین بر حمایت از زنان در این دوران تاکید کرد و گفت: شبکه‌سازی علمی و تشکیل گروه‌های علمی موجب می‌شود زنان از حمایت زنان دانشمند دیگر برخوردار شوند و بتوانند فعالیت‌های خود را ادامه دهند.
 وی با تاکید بر گفتگو میان دانشمندان زن نیز گفت: تعامل میان دانشمندان زن، تشویق فعالیت‌های علمی مستقل و آموزش در سطح ملی و بین‌المللی نیز اقدامات موثری در این زمینه هستند.
 در ادامه الدجانی از یک حرکت ابتکاری و تجربه خود برای تاثیرگذاری برای جامعه پیرامون سخن گفت.
 وی توضیح داد که بعد از پایان تحصیلات در آمریکا و وقتی به اردن برگشتم احساس کردم با برگزاری جلسات کتابخوانی برای کودکان می‌توانم موثر باشم، این جلسات را از سال ۲۰۰۶ در مساجد شروع کردیم و امروزه این گروه به نام "دوست داریم بخوانیم، نحن نقرب القراء/ we love reading" در کشور‌های زیادی حضور دارد و گروه‌های کتابخوانی برای کودکان تشکیل شده است.
 در پایان نیز سخنرانان به سوالات حضار پاسخ دادند و بحث نسبتا مفصلی در مورد راهکار‌های افزایش مشارکت زنان در آینده دهکده جهانی شکل گرفت./ دانشجو
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1